tv kijken/flims via laptop op een studentenkamer

Pagina: 1
Acties:
  • 773 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Abz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 04-04-2021
Geachte Tweakers,

Ik heb het volgende dilemma. Sinds september vorig jaar zit ik het o zo mooie rotterdam op kamers. De locatie is prima (dichtbij de kroegen) maar alleen mijn kamer is een beetje aan de kleine kant , zeg 9m2.

Nu ben ik op zoek naar een goede oplossing om tv kijken en flims/series via laptop te combineren op mijn kamer. Aangezien ik zo weinig ruimte heb, ben ik gaan zoeken naar een LCD scherm met het liefst ophangmogelijkheden. Het is namelijk de bedoeling dat het scherm aan het einde van bed komt te hangen waardoor ik uiteraard vanuit mijn bed naar het scherm kan kijken en genieten van bijvoorbeeld een mooi flimpje.

Budget: Max 400 euro, liefst minder. Dat is inclusief eventuele tv kaart, beugel etc.

Uiteraard ben ik eerst zelf eens gaan rondneuzen , reviews gelezen en naar winkels geweest. Alleen kom ik er toch niet helemaal uit. Zo ben ik met de volgende opties gekomen.

Opties:

een LCD scherm met ingebouwde tuner
Samsung 2023mw

20 inch
contrast ratio: 1000:1
helderheid 300 cd/?
max resolutie: 1680 x 1050

Bij de mikro electro en Mediamarkt gezien. Het viel me op dat mikro dit scherm nogal een groene gloed had en vrij donker leek. Dat eerste zal wel te maken hebben met de afstelling maar het tweede punt viel me ook al op bij de mediamarkt. Is dit een kwestie van instellen of ligt het echt aan het scherm? Tevens kun je dit scherm niet ophangen

laagste prijs (pricewatch): 278 euro bij electrogigant
Samsung 225mw

22 inch
contrast ratio: 700:1
helderheid 300 cd/?
max res: 1680 x 1050

Een mooi groot scherm (ophangbaar) alleen en nog slechter contrast ratio dan de 2032mw. Hecht ik hier te veel waarde aan ? :S

Prijs (pricewatch): 346 euro @ shops.nl

optie 2:

Normaal LCD Scherm kopen met externe tv kaart voor mijn laptop. Wat voor een tv kaart? Geen flauw idee. Hier ik heb de balle verstand van. Hauppage wordt op vele site's goed aangeschreven. In ieder geval eentje met een afstandbediening en usb 2 aansluiting

Samsung 226BW

22 inch
contrast ratio 3000:1
helderheid: 300 cd/m
max 1680 x 1050

Goeie reviews bij zowel tweakers als andere sites. Ophangbaar en een mooi design

Laagste prijs (pricewatch): 266 euro @afuture plus de prijs van een degelijke externe tv kaart

Optie 3:

Het zelfde scherm als hierboven maar dan met een LCD tv box. Het voordeel hiervan is dat je laptop niet aan hoef te staan. Heeft iemand hier ervaringen mee?

LCD tv box

max res 1024 x 768 (zie ook link) Dit geldt neem ik aan alleen voor het tv signaal ?

Prijs voor een LCD TV box via internet 53 euro . Bij mijn lokale pc winkel 89 euro -.-

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ik zie door de bomen het bos niet meer. Welke optie zal het beste resultaat geven? Full HD zal ik toch niet gaan kijken en heb gewoon analoge tv op mijn kamer.

Als er nog informatie mist die jullie nodig hebben een voor een eventueel advies, wil ik dit al te graag horen en natuurlijk geven. Hopelijk is dit een goede beginpost zonder al te veel spelfouten ;)

Alvast bedankt heren en dames,

Abz

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 00:15
Verhoog je budget met 50 euro en je kan een mooie 26" LCD TV kopen bij bijv. MediaMarkt.

[ Voor 20% gewijzigd door MarcoC op 04-01-2008 18:30 ]

• warcow
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18-05 14:26
Ik zou gewoon voor een lcd met ingebouwde tuner gaan.
Persoonlijk zou ik me namelijk snel irriteren aan het feit dat de laptop aan moet om een beetje tv te kunnen kijken. (en dat werkt dan vaak ook wat minder handig)

• Phrantic
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06-09-2022

Phrantic

booya!

