Toon posts:

3-body zwaartekracht dynamica

Pagina: 1
Acties:
  • 339 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Er zijn de laste tijd weinig wetenschappelijke vragen op dit forum. Om weer wat leven in de brouwerij te brengen het volgende:

Voor het “parkeren” van satellieten zijn diverse theoretische oplossingen bekend en deze zijn afhankelijk van waar de satelliet “opgehangen” moet worden. Theoretische banen zijn cirkels of ellipsen als we uitgaan van puntmass’s en twee objecten. In de praktijk zijn planeten en satellieten geen puntmassa’s en wijken banen de ook af van de theoretische baan vanwege nabijheid van andere hemellichamen. . . voor 3 lichamen met eigen zwaartekracht bestaat er kennelijk (nog) geen theoretische oplossing van de bewegingen. Voor het parkeren van de geplande infrarood-telesoop is een Lagrange-punt (L2-punt) tussen de aarde en de zon een oplossing. Er is daar een balans tussen de zwaartekrachten van de aarde en de zon. . .een massa op dat punt op een lijn tussen aarde en zon is vanuit theoretisch oogpunt in een baan om de zon zowel als in een baan om de aarde waarbij de omloopsnelheden tegengestelde maar gelijke waarden hebben zodat de telescoop op zijn plaats blijft met 0-snelheid t.o.z.v. de lijn aarde-zon. In de praktijk vergt een dergelijke oplossing voor bijsturing. Mijn vraag heeft te maken met een objecty dat door een Lagrange-punt beweegt.

Het een en ander over de telescoop is te vinden op

http://www.kennislink.nl/web/show?id=82077
2008 De Next Generation Space Telescope ziet het ontstaan van de eerste sterrenstelsels. Een uitvouwbare spiegel en een bijzondere parkeerplaats maken dat mogelijk.
. . .
De ideale plaats voor een infrarood-telescoop ligt buiten de dampkring van de Aarde en buiten de storende invloed van zonlicht. Een ruime baan om de Zon is dan een optie maar ook het parkeren in een zogenaamd Lagrange-punt behoort tot de mogelijkheden.
. . .
De enige verstoring in de baan van de NGST is een zwakke, constante stralingsdruk van de Zon. De satelliet moet dus af en toe worden bijgestuurd om op zijn plaats te blijven.
. . .
Het is bekend dat de laatste opmerking hierboven een vereenvoudiging is. De aarde-zon-lijn wiebelt vanwege de aarde-maan rotaties om een gezamenlijk center maar ook vanwege de continu variërende afstand tussen zon en aarde. Daarnaast zijn er nog de verstorende effecten van de andere planeten.

Mijn vraag richt zich vanuit deze problematiek op een theoretisch probleem. Stel dat alle verstorende effecten verwaarloosbaar klein zijn en dat de zon en aarde puntmassa’s Ms en Ma zijn en er een puntmassa m met lage snelheid V door het L2-punt beweegt, haaks op de lijn aarde-zon. Met lage snelheid V bedoel ik dat de snelheid lager is dan de ontsnappingssnelheid die voor de aarde geldt.

Mijn vraag is: wat is de vorm van de baan van m die er ontstaat als er geen bijsturing van de massa m uitgevoerd wordt?

Aannamen in dit vraagstuk zijn:

1. Aarde en de maan worden als een puntmassa Ma beschouwd;
2. De aarde heeft een cirkelvormige baan om de zon . . .massa m is verwaarloosbaar klein om de zon noch de aarde te beïnvloeden.
3. De massa van de rest van het universum is te ver weg en is verwaarloosblaar klein.

Dit zwaartekracht bewegingsvraagstuk is gereduceerd naar een “3-body systeem” en is kennelijk (nog) niet theoretisch op te lossen. . .misschien wel fundamenteel nooit op te lossen maar is iteratief wel op te lossen met gedeeltelijke nauwkeurigheid.

Die kwalitatieve oplossing die ik zie ik zie is dat de massa m aanvankelijk loodrecht van de aarde-zon lijn weg beweegt. . .dit vormt een vlak Ma; Ma; m. . . maar dan vanwege de relatief snellere afname van de aantrekkingskracht van de aarde in een baan om de zon gaat bewegen. Voorts zorgt de aantrekkingskracht aarde er voor dat de snelheid V afneemt. Hierdoor komt de massa m in een baan die eerst dichter naar de zon toe beweegt. . .laten we stellen dat de snelheid V groot genoeg is zodat de massa m niet direct op de zon stort maar aanvankelijk om de zon gaat bewegen.

