zoeken -OpenBSD 4.2 & XP SP2 dual boot: openbsd.pbr kopiëren

Pagina: 1
Acties:

• cafemartin
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22-09-2025
Hi,

Ik ben de hele avond manuals, howto's & the like aan het lezen en langzaamaan een dual boot aan het realiseren. Alles gaat goed, maar ik stuit op een commando waarop ik het moeilijk zoeken vind:

# dd if=/dev/rsd0a of=openbsd.pbr bs=512 count=1

De openbsd.pbr moet naar c:\ gekopieerd worden, blijkbaar op bovenstaande manier. Ik weet nog niet wat "bs=512 count=1" betekenen. Ik gok dat if=/dev/rsda0 betekent: "als de bootdisk "die&die-soort schijf-is"-dan:"

Lezend in /dev/ vind ik tevens rccd0a. als ik "rccd0a sata ide" google, krijg ik 1. een mooie netbsd manual. 2 en 3 zijn ook over netbsd.
Lezend op de resultaten op "rsd0a sata ide" krijg ik meer, maar niet dingen waar ik iets mee kan.

Zou iemand me willen helpen met zoeken naar de relevante informatie om de juiste parameters voor mijn systeen te vinden?
Uiteraard wil ik (veel) meer relevante informatie geven, maar ik wil deze post ook niet overspoelen met irrelevante info.

Basaal:
80GB sata disk
1e partitie xp sp2
2e partitie OpenBSD 4.2 (voltooid, inc afterboot), (active, op het moment)

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

Voer eerst eens
man dd
uit. Weet je tenminste waar je mee bezig bent. ;)

0.0

• Keneo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 29-01 07:08
dd kan je zien als het comando om te copieren
if = input file; dus leest het van /dev/rsd0a
of = output file, dus schrijft het naar opensdb.pbr
bs = het aantal bytes
count = het aantal blocks die gecopierd worden

dit alles gevonden via: man dd

• cafemartin
gedaan. thanx. Ik begreep wel dat het om een kopieeractie ging. Het is alleen dat alle tutorials een regel als de aangegeven

dd if=/dev/rsd0a of=openbsd.pbr bs=512 count=1

opgeven en erbij vertellen dat je dat moet aanpassen aan je eigen systeem. ik heb moeite met dat maatwerk. /dev/ staat tjokvol met soortgelijke regels.

Ik bedoel, het lijkt erom te gaan de juiste versie van rsd0a of rccd0a, oid te kiezen, maar omdat deze formuleringen zo generiek zijn (/dev/*), vind ik het moeilijk om een steekwoord te bedenken voor google. Tot nu toe heb ik het vermoeden dat de genoemde /dev/rsd0a op een sata disk slaat, maar dat is intuïtief=volledig ongefundeerd. 'k begin me al te generen voor mijn vraag.

[ Voor 36% gewijzigd door cafemartin op 04-01-2008 20:41 ]

• cafemartin
ok. excuses voor het tekortschietende denkwerk. als ik wat langer nadenk en daarna verder lees, moet het lukken. 'k moet gewoon ontdekken waar, volgens die aanduidingswijze de openbsd.pbr staat. jullie reacties hebben weldegelijk geholpen. Dank jullie wel!

[ Voor 20% gewijzigd door cafemartin op 04-01-2008 21:05 ]

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13:44

Sebazzz

3dp

Ik weet niet hoe ervaren je bent met unix omgevingen, maar ik denk dat je beter kan beginnen met Ubuntu of Debian :)

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• ph0t0nix
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 27-01 01:06
cafemartin schreef op vrijdag 04 januari 2008 @ 21:01:
'k moet gewoon ontdekken waar, volgens die aanduidingswijze de openbsd.pbr staat.
Nee, toch niet :). of wil zeggen output file. Dus de kopie bootsector (want daar gaat het om, die ben je met dat commando aan het maken) komt in de file genaamd openbsd.pbr in de huidige directory terecht.
De variatie in dit commando zit 'm dus in de /dev/ entry, zoals je zelf al vermoedde. Het gaat er dus om dat je er achter komt op welke schijf en partitie (slice in BSD taal? Ik weet niks van BSD :o) je openbsd hebt geïnstalleerd. Kijk anders eens met het commando mount of je erachter kunt komen welke partitie je / is.
Pagina: 1