1 poort laten werken als switch

Pagina: 1
Acties:
  • 1.238 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Beste tweakers,

Sinds kort hebben wij thuis digitale TV via Telenet. De decoder heeft een IP adres van de DHCP server van Telenet nodig en werkt dus alleen achter een switch maar niet achter een router (in ons geval: een Linksys WRT54G v1.0).

Momenteel heb ik het zo opgelost:
modem ---- switch ---- router ---- pc's
             |
           decoder

Liefst zou ik natuurlijk gewoon één poort van de router als switch laten fungeren. Via Google vond ik dit: http://www.dd-wrt.com/wik...idging_WAN_and_a_LAN_port

Maar, als ik dit via Telnet invoer dan schijnt er niets veranderd te zijn. De poort gaat inderdaad wel naar vlan1ports maar de decoder blijft gewoon een adres krijgen in de 192.168 range. De DHCP server van de router uitschakelen hielp ook niets. De decoder krijgt dan gewoon niets. Ik heb ook al geprobeerd elke LAN poort in vlan1ports te zetten maar helaas. Ik heb een WRT54G v1.0 met Tomato 1.13

DD-WRT zou ik liefst niet draaien aangezien dit zorgde voor hoge loads en veel geheugengebruik. Bij torrents ging de router ook snel helemaal plat. Maar het lijkt me sowieso dat dit op een lager niveau dan de firmware geregeld wordt en ook met Tomato zou moeten werken.

Alvast bedankt voor het meedenken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:36
hier is ie dan weer, gaat dmz niet voor jou ?
HyperBart schreef op zaterdag 05 januari 2008 @ 12:21:
De decoder van Telenet een Statisch IP geven en dat IP in DMZ zetten...

Das vreemd, zoals ik het lees zou het toch moeten werken... (bij die howto).

Je hangt dus eig WAN en LAN1 in hetzelfde VLAN, dus das hetzelfde alsof je een switch hebt met 2 poorten en die VLAN routeert naar de echte switch van de WRT....

Misschien toch beter apart topicje openen ? gezien de waarschuwing down there...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Ik dacht ook dat het zo wel zou werken aangezien het net is wat ik wil maar helaas.

Statisch IP geven en in DMZ zetten gaat niet werken denk ik aangezien de decoder ook een andere gateway gebruikt dan die voor standaard internet. Ik ga het wel proberen natuurlijk.

Edit: DMZ werkte inderdaad niet. Het probleem is dat de decoder een ander IP adres vereist dan mijn router. Mijn IP adres begint met 81. en die voor de decoder moet met 10. beginnen samen met een andere gateway.

Het is echt rot dat die howto niet schijnt te werken want daar zou de oplossing volgens mij moeten liggen.

[ Voor 37% gewijzigd door Admiral Freebee op 05-01-2008 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
10 ? :?

Das toch een LAN ip ?

Je moet toch toevallig na die verandering van VLAN's toch niet de router eens een herstart geven eh ?

edit: reboot gezien bij telnet, probeer 'm toch ook eens handmatig te doen?

[ Voor 92% gewijzigd door HyperBart op 05-01-2008 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11-09 22:32

3DDude

I void warranty's

HyperBart schreef op zaterdag 05 januari 2008 @ 12:41:
10 ? :?

Das toch een LAN ip ?

Je moet toch toevallig na die verandering van VLAN's toch niet de router eens een herstart geven eh ?

edit: reboot gezien bij telnet, probeer 'm toch ook eens handmatig te doen?
jah is een private lan..

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trinite_t
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-09 15:09
Is het niet een oplossing om een kleine 5 poorts switch te kopen voor 15 €, en hier de modem, de decoder en de router aan te hangen?

[ Voor 8% gewijzigd door trinite_t op 26-01-2008 10:40 ]

The easiest way to solve a problem is just to solve it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Ts meldt in SP dat ie dat heef en daar nu vanaf wilt

[ Voor 160% gewijzigd door HyperBart op 05-01-2008 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Inderdaad, ik vind het ook heel vreemd. Zowel het IP als de gateway beginnen met 10.