Als de massa m zijn baan om de zon maakt blijft de aarde ook in zijn baan om de zon bewegen en het L2-punt beweegt dus ook in een baan om de zon. Voor elke willekeurige snelheid V voor massa m (binnen de gestelde grenzen) is het niet te voorspellen waar de massa m zal zijn als het ongeveer weer in de buurt van de aarde komt en zal de baan van de massa m om de zon voor elke omloop anders zijn dan de omloop. . .er volgt een chaotische series van omloop bewegingen met de mogelijkheid dat massa m op een gegeven moment op de aarde stort, of in een baan om de aarde komt of dat het op de zon stort.

Mijn vraag is nu of het mogelijk is m een snelheid V te kiezen zodat er een stabiele baan voor massa m om de zon ontstaat waardoor het na de eerste omloop de massa m weer precies door het L2 beweegt, maar ook dat de beweging op dat punt weer loodrecht op de aarde-zon lijn gericht is?

Mijn gevoel zegt dat het niet mogelijk is maar het bewijs er voor ontgaat me op dit moment. Het lijkt mij dat vanwege de snelheid V> groter gesteld wordt dan de snelheid waarvoor massa m op de zon zal storten de aanvankelijke omloop snelheid V voor een omloopperiode zal zorgen die kleiner is dan 1 jaar omdat het L2-punt ~ 4 miljoen km dichter bij de zon ligt dan de aarde. Volgens Kepler’s Wet T2/R3 =C zou de omloopperiode van m ongeveer 11,5 maanden zijn. Na 1 periode zou massa m ongeveer twee weken eerder aankomen op het punt waar het vraagstuk van uitgaat: de baan van m kan m.i. geen ellips zijn omdat een ellips een oplossing is van een 2-body zwaartekracht vraagstuk.

Het zou interessant zijn als er een lezer is die een computerprogramma heeft om dergelijke problemen op te lossen en een videootje kon maken van hoe de baan van m er uit ziet. . . .voor de eerste 100 omloop periodes van de aarde.

Verwijderd

Ten eerste bedoelt L1. (L2 ligt op de lijn aarde zon, buiten de baan van de aarde.)

Ten tweede L1 is alleen stabiel in het vlak loodrecht op de lijn aarde-zon. In de andere richting is het een labiel evenwicht. Overigens is bekend dat er stabiel periodieke banen om L1 bestaan. (Dat wil zeggen stabiel in de benadering dat de massa van het object dat je in L1 wil hangen verwaarloosbaar is tenopzichten van de aarde en de zon. Voor een sateliet is de in sterke mate het gevak.)

Zie ook http://en.wikipedia.org/wiki/Lagrangian_point

(Ik weet het, dit is nog geen antwoord op jouw vraag maar toch.)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 05 januari 2008 @ 21:32:
Ten eerste bedoelt L1. (L2 ligt op de lijn aarde zon, buiten de baan van de aarde.)

Ten tweede L1 is alleen stabiel in het vlak loodrecht op de lijn aarde-zon. In de andere richting is het een labiel evenwicht. Overigens is bekend dat er stabiel periodieke banen om L1 bestaan. (Dat wil zeggen stabiel in de benadering dat de massa van het object dat je in L1 wil hangen verwaarloosbaar is tenopzichten van de aarde en de zon. Voor een sateliet is de in sterke mate het gevak.)

Zie ook http://en.wikipedia.org/wiki/Lagrangian_point

(Ik weet het, dit is nog geen antwoord op jouw vraag maar toch.)
In het verhaal over de infrarood telescoop wordt L2 beschouwd. Niet L1:
Momenteel wordt daarom voor plaatsing van de NGST alleen nog het zogenaamde L2-Lagrangepunt overwogen, met ruim anderhalf miljoen kilometer viermaal verder van de Aarde verwijderd dan de Maan.
`

Ik kan je opmerking dat het L2-punt buiten de baan van de aarde zou liggen niet plaatsen. Het punt definieert toch immers de plaats waar de zwaartekracht van de aarde en de zon even strek zijn om elkaar opheffen. Misschien is L1 tussen de aarde en de maan? Buiten de baan van de aarde zijn de g-velden beide naar de zon gericht. De wipi-link moet ik nog bekijken maar ik wilde dit even aankaarten. . .

