Hoe print je PCBtjes?

Pagina: 1
Acties:
  • 339 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-08 00:09
Ik zie op sommige sites wel een voor-/achterkanten van PCBs afgebeeld die je via een of andere printer op een leeg printplaatje kunt uitprinten en dan heb je een echte pcb met koperbaantjes.
Hoe doe je dit? En waarmee? Hoeveel gaat dah kosten?

• cosmoOo
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-08 21:44

cosmoOo

SCSI in vogelhuisje

je hebt special uvlichtgevoelig papier, moet je met een laserprinter op printen,

je kan dan dmv een uv lamp het schema overbrengen op een koperen print plaatje en dan etsen. (koper wat niet bedekt is met spul wordt weg geetst door dat spul)

It's a known fact that one may train cats to do exactly what they want.

• dfr0st
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-07 19:33

dfr0st

Geel is mooier

en dat etsen kun je niet echt thuis doen

-

• OverSoft
och, daar hebben we de TU Ehv voor :)

• 8-Track
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03-04 15:54

8-Track

Niet? Dat deed ik altijd in de schuur, niet echt een gezellig werkje, maar het ging wel... Bakje met die rotzooi, printplaatje erin, beetje heen en weer bewegen en dan werd langzaam het koper weggeetst...

Ik heb nu wel oranje vingers, maar ik weet niet of het daarvan komt. Afbeeldingslocatie: http://cwm.ragesofsanity.com/s/net/pimp.gifAfbeeldingslocatie: http://cwm.ragesofsanity.com/s/net/rolling_eyes.gif Afbeeldingslocatie: http://cwm.ragesofsanity.com/s/net/biggrin.gif

• OverSoft
teveel condensatortje laten springen -> geel
daarna je handen eraan open gehaald -> rood

geel+rood->oranje (jaja, het lijkt wel scheikunde)

• corani
  • Laatst online: 05-10-2017

corani

__,,,_(^_^)_,,,__

over het algemeen moet je op een sheet printen, en die dan op de fotogevoelige print, dan belichten, ontwikkelen, etsen etc

Laat me nou toch eens met rust man!
Iedereen die in telekinese gelooft, steek a.u.b. mijn hand op

• dfr0st
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-07 19:33

dfr0st

Geel is mooier

Op woensdag 14 februari 2001 23:21 schreef -OverSoft- het volgende:
Vraag het dan aan een leraar daar die weet dat zo plus je kun daar ook printen (Teminste dat is op de TH Ehv.)

-

Verwijderd

Op woensdag 14 februari 2001 23:21 schreef -OverSoft- het volgende:
Eindhoven de gekstuh! :P

• 8-Track
  • Laatst online: 03-04 15:54

8-Track

Even ter illustratie, PCB's ontwierp ik met AutoCAD, die plotte ik met een penplotter (met een speciale stift erin) direct op een een PCB. Daarna etsen, boren met zo'n klein handboortje in een statiefje, solderen, wat een lol....

• OverSoft
Op woensdag 14 februari 2001 23:25 schreef LAAF het volgende:

[..]

ZEKER!

Verwijderd

hier kan je lezen hoe je op speciaal papier een layout kan kopieeren / printen.
En dit rechtstreeks op een printplaat strijkt met de strijkijzer.
In een artikel in de elektuur heb ik hier ook ooit iets over gelezen, daar gebruikten ze gesatineerd papier voor.
Ik heb echter geen idee waar dit te koop is, dus mocht iemand dit weten, tell us.

Hiervoor moet je wel een laserprinter gebruiken, want deze is etsvast (Toner lost niet op in ets vloeistof). En toner laat weer los wanneer het verhit wordt.

Zelf heb ik dit wel eens geprobeerd met gewoon papier, maar dat lukte niet best omdat het papier aan de print bleef plakken.

Edit: Typo + wat extra info.

