Welke hardeschijf

Pagina: 1
Acties:
  • 250 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18-02 21:18

n00bs

Het is weer Zomer!

Topicstarter
Ik ben op dit moment bezig met het zoeken naar upgrade parts voor mijn nieuwe pc, maar het probleem waar ik tegenaan blijf hikken is de harde schijf.

De primary schijf die ik liever niet te groot wil hebben (liever zo min mogelijk platters) met max 250GB daar zal Windows op komen te staan, programma's en games op een aparte partitie.

Ik heb veel reviews gelezen op storagereview, techreport, thg, anandtech, veel searches op got gedaan en gebruikers ervaringen op azerty bekeken maar alles is tegenstrijdig.

Ik twijfel op dit moment tussen 3 schijven:

Seagate ES 250GB 16MB
Hitachi T7K500 250GB 16MB
Samsung Spinpoint T166 250GB 16MB
Samsung F1 250GB??? hd252hj (geen idee wanneer deze uitkomt)
Western Digital RE2 (GP) 250GB geen idee hoe het met de betrouwbaarheid ervan zit.

Alle 3 de schijven hebben hun sterke en zwakke punten. Volgens de review sites (alhoewel zij daar geen 250GB versies hebben getest maar de 500GB) zou de Samsung de stilste moeten zijn, sommige users beweren echter dat die stilte niet voor elke Samsung opgaat.

De Seagate zou volgens techreport stiller zijn dan de Hitachi, maar op Azerty laten de gebruikerservaringen weer totaal iets anders zien.

De Hitachi is de snelste om Windows van te booten en in veel gevallen de snelste schijf, de Seagate is weer waarschijnlijk betrouwbaarder wat ik ook erg belangrijk vind en geeft 5 jaar garantie.

Games laden van de Hitachi het snelste dan de Seagate daarna de Samsung. Alhoewel de verschillen hier vrij klein zijn.

In Multitasking is de Samsung de sterktste vervolgens de Seagate en dan Hitachi.

Het is voor mij echt lastig, het lijkt wel alsof er geen beste oplossing is. Ik zoek een betaalbare, betrouwbare schijf waarbij Windows het meest reactief zal zijn, daarnaast is stilte belangrijk vooral rotatiegeluiden wil ik tot een minimum beperken, kraakgeluiden die in het midden/laag gebied vallen vind ik niet bepaald boeiend. Het gaat dus echt erom dat fluittonen niet tot nauwelijks hoorbaar zijn en dit na 2 jaar nog zo is ;)

• Stropdas
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-02 13:08

Stropdas

Insert subtitle here

https://maxict.nl//?page=...ail&pid=221775&btwview=in

deze zal ongeveer zelfde zijn als die F1 250GB maar dan met 8MB. Ook wel S250 genoemd

pricewatch: Samsung HD250HJ, 250GB

Niet allemaal hebben ze m op voorraad

Honda VFR800fi '99 | Volvo S60 '04

Verwijderd

n00bs schreef op zaterdag 05 januari 2008 @ 14:15:
Ik twijfel op dit moment tussen 3 schijven:
[...]
Ik tel er toch echt 5 in je rijtje... Maar je moet beslissen of je geluid of performance het belangrijkste vindt, en wat het scheelt. De GP-serie van WD draait op 5400 en is daardoor duidelijk het stilste, maar hij is iets trager dan de concurrentie.

Persoonlijk denk ik dat je van de performance verschillen niet of nauwelijks iets merkt (behalve als je er direct een 2e PC naast zet die precies hetzelfde doet), maar geluid wel altijd blijft horen als het er is. Ik zou daarom eerder kiezen voor de stillere variant.

Zeker als je nu nog een oudere generatie schijf hebt, is zelfs de stillere GP waarschijnlijk sneller dan wat je nu hebt door de hogere datadichtheid.

De GP is trouwens vziw vanaf 500GB te verkrijgen, maar prijsverschil met 250 GB is niet groot en door de grotere capaciteit zal hij ook sneller kunnen zijn omdat hij minder ver hoeft te seeken voor je 250GB gebruik.

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18-02 21:18

n00bs

Het is weer Zomer!

Topicstarter
Stropdas schreef op zondag 06 januari 2008 @ 12:22:
https://maxict.nl//?page=...ail&pid=221775&btwview=in

deze zal ongeveer zelfde zijn als die F1 250GB maar dan met 8MB. Ook wel S250 genoemd

pricewatch: Samsung HD250HJ, 250GB

Niet allemaal hebben ze m op voorraad
Is de S250 een nieuwer model dan de T166? kan er helaas geen review van vinden.
Ik zie het al de S250 heeft een 250GB platter tov de T166 met een 166GB platter. Jammer dat er geen reviews zijn waar deze 2 schijven tegen elkaar worden afgezet.

[ Voor 14% gewijzigd door n00bs op 06-01-2008 13:50 ]