Link bekijken. . .

OK! Ik snap nu waar je opmerking vandaan komt!

Het vraagstuk dat ik opvoerde heeft een andere insteek dan het L2-punt. . . In de wipi-link wordt in de definitie de centripetale kracht voor een satelliet in een baan om de aarde beschouwd. Voor de IR-telescoope wordt inderdaad een L2-punt beschouwd zodat de telescopen stationair altijd in de aard-schaduw zit. In dat geval wordt de zwaartekracht van de aarde de zon opgeteld en zit de satelliet in een baan om de zon met de zelfde omlooptijd als de aarde. Voor een L1-punt wordt ook centripetale kracht beschouwd.

Voor het punt zoals ik het voorstelde tussen aarde en zon (voor mijn vraagstuk) heffen de g-krachten van de aarde en de zon elkaar precies op. . .zonder beschouwing van een centripetale kracht (in mijn beschouwing verzuimde ik in eerste instantie de rotatie van de aarde-zon lijn). Met een massa op een L1-punt is er nog steeds sprake van een centripetale kracht omdat een object op dat punt ook in een baan om de zon is. . .de aarde-zon lijn roteert immers 1x per jaar om de zon. Het L1-punt is dus niet precies het punt waar de zwaartekrachten gelijk zijn maar het ligt iets dichter bij de zon. Je hebt gelijk dat wat ik bedoelde geen L2-punt is. maar het ook geen L1-punt. Laat ik het bedoelde punt een zero-g-punt noemen (ZG-point):

Een massa m beweegt vanuit het ZG-punt met een snelheid V t.o.z.v. de aarde-zon lijn en haaks op deze lijn. . .op het ZG-punt is er geen centripetale kracht omdat, als een gegeven conditie, er geen sprake is van een kromme baan( R---> ∞). Wat is dan de vorm van het pad dat ontstaat?

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2008 03:01 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 06 januari 2008 @ 02:04:
[...]

[...] Voor een L1-punt wordt ook centripetalefugale kracht beschouwd.
De centripetale kracht wordt in dit geval geleverd door de zwaarte kracht.
Voor het punt zoals ik het voorstelde tussen aarde en zon (voor mijn vraagstuk) heffen de g-krachten van de aarde en de zon elkaar precies op. . .zonder beschouwing van een centripetale kracht (in mijn beschouwing verzuimde ik in eerste instantie de rotatie van de aarde-zon lijn). Met een massa op een L1-punt is er nog steeds sprake van een centripetale kracht omdat een object op dat punt ook in een baan om de zon is. . .de aarde-zon lijn roteert immers 1x per jaar om de zon. Het L1-punt is dus niet precies het punt waar de zwaartekrachten gelijk zijn maar het ligt iets dichter bij de zon. Je hebt gelijk dat wat ik bedoelde geen L2-punt is. maar het ook geen L1-punt. Laat ik het bedoelde punt een zero-g-punt noemen (ZG-point):
Dat is dan een heel onnatuurlijk punt is om te beschouwen. Mag ik je er op wijzen dat er geen fundementeel verschil bestaat tussen de zwaartekracht en centrifugaal krachten. Beide zijn schijnkrachten die ontstaan door het kiezen van bepaalde coördinaten. Als je een beweging gaat beschouwen ten opzicht van het aarde-zon systeem, is het verweg het makelijkst om dat te doen ten opzichte van een stelsel waarin aarde en zon stil staan. In zo'n stelsel krijg je echter wel een centrifugaal kracht kado.

Maar ik zal er ff in mee gaan.
Een massa m beweegt vanuit het ZG-punt met een snelheid V t.o.z.v. de aarde-zon lijn en haaks op deze lijn. . .op het ZG-punt is er geen centripetale kracht omdat, als een gegeven conditie, er geen sprake is van een kromme baan( R---> ∞). Wat is dan de vorm van het pad dat ontstaat?
Dat zal afhankelijk zijn van de grote (en richting maar ik neem aan dat je bedoeling had de snelheid in het baan vlak van de aarde mee te geven) van de snelheid V die je mee geeft. Als deze klein (langzamer dan de aarde) is. Dan zal de aarde zich van het object weg bewegen. De aantrekkingskracht van de zon zal dan dus gaan overheersen. Het object zal in een baan rond de zon terecht komen. Deze baan heeft in iedergeval een korter omlooptijd dan de aarde, dus als het object de eerst volgende keer weer op zijn verste punt zal hij in ieder geval niet in de buurt van de aarde zijn.

