Ik zou graag Ubuntu installeren op een oude pc. Nu staat er op de download pagina voor Ubuntu "supported to 2009". Wat bedoelen ze hier mee? Wil dit zeggen dat er maar "officiele" bijstand zal zijn tot 2009 of betekend dit dat vanaf 2009 een licentie nodig zal zijn?
Dat betekent dat je tot en met 2009 updates krijgt op je OS. Voor zover ik weet krijg je updates tot en met anderhalf jaar na het uitkomen van een Ubuntu-release: voor Ubuntu 7.10 is dat dus tot en met 9.04. Daarna moet je dus eigenlijk updaten naar de meest up-to-date release.
Voor LTS-versies geldt dat je tot en met drie jaar na het uitkomen updates krijgt. Voor Ubuntu 6.06 is dat dus 9.06.
[edit]
In geen geval hoef je te betalen voor de gewone updates van Ubuntu. Betalen moet je alleen als je bijzondere services wil van bijvoorbeeld Canonical.
Voor LTS-versies geldt dat je tot en met drie jaar na het uitkomen updates krijgt. Voor Ubuntu 6.06 is dat dus 9.06.
[edit]
In geen geval hoef je te betalen voor de gewone updates van Ubuntu. Betalen moet je alleen als je bijzondere services wil van bijvoorbeeld Canonical.
[ Voor 16% gewijzigd door Harm op 05-01-2008 15:40 ]
Nee, dat voor de huidige versie de officiele support zal lopen tot 2009, maar aangezien je voor desktop gebruik toch meestal upgrade naar de nieuwste versie maakt dat niet uit. De nieuwste versie heeft altijd twee jaar support en een volgende versie komt als het goed is elk half jaar. Voor een server zou je de LTS versie 6.06 kunnen overwegen, deze heeft 5 jaar support.
Eidt: nou moet ik eens kijken wie er gelijk heeft met zijn termijnen...
[ Voor 9% gewijzigd door Dirk op 05-01-2008 15:42 ]
All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.
Dat betekent dat "ze" in elk geval tot 2009 security updates specifiek voor die versie van Ubuntu zullen uitbrengen (d.w.z. zonder dat je gedwongen wordt te upgraden naar een hele nieuwe versie). In de tussentijd kun je natuurlijk altijd overstappen op een nieuwere versie van Ubuntu, die weer langere support heeft.
Met "een licentie nodig zal zijn" bedoel je waarschijnlijk of je moet gaan betalen? Antwoord: nee.
Dus nogmaals: het gaat dus om security updates voor die specifieke versie van Ubuntu, anders niks. Ubuntu blijft gewoon bestaan, jouw recht om die versie van Ubuntu gratis te gebruiken ook. Alleen zul je mogelijk niet meer automatisch nieuwe security updates kunnen krijgen voor die versie na 2009.
Met "een licentie nodig zal zijn" bedoel je waarschijnlijk of je moet gaan betalen? Antwoord: nee.
Dus nogmaals: het gaat dus om security updates voor die specifieke versie van Ubuntu, anders niks. Ubuntu blijft gewoon bestaan, jouw recht om die versie van Ubuntu gratis te gebruiken ook. Alleen zul je mogelijk niet meer automatisch nieuwe security updates kunnen krijgen voor die versie na 2009.
[ Voor 16% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 05-01-2008 15:46 . Reden: Spuit elf, modder, enz... ]
"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."
Het zou ook goed twee jaar kunnen zijn hoor, maar Wikipedia zegt dit:Dirk schreef op zaterdag 05 januari 2008 @ 15:41:
Ubuntu releases new versions every six months, and supports those releases for 18 months with daily security fixes and patches to critical bugs.
Het is zoals het op wikipedia staat, om de 6 maanden (meestal april en oktober) een nieuwe release, die 18 maanden voorzien wordt van updates. De LTS-versies (LTS staat voor "Long Term Support", dat zijn versies zoals 6.06 en de opkomende 8.04) hebben 3 jaar support voor desktop en 5 jaar voor de server edition.
[ Voor 9% gewijzigd door jealma op 05-01-2008 15:49 ]
Avalon, Fireflight, Gaither, Point of Grace, Third Day
C2D E6400 @ 3GHz - Zalman CNPS8000 - GA-P35-DS3 - Corsair 2GB ram - Asus 9400GT - OCZ Vertex 30GB
Archlinux 64-bit + Awesome
Hmm die 18 maanden zal wel kloppen, maar de server versie van de LTS release heet 5 jaar support, terwijl de desktop versie 3 jaar support heeft. Dat houdt het allemaal lekker overzichtelijk.
All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.
En dat overstappen naar een nieuwere versie kan zonder te formatteren?
Ik las trouwens ook juist dat om wettelijke redenen mp3 wma en acc formaten niet ondersteund worden. Kan dit niet opgelost worden door een mediaplayer te installeren die deze formaten wel aan kan? Bijvoorbeeld songbird?
Ik las trouwens ook juist dat om wettelijke redenen mp3 wma en acc formaten niet ondersteund worden. Kan dit niet opgelost worden door een mediaplayer te installeren die deze formaten wel aan kan? Bijvoorbeeld songbird?
Ja. De update manager zal op dat moment aangeven dat er een nieuwe versie is en dan kan je automatisch alles laten updaten.Verwijderd schreef op zaterdag 05 januari 2008 @ 15:50:
En dat overstappen naar een nieuwere versie kan zonder te formatteren?
Gewoon de juiste pakketjes installeren, krijg je volgens mij vanzelf ook een melding over.Ik las trouwens ook juist dat om wettelijke redenen mp3 wma en acc formaten niet ondersteund worden. Kan dit niet opgelost worden door een mediaplayer te installeren die deze formaten wel aan kan? Bijvoorbeeld songbird?
Idd je krijgt gewoon een melding met de vraag of je de codecs wilt installeren.robbert schreef op zaterdag 05 januari 2008 @ 15:57:
[...]
Ja. De update manager zal op dat moment aangeven dat er een nieuwe versie is en dan kan je automatisch alles laten updaten.
[...]
Gewoon de juiste pakketjes installeren, krijg je volgens mij vanzelf ook een melding over.
Je kan dan ook zelf kiezen welke codecs je installeert en welke niet.
Er zit al een media player in Ubuntu zelf. Dit is Totem player of Rhythmbox. Je kan gewoon songbird erbij installeren.
Installatie van multimedia : http://www.ubuntu-nl.org/...a/multimedia_installeren/
[ Voor 7% gewijzigd door software op 05-01-2008 19:38 ]
Pagina: 1