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 10:57

Valium

- rustig maar -

Huis-tuin en keuken manier.
Plaatje uitprinten met een gewone printer.
kopi-eren met een normale copier op een sheet / transparant.
PCB die UV gevoelig is kopen en die dus door die transparant heen belichten. (heb je wel UV-lamp voor nodig :( )
In de etsvloeistof gooien. Paar minuten wachten, klaar.

Of natuurlijk met de hand tekenen. Ik heb hier nog een paar van me eigen kunstwerkjes liggen.:P

• im_ik
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-12-2025

im_ik

dat ben ik dus

ALs je geen UV lamp thuis hebt, kan je het altijd nog onder de zonnebank proberen.
Zo kan je ook eprom'etjes leeg krijgen.. :9

Atari Terminator AI - LegoBlockX3 = ᒢᐩᐩ.ᒡᒢᑊᒻᒻᓫᔿ.ᣳᣝᐤᣜᣳ.ᐪᓫᣗᔿᑊᣕᣔᐪᐤᣗ.T008ᖟ

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:33

Exirion

Gadgetfetisjist

Op woensdag 14 februari 2001 23:17 schreef dfr0st het volgende:
Dat kan prima hoor :) Een aquarium met pompje kun je er prima voor ombouwen. Belichtingskast maken om de koperlaag te bewerken en daarna lekker bubbelen in het aquarium :P

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• picobyte
  • Laatst online: 14-05-2025

picobyte

MhIHIHI!

Yep, ennuh van die etsbende kan je gewoon bij de electro toko kopen :)
Voor het belichten kan je ook gewoon licht gebruiken alleen moet je dan veel langer belichten :)
Na het belichten van de print ff de overbodige fotolak met een sodaoplossing verwijderen en de print in je bubbelbad pleuren :)
Ennuh ik heb dat hele handeltje gewoon op mijn slaapkamer staan, maar daar staat ook een dikke autoaccu en heel veel andere chemische bende waar de meeste mensen niet graag naast slapen >:)

Powered bij meergranenbrood.

Verwijderd

kijk eens op http://www.circuitsonline.f2s.com daar staat een goede handleiding.

• OverSoft
ik neem aan dat dat dus ook met een gewone blacklight kan

• printerman
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20-07 15:35
Het is tegenwoordig niet per se nodig om etsbakken te gebruiken. Seno heeft een opwrijfmiddel dat hetzelfde doet. Ik heb er geen ervaring mee, maar in de betere elektronicawinkels moet het te koop zijn.

Verwijderd

Op woensdag 14 februari 2001 23:25 schreef LAAF het volgende:

[..]

ZEKER!!!!!!!! >:)>:)>:)>:)>:)>:)>:)>:)>:)

Verwijderd

Als transparant papier gebruik ik soms kalk papier.
Kan je gewoon in de copier gebruiken.
Of direct op printen.

Verwijderd

Op donderdag 15 februari 2001 16:23 schreef OverSoft het volgende:
ik neem aan dat dat dus ook met een gewone blacklight kan
is dat wel fel genoeg?

• Robino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:35
Hier vind je een duidelijke uitleg in het Nederlands over hoe je een printplaat kan maken. Ik heb dit zelf ook gelezen en aan de hand hiervan de spulletjes gekocht. Moet het nog uitproberen maar van fouten maken de eerste keer moet je het toch leren :+

Verwijderd

Op vrijdag 16 februari 2001 00:23 schreef Sik het volgende:
Als transparant papier gebruik ik soms kalk papier.
Kan je gewoon in de copier gebruiken.
Of direct op printen.
Ja, zo deed ik het ook wel, belichtingstijd is alleen wat lang, ca 10 minuten in een lichtbakje met UV-TLs.
Resultaat was altijd goed.
Etsen met mengsel van water, zoutzuur en waterstofperoxide.

Verwijderd

Houd ons op de hoogte :) Ik ben wel benieuwd naar de resultaten, want ik zit zelf ook te denken om dat etsen zelf te gaan doen. Maar het zou zonde zijn als ik met 50 gulden aan etsspullen zit waar ik niks mee kan omdat het resultaat niet bevredigend is ...