Vorige keer heb ik de router wel eens een handmatige reboot gegeven maar dat scheen ook niet te werken. Nu weet ik wel niet meer welke poorten ik toen had ingesteld dus ik zal het nog eens proberen.

Na een reboot via Telnet wordt het theoretisch wel juist aangegeven (poort 1 staat bij vlan1ports) maar daar houdt het ook bij op. Elke poort geeft nog gewoon een 192.168 adres.

@trinite_t: er staat in mijn schema toch duidelijk een switch? :P Er zit nu een 5 poorts D-Linkje tussen maar daar wil ik dus vanaf.

[ Voor 36% gewijzigd door Admiral Freebee op 05-01-2008 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trinite_t
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-09 15:09
Ik haal het er niet uit. Alleen maar dat het zo moet werken. Maar ik snap wel dat het prettiger is om minder van die apparaatjes te hebben rondhangen.

The easiest way to solve a problem is just to solve it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Ja wel dan..., lijkt mij dat die decoder een IP nodig heeft in de 10 range, dan begin ik te denken aan volgende:

Vlan0: Wanpoort
Vlan1: LAN1
Vlan2: LAN2/3/4

Vlan1 en 2 gebridged aan WAN

Vlan1 ip range: 10.0.0.0 en hier komt decoder op
vlan2 ip range: 192.168.X.X (wat hij wilt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11-09 15:31
ja zijn modem fungeert dus als dhcp server en deelt de ip's uit aan de router en de decoder. de router krijgt zelf ook een ip adres in de 10.*.*.* range neem ik aan, en de modem heeft aan de lan kant waarschijnlijk het adres 10.0.138, en aan de wan kant dus het 81.*.*.* adres de pc's krijgen een adres van de router uit de 192.168.*.* range.

wat je eigenlijk zou moeten doen, is de router helemaal als switch instellen, of in iedergeval de dhcp server van de router uit zetten. dan krijgen je pc's ook een 10.*.*.* adres als het goed is, en kun je toch de alternatieve firmware functies van je router blijven gebruiken.

ik heb geen idee of zoiets mogelijk is met jou router. je kunt denk ik pas met vlans werken als de dhcp server van de router aan staat, dus denk niet dat je gewoon een poort kunt uit sluiten van de dhcp server, immers een vlan wordt beheerd door de router, en niet meer door een dhcp server in het modem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Mijn router krijgt een echt extern IP adres (81.x.x.x) dus zo zal het niet werken helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Kan toch niet, router deelt wan ip's uit, heb zelf ook Telenet, de modems van telenet hebben geen routeringsfuncties, geven gewoon 2 wan ip's

edit: voila ;)

@ admiral freebee, moet die opstelling met drie Vlans niet werken zo ?

[ Voor 24% gewijzigd door HyperBart op 05-01-2008 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Admiral Freebee schreef op zaterdag 05 januari 2008 @ 12:46:
Inderdaad, ik vind het ook heel vreemd. Zowel het IP als de gateway beginnen met 10.
Dat is niet zo heel vreemd als je je bedenkt dat die decoder gewoon een netwerk device is op het netwerk van je provider :)
Om dat ding te managen van afstand heeft je provider door middel van z'n provisioning systeem over dezelfde aanvoerlijn twee apparaten.
Je modem krijgt een config gepushed waaroverheen je internet verbinding wordt geleverd, en daarnaast ligt de IP verbinding voor je digitale TV decoder.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Dat weet ik niet direct maar ik begrijp niet goed hoe ik het dan moet instellen.

nvram set vlan2ports="blabla"

of zoiets? Maar dan?

Handmatige reboot bracht geen soelaas trouwens.

@alt_92: dan komen we weer bij het probleem dat de router weigert om één poort als switch te laten fungeren :P

[ Voor 21% gewijzigd door Admiral Freebee op 05-01-2008 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Toch raar dan dat ie een 10. ip krijgt ? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjs
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-09 11:54

gjs

Scoobydoobydoo

Als ik het goed begrijp krijg je pc op de switch een normaal internet adres en de tv tuner een 10 adres ?
Dit gaat met geen enkele router gaat lukken. Blijkbaar werken ze dan met 2 dhcp servers 1 die de adressen uitdeelt voor de tuners en 1 voor de rest, of is jouw normale ip adres statisch ?
Misschien een stomme vraag, maar wordt het zo standaard geleverd dan ? Heeft het modem niet toevallig meerdere lan poorten ?

