Leek zoekt duidelijke informatie

Pagina: 1
Acties:
  • 114 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Mumble
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 03-12-2025
Een tijdje geleden heb ik een volledige thuiscinema overgenomen van mijn vader die weer eens iets anders op het oog had. Ik zocht daarom informatie op het net hoe ik deze zaken het beste kan aansluiten om er de hoogste kwaliteit uit te halen, maar het is gewoon hopeloos om eruit te geraken, want op elke oplossing die ik zie zijn er wel altijd uitzonderingen waarvan ik gewoon niets begrijp. Ik ga even opsommen wat ik heb om jullie een overzicht te geven van de toestellen met hun respectievelijke mogelijkheden.

Panasonic Plasma: TH-42PHW6 - XGA - HD Ready - 1024 x 768 - 2 lege input slots en 1 input slot voorzien van een TV Tuner connection board Panasonic TY-42TM5H voor de aansluiting van een externe TV tuner. Hierdoor zijn slot 2 en 3 niet meer bruikbaar
(handleiding plasma: http://www.hcinema.de/pdf...nic-th50-42phw6-an-en.pdf)
(link voor TV tuner kaart: http://eshop-manuals.com/product_info.php/products_id/74110)

Panasonic TV Tuner: TU-PT600E
Aansluitingen achteraan: Antenne Ingang - AV1 scart Video in + uit / RGB in - AV2 scart Video in + uit / S-Video in - AV4 scart Video in + uit / RGB in / S-Video in - AV4C component ingang (Pr Pb Y en audio in L + R - Audio uitgang L + R - Display Out = D-Sub 26 pins
Aansluitingen vooraan: AV3 = 1x Video in tulpstekkerbus / 1x S-Video 4 pins mini DIN / Audio L + R
geen online handleiding gevonden

NAD AV Surround Receiver T763
(handleiding: http://207.228.230.231/manual/NAD-T753-NL.pdf

NAD DVD Player T562
(handleiding: http://207.228.230.231/manual/NAD-T562(NL).pdf

Totem Speakers Dreamcatcher Series - 4 satellites + 2 centers (1 vooraan / 1 achteraan)
(link info: http://www.totemacoustic....ome_theater/dreamcatcher/)

REL Subwoofer Q150E MK2

Telenet Digicorder - voor digitale televisie / geen high definition, maar normal definition
2x scart waarvan 1 voor TV en ander voor VCR of DVD - Optical out voor surround

Zo, nu jullie een beter zicht hebben op de apparaten die ik heb, is het misschien mogelijk me duidelijke raad te geven. Doordat de plasma momenteel uitgerust is met een tv tuner kaart + tv tuner, zijn sloten 2 en 3 niet bruikbaar. Ik denk dat ik daardoor de mogelijkheid tot High Definition (waarschijnlijk op 720p) niet kan benutten, dus wil ik er vanaf. Het probleem echter is dat er voor mijn plasma geen HDMI uitbreidingskaart bestaat. Enkel Component en DVI-D komen denk ik nog in aanmerking voor High Definition. Hier de link waar je de verschillende uitbredingskaarten ziet. Wel enkel kijken naar kaarten die het nummer 6 bevatten, want enkel deze zijn compatibel met mijn plasmascherm
Link Uitbreidingskaarten: http://www.panasonic.co.uk/plasma-accessories/index.htm

Nu, ok, ik dacht eerst aan de mogelijkheid om component ingangen te voorzien in slot 2 en 3 van de plasma en in slot 1 een scart aansluiting. Maar nu lees ik weer ergens dat component het beste werkt in progressive mode of zoiets en dat gaat werkelijk mijn petje te boven. Ik dacht dat een dvd bijvoorbeeld PAL uitzond of NTSC (en zelfs hier begrijp ik het verschil niet)...maar nu lees ik plots iets van progressive en als ik dan naar mijn dvd kijk, staat er progressive scan op. Man man, het is allemaal zo onoverzichtelijk geworden dat geen enkele leek er nog aanuit kan en zo lopen we in de val dat ze ons alles kunnen wijsmaken wat ze willen. Aan de andere kant dacht ik aan DVI-D, maar ja, heb geen apparaten die zo'n uitgang hebben. Nee, trouwens ook geen apparaten die een HDMI uitgang hebben. De digicorder heeft enkel een scart. Ik wil wel in de toekomst een Playstation 3 of Xbox 360 aansluiten welke meer dan waarschijnlijk wel HDMI heeft.