Als de snelheid wat groter is. Dan zal het object "afgesneden" worden door de baan van de aarde en zal het een of andere baan rond de aarde gaan maken.

Als hij nog harder gaat zal hij weer aan de aarde ontsnapen en een eigen baan rond de zon gaan volgen.

Als hij nog veel harder gaat dan ontsnapt hij ook aan de zon.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 06 januari 2008 @ 04:09:
[...]

De centripetale kracht wordt in dit geval geleverd door de zwaarte kracht.
In alle gevallen in de ruimte. . . uitgezonderd krachten vanwege bijsturingen. . .worden geleverd door zwaartekrachten. Het moet duidelijk zijn dat ik dat begrijp.

[Over mijn ZG-punt]
Dat is dan een heel onnatuurlijk punt is om te beschouwen.
Dat doet er niets toe. Het weglaten van verstorende effecten van andere planeten kan je ook onnatuurlijk vinden maar in het oplossen van een vraagstuk is dat juist wel natuurlijk. . .laten we niet vervallen in een discussie over wat natuurlijk en onnatuurlijk betekend. . .
Mag ik je er op wijzen dat er geen fundementeel verschil bestaat tussen de zwaartekracht en centrifugaal krachten. Beide zijn schijnkrachten die ontstaan door het kiezen van bepaalde coördinaten. Als je een beweging gaat beschouwen ten opzicht van het aarde-zon systeem, is het verweg het makelijkst om dat te doen ten opzichte van een stelsel waarin aarde en zon stil staan. In zo'n stelsel krijg je echter wel een centrifugaal kracht kado.
Ja, maar die visie sluit ik uit omdat ik naar een roterend zon-aarde syseem kijk en alle verstorende effecten van de rest van het universum weglaat (had ik in mijn vorige link al verklaard).
Maar ik zal er ff in mee gaan.
[...]
Dat zal afhankelijk zijn van de grote (en richting maar ik neem aan dat je bedoeling had de snelheid in het baan vlak van de aarde mee te geven) van de snelheid V die je mee geeft.
Ik had eerder al gespecificeerd dat de snelheid V, vanuit aarde-zon lijn, V>0 zou gelden en V haaks op de aarde-zon lijn gericht staan. Wat ik niet gezegd had in welke richting V zou staan. . .het kan met de aardebeweging mee of er tegenin, maar ik had wel gespecificeerd dat de snelheid groter moest zijn dan een bepaalde onderlimiet om te voorkomen dat de gelanceerde massa m in de zon zou storten. Vanuit mijn overwegingen van deze condities stelde ik vast dat de massa m in elk geval richting de zon zou afbuigen en in een baan om de zon zou komen.
Als deze klein (langzamer dan de aarde) is. Dan zal de aarde zich van het object weg bewegen. De aantrekkingskracht van de zon zal dan dus gaan overheersen. Het object zal in een baan rond de zon terecht komen. Deze baan heeft in iedergeval een korter omlooptijd dan de aarde, dus als het object de eerst volgende keer weer op zijn verste punt zal hij in ieder geval niet in de buurt van de aarde zijn.
Precies wat ik al als een mogelijke oplossing besproken had. Maar dat betekend niet dat het niet in de buurt van de aarde zou komen, die dan ook weer in belangrijke mate de volgende baanvorm zou beïnvloeden. . .ik had een ruwe berekening gemaakt van dat de omloop periode ongeveer 11,5 maand zou zijn en dan zou de aarde nog redelijk dichtbij in de buurt zitten. . .mijn opmerking was ook dat deze baan geen ellips zou zijn(oplossing van een 2-body system). De vorm van de volgende omloop baan zou niet zonder accurate berekeningen te voorspellen zijn. Het ging mijn om het verloop van de volgende series bewegingwen vanuit het “3-body problem” en daarvoor is een computer programma nodig. . .of eindeloze handmatige berekeningen die de wijzen in het verleden op deze vraagstukken los lieten.

