PC aansluiten op receiver (lange afstand)

Pagina: 1
Acties:
  • 540 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Clock
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10:41
Goedenmiddag,

Situatie:
HTPC (/fileserver/downloadbak) staat in de meterkast te blazen. De receiver+tv staan in de woonkamer. De kabelafstand tussen deze 2 punten is ongeveer 10 meter. Het beeld gaat nu door een DVI=>HDMI kabel, en geeft een perfect beeld. Het geluid loopt door een 10 meter lange digitale coax kabel. Deze is aangesloten op de SPDIF-uit van de geluidskaart, en de digitale ingang van de receiver (Pioneer AX5i). Beide kabels zijn zeker niet de goedkoopste standaard kabels, maar zijn uitgevoerd met volledig metalen connectoren en een dikkere kabel met meer afscherming.

Probleem:
Ik sloot laatst uit nieuwsgierigheid mijn laptop aan op de receiver middels een kort USB-kabeltje (AX5i heeft een USB ingang), en tot mijn verbazing klonk het geluid een stuk helderder dan dat het via de HTPC ging. Na wat vergelijkende testjes met dezelfde nummers was het verschil toch erg goed te horen.
Het geluid van de HTPC wat wolliger en uitge smeerder, terwijl datzelfde geluid via de USB aansluiting afgespeeld een stuk helderder en strakker klinkt.

Vraag:
Ik vermoed dat de grote lengte van de coax kabel hier de schuldige is. Omdat ik mijn HTPC vanwege de looks (open kast) en de geluidsproductie liever in de meterkast houdt, ben ik op zoek naar een manier om deze dus beter aan te sluiten op de receiver. Volgens mij zijn er 3 mogelijkheden om deze op elkaar aan te sluiten:
  • Digitale coax kabel (huidige situatie). Dit zou, volgens verschillende bronnen, de beste manier zijn om een grote afstand te overbruggen. Echt vind ik het dus niet meer strak en helder klinken. Wellicht door het verlies doordat het signaal door koper gaat?
  • Optisch (toslink). Volgens een elektronicazaak kon ik de boel beter aan elkaar knopen met een optische kabel, omdat dat minder verlies zou geven. Dit klinkt logisch, omdat een lichtpulsje ondanks de verzwakking aan intensiteit nog steeds aan of uit blijft (1/0). Ik lees echter ook dat een optische aansluiting juist minder geschikt is voor grotere afstanden.
  • USB. DIt kan al dan niet met een actieve kabel of een repeatertje in het midden, aangezien de officiële limiet 5 meter is. Het op deze manier aansluiten heeft voor mij een belangrijk nadeel: de receiver ondersteund geen multikanaals geluid over de USB (DTS, DD, ed). Dit kan pas vanaf de AX10 reeks receivers.
Aan jullie de vraag: wat zou het beste zijn?
Opmerkingen, commentaar, suggesties: allemaal welkom. :)

Alvast bedankt!

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 09:47
Kan het probleem niet zijn dat je op de htpc equalizer instllingen hebt aanstaan, die er voor zorgen dat het geluid dof wordt. Je kunt dit even uit proberen door de htpc even tijdelijk naast de reciever te zetten, en dan een hele korte kabel gebruiken.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Clock schreef op zaterdag 05 januari 2008 @ 17:40:

Ik vermoed dat de grote lengte van de coax kabel hier de schuldige is.
Alsof de kabel de enige variabele is hier?
Andere geluidskaart, andere PC, andere ingang op je receiver?

En dan denk ik nog: "digitaal is digitaal". Over zo'n lange afstand misschien iets meer foutcorrectie, maar meer ook niet.

Wise enough to play the fool

• Clock
teacher schreef op zaterdag 05 januari 2008 @ 19:17:
[...]

Alsof de kabel de enige variabele is hier?
Andere geluidskaart, andere PC, andere ingang op je receiver?

En dan denk ik nog: "digitaal is digitaal". Over zo'n lange afstand misschien iets meer foutcorrectie, maar meer ook niet.
Tuurlijk, dat is waar. Maar het lijkt mij de meest waarschijnlijke.

