X2600XT geeft problemen in games

Pagina: 1
Acties:

• Gtoniser
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21-05 22:25
Ey allemaal

Mijn MSI RX2600XT geeft in vaak in games wat rare problemen.
Na enige tijd spelen gaan er ineens strepen door mijn beeld lopen, en sommige textures verdwijnen, flitsen, of zijn onzichtbaar. Meestal begint het hiermee:
Afbeeldingslocatie: http://www.704gaming.net/screen2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.704gaming.net/screen3.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.704gaming.net/screen4.jpg
En dit krijg je dan een poosje later
Afbeeldingslocatie: http://www.704gaming.net/screen1small.JPG(Klik)

Ik weet het niet 100% zeker, maar als mIRC op de achtergrond draait dan heb ik er meer last van.

Ik heb al het een en ander geexperimenteert met instellingen in het ATI CCC, maar dat mocht niet baten. Drivers zijn up to date. Bios heb ik nog geprobeert te updaten maar dat wilde om de een of andere reden niet.

Het verschijnsel heb ik bij de wat nieuwere spellen, zoals CnC 3 en Crysis (screenshots).
Verdere specs systeem:
Intel core 2 duo 2.17 ghz (E6400 geloof ik)
2 GB ram

Ik kom er niet meer uit, en weet niet of het nu aan me systeem ligt of aan de programmas of aan de kaart. Ik hoop dat jullie hier er wat meer verstand van hebben (ben zelf niet zo hardwareachig).

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Die strepen en vlekken in beeld zijn artifacts. Omdat het bij jou erger wordt als je een tijdje speelt denk ik dat het een temperatuur probleem is. Download Atitool en check je temps.

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Verwijderd

En doe met Atitool een Scan for Artifacs.

• Gtoniser
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21-05 22:25
Late reactie, maar ik heb de adviezen opgevolgd en ben aan het scannen gegaan.

Als ik aan het spelen ben loopt de temperatuur toch al snel op tot in de 90 graden, en de artifacts scan wees uit dat er dan inderdaad wat onregelmatigheden komen.

Iemand nog tips mbt het koelen behalve er een fan bij proberen te bouwen (wat in mijn systeemkast nogal onmogelijk is)?

Verwijderd

Ik zie dat het een passief gekoelde kaart is; je hebt toch wel enige vorm van airflow over het koelblok van de kaart? Anders kun je natuurlijk verwachten dat dat ding veel te heet wordt!

• pin_point
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15:16
Zoals cpec al zegt is het grootkans een passief gekoelde kaart en moet je dus om 'm koel te houden enige vorm van luchtstroom hebben.

Anders kun je ook proberen er bijvoorbeeld een zalman VF900 opzetten, deze koelt t.o.v. een passief blok wat er op zit als een beest.

@cpec hierbeneden

Ik heb ook dezelfde zalman gehad (op een 9800SE), maar op de allerlaagste stand hoor je die fan van je lang-zal-je-levensdagen niet hoor (tenzij je d'r op nog geen 20 cm afzit)

[ Voor 22% gewijzigd door pin_point op 17-01-2008 14:53 ]

Verwijderd

Dat is natuurlijk niet echt een oplossing; je koopt niet voor niets een passief gekoelde kaart ;)
Als je een stille casefan over het blok laat blazen zijn je temperaturen ook prima, maar zonder het lawaai van de zalman.

Verwijderd

Klopt, dat is natuurlijk niet de oplossing, daarvoor koop je die kaart niet :D

Wel kun je - en moet je - natuurlijk proberen om even een grote casefan in de buurt te zetten, desnoods voor nood een bureaubladventilator met de zijwand open, dan kun je iig controleren of het aan de temperatuur ligt. Maar vrijwel alle passieve kaarten hebben in ieder geval iets van structurele airflow nodig. Immers, juist omdat ze passief zijn, stijgt de lucht alleen maar een beetje slap op, er gebeurt verder niets mee.

• Knightwolf
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-05 23:21
Ik zie het probleem niet van een kaart-fan t.o.v. een case-fan. Fan is fan, en als je een stille kast wil wil je dus geen fans. Mijn ervaring is dat casefans meer geluid maken dan stille Zalman kaart-fans (kast gaat als klankkaast dienen als je er een fan aan hangt). In dit geval zou ik voor de kaart-fan gaan. Ik heb pasgeleden nog een Zalman op m'n Radeon 9700Pro gezet en op 5V koelt die al meer dan voldoende en hoor je echt niet.

De genoemde probs van meer fouten en probs na een tijdje spelen zijn idd temperatuurproblemen. 90 graden is wel erg heet. Ik zou eerst wat aan de temperatuurkoeling doen voor je nog verder gaat spelen. Anders heb je best kans dat je je kaart definitief sloopt.

[ Voor 9% gewijzigd door Knightwolf op 17-01-2008 21:12 ]

Verwijderd

Knightwolf schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 21:11:
Ik zie het probleem niet van een kaart-fan t.o.v. een case-fan. Fan is fan, en als je een stille kast wil wil je dus geen fans. Mijn ervaring is dat casefans meer geluid maken dan stille Zalman kaart-fans (kast gaat als klankkaast dienen als je er een fan aan hangt). In dit geval zou ik voor de kaart-fan gaan. Ik heb pasgeleden nog een Zalman op m'n Radeon 9700Pro gezet en op 5V koelt die al meer dan voldoende en hoor je echt niet.
Zalman wordt meestal inderdaad als stil aangeschreven, maar valt bedroevend tegen. De lagertjes zijn zo snel versleten dat het zelfs op 5 V nog aardig wat geluid maakt. Ook zijn die dingen niet zo makkelijk te vervangen omdat ze 10 mm dik zijn, terwijl gewone fans 25 mm dik zijn.
Pak een stille casefan daarentegen -Nexus bijvoorbeeld, evt Noctua- en het is stiller, en je bent ook nog eens minder geld kwijt (voor een zalman leg je zo een paar tientjes neer, terwijl je voor minder dan een tientje een fatsoenlijke, stille casefan hebt).

• Knightwolf
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-05 23:21
Heb nooit echt negatieve verhalen over Zalman gehoord/gelezen, maar je hebt gelijk dat een casefan goedkoper is.
Pagina: 1