Toon posts:

DMA mode 5 naar 6 veranderen

Pagina: 1
Acties:
  • 491 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Gisteren heb ik een e-sata externe harde schijf aangesloten op mijn pc, waarna het hele systeem van slag is geraakt.

Ik heb de externe harde schijf weer terug gebracht, dus hier kan het probleem niet meer in zitten, maar de andere 2 (IDE) harde schijven werken nu plotseling in DMA mode 5.

Dit zorgt ervoor dat ik continue haperingen hoor in het geluid en het werken met de computer op zich.

Mijn systeem is als volgt:

Windows xp sp2;
2 IDE harddisks;
Asus P5B moederbord.

Ik heb al geprobeerd om in apparaatbeheer de IDE-kanalen te verwijderen, en daarna opnieuw op te starten. (Dit heeft al eens eerder geholpen met een andere pc, maar nu niet meer).

Verder wil ik niet windows opnieuw installeren, want ik ben van plan om volgende week twee nieuwe sata schijven aan te schaffen (dus dat installeren doe ik dan liever), maar tot die tijd zou ik graag dit willen verhelpen.

Iemand ideeën?

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

DMA5 is een vrij hoge DMA modus, lijkt me niet dat daardoor haperingen ontstaan. Meestal verschijnen dat soort symptonen pas in PIO modus. Weet je zeker dat je drives niet gewoon UDMA5 zijn?

Verwijderd

Topicstarter
Hmmm... voor zover ik weet stond het altijd op DMA 6 maar sinds ik die (rot) externe harddisk heb aangesloten krijg ik continue van die haperingen..

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Verwijderd schreef op zaterdag 05 januari 2008 @ 17:48:
Hmmm... voor zover ik weet stond het altijd op DMA 6 maar sinds ik die (rot) externe harddisk heb aangesloten krijg ik continue van die haperingen..
Ik denk toch dat je de oorzaak niet in DMA moet zoeken..ik heb hier meerdere schijven op DMA 5 (U100 is dat volgens mij), en dat kan echt niet voor haperingen zorgen. Installeer anders je chipsetdrivers eens (opnieuw).

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net nog even de bios nagekeken (hier had ik ook éen en ander aangepast voor die externe hdd) maar dat was in orde als je het mij vraagt.

Ook heb ik systeemherstel gedaan naar voordat ik die drivers van dat ding installeerde (toen begon het gezeik), wat niets uitgehaald heeft.

En ik heb mijn chipset drivers geinstalleerd.

Maar nog steeds hapert het als een gek. En volgens mij weet ik zeker (maar ook weer niet 100%) dat het IDE-kanaal altijd op DMA-6 stond.

Heb je misschien nog meer ideeën? :/

Edit: ik heb even mijn taakbeheer in de gaten gehouden, en ten tijden van zo'n "hapering" gaat de cpu load omhoog naar 20% en daarna loopt het weer terug naar 0... (misschien is dat een aanwijzig voor iets :? )

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2008 19:09 ]

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Verwijderd schreef op zaterdag 05 januari 2008 @ 19:04:
Ik heb net nog even de bios nagekeken (hier had ik ook éen en ander aangepast voor die externe hdd) maar dat was in orde als je het mij vraagt.

Ook heb ik systeemherstel gedaan naar voordat ik die drivers van dat ding installeerde (toen begon het gezeik), wat niets uitgehaald heeft.

En ik heb mijn chipset drivers geinstalleerd.

Maar nog steeds hapert het als een gek. En volgens mij weet ik zeker (maar ook weer niet 100%) dat het IDE-kanaal altijd op DMA-6 stond.

Heb je misschien nog meer ideeën? :/

Edit: ik heb even mijn taakbeheer in de gaten gehouden, en ten tijden van zo'n "hapering" gaat de cpu load omhoog naar 20% en daarna loopt het weer terug naar 0... (misschien is dat een aanwijzig voor iets :? )
Welk proces vergt dan die 20% op dat moment..?

