Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

rechtsgeldigheid mondelinge arbeidsovereenkomst

Pagina: 1
Acties:
  • 1.446 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi medetweakers,

Ik zit met een probleem waarmee jullie me hopelijk kunnen helpen. Ik heb verleden week per e-mail een aanbieding toegezegd waarmee ik heb aangegeven voor die voorwaarden te willen werken voor een bedrijf. Nu heb ik deze week een superaanbieding gekregen bij een ander bedrijf met betere voorwaarden. Ik zou graag bij een van beide bedrijven willen werken, maar ik neig nu natuurlijk naar de betere aanbieding. Dit is echt een klotesituatie! Nu wil ik graag weten hoe de rechtsgeldigheid is van een per e-mail overeengekomen "situatie". En hoe denken jullie hierover?

Greetz,

Hyronimus

• Koppensneller
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-11 16:25

Koppensneller

winterrrrrr

Heb je wel gegoogled? Als ik zoek op "rechtsgeldigheid email" krijg ik toch aardig wat bruikbare hits, waaronder deze:

http://www.burger.overhei...ew&itemID=39&nobody1=true

• Artcore
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik weet het niet. Ik zou me netjes verontschuldigen bij bedrijf A en dan een contract tekenen bij bedrijf B. Done :)

• LuCarD
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

LuCarD

Certified BUFH

Over het algemeen, heb je een proef periode. Daar kunnen beide partijen zonder (legale) problemen opzeggen. Maar echt netjes is het niet, en ik denk dat het eerste bedrijf het niet echt leuk gaat vinden. En je daar ook niet meer hoeft aan te kloppen voor een baan in de toekomst.

Programmer - an organism that turns coffee into software.

Verwijderd

Topicstarter
Dank je voor de link KoppenSneller!

Ik neig naar de oplossing van Artcore maar ik ben iemand die het wel altijd "netjes" wilt houden. Ik denk in dit geval dat die vlieger niet opgaat.

Verwijderd

Een mondelinge arbeidsovereenkomst is in principe rechtsgeldig; er is geen speciale vormvereiste. Mij is niet helemaal duidelijk wat er nu precies gebeurd is: heb je tegen het eerste bedrijf gezegd dat je daar graag zou willen werken onder voorwaarden X en Y enz., of heb je per e-mail een contract toegezonden gekregen waarop je een mail stuurde dat je daar op in ging? In het laatste geval heb je gewoon een contract, net zo hard als had je je handtekening eronder gezet. Het enige wat je dan nog kunt doen is hopen op coulance van het bedrijf (een e-mail sturen dat je toch van de baan afziet zal meestal wel werken nu je nog niet getekend hebt, al maakt dat juridisch weinig uit), of, als je een proeftijd hebt, daar gebruik van maken.

Verwijderd

in principe kan je inderdaad via de mail (of mondeling, of desnoods via een postduif) een arbeidsovereenkomst sluiten. In zoverre is je vraag dus snel beantwoord.

Of er ook echt een arbeidsovereenkomst afgesloten is hangt er vanaf of het wel als het sluiten van een overeenkomst beschouwd kan worden; als je enkel via de mail zegt "hey ja, lijkt me een leuk bedrijf wil ik best bij werken" dan is er weinig afgesproken. Er zijn teveel onduidelijkheden om het een (arbeids)overeenkomst te noemen: wat ga je verdienen? hoe veel werk je? wanneer werk je? wat moet je doen? etc etc. Wil je er aan gebonden zijn dan zal er dus wel enige vorm een aanbod en een aanvaarding van dat aanbod moeten zijn.

En anders inderdaad hopen op een proeftijdbeding. (of het gewoon regelen met de wederpartij)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2008 17:39 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een arbeidsovereenkomst toegestuurd gekregen en ik heb een mail teruggestuurd dat ik akkoord was met de voorwaarden. Ik heb echter nog niks ondertekend.... Kan ik er dan toch nog onderuit?

• Serpie
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 01-07-2023
Verwijderd schreef op zaterdag 05 januari 2008 @ 09:24:
Ik heb een arbeidsovereenkomst toegestuurd gekregen en ik heb een mail teruggestuurd dat ik akkoord was met de voorwaarden. Ik heb echter nog niks ondertekend.... Kan ik er dan toch nog onderuit?
Heb je een proeftijd? binnen je proeftijd kun je altijd stoppen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 05 januari 2008 @ 09:24:
Dan is er gewoon een overeenkomst tot stand gekomen; je kunt er dus niet zomaar onderuit. Grootste kans ligt inderdaad bij een proeftijdbeding, wat je vaakwel terug zal vinden in een arbeidsovereenkomst. Gedurende die tijd kunnen jullie allebei er zonder verdere consequenties onderuit.
Pagina: 1