[ Voor 17% gewijzigd door gjs op 05-01-2008 13:00 ]

GA-Z68X-UD3H-B3 I7-2600K@4.4GHz 24Gb Ram 7Tb HDD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

maar heb je dan die dd-wrt firmware draaien ? want die opdracht komt van die site af dus wie weet werkt het alleen met die firmware en het staat ook voor versie v2 van de wrtg en jij geeft aan dat je versie 1 hebt ? lijkt mij dat dat de oorzaak misschien is van dat het niet werkt bij je maar kan me vergissen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
de router krijgt een normaal adres als je dat bedoeld met PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Er komen inderdaad twee IP adressen binnen.
Maar, als je het linkje van de DD-WRT wiki volgt, is het doel van dit trukje net om twee apparaten een apart IP te geven (van de modem) zonder de routerfunctionaliteit op de andere poorten op te geven.

Ik gebruik inderdaad Tomato en niet DD-WRT maar de allocatie van de poorten verandert wel degelijk. De commando's werken terug. Op een ander linkje van de wiki vond ik dat dit ook bevestigd is op de v1.1 versie dus dat kan in principe de oorzaak wel zijn maar ik denk dat het toch zou moeten werken.

[ Voor 38% gewijzigd door Admiral Freebee op 10-06-2008 19:53 . Reden: dt-fout verbeterd :P ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjs

gjs

Scoobydoobydoo

HyperBart schreef op zaterdag 05 januari 2008 @ 12:59:
de router krijgt een normaal adres als je dat bedoeld met PC
ja dat bedoel ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
VLAN Bridging WAN and a LAN port
From DD-WRT Wiki
Jump to: navigation, search

For WRT54GS v2

If your ISP gives you multiple public IPs, and you want to hang a second router or other device on your main router with direct access to the WAN, fear not, it's easy:

Your original VLAN should look like this (among other lines) if you run the command nvram show |grep vlan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjs

gjs

Scoobydoobydoo

Admiral Freebee schreef op zaterdag 05 januari 2008 @ 13:00:
Er komen inderdaad twee IP adressen binnen.
Maar, als je het linkje van de DD-WRT wiki volgt, is het doel van dit trukje net om twee apparaten een apart IP te geven (van de modem) zonder de routerfunctionaliteit op de andere poorten op te geven.

Ik gebruik inderdaad Tomato en niet DD-WRT maar de allocatie van de poorten veranderd wel degelijk. De commando's werken terug. Op een ander linkje van de wiki vond ik dat dit ook bevestigd is op de v1.1 versie dus dat kan in principe de oorzaak wel zijn maar ik denk dat het toch zou moeten werken.
Ah dat had ik nog niet gelezen, inderdaad zoals het er staat beschreven zou het moeten kunnen. Ik kan je er echter niet verder mee helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Op deze pagina staat de WRT54Gv2 er wel bij maar de 1 niet. Hoeft natuurlijk niet perse te betekenen dat het niet werkt op v1.0... http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/Switched_Ports

Maar goed, als ik het niet aan de praat krijg zal ik moeten concluderen dat het wel zo is. Is er niemand met een andere revisie die het zelf even wil proberen?

Volgens mijn vermoeden zou het toch moeten werken aangezien de router weldegelijk reageert op het commando en (in theorie althans) die poorten anders begint te beschouwen.