Verwijderd

Op woensdag 17 april 2002 19:54 schreef Airbag het volgende:
Houd ons op de hoogte :) Ik ben wel benieuwd naar de resultaten, want ik zit zelf ook te denken om dat etsen zelf te gaan doen. Maar het zou zonde zijn als ik met 50 gulden aan etsspullen zit waar ik niks mee kan omdat het resultaat niet bevredigend is ...
Het resultaat hangt sterk af van de juiste belichting.
Te kort: niet alles is weg te etsen, resultaat: mislukt
Te lang: kopersporen die moeten blijven staan worden aangevreten door de etsvloeistof, ook mislukt.
Je kunt in de elektronikazaak vragen om wat stukjes afvalprint. Kun je goed gebruiken om achter de juiste belichtingstijd te komen.

• Robino
Op woensdag 17 april 2002 19:54 schreef Airbag het volgende:
50 gulden = 22,689010804506945106207259575897 euro.

Ik heb even gekeken wat ik ervoor betaald heb:
Ontwikkelaar: 1,95 euro
Etskristal: 4 euro
Fotoprintplaat dubbel: 3,95 euro

Zo duur is het niet hoor :+

Verwijderd

Da's toevallig. Ik heb afgelopen week ook eens een printje ge-etst. De eerste mislukten omdat het te lang in het bakje met FeCl3 lag. De baantjes waren bijna helemaal verdwenen. Maar nu heb ik het gevonden:

Ik teken met de vilstift Edding 400 of Edding 3000 de lijntjes op het koper en leg hem dan in een potje met een oplossing van FeCl3. Beetje roeren en na een tijdje zie je dat het koper weggeetst wordt.

Hier volgt een plaatje van mijn (blauwe) HDD en Power led printje (sluit ik aan op de molex, de componenten moeten er nog op. De gaatjes moeten er ook nog worden ingeboord. En ja ik heb hem op de scanner gelegd >:) )
Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/index.php/2578390686

edit:
Kosten zijn:
- €2,50 voor een printplaatje (geen fotolaag) (+/- 150*80mm)
- €3 voor het etsspul
- €4,50 voor de stiften

Verwijderd

Op woensdag 17 april 2002 20:00 schreef exter het volgende:

[..]

Het resultaat hangt sterk af van de juiste belichting.
Te kort: niet alles is weg te etsen, resultaat: mislukt
Te lang: kopersporen die moeten blijven staan worden aangevreten door de etsvloeistof, ook mislukt.
Je kunt in de elektronikazaak vragen om wat stukjes afvalprint. Kun je goed gebruiken om achter de juiste belichtingstijd te komen.
Ik werk in een electronicazaak, dus dat moet goedkomen :) Ik vind het alleen een beetje vervelend om hem al mijn printjes te laten ontwikkelen ;)
Ik ga het toch eens proberen denk ik, alleen die UV-lamp heb ik nog niet.

Verwijderd

Op woensdag 17 april 2002 20:20 schreef InfraC het volgende:
Da's toevallig. Ik heb afgelopen week ook eens een printje ge-etst. De eerste mislukten omdat het te lang in het bakje met FeCl3 lag. De baantjes waren bijna helemaal verdwenen. Maar nu heb ik het gevonden:

Ik teken met de vilstift Edding 400 of Edding 3000 de lijntjes op het koper en leg hem dan in een potje met een oplossing van FeCl3. Beetje roeren en na een tijdje zie je dat het koper weggeetst wordt.

Hier volgt een plaatje van mijn (blauwe) HDD en Power led printje (sluit ik aan op de molex, de componenten moeten er nog op. De gaatjes moeten er ook nog worden ingeboord. En ja ik heb hem op de scanner gelegd >:) )
[afbeelding]

edit:
Kosten zijn:
- €2,50 voor een printplaatje (geen fotolaag) (+/- 150*80mm)
- €3 voor het etsspul
- €4,50 voor de stiften
Cool, dat is wel heel erg simpel :D heb je dat etsmiddel ook nog moeten verwarmen?

