Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Excel (conditional formatting) probleem (inkleuren adhv data

Pagina: 1
Acties:
  • 1.498 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
hier is het probleem:

ik wil een rij laten inkleuren indien een datum wordt overschreden (in de D kolom)

dit is men code:

=$D1<TODAY() ---> vervolgens heb ik dan een kleur aangeduid als format,

probleem is, dat de hele rij wordt ingekleurd indien het veld (van de D kolom) blank staat. En dit is de bedoeling niet. Het moet pas inkleuren indien de datum lager is dan die van vandaag.

iemand raad?

danku

Verwijderd

Je zou gebruik kunnen maken van voorwaardelijke opmaak

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2008 13:29 ]

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:02

Dido

heforshe

Verwijderd schreef op vrijdag 04 januari 2008 @ 13:25:
probleem is, dat de hele rij wordt ingekleurd indien het veld (van de D kolom) blank staat. En dit is de bedoeling niet. Het moet pas inkleuren indien de datum lager is dan die van vandaag.
Hij doet precies wat je vraagt :)

Immers, leeg is 0, en de datum 0 is lager dan vandaag :)

Misschien je formule aanpassen tot iets als
=AND($D1>0, $D1<TODAY())
of
=EN($D1>0; $D1<TODAY())

@Denniswerf: dat doet hij al voor zover ik de startpost begrijp ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Dido op 04-01-2008 13:34 ]

Wat betekent mijn avatar?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 04 januari 2008 @ 13:28:
Je zou gebruik kunnen maken van voorwaardelijke opmaak
Het programma is in't Engels; maar ik vermoed wel dat "conditional formatting" hetzelfde wil zeggen als voorwaardelijke opmaak. Waar ik dan ook bovenvermelde code heb ingevoerd.

Verwijderd

Topicstarter
bedankt dido, maar als ik =AND($D1>0, $D1<TODAY()) invoer bij 'formule is' krijg ik niet echt een correcte code, ik probeer alvast op die basis verder te zoeken :)

• Dido

Dido

heforshe

Ik heb het net even geprobeerd met de datum in cel A5, en
code:
1
=AND($A5<TODAY(), $A5>0)

Doet precies wat je wilt (denk ik): kleuren als datum niet nul, maar kleiner dan vandaag.

Verwijderd

stel dat het in vakje d4 staat dan moet je in de conditional formating het volgende zetten..

=AND(D4<TODAY();NOT(ISBLANK(D4)))

Verwijderd

@Denniswerf: dat doet hij al voor zover ik de startpost begrijp
Hmzz dan is het toch gewoon een kwestie van cellen selecteren en dan voorwaardelijk opmaak voor die cellen
Ik snap het inmiddels, een blanco cel zorgt dan idd voor problemen

Verwijderd

Topicstarter
Dido schreef op vrijdag 04 januari 2008 @ 14:01:
Ik heb het net even geprobeerd met de datum in cel A5, en
code:
1
=AND($A5<TODAY(), $A5>0)

Doet precies wat je wilt (denk ik): kleuren als datum niet nul, maar kleiner dan vandaag.
klopt, de rij inkleuren wanneer de datum ouder (lager) is dan de huidige.
het enige probleem is, als ik jouw code ingeef (zowel manueel als copy paste) dat ik een error krijg. zeer vreemd, of voer jij 2 'conditions' in dan?

• Dido

Dido

heforshe

En harryplotter geeft nog even de andere optie aan, misschien moet je inderdaad een puntkomma gebruiken, dus dan wordt het
code:
1
=AND($A5<TODAY(); $A5>0)

Edit: en dat kan dus ook de error verklaren, wellicht :)

[ Voor 16% gewijzigd door Dido op 04-01-2008 14:08 ]

Verwijderd

Topicstarter
bedankt dido en harry! het werkt uiteindelijk :-)

net wat ik exact wou.

het was idd het , dat het hem deed ipv ;

nog ff vraagje: als men het wil laten geldden voor de hele (D) kolom, volstaat het dan eenvoudigweg om "$D" neer te zetten ipv "$D1" of heb ik het hier mis?

