[XP] switchen van "default sound device"

Pagina: 1
Acties:
  • 316 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Shaidar
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-01 14:43
Ik heb 2 soundcards in mijn computer steken, als volgt:

1) PCI Creative Labs Soundblaster Audigy2 met een Logitech Z-680 5.1 surround set
2) Onboard Realtek HD audio met een Sony draadloze headphone.

Dat zie je hier: (hmm, begint op een nijntje verhaal te lijken...)

Afbeeldingslocatie: http://gallery.weyland.be/d/6387-1/audiodevices.jpg

Met deze configuratie kan ik via software (bovenstaand dialoogwindow) switchen tussen ofwel 5.1 surround luidsprekers, ofwel de headphone (als iedereen slaapt bijvoorbeeld).

Ik moet dan ook nooit kabeltjes versteken, of de configuratie van de luidsprekers aanpassen, de 5.1 set staat als 5.1 set ingesteld, en de headphone als stereo headphone, ik verlies dus nooit geluidskanalen.
De PC staat ook op een onhandige plaats om de hele tijd kabeltjes te zitten versteken.

Met een VBS script (of desnoods batch script met devcon.exe) zal dat wel gemakkelijk te scripten zijn zodat ik met 1 muisklik van audio device kan switchen. (Liever geen C++ die een of andere meneer gemaakt heeft met een lullig icoontje in de notification area :p )

Maar mijn uiteindelijke vraag is deze:
Als je een applicatie open hebt staan (firefox+flash of Foobar) die "geluid" produceert, en je switcht van sounddevice terwijl die app nog steeds openstaat, dan heeft die applicatie dat niet door. Je moet die afsluiten en terug starten vooraleer hij zijn geluid naar het nieuw ingesteld sounddevice zal sturen.

Is daar een oplossing voor? Of is dat onvermijdelijk?

 iPhone 12 Pro 128GB  MacBook Pro (13-inch, 2020, i7, 16GB, 1TB)

• Shaidar
Argh. niemand?

Andere vraag dan ....

Bestaat er er een soort "mapper" die de 2 soundcards tegelijk als output kan beheersen? Dat foobar dus op allebei de soundcards hetzelfde geluid terzelfdertijd geeft?

• Shaidar
*zucht* Laatste keer dat ik het onder de aandacht breng, want ik vind er zelf geen oplossing voor!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-02 22:56
De oplossing is denk ik erg simpel... het zal niet gaan, vrees ik...
Spijtig, maar zelfs de beste tweakers vinden geen oplossing als er geen oplossing is...

Hierbij dan ook nog een oproep.

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

• KneppaH
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online

KneppaH

Singleplayer/Co-op

Ik ben er ook naar opzoek.

Ik heb de optische s/pdif uitgang van m'n Onboard geluid op m'n receiver aangesloten. Ik heb echter ook nog een zeer klein speakersetje onder m'n bureau hangen die 's avonds gebruikt wordt zodat ik niet m'n hele audio installatie hoef aan te zetten om wat geluidjes en biepjes te kunnen horen. Deze zijn aangesloten op een Soundblaster Audigy 2, omdat mijn analoge uitgang van m'n onboard geluid niet meer functioneert.
Ik ben nu alleen dat geswitch helemaal moe en wil gewoon alle 2 de kaarten tegelijk aanspreken.

Ik heb als gedeeltelijke oplossing al een multiple output plugin voor Winamp die mp3's naar 2 kaarten tegelijk stuurt (2x DirectSound) Dit werkt prima, ff de latencies op elkaar afgestemd om eventuele echo effecten te voorkomen en gaan met die banaan.
Dus het kan wel.

Nu wil ik ditzelfde realiseren voor heel WinXp. Ik heb er helaas nog niks over gevonden.

[ Voor 8% gewijzigd door KneppaH op 26-02-2008 20:14 ]

AMD X6 1055T @ 3,6Ghz, 2x AMD HD6850 Toxic @ 1Ghz/4,8Ghz, 8GB DDR3, Asrock Extreme III, Anteq HCG 620, Scythe Mugen 2

• Shaidar
Ik heb m'n zoektocht ook gestaakt, er is niets over te vinden :)

• sjongenelen
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19-02 21:56
hmm, ik zat er eens over na te denken, misschien weten ze er wat van in
Programming - ik bedoel, wordt dat niet aangestuurd door DirectX, en is DirectX niet te programmeren?

ik zoek zelf ook zoiets :)

ik heb het eens nagelezen, ook al is de hele audiostructuur gewijzigd in Vista, dit kan nog steeds niet.. een applicatie streamt blijkbaar dus naar het default directx -> directsound -> device, totdat hij opnieuw gestart wordt...

kan dus écht niet :)

[ Voor 37% gewijzigd door sjongenelen op 09-03-2008 23:21 ]

you had me at EHLO

Pagina: 1