Beamer met 'ambilight' mbv LED PAR's

Pagina: 1
Acties:
  • 2.125 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-06 15:07

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Naar aanleiding van Adion in "Lampje" en Adion in "Lampje" heb ik het plan opgevat om iets vergelijkbaars te bouwen, maar dan voor mijn Mac Mini in combinatie met VLC mediaplayer.

Het idee is om de plugin configureerbaar te maken, zodat je bijvoorbeeld 2 PAR's plaatst, links en rechts, die onafhankelijk van elkaar kunnen verkleuren. De kleur van links moet dan overeenkomen met de linkerheft van het scherm, de kleur rechts met de rechterhelft. Voor VLC zijn plugins te schrijven, dus dat is haalbaar.

De hardware: 2x Eurolite LED PAR-56
Afbeeldingslocatie: http://www.music-town.de/shop/images/artikel/popup/eurolite_ledpar56kurzbk.jpg

Deze spots zijn aan te sturen met behulp van een DMX controller. Nu zijn er betaalbare USB-DMX controllers op de markt, maar de uitdaging gaat 'm zitten in het vinden van een interface welke werkt onder OSX.

Ik heb deze gevonden, welke werkt met Linux en Mac. Adion in "DIY Ambilight howto?" wijst ook nog op een USB-DMX controller welke zich als serial device gedraagt aan de PC kant. Geldt dat voor alle USB DMX controllers? Dan moet dat onder OSX ook gewoon werken, lijkt mij.

Zijn er mensen die mee willen denken hoe dit project het beste aan te pakken is? Ik heb Adion al benaderd met de vraag of de broncode van zijn software verkrijgbaar is :)

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-05 17:57
Ik ben bezig om software voor linux te schrijven om ambilight aan te sturen, ik heb de daemon en de lib al af en ook een X11 grabber, met deze software kun je precies doen wat jij wil, je kunt het aantal lampen instellen en op welk gedeelte van het scherm een lamp moet reageren.
Ik heb er ondersteuning in zitten voor een pwm controller aan de seriele poort en pwm sturing via de geluidskaart, ook kun je hem laten printen naar stdout zodat je dat kunt pipen naar een eigen programma.

Een plugin maken voor vlc moet goed te doen zijn.

Het enige probleem lijkt mij de software compilen op osx, maar dat moet wel aan te passen zijn.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
bobo1on1 schreef op zaterdag 05 januari 2008 @ 16:18:
Ik ben bezig om software voor linux te schrijven om ambilight aan te sturen, ik heb de daemon en de lib al af en ook een X11 grabber, met deze software kun je precies doen wat jij wil, je kunt het aantal lampen instellen en op welk gedeelte van het scherm een lamp moet reageren.
Ik heb er ondersteuning in zitten voor een pwm controller aan de seriele poort en pwm sturing via de geluidskaart, ook kun je hem laten printen naar stdout zodat je dat kunt pipen naar een eigen programma.

Een plugin maken voor vlc moet goed te doen zijn.

Het enige probleem lijkt mij de software compilen op osx, maar dat moet wel aan te passen zijn.
Dat compileren onder OSX lijkt ons weer dan geen probleem.

Wel vragen wij ons af of de RGB leds in die spots dimbaar zijn (via PWM) of dat we anders ambilight met slechts 8 basiskleuren krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 163226

Ik heb een vergelijkbare LED-RGB PAR spot en deze is per RGB kanaal aan te sturen via DMX ( 8 bits waarde) Dus volgens mij moet het geen probleem zijn (via DMX).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-06 08:57

LauPro

Prof Mierenneuke®

In de electuur stond laatst een USB-DMX controller en er is ook een duitse site met instructies waar je ze voor 10 euro kan bouwen. Het zou geen enkel probleem moeten zijn om dat met VLC te doen.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06:31
Vet idee!

We krijgen toch wel foto's te zien als het geheel werkt he ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
In eerste instantie wilde ik iets doen met de Living Colors lamp van Philips, als in, deze extern aanstuurbaar maken, maar ik denk dat we hiermee vettere effecten krijgen. Het is ook niet bedoeld als sfeerlicht maar om de thuisbios experience meer te benadrukken :).

De meeste DMX controllers blijken gewoon als een seriele poort te werken, vandaar dat dit onder MacOS en Linux dus ook geen problemen zal gaan opleveren.

We beginnen nu eerst even met het schrijven van de VLC plugin. Zodra we daar RGB waarden uit kunnen trekken wordt de hardware besteld.
Anoniem: 163226 schreef op zaterdag 05 januari 2008 @ 21:36:
Ik heb een vergelijkbare LED-RGB PAR spot en deze is per RGB kanaal aan te sturen via DMX ( 8 bits waarde) Dus volgens mij moet het geen probleem zijn (via DMX).
Welke is dat?

[ Voor 49% gewijzigd door SeatRider op 06-01-2008 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 163226

Een Eurolite LED-PAR38 RGB Spot. Kwam deze een keer tegen voor ongeveer 40 euro op e-bay.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Anoniem: 163226 schreef op zondag 06 januari 2008 @ 10:41:
Een Eurolite LED-PAR38 RGB Spot. Kwam deze een keer tegen voor ongeveer 40 euro op e-bay.
Dat gaat dan wel werken, het enige verschil is dat de PAR 56 meer LEDs bevat volgens mij. Overigens kost die nieuw maar 55 euro!

Edit: kom er net achter dat die dingen normaal rond de 100 kosten en dat 55 euro een mooie aanbieding was. Heb er dus maar gelijk 2 besteld, lukt de DMX aansturing niet, dan heb ik sowieso een mooie automatisch van kleur veranderende Living Colors :)

[ Voor 28% gewijzigd door SeatRider op 06-01-2008 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:40

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Even een onwijze topic kick; maar ik dacht, laat ik het met jullie delen misschien dat een verdwaalde zoeker via de search hier nog iets aan heeft.

Ik heb net deze DMX controlled RGB PAR36 LED lamp gekocht:
Afbeeldingslocatie: http://www.n-joymusic.nl/thumbnails/vdplps36bp_250x250.jpg
Kost €33,97
Bij http://www.n-joymusic.nl/power-leds-p-52772.html
Fabrikant: http://www.velleman.be/fr/nl/product/view/?id=374796

Ik had al een Velleman USB-DMX Interface (http://www.n-joymusic.nl/velleman-k8062-p-44087.html) (Let op dit is een bouwpakket, als je de kant en klare wilt hebben moet je de VM116 hebben)
Dus die RGB led lamp heb ik in no-time aan de praat.

[ Voor 5% gewijzigd door remco_k op 16-12-2008 14:02 ]

Alles kan stuk.

Anoniem: 329051

Hallo,

Ik ben op zoek naar de sturing die in deze pars zit. Dus het printje met de adressering en dmx in en uitgangen. Heeft iemand een idee waar ik dit kan bekomen aub? Heb hier het halve net voor afgezocht maar vind alleen maar dure dmx rgb drivers.
Pagina: 1