[ Voor 20% gewijzigd door Admiral Freebee op 05-01-2008 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
een router deelt geen wan ip's uit. alleen een ip aan de router. voor de router is het het adres op de wan-poort, maar de modem deelt gewoon een lan-ip uit aan een client.

wat is dan hetip adres dat je router krijgt? als dat hetzelfde is als het wan adres van je modem ( waar je denk ik niet makkelijk achterkomt) dan staat je router zo ingesteld dat ie het ip adres op de wan poort spoofed ( doet alsof het hetzelfde is als dat van de modem.

het is verder normaal dat dat je ip adres van de decoder begint met 10, en ook de gateway met een 10 begint. gateway is namelijk de lan poort van je modem

daarom dus als je routers wan poort echt een 81 adres is, dan staat die dus zo ingested dat de wan poort het ip adres spoofed.

je modem geeft echt niet twee apparaten een echt internet adres beginnend met 81, dat lijkt me erg sterk. dan zou je naast je router decoder niks meer op die 5 poorts switch aan kunnen sluiten, en het lkijkt mij toch wel dat als je een pc op de switch aansluit dat ie een ip adres krijgt.

als dat niet het geval is weigert je modem gewoon meer dan 2 ip adressen teglijk te geven, of zit er iets in de decoder waaraan de modem kanzien welk 10.*.*.* adres de decoder moet krijgen. sluit anders eens een pc aan op de modem en kijk wat voor ip adres je dan krijgt, waarschijnlijk een 10.*.*.* adres...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Als ik een andere PC op de switch aansluit dan werkt er minstens één van de twee niet. Ik krijg geen interne IP bedeelt van de modem op mijn PC's. Altijd een extern IP.

Vandaar dus ook dat ik een router heb. En al de routers die ik al heb gehad krijgen een extern IP toebedeeld, zonder rare instellingen (gewoon DHCP).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

het kan zijn dat de decoder een mac adres heeft waar de ip adress aangekoppeld is waardoor alleen aan die decoder die ip kan worden afgegeven worden, lijkt mij ook een manier om te voorkomen dat zomaar iedereen met een decoder zonder een abbo toegang zou krijgen tot tv beelden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
vrij logisch, je krijgt maar 2 Ip's van telenet, ééntje is al gepakt door de router en die pc neemt er nu ook één.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 05 januari 2008 @ 13:07:
het kan zijn dat de decoder een mac adres heeft waar de ip adress aangekoppeld is waardoor alleen aan die decoder die ip kan worden afgegeven worden, lijkt mij ook een manier om te voorkomen dat zomaar iedereen met een decoder zonder een abbo toegang zou krijgen tot tv beelden
Dat is wat ik ook denk ja. Maar dan zou het, met één poort van de router als switch, alsnog moeten werken.

Dit is wat mijn router krijgt trouwens:
IP Address 84.194.X.X
Subnet Mask 255.255.240.0
Gateway 84.194.X.X
Soms is dit ook wel eens een adres uit de 81. reeks.

@Bart: Dat weet ik. Maar het is om anderen te bewijzen dat mijn modem geen routercapaciteiten heeft en alleen een extern IP adres aan mijn router geeft of aan één PC als die aan de switch hangt.

[ Voor 52% gewijzigd door Admiral Freebee op 05-01-2008 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Ik vind het toch maar vreemd, alles op een rij zou het toch zo moeten gaan:

Twee poorten (wan en lan1) worden één switch en routeren
3 overige poorten is ook een switch

edit: Er gaat volgens mij toch iets mis met die VLANS, want met de vlans heb je eigenlijke dezelfde setup als nu, alleen zit het nu allemaal in één doos

[ Voor 31% gewijzigd door HyperBart op 05-01-2008 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Inderdaad, het gaat volgens mij ook mis bij de WRT54G. Nu alleen nog uitvissen hoe dit komt en hoe ik het kan oplossen :P

De bedoeling is:
Poort 1 en WAN combineren als een switch
Poort 2, 3 en 4 laten werken zoals nu

[ Voor 29% gewijzigd door Admiral Freebee op 05-01-2008 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Jup, zo dacht ikhet dus ook, alleen goed opletten hoe het dan zit met de routering en de vlans

(eigenlijk weet ik daar nog niet alles van, snap niet hoe een router tussen vlans wordt gepast :X we leren ooit nog wel, ben ccna aant doen in hogeschool, dus ;)

[ Voor 46% gewijzigd door HyperBart op 05-01-2008 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Admiral Freebee schreef op zaterdag 05 januari 2008 @ 13:09:
Dat is wat ik ook denk ja. Maar dan zou het, met één poort van de router als switch, alsnog moeten werken.
Denk eens logisch na:
Een switch is een apparaat wat fungeert als een stekkerdoos.

