PC bevriest

Pagina: 1
Acties:

• GravGunner
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-12-2025

GravGunner

Man's inhumanity to Man

Topicstarter
Sinds korte tijd(~3 maand) heeft mijn PC last van bevriezingen
Deze gebeuren naar mijn idee totaal random(er lijkt niet een bepaald programma achter te zitten)
Hij slaat bijvoorbeeld vast tijdens surfen of Photoshoppen of zeer simpel tijdens browsen door je folders, het meest vreemde hieraan is is dat hij nog niet tijdens het gamen vast is geslagen.

Ik heb de PC grondig doorgemeten met MEMtest(8maal), 4 maal mijn Hitachi schijf laten testen, ook een rekentool op de CPU losgelaten.
Zoveel mogelijk gestript(alle niet nodige apparaten uit, geen effect), alle connectors los en nagekeken, ook de MB op kapotte onderdelen gecontroleerd(die ronde dingen, ben de naam er van kwijt :X )
De meegeleverde tools van Asus geven ook geen gekke waardes op het MB aan

Alle drivers zijn voor zover bekend up-to-date, Windows is inmiddels ook opnieuw erop gezet, toch blijft het voorkomen.

Specs(Zie Odin onderaan voor specifieke info):
Windows XP Pro 32bit
AMD Athlon X2 4200+(wordt passief gekoeld door een Scythe Ninja)
2 GB OCZ geheugen(4x 512 in Dualchannel)
Asus A8N32-SLI Deluxe(meegeleverde fan voor koeling gebruikt)
XFX 7900GT 256 MB
Hitachi DeskStar T7k250 SATA-II
NEC DVD-brander
Antec Truepower II 450W PSU
Antec P180

Dit heeft eerder 10 maanden zonder problemen gedraaid, het enige wat ik me nog kan bedenken is dat de stroomvoorziening in mijn huurhuis(heb beneden verdieping, boven wordt door iemand anders gehuurd) te kort schiet op drukke momenten hier in huis, maar misschien dat ik iets over het hoofd heb gezien, vandaar dat ik dit verhaal hier post.

ook ter zij notitie; Ik heb nog een server elders in het huis draaien en deze lijkt nergens last van te hebben. Deze draait Linux

[ Voor 1% gewijzigd door GravGunner op 04-01-2008 21:48 . Reden: Config wat bijgewerkt ]

target assimilated

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Kijk eens in de event viewer. Vaak staat daar iets in op het moment dat je de freeze krijgt. Zelf ook ooit zoiets gehad en bij mij kwam het door een slechte SATA kabel. Dit stond toen ook in de event viewer.

• Fox
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Fox

Wat voor voeding zit er in? Geen smartpower mag ik hopen, die schijnen nogal vaak defect te raken en nogal instabiel te zijn. De bekabeling ook gecontroleerd? Het kan zelfs nog wel eens zijn dat een kabel niet helemaal goed vast meer zit en hierdoor op een gegeve moment de contactpunten elkaar niet meer raken.

• GravGunner

GravGunner

Man's inhumanity to Man

Topicstarter
SniperFox schreef op vrijdag 04 januari 2008 @ 21:42:
Wat voor voeding zit er in? Geen smartpower mag ik hopen, die schijnen nogal vaak defect te raken en nogal instabiel te zijn. De bekabeling ook gecontroleerd? Het kan zelfs nog wel eens zijn dat een kabel niet helemaal goed vast meer zit en hierdoor op een gegeve moment de contactpunten elkaar niet meer raken.
GravGunner schreef op vrijdag 04 januari 2008 @ 21:36:
... alle connectors los en nagekeken, ...
Daar is al naar gekeken.

In de event viewer staat niks, ik kan alleen achterhalen wanneer deze de eventlog service opnieuw start.

target assimilated

• PilatuS
  • Niet online
Ik zou eens proberen zoveel mogelijk proggies die je draait af te sluiten en te kijken of het probleem er dan nog is. Mocht het weg zijn dan gewoon weer 1 voor 1 ze laten draaien en kijken waar het fout gaat. Het zou kunnen dat er 1 proggie is dat roet in het eten gooit.

• GravGunner

GravGunner

Man's inhumanity to Man

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://www.gravigon.com/images/Waardes%20MB.JPG

hierbij nog een screen van de waardes via Asus PC Probe

@Pilatus: ik zal het proberen, t is alleen zo jammer dat het compleet random is :/, awel dan maar testen

[ Voor 31% gewijzigd door GravGunner op 04-01-2008 22:04 ]

target assimilated

• PilatuS
  • Niet online
Hoe lang heb je Memtest laten draaien ? Je kan pas na een uur of 20 echt zeker weten dat het helemaal goed is. Zelfs als Memtest na zoveel tijd nog geen problemen geeft zou er toch iets met het geheugen aan de hand kunnen zijn. Ik zou daarom even een tijdje met maar 1 of 2 reepjes draaien. Dan hoeft het op zich niet aan het geheugen te liggen maar misschien aan het moederbord.

[ Voor 13% gewijzigd door PilatuS op 04-01-2008 22:13 ]

Verwijderd

Voel even of je harde schijf niet te warm word. Ik had ook zoiets, alles nagekeken maar kon niks vinden. Hand op harde schijf en dacht die word redelijk warm. Front intake fan die er nog hing maar weer aangesloten en probleem opgelost.

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
Ik heb dit ook eens gehad, en juist tijdens het gamen hing ie nooit vast, bleek uiteindelijk een brak mobo te zijn... (maar daar zat wel t aller aller goedkoopste ECTS odersoetwas mobo in, toen was ik nog geen tweaka)

Koel je met water trouwens? Die meegeleverde fan is bij de nieuwere Asus mobos ALLEEN voor waterkoeling bedoeld, anders moet ie dr af.

[ Voor 24% gewijzigd door Dutch_Razor op 05-01-2008 15:12 ]

• GravGunner

GravGunner

Man's inhumanity to Man

Topicstarter
@-Baco-: Mijn schijf wordt door zowel mijn PSU als een extra fan in het onderste compartiment gevuld, mijn tempsens daar geeft ~24 graad aan(huidige kamertemperatuur) en als ik mijn hand bij de schijf hou is deze iets warmer en voel ik een duidelijke airflow.

@Pilatus : zoals gezegd 8 maal de volledige test(zo'n 4-6 uur) zal hem van de week nog eens lange laten draaien

@Dutch_Razor: Ik gebruik luchtkoeling, weet dat de fan daar niet voor bedoeld is, maar de Sys fans rond mijn CPU zitten te hoog om effectief de heatpipes mee te koelen, en de CPU word zoals vermeld passief gekoeld dus daar komt geen koeling mee, daarom heb ik de fan erop zitten, anders word het Mobo te warm na 2,5 uur en schakelt deze uit(niet wat ik wil :P ) nu blijft de mobo net onder de threshold van 45 graad overigens is bovenstaande shot na een paar uur gamen, MB is nu 34 graad

Overigens zie ik dat ik vergeten ben te melden dat het echt random is, dus dat hij rustig een week zonder crashes kan draaien maar ook dat hij 2x in een uur kan freezen

target assimilated

Pagina: 1