Toon posts:

[XP] Externe HDD's niet herkend in USB 2.0

Pagina: 1
Acties:
  • 434 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een oude PC uit 2001 (ja lach maar) met AMD Athlon Processor, Kloksnelheid 1GHz en 640Mb, lopend op Windows XP Professional 2002 met Service Pack 2. Niet bepaald modern meer dus, maar voor mij heeft ie altijd goed genoeg gewerkt voor alles wat ik wilde.

Ik heb nu 2 externe harddisks aangeschaft, te weten een DigiConnect van 250Gb NTFS en een Toshiba van 500Gb FAT32. Als ik deze harddisks in de USB ingangen van het moederbord (Aopen AK73 Pro(A)) stop worden beide schijven prima herkend en werken naar behoren. Echter omdat het hier USB 1.1 poorten betreft duurt kopiëren van bestanden zoals films en muziek soms ellenlang.

Daarom heb ik nu een 5 poorts USB 2.0 PCI kaart (Trust HU-3150) aangeschaft. Ik heb deze geinstalleerd met bijbehorende drivers. Na installatie heb ik in de USB 2.0 poorten verschillende USB-sticks en een USB bluetooth stick gedaan om te kijken of alles ok is. En ja, alles wordt prima herkend en werkt snel, zoals USB 2.0 zou moeten. Hiermee ga ik er vanuit dat ik de USB 2.0 kaart goed heb geinstalleerd.

Maar nu wil ik mijn externe harddisks in de USB 2.0 poorten gaan pluggen. En daar komt het:

Niks herkend! Nog een paar keer geprobeerd. Soms zegt ie iets van “onbekend apparaat”, soms zegt ie helemaal niks, en een enkele keer komt het voor dat de externe harddisk wel herkend wordt als letter (F: of J:) maar dat die niet toegankelijk is en een grootte van 0 Gb hebben. Soms komt er te staan “Het USB apparaat wordt niet herkend” en komt er in apparaatbeheer een onbekende USB device bij. Hoe dan ook, dit haalt allemaal niks uit. Doe ik de externe harddisks weer in de USB 1.1 poort dan worden ze weer prima herkend en werken ze perfect.

Om deze disks toch via USB 2.0 te laten werken ben ik nu al 2 dagen aan het worstelen zonder resultaat. Ik heb gehannest met stroom en stekkers, ik heb de PCI card in een ander slot gedaan, ik heb een laatste BIOS update gedaan (Aopen AK73 Pro(A) R1.20), alle USB devices verwijderd en opnieuw laten herkennen, drivers opnieuw geinstallerd, een HUB gebruikt, enz enz enz, maar alles zonder gewenst resultaat.

Ik heb de disks nog wél even in de laptop van mijn vriendin geprobeerd en dat werkt uitstekend. Dit is het bewijs dat de harddisks goed zijn en het probleem dus echt in mijn computer zit.

Ik heb op diverse forums gelezen dat ik niet de enige ben met een problemen in het herkennen van externe harddisks op USB. Echter een concrete oplossing voor mijn specifieke probleem krijg ik niet gevonden. Is er toch nog iemand die mij kan helpen of moet ik gewoon toegeven en een modernere PC aanschaffen?

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Komt de HDD wel bij disk management te staan en wat zegt die er van ?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je kunt de pech hebben dat je USB kaart niet compatible is met je moederbord. Dit heb ik zelf gehad met een USB2.0 kaart op een MPX platform. Het probleem was dat USB vrij onbetrouwbaar werkte en vaak m'n pc liet hangen. Een andere kaart met een andere chipset (in mijn geval een NEC chipset) werkte het prima.

Dus kijk eens of je dat kunt proberen.

Verwijderd

Topicstarter
> PilatuS
Nee er komt niks te staan bij schijfbeheer

> Terw_Dan
Zou kunnen, dan moet ik even een nieuw USB kaartje kopen en die zijn gelukkig niet duur. Maar het rare is dat andere devices zoals USB sticks, bluetooth stick e.d. wel prima leesbaar zijn. Alleen HDD's niet.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Terw_Dan schreef op zaterdag 05 januari 2008 @ 20:00:
Je kunt de pech hebben dat je USB kaart niet compatible is met je moederbord. Dit heb ik zelf gehad met een USB2.0 kaart op een MPX platform. Het probleem was dat USB vrij onbetrouwbaar werkte en vaak m'n pc liet hangen. Een andere kaart met een andere chipset (in mijn geval een NEC chipset) werkte het prima.

Dus kijk eens of je dat kunt proberen.
Maar andere dingen werken wel goed op USB 2.0. Maarja dan kan het nog steeds wel zo zijn dat ie alleen moeite heeft met HDD's of andere dingen met veel GB's.
Na installatie heb ik in de USB 2.0 poorten verschillende USB-sticks en een USB bluetooth stick gedaan om te kijken of alles ok is. En ja, alles wordt prima herkend en werkt snel, zoals USB 2.0 zou moeten. Hiermee ga ik er vanuit dat ik de USB 2.0 kaart goed heb geinstalleerd.
Als het de kaart is zouden andere dingen ook problemen moeten geven neem ik aan, en niet alleen HDD's.

[ Voor 33% gewijzigd door PilatuS op 05-01-2008 20:36 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

PilatuS schreef op zaterdag 05 januari 2008 @ 20:18:
[...]

Maar andere dingen werken wel goed op USB 2.0.
Weet ik, maar incompatibiliteit kan rare dingen doen.