Die Samsung 2023mw lijkt me een uitstekende keuze voor jou. Ingebouwde tuner, scart aansluiting, DVI, HDMI, D-Sub, component... Wat dat betreft kan je weinig meer willen. Als de beeldkwaliteit je goed bevalt (moet je in de winkel even met wat kleuren spelen) lijkt me dit wel een bang for buck tv/monitor.

hoi

• Abz
MarcoC schreef op vrijdag 04 januari 2008 @ 18:28:
Verhoog je budget met 50 euro en je kan een mooie 26" LCD TV kopen bij bijv. MediaMarkt.
Zo rijk ben ik nu ook weer niet. Maar heeft niemand ervaring met een LCD TV box? Ze zijn moeilijk verkrijgbaar , dat weet ik wel.

• Rafarion
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:28
Abz schreef op zaterdag 05 januari 2008 @ 10:27:
[...]

Zo rijk ben ik nu ook weer niet. Maar heeft niemand ervaring met een LCD TV box? Ze zijn moeilijk verkrijgbaar , dat weet ik wel.
Yep , ik zeker wel, is alleen niet op een wide screen scherm daar weet ik dus niet of het goed het werkt.bij mij zit die op een 17" 1280x1024 tft aangesloten
Ik heb nu ongeveer een anderhalf jaar Neovo Tv Tuner box (deze om precies te zijn:http://www.agneovo.com/nl/products/accessories.htm).

Ik heb het hier op een 2de scherm aangesloten tussen me pc en scherm, kan altijd tv kijken zonder dat pc aanhoeft dat is dan toch ook soms heel makkelijk, het geluid heb ik direct aangesloten op me speakerset , maar die kan ook goed op een line in, maar dan moet de pc weer aan.

Ik vind zelf het heel makkelijk werken en bruikbaar voor wat ik hier heb staan , voornamelijk omdat ik hem snel in pip zet( Picture in picture), en dat kan dus over elk beeld heen wat er ook op staat (bijv spellen of zo )

ook reden voor tv tuner box is dat bijna elk (vierkante) TFT monitor kan omtoveren in een tv, en je hebt in elk geval geen driver gedoe ( ja vorige tv kaart bij mij deed daar moelijk over :))

Ben er zelf dus heel tevreden over die van Neovo maar die bied wel een hogere resolutie , maar ik merk niet veel verschil als ik hem in een lagere resolutie zet, deze kan ook draaien op 640x480.

[ Voor 7% gewijzigd door Rafarion op 05-01-2008 22:38 ]

"The two most common elements in the universe are hydrogen and stupidity."

• wcduck
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Je mist nog een optie: een oude videorecorder of DVD recorder gebruiken met een normaal TFT scherm waarop composite/component/s-vhs zit. Wellicht is dit de goedkoopste oplossing als je aan een dergelijk iets kan komen.

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.

Verwijderd

Ik heb net de Samsung 225MW aangeschaft.

Gebruik hem als tv en ik koppel ook min Macbook er aan als ik thuis werk.

Vind het scherm erg relax. Lekker groot en ik heb nu geen losse tft en tv nodig. Scheelt ruimte.

Verder ziet het scherm er erg mooi uit (maar smaken verschillen) en heeft het scherm heel veel aansluitingen. Je kan er zowat alles op aansluiten en dat maakt het scherm erg bruikbaar.

Ik gebruik hem icm met mijn Macbook op 1680x1050 en dat heb je heel veel ruimte. Echt perfect.

Aanrader dus. Verder moet je even kijken waar je hem besteld, ik heb hem bij Redcoon gekocht voor € 322. Dus dat scheelt wat wat met de adviesprijs.

Succes met je keuze!

Verwijderd

Het is zo dat de showmodellen in de winkel altijd anders zijn in het echt. De instellingen van het beeld (contrast,scherpte,kleur,etc) zijn bij optimale instelling vaak veel beter. Vraag anders aan een verkoper of het goed is om het beeld wat anders in te stellen 'hoe ik het thuis zou doen'. De meeste winkels zijn hier vrij gangbaar in aangezien de toestellen toch showmodellen zijn. Dus niet altijd in eerste instantie afgaan op het showmodel wat je ziet maar op de functies en eventueel het merk wat jij wilt en dan pas gaan kijken naar individuele modellen.

• Abz
Verwijderd schreef op zondag 06 januari 2008 @ 21:44:
Ik heb net de Samsung 225MW aangeschaft.