Geluidskaart is wel een punt, aangezien die poep is. Maar ik dacht (en kreeg altijd te horen), dat als je de spdif-out gebruikte, de geluidskaart zelf niks meer aan het signaal deed, en het gewoon uitpoepte.

Andere pc mag in principe niks uitmaken toch? Een 1 blijft een 1, en een 0 een 0.

In de manual vond ik dat de receiver voor het decoderen van de USB-ingang de 'hardware' gebruikt die normaal voor de digitale ingangen gereserveerd zijn. Dus dat zou ook niet zoveel mogen uitmaken.
canonball schreef op zaterdag 05 januari 2008 @ 19:14:
Kan het probleem niet zijn dat je op de htpc equalizer instllingen hebt aanstaan, die er voor zorgen dat het geluid dof wordt. Je kunt dit even uit proberen door de htpc even tijdelijk naast de reciever te zetten, en dan een hele korte kabel gebruiken.
Er zijn geen EQ-instellingen actief. Ik zal een keer kijken of ik die bak kan lostrekken en een kort kabeltje ertussen kan gooien.

[ Voor 21% gewijzigd door Clock op 05-01-2008 19:38 ]

• Moffin
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21-12 12:54
Kan je niet even je laptop in de meterkast zetten om te kijken of je dan nog verschil hoor? Lijkt me de eerste logische stap.

[ pvoutput | 5760 wp @ O 45° - Z 10° - W 45°]

• Clock
Moffin schreef op zaterdag 05 januari 2008 @ 19:41:
Kan je niet even je laptop in de meterkast zetten om te kijken of je dan nog verschil hoor? Lijkt me de eerste logische stap.
Jup, mij ook. Helaas heeft dat ding geen SPDIF-uitgang. Maar ik leen binnenkort even eentje van iemand die dat wel heeft.

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-12 20:03

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Dat het geluid wolliger en minder helder klinkt kan niet komen door de grote lengte coax. Te verwachten problemen zouden kunnen zijn dat het geluid haper doordat er delen geluid niet doorkomen.

Heb je de geluiden ook met exact dezelfde software enzo afgespeeld?

Life is not about specs, it is about joy!

• KneppaH
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online

KneppaH

Singleplayer/Co-op

Ik denk niet dat het aan die coax kabel ligt, maar aan je versterker en de manier waarop hij met de 2 verschillende signalen omgaat.
Ik lees echter ook dat een optische aansluiting juist minder geschikt is voor grotere afstanden.
Toslink kan vanaf 10meter problemen gaan geven. Ik zal ff mijn ervaring met toslink uitleggen.
M'n pc staat op ongeveer 11 meter afstand van de receiver. Ik heb deze aangesloten d.m.v. Toslink 10+1meter met een koppelstukje ertussen. Dit werkt prima. MAAR, aangezien m'n versterker maar 1 optical in heeft en ik meerdere apparaten met optical out heb, heb ik een optical switch box gehaald.
Helaas werkt het gewoon niet omdat het licht signaal te zwak is geworden na die lange kabel en switch.
Toen dacht ik, ik bestel gewoon een simpele optical splitter. Misschien dat die minder signaal verlies geeft, maar helaas geen geluid of slechts wat gekraak. Het rode licht aan het uiteinde van de kabel is ook zeer zwak in vergelijking met een gewone 1 of 2 meter kabel

Conclusie: tot 10/11 meter gaat nog met Toslink, maar verder dan dat is denk ik niet mogelijk.
Maximaal verkrijgbare lengte is 10 meter, dus je moet al gauw met koppelstukjes aan de slag en die verzwakken het signaal.

-edit- ik zie dat er ook 15 m kabels te krijgen zijn, dus het verlies zit helemaal in de koppelstukjes blijkbaar.