Vele jaren geleden heb ik op een universiteit ergens een computer programma zien draaien waarmee “botsingen” van sterrenstelsels werden uitgebeeld. De gebruiker kon allerlei begincondities intikken om het effect van de dynamiek te zien. Ik veronderstel dat tegenwoordig dergelijke programma’s toch wel bij diverse wetenschappers thuis op hun PC hebben zitten en ik hoopte dat er in die richting antwoorden/voorbeelden zouden opduiken. Generische oplossingen zijn gemakkelijk uit te beelden maar daar zoek ik niet naar.

Misschien zijn er wel gratis downloads op dit gebied beschikbaar.

Ik ga zoeken op
http://www.google.nl/sear...blem%22&btnG=Zoeken&meta=
Misschien is dit wel leuk
http://astro.u-strasbg.fr/~koppen/body/ThreeBodyHelp.html

Dit is inderdaad precies waar ik naar op zoek was. Ik ben er al uren meer bezig om allerlei omloopbanen te simuleren.

Prachtig speelgoed!

Probeer de volgende initiële condities voor het aarde-maan systeem"

Penta Petal
Co-rotating Center of Mass
E/M ratio = 0.0125. . .dit is eigenlijk de M/E ratio !
initiële radius= 0.5
initiële hoek= 180
initiële radiale snelheid=0
initiële tangentiale snelheid = 0.09751
accuracy= 0,001

Dit 5-bladige baan-patroon herhaalt zich nagenoeg perfect zonder verschuiving. Je zou dit kunnen beschouwen als een theoretische periodieke oplossing van het 3-body problem. Als de simulatie zeer lang aangehouden wordt ontstaat er een verschuiving van het 5-petal patroon.

Interessante oplossing
E/M ratio = 0.0125
initiële radius= 0.1
initiële hoek= 181.1
initiële tangentiële snelheid = 4
accuracy= 0,01

Deze startcondities geven ongeveer de condities weer die ik in de vorige berichten veronderstelde. De satelliet begint ongeveer op her L1-punt en er wordt een tangentiële snelheid meegegeven. Het geeft een soort "barbell" oplossing voor de omloopbaan patronen van de satelliet. Het lijkt een zeer stabiel herhalend symmetrisch patroon te zijn.
Pas na een tijdverloop van ongeveer 196 jaar wordt het patroon chaotisch en dan stort de satelliet binnen korte tijd op de aarde dan wel op de maan neer.

Als je voor deze simulatie een rekennauwkeurigheid van 0,001 neemt duurt het eindeloos lang om het eindresultaat te bekijken. . .vanwege de hogere nauwkeurigheid is het resultaat ook anders dan met een lagere nauwkeurigheid.

Met veel oefeningen kan je prachtige patronen maken zoals het ook met Spirograaf speelgoed gedaan kan worden.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2008 20:10 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 06 januari 2008 @ 15:18:
[...]
Interessante oplossing
E/M ratio = 0.0125
initiële radius= 0.1
initiële hoek= 181.1
initiële tangentiële snelheid = 4
accuracy= 0,01

Deze startcondities geven ongeveer de condities weer die ik in de vorige berichten veronderstelde. De satelliet begint ongeveer op her L1-punt en er wordt een tangentiële snelheid meegegeven. Het geeft een soort "barbell" oplossing voor de omloopbaan patronen van de satelliet. Het lijkt een zeer stabiel herhalend symmetrisch patroon te zijn.
Dus je bent toch geintereseerd in L1 in plaats van in ZG?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 07 januari 2008 @ 15:30:
[...]

Dus je bent toch geintereseerd in L1 in plaats van in ZG?
In het bovengenoede voorbeeld is ongeveer het L1 punt in het model ingebracht. Het ZG-punt zal er niet ver vandaan zitten en om dat te bepalen zou ik het even moeten uitrekenen. Komt nog wel maar het doet er eigenlijk niet veel meer toe. Uiteraard zou ik voor een specifieke aarde-maan situatie het exacte ZG- punt moeten berekenen. . .en elk bron die ik er voor op zoek geeft weer iets andere gegevens voor massa en afstanden(max., min. en gemiddelden). . .Ik moet voor de aarde-maan de nul-vergelijking oplossen met de juiste gegevens voor massa en afstanden:

0=Ma/Ra2-Mm/Rm2

en Ra+Mn = de gegeven afstand tussen maan en aarde voor een bepaald punt in de elliptische baan. . .het gemakkelijkste lijkt mij om het gemiddelde te nemen. In de 3-body applet is de afstand Ra+Mn genormaliseerd als 1. Het zou dus niet uitmaken welke dataset ik zou nemen omdat ook voor een elliptische baan de ratio Ra/Rm constant is.

