Problemen Club3d theatron DTS

Pagina: 1
Acties:
  • 320 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Hrugnir
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10-12-2023
zeker driekwartjaar heb ik een theatron dts geluidskaart(aangesloten via optische kabel) in mn systeem zitten(zie sig) en sinds sinterklaas speel ik hier farcry op(wat net wil lukken lage reso med. settings)

maar de laatste paar keer dat ik het speelde hoorde ik hele harde irritante piepen als ik bijvoorbeeld stemmen van een afstand zou moetten horen of het geluid van machinegeweren, draai ik me dan om is het weer weg.. verder muziek of films luisteren gaat ook best(behalve op DTS of DD dan schokt het)

is er nu iets met mijn geluidskaart mis? ik heb de nieuwste drivers al gedownload en wat settings in farcry veranderd en met wat settings in de drivers lopen rotzooien en wisselen tussen 44.1khz en dts via optische kabel wou nog wel eens werken maar nu doet hij via dts ook al raar..

ik ga nog proberen:
*oudere driver instaleren(van cd)
*andere optische aansluiting proberen(is eigenlijk optisch input maar valt om te draaien geloof ik)
*kijken of analoog aansluiten wel wil werken
*de bon opzoeken

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Welk OS? Plus het is handiger om éérst die stappen te ondernemen, en dán pas te posten..dan heb je namelijk al eea uitgesloten :)

• Hrugnir
XP home edition 32bits

oudere drivers van cd plukken viel nogal tegen omdat het A niet wil werken en B er volgens mij gewoon een link naar de nieuwste drivers is gepleurt op de instalatiecd

optische uitgang is niet verwisselbaar blijkt

oftewel schiet nog niet zo op :P en ik heb er op het moment ook niet echt tijd voor, anders had ik wel talrijke andere spellen geprobeerd ondertussen :P

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-02 14:58
Tenzij het een hardware fout is gaat het systeem niet piepen etc. Dus heb je nog wat geinstalleerd voordat die piepen kwamen. En heb je de nieuwste drivers van de site al geprobeerd.
Verder kun je systeem herstel eens proberen.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• Hrugnir
ik ga zodra ik er tijd voor heb het eens proberen met onboard geluid of mn broertje budget creative kaart verder komen de piepen uit de boxen en volgens mij ontstaan de piepen uit daadwerkelijke geluiden in het spel, op 5.1 modus(ingesteld in farcry zelf) komen de piepen uit iedere keer een verschillende richting(dan denk ik dat ik misschien vanuit linkachter beschoten word) maar het is ook niet iedere keer zo en de momenten dat hij piept is ook niet constant, bijvoorbeeld als er weinig actie is(bijvoorbeeld een net bestormt gebouw zonder overlevenden) piept hij bijna nooit, terwijl in een vers te bestormen gebouw is het echt een vreselijk irritant kabaal (een stuk erger dan in open veld)

omdat de problemen niet constant zijn vrees ik een hardware probleem omdat een softwarematig probleem (lijkt mij) een continu probleem zou geven dus iedere keer al hoor ik stemmen een piep

verder heb ik mijn versterker nu analoog aangesloten en zo de upstreamer op mn theatron en de DAC uit mn versterker uitgesloten

ik heb al de nieuwste driver gedownload en het probleem is dat ik farcry even niet heb gespeeld zodat ik eigenlijk niet weet wat ik dan tussendoor geinstalleerd zou hebben(mogelijkheid laat ik open)

• FreddyFish
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13:17
Wellicht is het omdat die Club3d kaart maar tot EAX2 ondersteunt (correct me if i'm wrong), en Far Cry misschien wel hogere EAX-effecten probeert te gebruiken. Kijk in de Far Cry instellingen dus even of er iets van EAX te vinden is, en zet die dan even uit. Als dat geen piepen meer geeft, op EAX2 zetten en weer proberen.