[ Voor 9% gewijzigd door KneppaH op 05-01-2008 20:41 ]

AMD X6 1055T @ 3,6Ghz, 2x AMD HD6850 Toxic @ 1Ghz/4,8Ghz, 8GB DDR3, Asrock Extreme III, Anteq HCG 620, Scythe Mugen 2

• mfz11
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 27-10 22:07
Ik heb mijn computer op dit moment al 2 jaar optisch aangesloten met een kabel van 20 meter die gewoon algemeen verkrijgbaar is en heb geen last dat het signaal fout overkomt.

spdif heft trouwens geen enkele fout correctie. verder kan ik volledig in het bovenstaande vinden het wolligere geluid zal eerder te maken hebben met je geluidskaart welke is dat overgens. ben laatst van een onboard naar een auzentech xplosion gegaan en vind het geluid over optisch toch een stuk beter.

• Clock
mfz11 schreef op zaterdag 05 januari 2008 @ 20:28:
Ik heb mijn computer op dit moment al 2 jaar optisch aangesloten met een kabel van 20 meter die gewoon algemeen verkrijgbaar is en heb geen last dat het signaal fout overkomt.

spdif heft trouwens geen enkele fout correctie. verder kan ik volledig in het bovenstaande vinden het wolligere geluid zal eerder te maken hebben met je geluidskaart welke is dat overgens. ben laatst van een onboard naar een auzentech xplosion gegaan en vind het geluid over optisch toch een stuk beter.
Kan iemand bevestigen of ontkrachten dat de kwaliteit van de geluidskaart erg van invloed is als de SPDIF-uitgang gebruikt wordt? Ik hoor vaak dat het signaal dan gewoon rechtstreeks door gestuurd wordt.

Wat is overigens een goede betaalbare geluidskaart met een SPDIF-uit? Ik geloof dat er nu een Thrust ( :X ) inzit. (Ik dacht aan een Creative SB X-FI Xtreme Audio)

• KneppaH
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online

KneppaH

Singleplayer/Co-op

Je moet een kaart vinden die van het signaal afblijft. Meeste kaarten samplen dit up naar 48Khz en sturen dit dan digitaal door. Je versterker maakt dan van die 48Khz weer 44.1Khz. Iedere conversie is er 1 te veel. Mijn geluidskaart doet dit helaas ook, maar heb nog nooit het geluid op de juiste manier gehoord dus ik weet niet of het verschil te merken is in een blinde test.

[ Voor 40% gewijzigd door KneppaH op 05-01-2008 20:44 ]

AMD X6 1055T @ 3,6Ghz, 2x AMD HD6850 Toxic @ 1Ghz/4,8Ghz, 8GB DDR3, Asrock Extreme III, Anteq HCG 620, Scythe Mugen 2

• FreddyFish
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10:43
Inderdaad, je wilt een geluidskaart hebben die niet aan upsampling doet. Veruit de meeste muziek is namelijk 44.1KHz, en heel veel geluidskaarten upsamplen dit naar 48KHz, en versturen het vervolgens over S/PDIF naar de receiver. Echter dit upsamplen zorgt er dus wel voor dat je geluidskaart aan het geluid rommelt, en dat wil je nu juist niet hebben.

Zorg dus dat je een geluidskaart ziet te bemachtigen waar je kunt kiezen of die 44.1KHz en 48KHz uitstuurt via S/PDIF (of nog liever een kaart die automatisch kiest, afhankelijk van wat er afgespeeld wordt. DVD bijvoorbeeld is 48KHz).

Maar controleer eerst in de drivers van je huidige geluidskaart of je niet kunt kiezen, want er zijn wel Thrust kaartjes die hiertoe prima in staat zijn. Zoek dus naar 44.1KHz output via S/PDIF. Als je geluidskaart deze optie niet heeft, zijn er wel goedkope alternatieven.

• Clock
Aaah, kijk eens.

Ik heb de drivers even gecontroleerd, en idd. Het signaal werd geupsampled naar 48KHz, en toen op de SPDIF gezet. Gelukkig biedt de driver de mogelijkheid het signaal in 41,1KHz uit te sturen. Ik hoop dat hij er dan vanaf blijft. Ik heb nu niet de mogelijkheid om te luisteren (idols-tijd in de huiskamer), maar ik zal morgen de boel eens even testen.

Bedankt jongens!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Sleep desnoods je HTPC naar de receiver toe, en sluit hem aan met een kort/ander kabeltje. Klinkt het dan wel anders dan heb je de oorzaak te pakken.

Wise enough to play the fool

Pagina: 1