Fileserver maakt te veel geluid

Pagina: 1
Acties:

• Crowmeister
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15-01 19:07

Crowmeister

Stop!.... Continue

Topicstarter
Laatst heb ik een simpele fileserver gekocht met een Pentium 4 3.0 Ghz (gewoon boxed) en een 450 Watt X-Gear voeding. Een van deze 2 fans maakt te veel geluid (of misschien beide), ik kan de machine horen terwijl deze weggedrukt is in een bergingsruimte op mijn slaapkamer.

Wat ik wil is dat ik de machine helemaal niet meer hoor (of zo goed als). Ik heb de cpu-fan al langzamer laten draaien, zie ook deze screenshot van Speedfan, als ik de snelheid nog lager zet helpt dit niet in geluidproductie (de vorige 35% wel).

Afbeeldingslocatie: http://www.strife.nl/images/fan.jpg

Welke van de twee fans maakt te veel geluid? Of beide een beetje? Moet ik de voeding vervangen door een stillere en een stillere (passieve) CPU fan kopen? :'(

Specs.
MSI Moederbord P6NGM-L
Dane-Elec Memory 1024 MB
Intel Pentium 4 3.00 GHz Boxed
X-Gear Behuizing met 450 Watt voeding

Chewing gum while cutting unions will prevent you from crying, it won't prevent you from being sad

• KoudeAardbei
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 28-11-2025

KoudeAardbei

Moderator

probeer eens de boxed koeler met je hand tegen te houden (niet in 1 keer doen, dat doet auw)
wss is het de x-gear.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Om erachter te komen welke fan het geluid maakt zet je deze gewoon even stil door de fan tegen te houden. Dan hoor je vanzelf wel of het ding stiller wordt of niet.
Vraag je ook af of je alle fans nodig hebt (1 grote fan werkt al beter dan 2 losse en maakt ook minder geluid).

• Crowmeister

Crowmeister

Stop!.... Continue

Topicstarter
Thanks voor de vasthouden-tip.
@Terw_Dan Er zijn maar 2 fans, die IN de voeding en de CPU-fan.

Chewing gum while cutting unions will prevent you from crying, it won't prevent you from being sad

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-11-2025
Crowmeister schreef op vrijdag 04 januari 2008 @ 20:58:
Moet ik de voeding vervangen door een stillere en een stillere (passieve) CPU fan kopen? :'(
Succes :P

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-01 16:25
Speedfan heb je met de hand de fanspeed geregeld, dus hij zal bij veel hitte niet naar boven kunnen gaan,
Met speedfan is dit namelijk automatisch te regelen, zie forum.

Passive cpu koeler is leuk, maar waar gaat de warmte naar toe, in de kast dus, en hoe krijg je deze eruit.

• Crowmeister

Crowmeister

Stop!.... Continue

Topicstarter
Hehe, oops. Koeler dan :P
jan99999 schreef op zaterdag 05 januari 2008 @ 11:46:
Speedfan heb je met de hand de fanspeed geregeld, dus hij zal bij veel hitte niet naar boven kunnen gaan,
Met speedfan is dit namelijk automatisch te regelen, zie forum.

Passive cpu koeler is leuk, maar waar gaat de warmte naar toe, in de kast dus, en hoe krijg je deze eruit.
Als ik de snelheid op automatisch zet laat Speedfan de snelheid op 100% staan jammergenoeg.

Tja dan kan ik er een grote Papst ingooien ofzo, maar goed hopelijk is het probleem de voeding. Kwa merken, een Zalman ala 80-100 euro?

Pagina: 1