Toon posts:

[Suse/Gnome] programma's uit de background halen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb OpenSuse 10.3 geinstalleerd en ben wat tutorials e.d. aan het doorlopen. Er is alleen 1 irritant probleem waar ik niet uitkom met de manuals, waarschijnlijk is het erg eenvoudig maar ik krijg het niet gevonden.

Ik heb regelmatig dat mijn programma's verdwijnen (waarschijnlijk doe ik dit per ongeluk). De processen lopen dan gewoon nog, en ik kan ze zelfs nog gewoon horen (bijv bij de audio player), maar ze staan niet meer op de taskbar of in geen enkele workspace. Ook heb ik nu al een aantal keer gehad dat ik software wilde installeren, en dat ik de error kreeg "Accessign the package management Failed - Another process is accessing the package management". Dit terwijl er op mijn desktop geen andere programma's open stonden.

Hoe kun je in opensuse (gnome) grafische programma's 'hiden' en terughalen? Mis ik ergens iets wat vergelijkbaar is met het tray icon in windows?

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2008 21:40 ]

• A_L
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

A_L

Ik heb regelmatig dat mijn programma's verdwijnen (waarschijnlijk doe ik dit per ongeluk). De processen lopen dan gewoon nog, en ik kan ze zelfs nog gewoon horen (bijv bij de audio player), maar ze staan niet meer op de taskbar of in geen enkele workspace.
Veel audio-player, zoals bijvoorbeeld rhytmbox, kunnen zich verbergen in de tray-area. Met een klik op het icoontje kun je 'm dan weer te voorschijn toveren.
Ook heb ik nu al een aantal keer gehad dat ik software wilde installeren, en dat ik de error kreeg "Accessign the package management Failed - Another process is accessing the package management". Dit terwijl er op mijn desktop geen andere programma's open stonden.
Ik draai zelf geen OpenSuse, maar waarschijnlijk draait er een service (daemon) voor automatische updates. In Fedora wordt bijvoorbeeld automatisch yum-updatesd gestart, welke soms in de weg zit.

Als je weet welke service het is kun je 'm even uitzetten/killen natuurlijk.

Verwijderd

Topicstarter
Dat lijkt het probleem dus niet te zijn. Ik heb de auto update uitgezet, en de tray is leeg. Het lijkt erop alsof sommige processen verder gaan maar maar zonder de gui. Ik was bijvoorbeeld een video tutorial in firefox aan het volgen terwijl ik de dingetjes tegelijkertijd uitprobeer in de console. Op een gegeven moment was het firefox schermpje weg, terwijl ik hem nog wel hoorde spreken en hij nog bij de processen stond, maar ik kon het schermpje dus niet meer terug krijgen.

• dragunova
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09-01 15:49

dragunova

Samozaridnyia Vintovka D.

Melding dat een ander proces toegang voor zichzelf reserveert lijkt idd wel op yum die controleert of er nog updates zijn. Dit is meestal na een minuutje wel klaar tenzij (en dat komt nog wel eens voor) de updater "kapot" is. Dit wordt veroorzaakt door een bug die yum/yast laat hangen als een repository niet helemaal lekker synchroniseert. In de updates zit wel een fix hiervoor, dus het kan wel nuttig zijn om te updaten.

In gnome weet ik het niet, maar in kde kun je net zoals in windows met ALT+TAB schakelen tussen actieve toepassingen.

En als je dan nog applicaties hebt staan die wel draaien (bijvoorbeeld geluid maken) maar niet zichtbaar zijn en ook niet "naar voren" te halen zijn kun je in een shell met
de actiefste processen zien, en killen met "k" gevolgd door twee harde returns.
Top weer verlaten met "q".
Met "ps -A" zie je alle processen die in het systeem draaien, inclusief pid (procesid), en dat pid kun je weer killen met
kill -9 pidnummer
.
De -9 is optioneel maar geeft geloof ik wat meer prioriteit aan de kill.
Eventueel even wortel, sorry, root worden kan soms nodig zijn, omdat sommige processen root als eigenaar hebben. Hier moet je er wel weer op letten dat je niet onnodig als root werkt, en dat je, als je al als root werkt, niet de verkeerde processen doodmaakt.

does the pope shit in the woods? is a bear catholic?

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de hulp,top is idd erg handig, maar het is me nog niet gelukt het juist eproces te killen. Ik kreeg zojuist weer de error, nadat ik yast een keer had geopend. Het lijkt er wel op alsof hij het proces gewoon niet afsluit als ik de GUI sluit.

Hier een scrndumpje van dat moment: http://i10.tinypic.com/6xgkt3l.png. Ik deed hier een poging om de online update te benaderen, en zoals je kunt zien is er verder geen enkel programma actief. Welk proces zou er in dit geval voor kunnen zorgen dat de package manager 'bezet' is?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2008 23:34 ]

• dragunova

dragunova

Uit je screenshot kan ik geen pid van een pakkettoepassing halen, probeer het eens met ps -A (ook in een shell) en zoek daarin naar een yum- of een y2base- of een yastproces.

Hoe lang ben je btw al ingelogd? Meestal moet yast wel klaar zijn na een minuutje. Of misschien draait er een ander proces dat toegangheeft toot de pakketdatabase; apt, smart of iets dergelijks.

[ Voor 3% gewijzigd door dragunova op 05-01-2008 23:45 ]

• A_L
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

A_L

Als je 'googled' op je foutmelding komt je onder andere een bericht tegen op de open-suse mailing list welke het heeft over de 'zypper' en 'y2base' processen.

P.s. 'Kill -9' is SIGTERM hiermee wordt je proces onherroepelijk vermoord. Dit doe je normaal als laatste redmiddel. Een gewone 'kill' (is gelijk aan kill -15) geeft het proces nog ruimte om zelf af te sluiten. (zie kill -l voor een lijste)

Verwijderd

Topicstarter
jippie, na het killen van y2base werkte het inderdaad weer. Maar toch vind ik het raar dat dit process telkens blijft runnen wanneer ik yast afsluit, waarmee het alles blokkeert. En zoals hierboven beschreven heb ik met meer programma's het probleem dat ze niet goed lijken af te sluiten. Is dit een bekend probleem of doe ik wat fout?

• dragunova

dragunova

Zoals A_L hierboven al schreef is het wel een bekend probleem. Bij mij heeft het geholpen (door uit te proberen in een paar verschillende installaties) om de online update die tijdens de installatie wordt aangeboden direkt uit te voeren. (twee keer dus, omdat zypper zelf eerst wordt geupdate). Ik heb de online update ook niet disabled, dus in de eerste week kreeg ik een aantal patchrondes.
Ik weet niet waar het nog meer aan zou kunnen liggen.

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Kill vraagt het proces standaard zichzelf af te sluiten, en geeft het proces dus de tijd om dat te doen (terminate, in het jargon). De -9 optie 'killt' het proces zonder boe of ba.

De meeste package management-systemen op Linux blokkeren de pakketdatabase als ze met bewerkingen bezig zijn. Dus als je die probeert aan te spreken via een ander proces dan zal je zo'n foutmelding krijgen :).

Niettemin zou je van een productiedistro (en zeker van een distro met corporate backing zoals OpenSuSE, dat uiteindelijk nog altijd op Novell-code gebaseerd is) mogen verwachten dat zo'n dingen foutloos verlopen. Dus er is wel degelijk iets ernstigs aan de hand hier.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Pagina: 1