• Dido

Dido

heforshe

Verwijderd schreef op vrijdag 04 januari 2008 @ 14:16:
nog ff vraagje: als men het wil laten geldden voor de hele (D) kolom, volstaat het dan eenvoudigweg om "$D" neer te zetten ipv "$D1" of heb ik het hier mis?
Als je de conditional formatting wilt laten gelden, niet.
Dan moet je gewoon je formatting kopieren over alle rijen.

Als je wilt testen of kolom D gelijk is aan iets, dan wel. Maar dat wil je niet ;)

Door $D1 neer te zetten, in plaats van D1 of $D$1 of D$1 zorg je ervoor dat, als je gaat kopieren, in rij twee $D2, in rij 3 $D3 komt te staan, maar in al je kolommen die D hetzelfde blijft.
Dat lijkt me precies wat je wilt, maar als je wilt experimenteren kan dat natuurlijk weinig kwaad ;)

Verwijderd

Topicstarter
Dido schreef op vrijdag 04 januari 2008 @ 14:24:
[...]

Als je de conditional formatting wilt laten gelden, niet.
Dan moet je gewoon je formatting kopieren over alle rijen.

Als je wilt testen of kolom D gelijk is aan iets, dan wel. Maar dat wil je niet ;)

Door $D1 neer te zetten, in plaats van D1 of $D$1 of D$1 zorg je ervoor dat, als je gaat kopieren, in rij twee $D2, in rij 3 $D3 komt te staan, maar in al je kolommen die D hetzelfde blijft.
Dat lijkt me precies wat je wilt, maar als je wilt experimenteren kan dat natuurlijk weinig kwaad ;)
fantastisch, bedankt voor alle hulp iedereen!, het zou me nog 1 maand opzoekwerk hebben gekost als ik het zelf had moeten vinden lol

Verwijderd

Topicstarter
Jah... hier ben ik dan weer :)

Ik vroeg me af of bovenstaande ook mogelijk was mét zowel datum áls het uur erbij?? ; in dezelfde of een andere kolom, maakt niet uit.

thanks!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Ja dat kan. In het verlengde van wat hier al staat. We denken graag weer met je mee, maar begin dan zelf. Je hebt er zo weinig aan om het voorgekauwd te krijgen ;)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Verwijderd

Topicstarter
F_J_K schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 14:40:
Ja dat kan. In het verlengde van wat hier al staat. We denken graag weer met je mee, maar begin dan zelf. Je hebt er zo weinig aan om het voorgekauwd te krijgen ;)
Nu gebruik ik voor alle duidelijkheid deze code:
=AND($D1<TODAY(); $D1>0)

Heb die Today al willen omzetten naar NOW, maar, zoals verwacht, lukt dit niet lol. Ik had dan getracht om datum en tijd in hetzelfde vlak te schrijven (op de Excel manier dan, waar hij automatisch huidige datum en tijd neerzet) maar dit leek ook niet te werken -> verwijs dan naar TODAY.

Het probleem is, ik ken het woordje niet voor tijd en datum tezamen, ook na men zoektochtpogingen.

• hufkes
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01:14

hufkes

nee, daar staat niet hufter!

Hoe heb je de datum / tijd ingesteld?

Doe maar eens CTRL + ; en daarna CTRL + SHIFT + ;

Dan zie je gewoon de huidige dag gevolgd door de huidige tijd. Vervolgens kun je met de volgende formule gewoon kijken of die datum/tijd voorbij is: =IF(NOW()<C10;1;0) (aanpassen naar eigen inzicht)

Dus NOW() geeft huidige datum + tijd weer, kan vergeleken worden met de cel waar het om gaat. Bedenk wel dat deze waarde in principe niet continu herberekend wordt terwijl de functie now() wel steeds een nieuwe uitkomst geeft. Herberekenen kun je initieren door op F9 te drukken.

Onderstaande signature is al >20jr oud ***hoe dan***
---
Het internet is een veelbelovend medium
....dat maar heel weinig van zijn beloftes nakomt.
Wat weg is... raak je nooit meer kwijt :P

Pagina: 1