Toon posts:

PC start totaal niet meer op, wat is er stuk?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo mensen,

ik heb hier een PC staan die geheel niet meer opstart. De pc is al ongeveer 5 jaar oud. Een paar weken terug deed hij het nog gewoon, tot op een gegeven moment hij begon te stinken. Na een paar minuten viel de PC uit en deed hij even niks meer, maar na een halfuurtje ongeveer ging hij gewoon weer aan. Dit ging zo een tijdje door, maar nu start de PC helemaal niet meer op. Totaal niks meer, de lampjes op het mobo branden wel gewoon, maar er gebeurt gewoon helemaal niks. Geen piepjes, geen fans gaan draaien, geen HD, helemaal noppes, hij blijft gewoon uit.

De PC is ook stofvrij, dus daar kan het ook niet aan liggen. Ik dacht eerst dat het misschien aan de voeding lag, omdat daar een fan niet meer helemaal lekker draait, maar aangezien het mobo wel gewoon stroom krijgt lijkt me dit een beetje vreemd. Nu is er iemand met de PC naar een speciaalzaak gegaan, en daar zeiden ze dat de processor stuk is. Nu is mijn vraag; is dit ook echt zo en kan het niet aan wat anders liggen? Want het is al een oud beestje en ik weet niet welke processor erin zit maar ik gok dat die al een tijdje niet meer te krijgen zijn. Ik wil er gewoon zeker van zijn dat het echt aan de processor ligt, voor ik een PC upgrade ga doen o.i.d. Hoe kan ik dit controleren?

Vr. Gr. YR

• martinvdm
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:36

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

lijkt op een mobo / cpu probleem.
voeding lijkt me ok.
ik zou er niet zo veel tijd meer in steken, aangezien je aangeeft dat ie 5 jaar oud is.

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext

• Herby
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-01-2022

Herby

Stalknecht

Je kunt het zelf nagaan door uitsluitsel :) Hangen en Opstartproblemen troubleshooter kun je gebruiken als rode draad.

Compromis? Hoezo heb ik het mis dan?! | Geluk = gelul met een K | з=(•̪●)=ε

Verwijderd

Topicstarter
Ja maar ik vind het zonde om hem weg te doen als hij verder nog wel goed funtioneerd, als ik hem nog kan repareren dan zou dat mooi zijn.

Verwijderd

martinvdm schreef op zaterdag 05 januari 2008 @ 12:09:
voeding lijkt me ok.
ik zou er niet zo veel tijd meer in steken, aangezien je aangeeft dat ie 5 jaar oud is.
Voeding kan zeker wel stuk zijn op één van de Voltage lijnen waardoor er wel een lampje op het mobo gaat branden, maar dat hij geen energie kan leveren om het systeem op te starten.

Het feit dat je wat hebt geroken betekent natuurlijk al onraad. Het zal ongetwijfeld kunnen, maar van een stinkende cpu heb ik nog nooit gehoord. Ruik eens aan je voeding, en als dat niets oplevert andere onderdelen van je pc. Kijk of je abnormale (bolle, lekkende) componenten op je moederbord ziet en trek je conclusies.

Als je voeding stuk is, dan kan er natuurlijk een hoop meer kapot zijn.

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10-03 14:09
Specs?
voeding lijkt me ok.
Assumption is the mother of all f*ckups ;) Gewoon uitsluiten in plaats van raden.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 05 januari 2008 @ 12:19:
[...]

Het feit dat je wat hebt geroken betekent natuurlijk al onraad. Het zal ongetwijfeld kunnen, maar van een stinkende cpu heb ik nog nooit gehoord. Ruik eens aan je voeding, en als dat niets oplevert andere onderdelen van je pc. Kijk of je abnormale (bolle, lekkende) componenten op je moederbord ziet en trek je conclusies.
Ik zal er vanmiddag gelijk even naar kijken / aan ruiken, en ik zal ook even kijken of ik nog achter de specs kan komen.

Verwijderd

Topicstarter
Hey mensen,

heb een voeding uit een oude PC gehaald die nog ergens op zolder stond, er zat een 300w in, nu een 250w dus dat valt mee, zoveel hoeft hij ook niet te voeden. Maar afijn, de PC werkt weer helemaal dus gelukkig hoeft er niks nieuws in, zoals een CPU of mobo.

De stank kwam trouwens ook inderdaad uit de voeding!

iedereen bedankt,

vr.gr. YR
Pagina: 1