2 Routers achter elkaar...

Pagina: 1
Acties:
  • 2.616 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• ThijsvanReekum
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 05-07-2021
Goededag allemaal,

ik weet dat deze vraag al wel een honderd keer is gesteld, en ik heb ze bijna allemaal gelezen maar ik kom er zelfs met de behulpvolle HowTo van HyperBart kom ik er niet uit. Ik heb een Linksys befsr41 en daarachter een sitecom. Nou heb ik de DHCP uitgeschakeld van de sitecom zoals gezegd. De instellingen veranderd zoals werd aangegeven. Het ip adres ingesteld. Maar dan nog werkt het niet. Ik krijg een ipadres met 169....... en geen 192.... Ik weet bij god niet wat ik moet doen. Ik kom er niet uit, heb de howto wel 10 keer geprobeerd maar het lukt niet. Iemand een idee wat ik fout doe? Kan het zijn dat de routers niet met elkaar kunnen werken of...?

Bij voorbaat dank,

Thijs van Reekum

• Nextron
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23:53

Nextron

Ik weet dat ik niets weet

Krijg je het 169-IP adres op een PC die aan de linksys of de stecom hangt?
En de kabel tussen beide routers zit ook in de LAN poorten en niet in de WAN poort? Of heb je reden om de sitecom echt als router te gebruiken, want dan klopt het dat je geen IP krijgt als je de DHCP uit zet.

Hoe meer ik weet,
hoe meer ik weet,
dat ik niets weet.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:07
B.t.w. 2 routers is geen probleem (zo is heel internet opgebouwd) maar in jouw gevak gaat het blijkbaar om 2 NAT routers.

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:25
Thijs, thnx voor het compliment

waarschijnlijk zit je UTP kabel in de WAN poort van de router die je als AP wilt gebruiken...

Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/bartbraet/HOWTO%20GoT/Eindnetwerk%20Thumbnail.png

[ Voor 38% gewijzigd door HyperBart op 05-01-2008 17:06 ]

• Rendier2710
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-03 18:24
De eerste vraag die ik in dit soort gevallen altijd stel is waarom 2 routers? Als je extra poorten nodig hebt, kun je veel beter een switch gebruiken ipv een tweede router. Op zich zijn de instellingen bij normaal gebruik nog wel te overzien, maar niet als je straks wil port forwarden...

Terugkomend op je probleem: Je krijgt waarschijnlijk een 169 adres als je een pc aan de sitecom router hangt. Dit komt omdat je DHCP uitgezet hebt. Als je 2 routers wil gebruiken zul je ook 2 subnetten krijgen.

Router 1: Linksys => bijv: 192.168.1.1 -254 (default route 0.0.0.0 => ip adres van je linksys router + 192.168.2.0 255.255.255.0 => het ip adres van je sitecom router uit de 192.168.1.* range!)
Router 2: Sitecom => bijv: 192.168.2.1-254 (default route 0.0.0.0 => ip adres van je sitecom router uit de 192.168.2.* range!)

Wat ook kan is het switch gedeelte gebruiken van je sitecom. Je vergeet dat de WAN interface. Op dat moment heb je een gewone switch en heb je helemaal niks te maken met bovenstaand. Je sitecom kan dan ook gewoon een ip adres verkregen van de Linksys router!

Ik hoop dat dit je iets verder helpt.

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:25
Rendier2710 schreef op zaterdag 05 januari 2008 @ 17:06:
De eerste vraag die ik in dit soort gevallen altijd stel is waarom 2 routers?
Volledig correct zou zijn: waarom ze alletwee als router GEBRUIKEN :9
Wat ook kan is het switch gedeelte gebruiken van je sitecom. Je vergeet dat de WAN interface. Op dat moment heb je een gewone switch en heb je helemaal niks te maken met bovenstaand. Je sitecom kan dan ook gewoon een ip adres verkregen van de Linksys router!
Zo staat ie ook in howto, dus TS, je weet het ;)
Pagina: 1