Toon posts:

Koptelefoon aansluiting XFi Prelude zachter dan normale XFi?

Pagina: 1
Acties:
  • 479 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik lees in sommige reviews van de Auzentech X-Fi Prelude dat het geluid te zacht zou zijn voor een normale koptelefoon op aan te sluiten (op het voorpaneel op de kast dus die loopt via de AC97 connector op de kaart)... Klopt dit? Ik heb nu een normale Creative X-Fi XtremeGamer. Daar luister ik veel muziek mee over de koptelefoon waarbij het geluid in Vista vaak op 60 moet om t een beetje luid genoeg te krijgen voor me... Bij meer dan 65 gaat hij ook kraken.. Dus het lukt eigenlijk maar net met het geluid.... Bij mij staan dan wel de X-Fi Crystalizer vol open en in Windows Media Player de Bass (31Hz) en Treble (16Khz) op +14... 62Hz en 125Hz staan beide op -14 omdat ik niet van boombass hou. Nou vraag ik me af hoe dit met de Prelude zit... Heeft iemand daar ervaring mee die ook een Creative X-Fi(XtremeGamer) heeft gehad? Zo ja, is het geluid idd zachter dan bij een Creative X-Fi? En kun je hem dan wel op een hoger volume zetten dan een Creative zonder dat hij gaat kraken? Ik overweeg namelijk ook zo'n Prelude omdat bij mijn X-Fi de bass snel vervormt of gaat kraken omdat het te zwaar wordt voor m, en gezien de Prelude erg goede DACs heeft verwacht ik niet dat het daarbij ook gebeurd.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2008 17:08 ]

• HKS-Skyline
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-01 21:23

HKS-Skyline

Vroooom ?

belangrijkste vraag: wat voor koptelefoon heb je?
ik heb een stanton djpro 2000 (32ohm) koptelefoon, en die zit direct op de kaart aan de achterkant, en ik heb deze op 50% volume staan normaal gesproken (XFI prelude)
dus als je koptelefoon een te laag aantal ohm heeft dan is het geluid dat er uit komt ook zacht, en heb je misschien een versterkertje nodig, maar ondanks dat was het mij eerlijk gezegd nog niet echt opgevallen dat het geluid zachter was, de microfoon input overigens wel, die is niet hard genoeg, dus daar gebruik ik de onboard audio voor, dat is toch maar voor skype enzo.

Verwijderd

Topicstarter
HKS-Skyline schreef op zaterdag 05 januari 2008 @ 19:41:
belangrijkste vraag: wat voor koptelefoon heb je?
ik heb een stanton djpro 2000 (32ohm) koptelefoon, en die zit direct op de kaart aan de achterkant, en ik heb deze op 50% volume staan normaal gesproken (XFI prelude)
dus als je koptelefoon een te laag aantal ohm heeft dan is het geluid dat er uit komt ook zacht, en heb je misschien een versterkertje nodig, maar ondanks dat was het mij eerlijk gezegd nog niet echt opgevallen dat het geluid zachter was, de microfoon input overigens wel, die is niet hard genoeg, dus daar gebruik ik de onboard audio voor, dat is toch maar voor skype enzo.
35ohm is de mijne (Pioneer SE-A40)

Maar wat ik heb gelezen is dat het vooral om de output van het front paneel op je kast gaat... die aansluitingen (Hoofdtelefoon/Microfoon) schijnen veel te zacht te zijn... De Jack aansluitingen op de kaart zouden harder gaan... Heb jij de koptelefoon al eens op de voorkant van je kast getest?

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-02 18:32

voodooless

Sound is no voodoo!

De LM4562NA (opamp van de front kanalan van de Prelude) is in staat relatief lage loads aan te sturen, en zal dan zeker beter doen van de XfiCorrectie: De Creative kan iets lagere loads aan, en zal daarom misschien wat harder gaan. Echter zijn deze kaarten eigenlijk niet bedoeld om hoofdtelefoons aan te sturen omdat de loads daarvoor gewoon echt erg laag zijn. 't kan wel, maar zodra het harder gaat gaat ie vervormen.

Een speciale hoofdtelefoonversterker is vrijwel altijd een betere optie.

[ Voor 10% gewijzigd door voodooless op 06-01-2008 12:55 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

Topicstarter
voodooless schreef op zondag 06 januari 2008 @ 12:48:
De LM4562NA (opamp van de front kanalan van de Prelude) is in staat relatief lage loads aan te sturen, en zal dan zeker beter doen van de XfiCorrectie: De Creative kan iets lagere loads aan, en zal daarom misschien wat harder gaan. Echter zijn deze kaarten eigenlijk niet bedoeld om hoofdtelefoons aan te sturen omdat de loads daarvoor gewoon echt erg laag zijn. 't kan wel, maar zodra het harder gaat gaat ie vervormen.

Een speciale hoofdtelefoonversterker is vrijwel altijd een betere optie.
hmm dan zou ik dus op de voorkant van mn kast weer een kastje ertussen moeten zetten... Kan ik t netzo goed op de rear aansluiten dan want dan valt het hele princiepe van zon front paneel weg... Toch snap ik t niet helemaal want de outputs van de Auzentech zijn allemaal 5V toch? Bij een Crative X-Fi was dat lager (geloof tussen 2 en 3), dus hoe kan de prelude dan zachter gaan?