Waar 'komt' dat 10.x.x.x IP vandaan, en waar moet je je kabeltjes insteken?
En hoe voorkom je dat je decoder een 192.168 IP krijgt uitgedeeld door je dhcp service van je router (waar je switch ingebouwd zit)?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
dhcp server van de router uitschakelen voor een vlan, maar ik vraag mij af of dat kan, omdat een vlan wel beherd moet worden door de router, immers anders weet de router nog niet wat het met die poort moet doen. ook ziet de modem dan de router ertussen, en misschien kan de decoder helemaal niet werken als ie achter een NAT device zit.

dmz gaat niet werken omdat het ipadres dan nog steeds niet juist is, en misschien omdaat bepaalde poorten dicht staan oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
alt-92 schreef op zaterdag 05 januari 2008 @ 13:19:
Denk eens logisch na:
Een switch is een apparaat wat fungeert als een stekkerdoos.

Waar 'komt' dat 10.x.x.x IP vandaan, en waar moet je je kabeltjes insteken?
En hoe voorkom je dat je decoder een 192.168 IP krijgt uitgedeeld door je dhcp service van je router (waar je switch ingebouwd zit)?
Juist, daarmee dat de decoder gewoon werkt als hij op de switch zit. Hij zou evengoed direct op de modem werken maar niet achter een router omdat die het extern van het intern netwerk scheidt.

Maar, je kan een router meestal ook instellen dat hij puur als een switch werkt. Dat wil ik echter niet aangezien ik dan niet meer met meerdere PC's kan surfen. Nu had ik gelezen dat je met deze router één poort als switch kunt laten werken en de rest nog gewoon als router en gezien de wiki van DD-WRT werkt dit ook voor sommige mensen.

Eindresultaat van het toepassen van de methode uit de wiki:
decoder blijft een 192.168 IP toebedeeld krijgen zolang de DHCP service van de router aanstaat en anders krijgt hij gewoon niets.

Conclusie: alle poorten van de router blijven gewoon als router fungeren.

Niet? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Ik ga mee met de gedachte van Admiral Freebee !

hé admiral, kun je dat nergens via de gui instellen van tomato ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Hmm, je kan wel een startup script instellen maar als het via Telnet al niet werkt, dan gaat het via de GUI ook niet werken lijkt me.

Verder is er nog wel een stuk waar je "routing" kan instellen maar daar heb ik totaal geen kaas van gegeten en ik denk ook niet dat hier mee mogelijk is.

Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/admiralfreebee/routing.gif

Alles wat er instaat, stond er al in :P

[ Voor 6% gewijzigd door Admiral Freebee op 05-01-2008 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Kickje O+

Even een overzicht. Dit is wat ik nog laatst geprobeerd heb:
Dit is de standaardconfiguratie:
# nvram show |grep vlan
vlan0ports=1 2 3 4 5*
vlan1ports=0 5

Dan probeer ik alle poorten als switch te laten werken (om zeker te zijn dat poort 1 ertussen zit) maar ik heb ook al eens geprobeerd met poort 1 alleen.
# nvram set vlan0ports="5*"
# nvram set vlan1ports="0 1 2 3 4 5"
# nvram commit
Commit... done.
# reboot
Rebooting...

Nadat de router gereboot is, doe ik nog een powercycle om zeker te zijn.
Elke poort blijft echter gewoon zijn ding doen als routerpoort.

Als ik in de router telnet krijg ik:
# nvram show |grep vlan
vlan0ports=5*
vlan1ports=0 1 2 3 4 5

Dus in theorie zit het goed. 5* moet volgens de wiki altijd bij vlan0ports blijven staan aangezien deze intern is gekoppeld.

