[Vista] UAC te streng

Pagina: 1
Acties:
  • 266 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Kaasje123
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18-02 07:42
Ik ben niet echt tevreden met de werking van UAC. Ik snap dat je in de root van je instalatieschijf waar vista op staat niks mag schrijven echter waarom gebeurd dit ook random met andere schijven en of mappen?

Volgende situatie doet zich voor. Zodra ik een bestandje wil aanmaken (en of dat nou een word document is een foto of wat anders maakt niet uit) op mijn D:\ root schijf dan is dat geen probleem. Zodra ik echter naar mijn F:\ drive ga en daar dit probeer te doen krijg ik gewoon een wazige foutmelding welke in het volgende screenshot te zien is: Afbeeldingslocatie: http://img155.imagevenue.com/loc1067/th_88837_Image1_122_1067lo.jpg

Waarom is dit en waarom hebben mappen gewoon random op mijn pc last hiervan. Het kan namelijk net zo goed een folder zijn als: F:\testlocatie\deze-map-geeft-het-zelfde-probleem

Met UAC is op deze manier gewoonweg niet te werken omdat als ik een foto aanpas in een bepaalde map ik hem ook moet op kunnen slaan als ik er klaar mee ben. Nu moet ik eerst de bewerkte foto elders opslaan en dan deze knippen en vervolgens in de map plakken waar de orginele in staat om hem alsnog te vervangen. Zeer hinderlijk en onwerkbaar.

Heeft iemand tips om bijvoorbeeld bepaalde mappen aan te kunnen kruisen om uit te sluiten van uac controle?

• Str1ngS
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-02 13:31

Str1ngS

Boe!

Waarom heb je het uberhaupt aan? Ik zie nergens in je post terug dat je het graag aan wil hebben. Zet het anders gewoon uit.

TnI 4 Life

• kibber
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20-02 12:32
First of all, hoe weet je zeker dat het door UAC komt? Heb je het al uitgezet om te kijken of het probleem zich dan alsnog voordoet?

• reddog33hummer
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-02 17:13

reddog33hummer

Dat schept mogelijkheden

Heb je de rechten voor een niet administrator account voor die drive wel goed staan ?

Backup not found (R)etry (A)bort (P)anic<br\>AMD 3400+ 64, 2 GB DDR, 1,5 TB Raid5

• Kaasje123
@Str1ngS: Ik wil het aan hebben om dat het gewoon veiliger is. Ik ben danwel geen leek en doe geen domme dingen maar waarom niet als het gewoon werkt zoals het hoort te werken?

@kibber: Ja dit komt 1000% zeker door UAC. Ik heb na een tijd UAC uitgehad te hebben toch maar weer eens een poging gewaagd zojuist maar zoals in het screenshot te zien is zonder succes. Ik kom er niet uit waarom dit gebeurd. Het enige dat ik dus weet is dat UAC dit veroorzaakt.

• Kaasje123
reddog33hummer schreef op zaterdag 05 januari 2008 @ 00:24:
Heb je de rechten voor een niet administrator account voor die drive wel goed staan ?
hmm das een goede tip ;) Waar pas ik dit zo gauw aan?

*gaat even kijken ondertussen

• SilentStorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-01 23:32

SilentStorm

z.o.z

voor zover je het nog niet gevonden had:
rechtsclick op je drive (of directory) > properties > security. Evt Add > Administrators (group) > Full controll > Ok. Voor de zekerheid misschien de rechten nog propagaten naar je subdirectories in Advanced > onderste vinkje > Ok.

Maar of dit het is.. ik ben benieuwd :)

Note: Bij shares moet je bij zowel de lokale directory als de 'share' (onder sharing > permissions) je rechten goed zetten. Zie het als een binnendeur en een buitendeur: als er een van de twee dichtstaat kun je nog steeds niet naar binnen.

offtopic:
Ik zit zelf ook met allemaal kleine dingetjes die gewoon niet lekker werken, zoals het verplaatsen van shortcuts in het start menu die van toepassing zijn op alle gebruikers. Behalve het feit dat hij dubbel om bevestiging vraagt ("You'll need to provide administrator permission to move this folder"> Continue > "Do you want to ... " > Continue), blijft ie soms hangen op het verplaatsen met de melding dat ik [als enige gebruiker, met adminrechten] geen toegang heb. Iets wat zich pas op lost bij een herstart :/

Waarschijnlijk iets met overijverige file locking

Localhost is where the heart is

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

gewoon uitzetten, weten wat je doet, en dan heb je nergens last van

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• Pogostokje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-02 19:43

Pogostokje

* twiet *

kenneth schreef op zaterdag 05 januari 2008 @ 02:08:
gewoon uitzetten, weten wat je doet, en dan heb je nergens last van
Tsja ... kijk, als iemand zijn NTFS rechten niet goed heeft staan in hoeverre is er dan sprake van 'weten wat je doet'. No offence naar de TS specifiek maar het is een beetje omgekeerde wereld natuurlijk om de beveiliging maar uit te zetten in plaats van de oorzaak te verhelpen. ;)

... ook ik heb soms per ongeluk gelijk.