• MoBi
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 17-02 15:09
DMA-6 is maar van 1 merk harddisk, wat voor merk hd heb je? Volgens mij was dit maxtor, alle andere merken zullen nooit hoger gaan dan DMA-5 wat wel een officiële standaard is.

Volgens mij zit je te lullen, want ik voel nattigheid....

Verwijderd

Topicstarter
Exorcist schreef op zaterdag 05 januari 2008 @ 20:50:
[...]

Welk proces vergt dan die 20% op dat moment..?
Shit..... daar heb ik dus niet op gelet :| 8)7
MoBi schreef op zaterdag 05 januari 2008 @ 20:53:
DMA-6 is maar van 1 merk harddisk, wat voor merk hd heb je? Volgens mij was dit maxtor, alle andere merken zullen nooit hoger gaan dan DMA-5 wat wel een officiële standaard is.
Ik heb inderdaad 2 maxtor schijven, een van 250 en een van 160 GB.

Maar het gestotter heb ik al een minuut of twintig niet meer gehoord, maar toch heb ik nog het gevoel dat het niet helemaal goed zit :X Ik ga nog even verder proberen (of ik nog gestotter krijg) en dat laat ik wel weten.

Edit: ik ben hard op zoek naar nieuwe schijven, en ik zit te twijfelen over deze of 2 van deze
Maar tot die tijd wil ik dit wel in orde hebben :/

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2008 21:19 ]

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Het kan best zijn dat je schijf kapot is hoor. Had laatst ook een Maxtor schijf die veel CPU tijd vergde in UDMA5/6 modus, maar die dus echt kapot was. Test m 's met de Maxtor drive-fitness test.

Verwijderd

Topicstarter
Exorcist schreef op zaterdag 05 januari 2008 @ 22:30:
Het kan best zijn dat je schijf kapot is hoor. Had laatst ook een Maxtor schijf die veel CPU tijd vergde in UDMA5/6 modus, maar die dus echt kapot was. Test m 's met de Maxtor drive-fitness test.
Ik hoop het niet, want ik kan de data op dit moment dus niet backuppen. :| Zou wel toevallig zijn als ze allebei tegelijk de geest geven. Ik zal eens een plaatje plaatsen van HDTune, ik krijg daar een nogal raar resultaat.

Over dat maxtor drive fitness test,

meuk: Drive Fitness Test 4.09

Hier word gesproken over Hitachi, en niet specifiek over maxtor, dus ik weet niet of dat is wat je bedoelt?

Edit:

Dit staat bij HDTune op de info tab:
Afbeeldingslocatie: http://sander-h.nl/storage/hdd_1.GIF

Dus hij zou op DMA 6 moeten staan lijkt mij..

En dit is de uitslag van een benchmark. Dat op-en-neer gaan lijkt mij niet echt in orde. Maar veel word ik er ook niet uit wijs, misschien dat jij er iets uit op kan maken?
Afbeeldingslocatie: http://sander-h.nl/storage/hdd_2.png

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2008 01:51 ]

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Die grafiek lijkt mij echt prima hoor..heb je geen andere lopende processen die vreemd doen? Kijk eens naar je CPU usage, en let toch echt even op programma's die teveel CPU tijd vragen. Scan ook eens op spyware evt., je weet maar nooit.

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan verder ook niks vreemds ontdekken, die "haperingen" lijken weg te zijn,. maar die DMA staat nog steeds op 5, terwijl die altijd op 6 stond. Morgen zal ik nog eens kijken of het nu écht over is (wat ik betwijfel, want ik heb uiteindelijk niks gedaan). En dat vind ik dan nog wel het vreemdst, want als dat probleem zomaar komt en gaat, dan lijkt me dat toch ook niet een betrouwbaar iets...

In ieder geval bedankt voor de hulp voor nu, ik zal morgen nog eens posten of het echt voorbij is :)
Pagina: 1