[ Voor 100% gewijzigd door Admiral Freebee op 06-01-2008 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

DD-WRT zou ik liefst niet draaien aangezien dit zorgde voor hoge loads en veel geheugengebruik.
Mja, maar als de standaardfirmware niks doet met jouw vlan settings kom je daar niet echt onderuit. Het enige wat je hier doet namelijk is een setting genaamd 'vlanXports' in nvram schrijven. Als de firmware die niet opvraagt gebeurt er niks mee, en daar lijkt 't tot zover op.

Verder is 't concept vlans namelijk vrij simpel en is wat je aan het doen bent, mits voorzien van de goede firmware, precies wat je wilt. (Ook al beschrijf je het strict gezien verkeerd.)

De website van dd-wrt stelt dat VLANs een feature zijn van DD-WRT, dus...

[ Voor 25% gewijzigd door CyBeR op 06-01-2008 23:35 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Sja, ik ga inderdaad moeten concluderen dat het met Tomato niet kan. DD-WRT is ook niet direct een keuze want dat draaide echt niet lekker bij mij. Het kan wel zijn dat ik het nog eens ga proberen maar ik heb gelezen dat er een soort van "high load bug" is op 1.x WRT54G's en laat ik nu net v1.0 hebben ;)

Wat is er trouwens verkeerd aan mijn beschrijving? Ik ben niet echt thuis in netwerken maar ik wil altijd wel bijleren :P

[ Voor 14% gewijzigd door Admiral Freebee op 07-01-2008 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
wat ik me ook afvraag met dat telnet gedoe. die reboot wist die niet weer die settings? blijven die ergens opgeslagen ?

moet je niet de service alleen opnieuw starten ipv de hele router, of de setting die je via telnet opgeeft ergens in een config-file of startupscript zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Als je even in deze post kijkt zie je dat de settings wel bewaard blijven na een reboot maar gewoon geen effect hebben. Ik heb overigens op een Duits forum gelezen dat Tomato (nog) geen vlans ondersteunt...

Een van de dagen ga ik eens experimenteren met X-WRT die vlans in de webinterface heeft staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Admiral Freebee, indien DD-wrt zo een probleem vormt op deze router denk ik dat het misschien voor jou ook goedkoper/makkelijker is als je een WRT54GL koopt en hier dan DD-WRT op draait.

Verder vraag ik me ook even af wat echt de reden is van het wegdoen van de switch ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Sja, ik ben eigenlijk vrijwel gratis aan deze router geraakt aangezien de originele eigenaar deze als dood achtte. Ik heb hem terug kunnen repareren en dan maar in gebruik genomen ook al had ik al een draadloze router. Het is altijd leuk om iets te hebben waar je meer mee kunt spelen :9

Het is dus niet direct de bedoeling om een WRT54GL te kopen hoewel die op mijn verlanglijstje stond voor ik deze router kreeg ;)

De enige reden dat ik die switch weg wil is om plaats, een stopcontact en energie te besparen. Nee, een switch verbruikt niet veel maar als de router het zou kunnen, is het heel mooi meegenomen nietwaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Hmm, voor die paar euro ;)

Verder is DDwrt sterkt verbeterd en was het oorspronkelijk bedoeld voor jouw versies van router (1tot4), geheugenverbruik is nu ook al heel wat beter, ik zou het toch eens proberen. Hou ons in ieder geval op de hoogte !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Wel ja, als jij die paar euro's (zo'n 50 nu denk ik) betaalt voor een WRT54GL dan ga ik er morgen één halen ;)
Het gaat ook een beetje om het principe dat het in één apparaat moet kunnen :P

Overigens gebruikte ik de meest recente versie van DD-WRT (v23 SP2) maar dat gaf loads tussen de 0.4 en 0.6 idle met een geheugengebruik van 91% :X Tomato is eerder 0.0 gemiddeld en geheugengebruik een nette 42%.