Verwijderd

Topicstarter
Iemand ervaring met incompatibiliteit van USB kaarten?

Stel dat het inderdaad incompatibiliteit van de USB 2.0 PCI kaart (Trust HU-3150) met mijn moederbord (Aopen AK73 Pro(A)) is, heeft iemand een advies welk type kaart dan wel aan te schaffen?

Anders blijft het gokken.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Simpeler zou een upgrade van mobo/proc/RAM zijn, maar dat is ook iets duurder ;) . Ik zou in ieder geval geen Trust/Sweex etc spul kopen, en overleggen of je kunt ruilen. Ik heb ooit ook zo'n oude PC gehad met een USB2.0 kaartje, maar dat bleek geen HiSpeed maar FullSpeed te zijn. En dat is niet sneller dan USB1.1...

Voorspellen zal echter moeilijk zijn. Je hebt een heel oud mobo, en mogelijk zit er een incompatibiliteit met de PCI soort bij?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op zondag 06 januari 2008 @ 00:33:
Iemand ervaring met incompatibiliteit van USB kaarten?

Stel dat het inderdaad incompatibiliteit van de USB 2.0 PCI kaart (Trust HU-3150) met mijn moederbord (Aopen AK73 Pro(A)) is, heeft iemand een advies welk type kaart dan wel aan te schaffen?

Anders blijft het gokken.
De kaart zelf maakt niet zoveel uit, het gaat om de chipset die erop zit. Goedkope kaartjes hebben vaak de via of ali chipset, werkt vaak prima, maar niet altijd. Daarom zou ik zoeken naar een kaart met NEC chipset.

Verwijderd

Topicstarter
> gambieter

Als ik dan toch mobo/proc/RAM zou moeten upgraden koop ik toch liever een compleet nieuwe kast denk ik, dan ben ik voor enkele honderden euro's weer helemaal bij. Beeldscherm en randapparatuur heb ik immers al. Alleen het vervelende vind ik dat nieuwe computers allemaal standaard uitgerust zijn met Vista. Ik ben daar niet aan gewend en hoor er ook nog steeds weinig goeds over. Dus ik tob nog even verder met mijn oude PC denk ik...

> Terw_Dan

Bedankt, zal ik 's naar zoeken

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op zondag 06 januari 2008 @ 11:51:
> gambieter

Als ik dan toch mobo/proc/RAM zou moeten upgraden koop ik toch liever een compleet nieuwe kast denk ik, dan ben ik voor enkele honderden euro's weer helemaal bij. Beeldscherm en randapparatuur heb ik immers al. Alleen het vervelende vind ik dat nieuwe computers allemaal standaard uitgerust zijn met Vista. Ik ben daar niet aan gewend en hoor er ook nog steeds weinig goeds over. Dus ik tob nog even verder met mijn oude PC denk ik...
Ehh, dan koop je toch gewoon een PC zonder OS, of bouw je het ding helemaal zelf.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Terw_Dan schreef op zondag 06 januari 2008 @ 12:40:
[...]
Ehh, dan koop je toch gewoon een PC zonder OS, of bouw je het ding helemaal zelf.
Inderdaad, er is meer dan alleen de Dixons of Mediamarkt ;) .

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan schreef op zondag 06 januari 2008 @ 12:40:
[...]

Zelf bouwen, hmm lijkt me niet zo'n goed idee, kijk alleen al naar het bovenstaande incompatibiliteitsprobleem. Wie weet wat ik dan nog meer tegen kom. Ben ik helaas niet kundig genoeg voor.

Ik zal eerst eens een andere USB 2.0 kaart proberen en anders inderdaad een keer een modern PC'tje zonder OS.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op zondag 06 januari 2008 @ 13:20:
[...]
Zelf bouwen, hmm lijkt me niet zo'n goed idee, kijk alleen al naar het bovenstaande incompatibiliteitsprobleem. Wie weet wat ik dan nog meer tegen kom. Ben ik helaas niet kundig genoeg voor.

Ik zal eerst eens een andere USB 2.0 kaart proberen en anders inderdaad een keer een modern PC'tje zonder OS.
Zie de Best Buy Guide topicoverzicht in Complete Systemen & Laptops, daar staat heel veel informatie in. Verder kun je ook vaak wel systemen laten samenstellen bij webshops. Echte incompatibiliteit is dan niet te verwachten, zeker niet omdat de meeste hardware al op het moederbord zit geinstalleerd. Een microATX mobo heeft vaak al video/LAN/USB/firewire etc onboard.

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan schreef op zondag 06 januari 2008 @ 10:08:
[...]

De kaart zelf maakt niet zoveel uit, het gaat om de chipset die erop zit. Goedkope kaartjes hebben vaak de via of ali chipset, werkt vaak prima, maar niet altijd. Daarom zou ik zoeken naar een kaart met NEC chipset.
Bedankt, dit was het! Heb nu een Eminent USB 2.0 kaart met NEC Chip gekocht zoals je zei en alles loopt gesmeerd. Voor mij nooit meer Trust spul met goedkope VIA chip!

Verwijderd

Beste mensen,

Ik heb ook hevige problemen ondervonden van herkenning van een usb-apparaat. En na veel dingen te hebben geprobeerd bleek het de kabel te zijn die niet goed was. Ik had een speciale usb 2.0 kabel gekocht voor de nieuwe printer maar dan werkt hij dus niet.

Pak je oude usb 1.0 kabel uit de kast en je usb-apparaat moet weer werken als het goed is!
Pagina: 1