[TR Ultra-120 eXtreme]Past 'ie wel of niet?

Pagina: 1
Acties:
  • 199 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
Ik wil mijn PC weer eens gronding onder handen nemen om hem zo stil en koel mogelijk te krijgen. Voor de CPU heb ik mijn oog laten vallen op de Thermalright Ultra-120 eXtreme i.c.m. een 120mm Nexus Real Silent fan. Ik wil deze op mijn Gigabyte M59SLI-S5 plakken wat volgens Thermalright moet lukken met een kleine aanpassing.

Zie deze website

De aanpassing zou moeten zijn het verwijderen van Crazycool. Als ik echter op de instructies daarvoor klik zie ik een veel uitgebreider Silentpipe systeem als wat op mijn bordje aanwezig is, voor de P35-DQ6.

Afbeelding van mijn mobo (let op! vrij traag)
Instructies zoals aangegeven door Thermalright

Ik vraag mij dus af of dit gaat lukken of niet. Met meten kom ik niet veel verder, het wordt dan milimeterwerk en dat risico wil ik liever niet lopen voor 60 euro.

Ik was namelijk niet echt van plan al dat koper eraf te sloten daar ik het een mooie passieve oplossing vind en naar mijn mening goed koelt. Dan zou ik ook weer en losse NB en SB koeler moeten kopen.

Iemand ervaringen met dit mobo i.c.m. met de koeler, of wellicht een bordje wat erop lijkt? Ik hoor het graag!

• Kojoottii
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:01
Crazycool is niets anders dan die koperen backplate, als je die niet hebt, gaat het zo te zien gewoon passen, de ultra extreme steekt daar wel boven uit. Crazycool verwijderen stelde met de x38 dq6 niets voor, maar met oudere bordjes is dat iets anders geloof ik.

• The Realone
  • Nu online
Vreemd dat ze dan toch aangeven dat er voor mijn mobo aanpassingen nodig zijn.
Please check to see if you have the following removed:
Crazy Cool heatpipe heatsinks, backplate, and southbridge heatsink.
Dat vind ik dan ook vreemd. Ik zal eens een mailtje naar TR sturen.

• wasted247
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-12-2025
Lijkt me idd ook niet zo'n fijne zaak die hele boel onder heatpipes te draaien :S
Ik sluit me aan bij The Realone.

• The Realone
  • Nu online
Ben er nog niet helemaal zeker van, een medewerker van Thermalright gaf mij hetzelfde antwoord als Kojoottii.
Hi,

The Crazy Cool devise is a large flat heatsink on the back of the
motherboard. If you have it, it must be removed, if not you're good to go.

Thermalright Support,
Nu heb ik wel iets wat door op lijkt (zie foto mobo in startpost) maar ik kan niet precies zien of de even groot is als op bijvoorbeeld de P35-DQ6.

Alleen dat kreng eraf halen gaat volgens mij niet lukken (tenzij ik het eraf zaag). Wellicht verstandiger om naar een andere koeler te kijken dan. :'(

• Bo3r
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09-12-2025
Kan je dan niet beter de Scythe Mugen Infinity CPU koeler aanschaffen? Deze zal niet veel slechter koelen als de Ultra-120 eXtreme vermoed ik. Zelf heb ik deze samen met een GA-N680SLI-DQ6 mobo en heb niets moeten verwijderen.

• The Realone
  • Nu online
Dat gaat em waarschijnlijk worden ja. Zat al te twijfelen tussen deze twee maar omdat de TR iets beter uit de bus komt had ik die liever gehad.

Echter nu blijkt ook dat ik de TR helemaal niet kan plaatsen op een manier die echt nut heeft op mijn mobo. Net als met mijn huidige Zalman kan deze alleen zo geplaatst worden dat de fan naar de videokaart of PSU blaast. Zonde van de koelingseigenschappen imo.

Met de Scythe Mugen (Mugen Infinity is dubbelop btw, de Infinity is hernoemd naar Mugen en hebben beide dezelfde betekenis geloof ik ;) ) heb je dat probleem niet omdat deze kolos vierkant is en je fans aan alle kanten kunt plaatsen.

Heb ook naar de TR IFX-14 gekeken, maar vanwege het feit dat er temperatuurproblemen kunnen ontstaan doordat het contactvlak mogelijk hol of bol is laat ik deze toch links liggen. Deze zou overigens wel passen, aangezien deze pagina laat zien dat ie zelfs tussen de koperen achtbanen van de ASUS past. ;)

• Bo3r
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09-12-2025
The Realone schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 15:25:

Heb ook naar de TR IFX-14 gekeken, maar vanwege het feit dat er temperatuurproblemen kunnen ontstaan doordat het contactvlak mogelijk hol of bol is laat ik deze toch links liggen. Deze zou overigens wel passen, aangezien deze pagina laat zien dat ie zelfs tussen de koperen achtbanen van de ASUS past. ;)
Als die degelijk zou passen... en dan ipv 1 fan er 3 op installeren :)

• The Realone
  • Nu online
Het heeft even geduurd maar ik kan ondertussen melden dat ik voor de Scythe Mugen/Infinity ben gegaan en deze gewoon past. Helaas ook weer bij deze koeler (net als m'n vorige Zalman 9500) dat ik hem niet optimaal richting m'n outtake fan kan draaien. Maar dat is een "beperking" van mijn moederbord ofzo. Ze hadden die bevestigingshaken rond m'n socket een kwartslag moeten draaien.

Nu staat ie in de lengte naar m'n outtake. Maargoed, koelen doet ie geweldig en stil (i.c.m. een Nexus 120MM). Goeie keuze geweest! Helaas weten we nu nog niet of de TR echt gepast zou hebben zonder aanpassing.
Pagina: 1