Ik wil wel liever gewoon met de computer mijn ontwerpjes maken, maar daar zijn heel wat meer stappen voor nodig, en voor simpele projectjes volstaat dit ook wel zo te zien :)

Verwijderd

Edding stiften zijn tegenwoordig op basis van alcohol.
Die van vroeger met xylol waren veel beter.
'k heb laatst bij een bouwmarkt, Karwei, enkele stiften van een Japans merk gehaald en die zijn wel op basis van xylol.
Dat houdt stukken beter op een printje.

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-08 22:18

ThaHandy

Discovery Channel

zo heb ik mijn PCBtjes gemaakt met et prog MakePCB V3.0 das een oud programma uit 1992 :{ maar er zijn beter die zelfs de koperbanen zelf berekent. zoals Ultiboard

maar voor kleine printejs zoals dit vind ik dit probramma voldoende :)

ontwerpen:
Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/index.php/1161946178

uitprinten: L= gewoon A4 R= op een transparante A4 uitgeprint (ik heb een HP Laserjet 4P)
Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/index.php/1688858021

dan belichten

dan etsen

dan klaar:
Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/index.php/2912267957

• ThaHandy

ThaHandy

Discovery Channel

Op woensdag 17 april 2002 22:04 schreef Airbag het volgende:

[..]

Ik ga het toch eens proberen denk ik, alleen die UV-lamp heb ik nog niet.
neem een lokaale rommel markt en zoek zoon UV-dinges voor je gezicht en die ff modden :)

Verwijderd

Op woensdag 17 april 2002 20:20 schreef InfraC het volgende:

Ik teken met de vilstift Edding 400 of Edding 3000 de lijntjes op het koper

[afbeelding]
Tja, dit printje krijgt bij mij het predicaat "mislukt".
Dit is het resultaat van het sporen tekenen met een Edding stift.
Deze stiften moeten aan de millieu-eisen voldoen en daarom is het oplosmiddel Xylol vervangen door Alcohol.
Deze inkt houdt zich niet goed bij het etsen waardoor de kopersporen aan de randen en zelfs op plaatsen waar de inkt er dunner op is gekomen, zijn aangevreten door de etsvloeistof.

Dit is een klein printje met dikke sporen en is eventueel nog te gebruiken, maar als er grotere exemplaren met dunnere sporen moeten worden gemaakt, zul je moeten omzien naar een geschiktere stift.

• OverSoft
mensen, waarom schoppen jullie een 1 jaar oud topic omhoog?
ben ik nou de enige die het merkt omdat ik de topic starter ben :P

Verwijderd

Toch vind ik het wel een interessant topicje :9

• ThaHandy

ThaHandy

Discovery Channel

Op donderdag 18 april 2002 00:11 schreef OverSoft het volgende:
weet je et nu wel?

Verwijderd

Op donderdag 18 april 2002 00:11 schreef OverSoft het volgende:
Ik ben de schopper, en vond het wel een interessant topic, omdat ik er zelf ook mee bezig ben. Ik merkte het trouwens pas toen ik al had gepost.

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Op donderdag 18 april 2002 10:30 schreef Airbag het volgende:

[..]

Ik ben de schopper, en vond het wel een interessant topic, omdat ik er zelf ook mee bezig ben. Ik merkte het trouwens pas toen ik al had gepost.
Gefeliciteerd, je kan de search gebruiken (en nu nog leren naar de datums kijken ;) )

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• Bart_Banaan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-04-2017

Bart_Banaan

CaseJunkies Crew Member!!

Hé ThaHandy, die printjes oo jouw voorbeeld...... Daar wacht ik nog op! Zijn de IC'tjes er al? En heb je ze gepost?