Dus, kan aub iemand eens de tijd nemen om dit alles eens te bekijken en me duidelijk advies geven wat te doen, want ik zie door de bomen het bos niet meer. Hou er wel rekening mee dat ik maar 3 sloten heb en ik dit zo goed mogelijk wens te benutten naar de beste kwaliteit die met deze apparaten kunnen bereikt worden.

Hopelijk kan iemand me helpen. Ik heb al op duizende websites gezeten, maar door de uitzonderingen etc en de nogal technische mumbojumbo is het allemaal wat teveel voor me.

Met dank,
Gunther.

Verwijderd

Hoi

Zou een component kaart plaatsen.
En het dan zo aansluiten.

Dvd speler met component kabel naar de nad reciever
Xbox of Ps3 met componentkabel naar de nad reciever
dan de nad reciever met een component kabel naar het scherm

Je gebruikt dan de beste aansluiting mogenlijk op je tv scherm en dvd speler

Ook gebruik je de Nad reciever dan als schakelaar (switch) deze schakeld dan tussen
de dvd speler en spelcomputer.(je hebt dan dus maar 1 kaart modig.)

een computer kan je dan nog aansluiten via de d-sub kabel.

en de digitale ontvanger gewoon via de scartkabel.

en dan het geluid via de nad reciever natuurlijk.

veel suc6

ps mooie set hoor _/-\o_

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:44

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

aud > vid

Wise enough to play the fool

• Mumble
Verwijderd schreef op zaterdag 05 januari 2008 @ 15:51:
Hoi

Zou een component kaart plaatsen.
En het dan zo aansluiten.

Ook gebruik je de Nad reciever dan als schakelaar (switch) deze schakeld dan tussen
de dvd speler en spelcomputer.(je hebt dan dus maar 1 kaart modig.)

een computer kan je dan nog aansluiten via de d-sub kabel.

en de digitale ontvanger gewoon via de scartkabel.

en dan het geluid via de nad reciever natuurlijk.

veel suc6

ps mooie set hoor _/-\o_
Ok, mooie uitleg. Maar ik lees dat component onvermijdelijk samengaat met iets dat 'progressive' noemt. Als ik hierop zoek in google krijg ik een hele hoop uitleg van het verschil tussen interlaced en progressive. Is dat dan het verschil tussen PAL / NTSC / ... of ben ik hier compleet verkeerd? Stel nu dat ik de beste kwaliteit van beeld uit een normale DVD speler wil...moet ik dan PAL selecteren of iets anders en hoe bepaal ik dat dat progressive gebeurt? of gebeurt dat automatisch bij het aanvinken van PAL of NTSC of whatever options ik er nog kan vinden :)
excuses voor de newbie vragen.

Dank je,
Gunther

• Mumble
? Wat bedoel je hiermee ?

Gunther.

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:26
Mumble schreef op zaterdag 05 januari 2008 @ 17:39:
[...]

? Wat bedoel je hiermee ?

Gunther.
offtopic:
dat hij het naar een ander forum heeft verplaatst ;)

• Mumble

sorry, in vorige quote nog iets vergeten te vragen.

zou ik kwaliteitsverlies oplopen door eerst naar de receiver te gaan ipv met component rechtstreeks naar plasma (eventueel door 2 component kaarten in slot 2 en 3)? Of heeft de receiver geen invloed op verlies van kwaliteit?

Verwijderd

Natuurlijk zal er verlies optreden, maar dat zal echt minimaal zijn. Er is maar een manier om het te checken, en dat is door het gewoon te proberen :)

• Mumble
Ok, nog een vraagje.

Ik zou de DVD dus ook via component aansluiten. De DVD speler van NAD kan progressive scan doen. Nu, loont dat de moeite of niet? Schijnt dat het voor PAL dvd's geen echte verbetering is, maar voor NTSC schijfjes wel. Klopt dit? En is dat dan niet idioot om dat te voorzien op een europese dvd speler, waar ik dacht dat PAL de standaard was?
Ja, ben nog steeds bezig alles uit te kienen. :)

Gunther.
Pagina: 1