Ik gebruik het volgende:

Ma = 6*1024
Mm= 7,38*1022
Ra+Rm=385000. . .centre to centre.

Met de 3-body applet kan ik diverse initiele condities in de buurt van het ZG-punt intoetsen en elke kleine verandering geeft vaak een geheel ander resultaat. De "unfolding" van de veelvoud van omlooppatronen is prachtig om te zien.

Probeer deze set eens:
Co-rotating Centre of Mass
E/M ratio = 0.0125
initiële radius= 0.0998895
initiële hoek= 0
initiële tangentiële snelheid = 4.48995
accuracy= 0,01

The overlap op het 4-armige kruis is nagenoeg perfect.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Enige uren later:

Voor het ZG-punt tussen maan en aarde:
Co-rotating Centre of Mass
M/E ratio = 0.0123
initiële radius= 0.889094635
initiële hoek= 180
initiële tangentiële snelheid = -0,371382716
accuracy= 0,01

Dit geeft een prachtige satelliet baan-patroon om de aarde met presessie met drie bladen op het rosette patroon. De vele decimalen in de tangentiële snelheid zijn een resultaat van tweaking om de vierde omloop precies op de eerste te laten vallen. Voor lage snelheden, + of -, stort de satelliet altijd op de aarde neer. Als de snelheden groter worden ontstaan er andere periodieke patronen maar ook patronen die in eerste instantie chaotisch lijken te zijn en voor bepaalde waarden van de tangentiële snelheid de satelliet op de aarde dan wel op de maan doen laten neerstorten, of dat de satelliet het ruime sop kiest en ooit meer terug komt. . .ik bedoel natuur lijk "het ruimte sop".

Als de gegeven satelliet-positie toevallig net aan de maankant van het ZG-punt zou zitten kan de satelliet ook op de maan storten of om de maan in een baan komen maar met de bovengenoemde data krijg ik dat niet voor elkaar. Voor zover de satelliet op het ZG-punt zonder snelheid gepositioneerd wordt valt het onherroepelijk op de aarde neer omdat de maan van deze positie weg beweegt en de aantrekkingskracht snel afvalt terwijl de aantrekkingskracht van de aarde instant blijft en de satelliet naar zich toe trekt.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2008 21:34 ]

Verwijderd

Als we even uitgaan van een cirkelvormige baan. (eccentriciteit van 5% is niet zoveel), dan is de locatie van ZG heel simpel. Deze ligt namelijk even ver van het lichtste object als het zwaarste object van het gemeenschappelijke zwaartepunt af ligt. Voor het Aarde-systeem is dit dus op ongeveer 1/82ste van de afstand aarde-maan.

L1 is iets moeilijker te bereken. (betreft het oplossen van een vijfdegraadspolynoom) Maar met numerieke methodes is het eenvoudig te laten zien dat L1 op ongeveer 1/7ste van de afstand aarde-maan ligt. Deze twee punten liggen dus absoluut niet bij elkaar in de buurt!

Overigens als je dit soort dingen leuk vindt om mee te spelen. Is mathematica een zeer nuttige tool om tot je beschikking te hebben. Naast geavanceerde algabriasche bewerkingen staat dit programma vooral bekend als een zeer krachtige numerieke integrator. (Het hier besproken probleem is bv. heel makkelijk te simuleren.)

• ls470
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17-12 10:04
Verwijderd schreef op zaterdag 05 januari 2008 @ 21:00:
Dit zwaartekracht bewegingsvraagstuk is gereduceerd naar een “3-body systeem” en is kennelijk (nog) niet theoretisch op te lossen. . .misschien wel fundamenteel nooit op te lossen maar is iteratief wel op te lossen met gedeeltelijke nauwkeurigheid.
Volgens mij moet dit wel oplosbaar zijn aangezien wat je beschrijft geen 'echt' 3-body systeem is: er is maar 1 enkel hemellichaam (de satteliet) waarvan de beweging bepaald moet worden t.o.v. de 2 anderen die gegeven zijn in de opgave (of waarvoor't voldoende is te veronderstellen dat de satteliet verwaarloosbaar licht is t.o.v. de rest)

Veel plezier met het zoeken naar een analytische oplossing :)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 08 januari 2008 @ 15:24:
[...]