Gebruik hem als tv en ik koppel ook min Macbook er aan als ik thuis werk.

Vind het scherm erg relax. Lekker groot en ik heb nu geen losse tft en tv nodig. Scheelt ruimte.

Verder ziet het scherm er erg mooi uit (maar smaken verschillen) en heeft het scherm heel veel aansluitingen. Je kan er zowat alles op aansluiten en dat maakt het scherm erg bruikbaar.

Ik gebruik hem icm met mijn Macbook op 1680x1050 en dat heb je heel veel ruimte. Echt perfect.

Aanrader dus. Verder moet je even kijken waar je hem besteld, ik heb hem bij Redcoon gekocht voor € 322. Dus dat scheelt wat wat met de adviesprijs.

Succes met je keuze!
Verder , wat vindt je van de beeldkwaliteit? Nergens last van?

[ Voor 4% gewijzigd door Abz op 07-01-2008 14:56 ]

• davidov2008
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21-05 09:28
N.a.v. van deze vraag over tv kijken via TFT (laptop of apart LCD scherm) zat ik met een vraagje een vraagje. Laatst was ik bij een vriend, die zijn nieuwe Mac Pro showde (C2D T7300, 2GB, HD2400 XT, Mac OS X 10.5 en XP Pro SP2 in bootcamp + parallels desktop).
Allemaal mooi vormgegeven natuurlijk, en een ingebouwd 20" breedbeeld TFT scherm (op 1680 x 1050 native). Bij het vertonen van HD films en trailers zag het er allemaal prachtig uit, maar bij een stream van Uitzendinggemist (ja, op hoge kwaliteit) waren bij fullscreen de pixels te tellen (ca 5mm per pixel).
Bij avi's (geripte dvd's in xvid) zag het er iets beter uit, maar nog steeds tien maal slechter dan op mijn ouwe 19" CRT @ 1600 x 1200. Ook fullscreen streams zien er daar (relatief) perfect uit.

Nu ben ik van plan om over +/- half jaar een nieuw systeem aan te schaffen, incl. breedbeeld TFT e.d. En ik hou de optie open om er een behoorlijke TV kaart in te zetten en hem als media centre te gebruiken. Maar is het nou zo dat alle video's die op niet-native resolutie worden aangeleverd, er dan zo belachelijk slecht uit zien (denk aan analoge/digitale TV en streams, btw. zijn de online streams van ned123 gelijk aan de datastream die je digitale decoder 'live' doorkrijgt van de kabelexploitant?) Of is dat een bug in Mac OS X/Parallels XP/Iets anders?

---

om nog even te beantwoorden aan de vraagsteller; het argument dat je je pc aanmoet zetten om tv te kijken vindt ik nogal zwak, als je je PC (laptop, mr goed) altijd in hibernate laat staan heb je zo beeld. Hoeveel mensen hebben niet 24/7 hun pc in stand-by (ook voor p2p, messenger, skype, laden accu laptop etc...) staan. Zeker als je inclusief woont lijkt me het niet een reden je laptop steeds uit te zetten. Een LCD Tv (met ingebouwde tuner) is vaak een stuk duurder dan een TFT van vergelijkbare afmeting. Dat geld kan je beter steken in een kwalitatief beter scherm dan een stand-alone TV.

[edit: laatste regel vergeten]

[ Voor 5% gewijzigd door davidov2008 op 07-01-2008 15:18 ]

Verwijderd

Abz schreef op maandag 07 januari 2008 @ 14:53:
[...]

Verder , wat vindt je van de beeldkwaliteit? Nergens last van?
Ik vind de kwaliteit prima. Nou ben ik niet zo heel moeilijk met dat soort dingen, ben geen videofiel, maar toch. Scherm is lekker groot, werkt perfect met mn mac. Alleen de tv kwaliteit is kut, maar dat ligt aan mn kabel, want dat was op mn oude tv ook zo. Zit te denken aan digitenne ofzo, wordt het vast beter.

Ik vind het een erg goed scherm, en het ziet er nog mooi uit ook. Enige nadeel is dat de knoppen op het scherm (die touch sensitive zijn, net zoals op Samsung telefoons, leuk detail) geen verlichting hebben. Daaro druk ik vaak op de verkeerde knop, maar daar kan je natuurlijk ook gewoon goed kijken of de afstandbediening gebruiken.
Pagina: 1