Ik wacht vol ongeduld...... :)

Bekijk de SpaceCase en de DesignLine Prism www.casejunkies.com

Verwijderd

Op donderdag 18 april 2002 20:44 schreef Resistor het volgende:

[..]

Gefeliciteerd, je kan de search gebruiken (en nu nog leren naar de datums kijken ;) )
Haha, ik zit hier ook al weer 2 jaar, maar ben voornamelijk een lurker ;)

Wat is er trouwens mis met oude threads opschoppen? Het onderwerp is nog steeds even tijdloos als vorig jaar.

Verwijderd

wie weet waar die sproei ets machienes te koop zijn
dan wort de vloeistof er op gesproeit en dan gaat het sneller en er hoeft niet verwarmt te worden

iemand enig idee waar ik het over heb en waar het te krijgen is

• Robino
Op donderdag 18 april 2002 22:20 schreef plasma_tv het volgende:
dan wort de vloeistof er op gesproeit en dan gaat het sneller en er hoeft niet verwarmt te worden

Misschien een plantenspuit met al voorverwarmd etskristal erin.

btw. etskristal etst sneller dan Fe(III)Cl

Verwijderd

Op donderdag 18 april 2002 22:20 schreef plasma_tv het volgende:

Ik weet waar je het over hebt. Ik weet ook dat je dan een behoorlijke dikke portemonnee moet hebben om er eentje met verwarming te kunnen kopen.

Bij Conrad bijv. verkopen ze voor 58,97 een schuimetsmachientje zonder kachel (best.nr. 530344-89)
Met kachel 149,75 (best.nr. 530018-89). Wil je echt series gaan maken, kun je beter wat duurders doen, dat werkt vaak wat schoner: Voor 385,26 (best.nr. 551937-89) heb je een heel mooi apparaat. Verwarming is niet noodzakelijk, als je er maar voor zorgt dat de vloeistof in een ruimte staat die ongeveer 25C is.

Verwijderd

Op woensdag 17 april 2002 23:56 schreef exter het volgende:

[..]

Tja, dit printje krijgt bij mij het predicaat "mislukt".
Dit is het resultaat van het sporen tekenen met een Edding stift.
Deze stiften moeten aan de millieu-eisen voldoen en daarom is het oplosmiddel Xylol vervangen door Alcohol.
Deze inkt houdt zich niet goed bij het etsen waardoor de kopersporen aan de randen en zelfs op plaatsen waar de inkt er dunner op is gekomen, zijn aangevreten door de etsvloeistof.

Dit is een klein printje met dikke sporen en is eventueel nog te gebruiken, maar als er grotere exemplaren met dunnere sporen moeten worden gemaakt, zul je moeten omzien naar een geschiktere stift.
Ik weet het, ik had zelf ook al gezien dat het geen goede stift is, maar het is maar voor de hobby en aangezien ze hier in Venlo geen enkele zaak hebben die etsstiften verkoopt. En dat de verkoper van het etsspul zei dat watervaste stiften voldoende waren, was ik toch blij met het resultaat. Maar als jij mij een merk geeft van een pen welke beter resultaat geeft houdt ik me aanbevolen.

Zoals ik al gezegd heb, ik vind het toch wel een goed resultaat voor m'n eerste echte printje >:)
Op woensdag 17 april 2002 22:08 schreef Airbag het volgende:

[..]

Cool, dat is wel heel erg simpel :D heb je dat etsmiddel ook nog moeten verwarmen?
Ja, ik heb warm water uit de kraan in een potje gegoten en hierin de bolletjes laten oplossen. Hierin het plaatje gelegd. Dit totaal ff op de verwarming gezet en beetje schudden.

edit:
Mijn geetste plaatje is IRL dus ongeveer 4*3cm

Verwijderd

Ik heb verleden jaar bij Karwei Bouwmarkt een stift van het merk YOKEN gekocht, en deze is met Xylol.
Kun je wel ruiken ook trouwens, heel anders dan Edding.
Pagina: 1