Ik zal jullie in ieder geval op de hoogte houden van de ervaringen met X-WRT! Ik kan alleen niet beloven dat het vandaag of morgen zal zijn aangezien ik net als jij examens heb -O-

[ Voor 22% gewijzigd door Admiral Freebee op 07-01-2008 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
toch zo gezellig he ;)

Sorry, ik heb er al twee WRT54GL's draaien :D

Voor de rest is dat niet meer de recentste versie, ondertss zitten we al aan 24.

offtopic:
Welke school ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
De laatste stable release is v23 SP2 ;)
offtopic:
UA, en jij? :P

[ Voor 33% gewijzigd door Admiral Freebee op 08-01-2008 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Ik heb nu niet direct tijd om het na te kijken maar het lijkt erop dat de WAN poort van mijn WRT54G overleden is :X Straks als ik terug thuis kom zal ik eens dieper in het probleem kijken (algemene reset, andere kabel, etc.)

Edit: en het probleem heeft zich blijkbaar 'spontaan' opgelost. Ik had tegelijk ook problemen met de decoder dus het kan aan de ISP of aan de switch hebben gelegen. Toch gedroeg de router zich heel vreemd maar aangezien het vroeg was, kan dat ook aan mij hebben gelegen :P

In ieder geval, terug ontopic. Ik heb net de laatste release van X-WRT geprobeerd en helaas wordt deze geplaagd door dezelfde high load bug. Continu 100% CPU gebruik van het routertje, trage webinterface, lage snelheid, ... Ik heb zelfs niet geprobeerd om met de vlans te prutsen aangezien alles zo traag ging :X

Daarna maar terug een volledige reset gedaan en tomato willen flashen. Dat ging ook niet zonder problemen aangezien de X-WRT firmware vrolijk begon te refreshen terwijl volgens mij het flashen nog niet gedaan was. Dat resulteerde in een niet werkende webinterface van tomato maar gelukkig werkte het via telnet nog en nu draait alles weer zoals toen ik dit topic opende.

Ik vrees dat ik zal moeten wachten tot tomato ondersteuning biedt voor vlans of tot dat de high load bug gefixt wordt.

[ Voor 70% gewijzigd door Admiral Freebee op 09-01-2008 18:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Een erg late kick maar ik heb het uiteindelijk kunnen oplossen en dat is toch wel handig voor latere referentie :)

Onlangs heb ik DD-WRT nog maar eens een kans gegeven en de high load bug blijkt weg te zijn in v24. Wel moest ik de zogenaamde "Vintage" versie installeren. Wat dit inhoudt, weet ik niet precies.

Ik heb het volgende gedaan om poort 1 te laten functioneren als een switch:
In een windows command prompt:
telnet 192.168.1.1

En dan je gebruikersnaam en wachtwoord ingeven.
Daarna heb ik de volgende commando's ingegeven.
nvram set vlan0ports="2 3 4 5*"
nvram set vlan1ports="0 1 5"
nvram commit
reboot

Op mijn WRT54G v1.0 zijn de poorten als volgt aangegeven:
0 = WAN
1 = port 1
2 = port 2
3 = port 3
4 = port 4
5 = CPU internal
5* = CPU internal default

Dit geldt ook voor een v2 en v3 WRT54G.

Poort 1 functioneert nu als ware het een poort van een switch en geeft netjes een extern IP adres door aan mijn digibox. :*) Nu kan die switch eindelijk weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrydg
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21-07 15:59
Admiral Freebee schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 19:49:
Een erg late kick maar ik heb het uiteindelijk kunnen oplossen en dat is toch wel handig voor latere referentie :)

Onlangs heb ik DD-WRT nog maar eens een kans gegeven en de high load bug blijkt weg te zijn in v24. Wel moest ik de zogenaamde "Vintage" versie installeren. Wat dit inhoudt, weet ik niet precies.
Een gouden raad... probeer openwrt eens, daar kan je nog meer funky dingen mee doen (en x-wrt werkt super). persoonlijk heb ik eerst openwrt gehad, maar de "off by one" in DNAT heeft mij naar openwrt doen overgaan, maar openwrt is toch veeeeeeel flexibeler, en dus draai ik nu terug openwrt 8.09.1 kamikaze
SUPERcontent van! (straks proberen mijn digicorder der op aan te sluiten)

grtzzz...
Pagina: 1