Als we even uitgaan van een cirkelvormige baan. (eccentriciteit van 5% is niet zoveel), dan is de locatie van ZG heel simpel. Deze ligt namelijk even ver van het lichtste object als het zwaarste object van het gemeenschappelijke zwaartepunt af ligt. Voor het Aarde-systeem is dit dus op ongeveer 1/82ste van de afstand aarde-maan.
Klopt ongeveer met de 43370 km ik berekend had voor een afsand van 385000 km
L1 is iets moeilijker te bereken. (betreft het oplossen van een vijfdegraadspolynoom) Maar met numerieke methodes is het eenvoudig te laten zien dat L1 op ongeveer 1/7ste van de afstand aarde-maan ligt. Deze twee punten liggen dus absoluut niet bij elkaar in de buurt!
Dus haast 12x verder van de maan dan het ZG-punt! Had ik niet verwacht vanuit "shooting from the hip".
Overigens als je dit soort dingen leuk vindt om mee te spelen. Is mathematica een zeer nuttige tool om tot je beschikking te hebben. Naast geavanceerde algabriasche bewerkingen staat dit programma vooral bekend als een zeer krachtige numerieke integrator.(Het hier besproken probleem is bv. heel makkelijk te simuleren.)
Ongetwijfeld, maar voor zover ik weet zijn dergelijke programma's nogal duur om ze als een speeltje aan te schaffen. Mathworks heb ik jaren geleden eens benaderd en ik schrok van de prijs. Heb wel een mooi T-shirt aan de seminar overgehouden!

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2008 00:36 ]

• Seesar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11:31

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

zo je dit in principe niet kunnen na bootsen met 2 magneten (de massa van zon en aarde) en een blok ijzer? Ik bedoel, om het ook nog eens in de praktijk uit te voeren? De satelliet is dan een blokje ijzer die vrijwel wrijvingsloost kan bewegen op een luchtbed?

Ikkan verder niet rekenen, maar ik vind de experimentjes altijd erg leuk. Ook bestaat er software om heel makkelijk de banen van objecten te berekenen in magnetische veldne.

Op zekere hoogte gedraagt het magnetisch veld zich toch ook als de zwaartekracht/invloed massa's? (hoewel, kracht neem niet kwadratisch af met afstand toch?)

T60P Widescreen

Verwijderd

Seesar schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 00:40:
zo je dit in principe niet kunnen na bootsen met 2 magneten (de massa van zon en aarde) en een blok ijzer? Ik bedoel, om het ook nog eens in de praktijk uit te voeren? De satelliet is dan een blokje ijzer die vrijwel wrijvingsloost kan bewegen op een luchtbed?

Ikkan verder niet rekenen, maar ik vind de experimentjes altijd erg leuk. Ook bestaat er software om heel makkelijk de banen van objecten te berekenen in magnetische veldne.

Op zekere hoogte gedraagt het magnetisch veld zich toch ook als de zwaartekracht/invloed massa's? (hoewel, kracht neem niet kwadratisch af met afstand toch?)
Dan zit je weer met het probleem van de niet bestaande magnetische monopolen. :+) (Nog even los van het technische probleem dat je "even" de zwaartekracht op aarde moet opheffen.

@Vortex2
Ja, inderdaad niet studenten licenties for mathematica zijn best wel duur. (Voor voltijd studenten ben je maar 128 euro kwijt, wat best mee valt voor een stukje zulk geavanceerde software.) Anderszijds, weet een wel gerijpte tweaker ook andere manieren om aan software te komen zonder ervoor te betalen. (Je hoeft geen medeleiden te hebben met Wolfram, zij verdien hun geld toch met name door middel van bulk licenties aan universiteiten.)
Verwijderd schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 00:32:
[...]
Dus haast 12x verder van de maan dan het ZG-punt! Had ik niet verwacht vanuit "shooting from the hip".
Mij verbaast het eigenlijk niks. De centrifugaal kracht in co-roterend coördinaten is in de buurt van de maan van dezelfde orde als de zwaartekracht gegenereerd door de aarde. (dit is eigenlijk de essentie van co-roterende coördinaten), dus door dezen te verwaarlozen, genereer je een erg grote fout.
Deze fout gaat ongeveer als de wortel van de massa verhouding, voor het aarde-zon systeem is het verschil (vanaf de aarde) tussen L1 en ZG ruim een factor 1000!

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2008 11:58 ]

Pagina: 1