• Kaasje123
SilentStorm schreef op zaterdag 05 januari 2008 @ 02:06:
voor zover je het nog niet gevonden had:
rechtsclick op je drive (of directory) > properties > security. Evt Add > Administrators (group) > Full controll > Ok. Voor de zekerheid misschien de rechten nog propagaten naar je subdirectories in Advanced > onderste vinkje > Ok.

Maar of dit het is.. ik ben benieuwd :)

Note: Bij shares moet je bij zowel de lokale directory als de 'share' (onder sharing > permissions) je rechten goed zetten. Zie het als een binnendeur en een buitendeur: als er een van de twee dichtstaat kun je nog steeds niet naar binnen.

offtopic:
Ik zit zelf ook met allemaal kleine dingetjes die gewoon niet lekker werken, zoals het verplaatsen van shortcuts in het start menu die van toepassing zijn op alle gebruikers. Behalve het feit dat hij dubbel om bevestiging vraagt ("You'll need to provide administrator permission to move this folder"> Continue > "Do you want to ... " > Continue), blijft ie soms hangen op het verplaatsen met de melding dat ik [als enige gebruiker, met adminrechten] geen toegang heb. Iets wat zich pas op lost bij een herstart :/

Waarschijnlijk iets met overijverige file locking
Ja ik had het inmiddels gevonden maar ben net 2 minuten geleden maar opgehouden met proberen want dit is het probleem niet. Zelf als ik echt alle groepen alle rechten toeken die er zijn werkt het nog steeds niet. Er is echt gewoon 1 of andere gare bug bezig. UAC staat dus maar weer uit. Werkelijk een waardeloos ondoorzichtig systeem.

Op deze manier kan ik me goed voorstellen dat de gemiddelde consument zich kapot ergert aan vista. Ik snap ook gewoon niet waarom er niet een mogelijkheid is om aan tegeven wat je UAC wel en niet wilt laten controleren. Zo moelijk is het niet. Mac ox kan dit ook al jaren waarom vista dan niet..... :X

• Kaasje123
Pogostokje schreef op zaterdag 05 januari 2008 @ 02:12:
[...]

Tsja ... kijk, als iemand zijn NTFS rechten niet goed heeft staan in hoeverre is er dan sprake van 'weten wat je doet'. No offence naar de TS specifiek maar het is een beetje omgekeerde wereld natuurlijk om de beveiliging maar uit te zetten in plaats van de oorzaak te verhelpen. ;)
Tja maar tussen dit en dat is nog wat. NTFS rechten is redelijk geavanceerd bezig zijn iets wat je mijn vader niet moet vragen maar hij weet dondersgoed wat phisingmails of andere gevaarlijke dingen zijn.

Maargoed ik voel me niet aangesproken aangezien ik wel degelijk weet hoe het werkt ik had er alleen even niet aan gedacht maar ook dit is het probleem niet dus UAC gaat niet meer aan.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Kaasje123 schreef op zaterdag 05 januari 2008 @ 02:18:
Ik snap ook gewoon niet waarom er niet een mogelijkheid is om aan tegeven wat je UAC wel en niet wilt laten controleren. Zo moelijk is het niet. Mac ox kan dit ook al jaren waarom vista dan niet..... :X
Die is er wel als je policies gebruikt. Ligt er een beetje aan welke Vista editie je gebruikt, maar met gpedit kan je een aantal zaken aangaande UAC beinvloeden.
SilentStorm schreef op zaterdag 05 januari 2008 @ 02:06:
Maak het jezelf niet te moeilijk, en zet de share permissies op everyone Full Control en regel de daadwerkelijke toegang met NTFS ACLs.

[ Voor 33% gewijzigd door alt-92 op 05-01-2008 10:02 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Kaasje123
alt-92 schreef op zaterdag 05 januari 2008 @ 10:01:
[...]

Die is er wel als je policies gebruikt. Ligt er een beetje aan welke Vista editie je gebruikt, maar met gpedit kan je een aantal zaken aangaande UAC beinvloeden.
[...]

Maak het jezelf niet te moeilijk, en zet de share permissies op everyone Full Control en regel de daadwerkelijke toegang met NTFS ACLs.
ik heb Vista premium dus dat gaat niet lukken. Ik heb de moet al opgegeven. Ik kan niks en niemand aanpasssen met betrekking tot rechten.

Het enige dat me nog opgevallen is is dat zodra ik de ntfsrechten aan wil passen bij mijn E en F partities er geen uac prompt komt om te vragen of ik dat wil staan maar bij alle overige partities wel. Er is dus gewoon iets mis met de E en F partitie iets wat simpelweg niet te fixen is.

bedankt voor alle hulp overigens maar dit gaat niet lukken en ik zal iedereen die ook maar een klein beetje last heeft van uac adviseren deze troep uit te zetten.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Kaasje123 schreef op zaterdag 05 januari 2008 @ 16:29:
en ik zal iedereen die ook maar een klein beetje last heeft van uac adviseren deze troep uit te zetten.
Ja, goed plan :X
offtopic:
En als je toch bezig bent: zet de firewall ook maar uit, en je virusscanner ook.
Post overal je username en password, laat mensen meekijken als je je pincode intikt, reageer vooral op spammails en vraag je dan af of je slim bezig bent.

