Brak geheugen of verkeerde combinatie?

Pagina: 1
Acties:

• hanckey
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-04 22:14
Onlangs heb ik een nieuw geheugen module (Samsung 1Gb pc3200 400 Mhz ecc reg CL3) die ik ergens op de kop kon tikken in het mobo (MSI PM8M3-V) van mn ouders geprikt. Helaas weet ik op dit moment niet precies welke geheugenmodule er al inzat (is iig 512 MB Kingston). Nadat ik de nieuwe module erin had gezet kreeg ik crashes in Company of heroes opposing forces en verschillende keren in IE. Om het geheugen te controleren heb ik twee memtesten (memtest86 v3.4) uitgevoerd met de volgende resultaten:

Beide testen haalden bij test 5 98% waarna memtest vastliep (deed niks meer ook de tijd liep niet meer). Beide testen hadden twee errors, maar het vreemde was dat in test 1 de errors werden gepositioneerd in memory slot 0 en bij de tweede test in memory slot 1.

Ik ben van plan om meerdere testen te gaan uitvoeren maar ivm tijdgebrek zou ik het fijn vinden als jullie enig idee hebben over wat hier aan de hand kan zijn zodat ik wat meer gerichter kan gaan testen. Het meest logische zou zijn dat het 'nieuwe' geheugen slecht is (dit kan natuurlijk getest worden door het geheugern eruit te halen), maar zou het ook compatibiliteitsproblemen kunnen zijn (bijv buffered vs registered)?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik zou eerst eens kijken wat voor geheugen je precies hebt. ECC Registered kan namelijk helemaal niet werken op dit bord, dus vind het vreemd dat het uberhaupt al boot. Dus als je idd ECC regged mem hebt gaat het nooit werken. Daarbij, 128MB extra mem ga je bijna niet merken als je er al 512MB in hebt zitten, dus misschien om gelijk eens te kijken naar een 512MB of 1GB ding.

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

gewoon standaard geheugen gebruiken, zonder ECC, werkt altijd.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

kenneth schreef op zaterdag 05 januari 2008 @ 02:09:
gewoon standaard geheugen gebruiken, zonder ECC, werkt altijd.
Met ECC mag ook, zolang de dimmen maar niet registerd zijn. ECC is in feite niets meer dan 1 extra chipje op de dimm waar een extra bit in geduwd kan worden ter controle. Ondersteund het mobo dit niet, dan wordt dit ding gewoon genegeerd.

• hanckey
Ik heb nog eens beter gekeken naar het op de kop getikte geheugen. Het is een high density memory module (128*4) met samsung chips. Nou staat de chip set die op het moederbord zit op de lijst van mogelijk compatibel met high density memory. Aangezien de computer wel wilde opstarten en het geheugen ook herkende lijkt mij dat het in mijn geval wel compatibel, maar vanwaar dan toch de errors? Kunnen high density en low density niet samenwerken? Heeft iemand hier toevallig ervaring mee?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

high-density en low-density zeggen vrij weinig. Het gaat erom dat je chipset overweg kan met de geheugenchips. En wat nu als high-density gezien wordt (1Gb chips) is over een paar jaar weer low-density.

En als het 4 128Mb chips zijn dan kan het natuurlijk nooit 1Gb zijn zoals je in de startpost zegt.

[ Voor 20% gewijzigd door TERW_DAN op 05-01-2008 18:04 ]

• hanckey
Volgens mij heeft die 128*4 te maken met de wijze waarop de geheugen module werkt. Hoe dit precies in zijn werk gaat is mij net iets te technisch. Het heeft bij mij weten dus niet te maken met de geheugengrootte van de module.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:07

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Zie daarvoor de RAM FAQ

Als het daadwerkelijk 128Mx4 is, is het non-JEDEC compatible en mag daarom geen (DDR(2))-SDRAM genoemd worden :o

JEDEC specs schrijven 8 of 16 datalijnen per chip voor. 128Mx4 is trouwens 512Mbit, dus het zou wel degelijk zo kunnen zijn dat een DIMM met 16 stuks 128Mx4 chips op 1GB uitkomt. Maar als dat zo is heb je ofwel met een registered DIMM te maken (die dus aparte registers heeft tussen de chips en de geheugencontroller), danwel een non-JEDEC-standaard DIMM.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1