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-02 16:38

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Dat DTS of DD je film laat schokken komt omdat je kaart dan DTS of DD gaat encoderen uit gesplitste geluidskanalen. Dit gebeurt echter voornamelijk door je CPU, en aangezien dat niet echt een snelheidsmonster is...
In je afspeelsoftware kun je dus veel beter iets als SPDIF passthrough aanzetten zodat het DD of DTS geluid gewoon meteen naar je decoder wordt doorgestuurd, in plaats van dat het naar separate kanalen wordt gedecodeerd om vervolgens weer naar DTS/DD te worden geencodeerd.

Verder zullen die piepgeluiden inderdaad waarschijnlijk door de EAX versie komen. Bij non-Creative geluidskaarten kun je EAX altijd het beste gewoon uitzetten.

Tesla Model Y RWD (2024)

• Hrugnir
in farcry was geloof ik een optie om eax 2 aan te zetten en ik geloof dat tot eax 3 was vrijgegeven door creative? of zit ik er nu naast :P

maar in ieder geval deze stond uit en toen begon het gedonder al, aanzetten hielp dan natuurlijk niet :P maar werd ook niet slechter,

duiden mijn symptomen niet op een kapotte geluidskaart voor zover jullie wat aan mijn info hebben?

• FreddyFish
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13:17
Nou je zegt dat het piepen (vooral) voorkomt bij geluiden die 'van veraf komen'. Lijkt mij toch iets te maken hebben met de effecten die daarmee gemoeid zijn. Wat gebeurt er als je surround helemaal uitzet in Far Cry?

En je speelt Far Cry geloof ik met DTS Connect/DDL ingeschakeld in de drivers (dus dat al het geluid omgezet wordt naar DTS/DD en dan naar de receiver wordt verstuurd)? Zet dit dan even uit, je moet dan in de drivers denk ik zoeken bij S/PDIF Output oid en dan op PCM zetten ofzo. Ik weet het niet specifiek voor jouw geluidskaart, maar zo is het bij mij in ieder geval ongeveer.

• Hrugnir
het begon bij mij juist op pcm :P heel vaagh allemaal.. net mn broertje zn creative soundblaster audigy se 24 bits geleend en werkte perfect, toen mn eigen geluidskaart er weer terug in

en werkte ook weer perfect :S als hij er niet goed in zat o.i.d. dan doet hij het toch helemaal niet? of kan het wel daaraan gelegen hebben?

• Hrugnir
weer wat opties in farcry aangezet en alles weer terug waar het was.. eerst iedere paar minuten een relatief zachte piep maar nu gaat hij weer flink hard tekeer hoor.. ik heb freddyfish zn raar daarna opgevolgd en mn geluidskaart niets laten encoderen en alleen in farcry surround of dolby 5.1 selecteren maar schiet niet op.. het schiet ook niet op dat ik bij iedere verandering in instellingen opnieuw farcry moet opstarten want dat gaat onvoorstelbaar traag met maar 256 mb intern geheugen(plus 512 vd harde schijf af) Het valt me ook trouwens op dat ik geen surround heb(weinig ervaring met FPS dus nu pas opgemerkt) ik gooide een granaat, draaide me om: stilte :P gooi granaat voor mn neus: flinke knal! vaagh..

ik kan dan wel een creative kaartje kopen vanwege zn leuke EAX maar die zenden toch geen surround uit in games door de optische kabel..

wordt het ondertussen goed zat :P het gekke vind ik nog dat precies hetzelfde gebeurt al sluit ik mn versterker analoog aan dus als ik al het ge-encode en decode minimaal probeer te houden..

morgen ga ik weer verder met proberen maar iedere keer 10 minuten wachten op afsluiten en opstarten van farcry plus 15-30 minuten testen wordt flink tijdrovend :P zeker al moet je ook nog eens na iedere 3 pogingen je hele pc opnieuw booten omdat hij in loopt te dommelen..
Pagina: 1