Beetje kort door de bocht niet?
$iets is er niet helemaal in orde dus gaan we $ietscompleetanders maar uitzetten.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Kaasje123
alt-92 schreef op zaterdag 05 januari 2008 @ 16:35:
[...]

Ja, goed plan :X
offtopic:
En als je toch bezig bent: zet de firewall ook maar uit, en je virusscanner ook.
Post overal je username en password, laat mensen meekijken als je je pincode intikt, reageer vooral op spammails en vraag je dan af of je slim bezig bent.

Beetje kort door de bocht niet?
$iets is er niet helemaal in orde dus gaan we $ietscompleetanders maar uitzetten.
Sorry wat is dat voor raar antwoord? Mijn viruscanner en firewall doen het WEL goed en truecrypt beschermt prima alle bestanden die geheim moeten blijven.

Ik ga alleen geen onderdeel van windows gebruiken dat gewoon niet goed werkt of zelfs niet configureerbaar is omdat je niet de duurste windowsversie aanschaft. En als mensen dezelfde problemen als ik ervaar dan leg ik ze gewoon uit wat mijn ervaringen zijn en vertel ik ze dat als ze net zo verstandig hum computer gebruiken op XP als op Vista er geen ene verschil inzit behalve een vervelend venster wat je acties onnodig beperken. Nogmaals zie screenshot in mijn eerste post en vraag jezelf af of jij het leuk zou vinden om geen bestanden te kunnen plakken of vervangen waar je van weet dat het veilig is en dus onnodig tegengehouden wordt.

En na 4-6 uur prutsen met geen enkel werkende oplossing (niet hier niet op google of waar dan ook) ben ik het meer dan beu. Ik waardeer alle hulp die ik gekregen heb maar het zit er gewoon niet in om dit gedaan te krijgen en ik wordt er alleen maar zuur van.

Verwijderd

@Hierboven

Ik heb zelf wel eens Vista gedraaid met UAC aan en moet zeggen dat ik er weinig last van ondervond. Ik draai nu overal Linux en Mac OS X en moet zeggen dat qua restricities wat mappen betreft alle drie niet zo vergevend zijn en zo hoort het ook. Je hoort niet zomaar overal te kunnen schrijven zoals onder XP wel kon. Dat XP-gebruikers het lastiger vinden komt omdat ze nu iets extra's moeten doen. Het is echter wel een goede stap in de richting van veiligheid op de Windows platform. Als gebruikers nu zomaar op ja-klikken of UAC doodleuk uitzetten dan is dat nu echt hun verantwoordelijkheid.

• Haaglander
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Kaasje123 schreef op zaterdag 05 januari 2008 @ 00:18:
Ik ben niet echt tevreden met de werking van UAC.
Dat is niemand.

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:55

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Verwijderd schreef op zaterdag 05 januari 2008 @ 17:18:
@Hierboven

Ik heb zelf wel eens Vista gedraaid met UAC aan en moet zeggen dat ik er weinig last van ondervond. Ik draai nu overal Linux en Mac OS X en moet zeggen dat qua restricities wat mappen betreft alle drie niet zo vergevend zijn en zo hoort het ook. Je hoort niet zomaar overal te kunnen schrijven zoals onder XP wel kon. Dat XP-gebruikers het lastiger vinden komt omdat ze nu iets extra's moeten doen. Het is echter wel een goede stap in de richting van veiligheid op de Windows platform. Als gebruikers nu zomaar op ja-klikken of UAC doodleuk uitzetten dan is dat nu echt hun verantwoordelijkheid.
Sorry, maar heb jij in Linux al gehad dat je op een map jezelf via sudo rechten geeft om te schrijven en dan toch niet mag schrijven? Denk het niet he. En heb je ook eens zonder sudo rechten op een map mogen aanpassen die buiten je home map vallen? Ook niet, of wel? Dus dat je nu de TS ervan beschuldigt dat hij niet met Vista en UAC overweg kan is erg kort door de bocht. Uberhaupt gelezen wat zijn probleem is? En dat jij nou net die paar dagen zonder problemen hebt gedaaid, ja, dat kan ik ook zeggen (ja, ik heb Vista gedraaid). Maar om bij mijn data partitie normale dingen te kunnen doen, moest ik wel vervolgens alle NTFS rechten omgooien. Dat kon nog, met melding van UAC, dat wel, maar de TS krijgt dat zelfs niet eens op zijn E: en F:.

Ik begrijp de frustratie van de TS. Ik zou bij wijze van spreken mijn pc al het raam uit hebben gegooid. Eventuele oplossing heb ik niet, maar nu UAC toch uit staat, probeer het eens opnieuw om de NTFS rechten aan te passen.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Pagina: 1