Toon posts:

HDMI vs DVI vs VGA op LCD TV

Pagina: 1
Acties:
  • 2.155 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Heb een JVC HD Ready LCD TV met de bekende 1368x768 pixels.
Heb een gloednieuw systeem met zowel VGA als HDMI output (nVidia 7050VP chipset).

Als ik mijn LCD TV aansluit via VGA krijg ik een perfect beeld in de 1360x768 pixel resolutie.
Als ik mijn LCD TV aansluit via HDMI ziet het er goed uit op kleine letters na.

Overduidelijk doet de TV via de VGA ingang pixel perfect, de letters zijn haarscherp. Het signaal over HDMI doet dit duidelijk NIET.

Wat mij verbaasd is dat er in het nVidia control panel staat (aangesloten via HDMI, dus EDID beschikbaar) dat de native resolutie van de TV 1920x1080 zou zijn. Als ik die resolutie dan kies zie ik ook daadwerkelijk de melding (door TV gegenereerd) "1080i" in beeld verschijnen.

Hoe vertalen 1080 beeldlijnen zich naar een vertikale schermresolutie van 768 pixels? Beeldlijnen is iets anders dan een rij pixels?

Waarom krijg ik via VGA wel een pixel-perfect beeld en via HDMI niet? Ik hoor al 'wegens overscan' roepen maar wat als ik nou een HDMI naar DVI convertor pak en daarop weer een DVI naar VGA converter zet?

Ik krijg steeds meer de indruk dat VGA voornamelijk voor PC gebruik is, met resoluties als 1368x768) en dat HDMI voornamelijk voor bv HD-DVD of Blueray is met beeldlijnen (itt resoluties) als 1080i en 720p. Immers, niet voor niks kan een grafische kaart een resolutie aan van bv 1600x1200 pixels en staat er niet in de specs dat de grafische kaart 1200 beeldlijnen aankan en evenzo zijn HD DVD's te koop in 720p en niet 'met 720 rijen van x pixels'.

Vreemde eend in de bijt is voor mij dan echter DVI, er zijn immers HDMI-DVI converters en DVI-VGA converters. Waarom krijg ik op mijn andere PC via DVI op een 1600x1200 pixels monitor een perfect beeld en levert HDMI (wat nagenoeg DVI is op wat details na) op mijn TV zo'n slecht beeld.

Ben het spoor een beetje bijster. Iemand tips? Ik wil uiteindelijk gewoon via HDMI een pixel-perfect beeld op mijn TV in 1368x768 pixels (dus wat ik al over VGA krijg maar dan over HDMI).

• hstoker
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11-02 15:20

hstoker

Yatta!

maar wat als ik nou een HDMI naar DVI convertor pak en daarop weer een DVI naar VGA converter zet?
Dan zie je niets... via de DVI kan analoog en digitaal beeld verstuurd worden. Van DVI naar HDMI wordt alleen digitaal doorgegeven, en van DVI naar VGA alleen analoog.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Digital_Visual_Interface

Verder is het volgens mij zo dat de TV op de VGA een PC signaal verwacht, en dus weet dat er 1:1 pixel mapping kan worden toegepast. Via HDMI kunnen meerdere soorten bronnen worden aangesloten, en wordt standaard overscan toegepast (overbodig IMHO, maar ja, wie ben ik?)

[ Voor 37% gewijzigd door hstoker op 04-01-2008 13:41 . Reden: bronvermelding ]

Dutch: If it bleeds, we can kill it.