mobo overleden na plaatsing Geil geheugen

Pagina: 1
Acties:
  • 2.244 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• DeMuts
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22-11-2025
Ik had half jaar geleden 1 Geil geheugen bijgekocht 1 GB PC 3200 DDR400 CL 3-8-4-4 Non ecc.
Deze reep wilde ik plaatsen ( op geheugenbank 3 ) bij mijn al aanwezige kingston repen 2x 512 mb Dual ChannelKVR400 ( deze zaten al op plek 3 en 4 van het de geheugenbank)
Het mobo is een Asrock 939Dual-SATA2

Dit ging toen goed. Zonder een probleem, pc starte netjes op met 2 GB in totaal.

Nu heb ik gisteren een nieuwe Samsung Spinpoint SATAII HD van 400gb erbij gezet en dit ging ook nog goed.

Toen zag ik in de Classificatie van Vista dat mijn geheugen het laagste cijfer had een 3, dit vond ik vreemd omdat er al 2 gb geheugen in zat.
Ik het Geil geheugen eruit gehaald, opnieuw gestart en toen gaf de classificatie aan dat het geugen het cijfer 4,3 kreeg. Nog vreemder aangezien dit maar 1 gb was ( weliswaar wel in Dual Channel).
Toen haalde ik die 2 reepjes eruit en stopte alleen de 1 GB Geil erin om te kijken wat hij dan voor cijfer gaf ( ook op geheugenbank 3).
Ik starte de pc op, ben toen effe weggelopen om iets te halen, toen ik paar minuutjes later terug kwam rook ik een vreemde lucht ( chemich verbrand achtig), dus dat leek me niet goed. De pc starte dus ook niet verder op. Alle ventilators draaien wel en me harde schijf draait en de videokaart ventilator doet het ook. Dus ik vrees dat me mobo naar de kloten is.
Ik heb nog geprobeerd om de 2 Dual Channel reepjes terug te plaatsen maar dat haalt niks meer uit.

Wat ik ook nog wilde vertellen, wat mij nu opvalt is dat ik toendertijd dat Geil geheugen heb gekocht samen met een vriend van mij die ook 1 GB had gekocht en die kreeg toen ook problemen toen hij het geheugen er in stak maar zijn Asrock mobo is toen meteen overleden, maar het fijne van dat verhaal weet ik helaas niet meer.

Kan het dus zo zijn dat 1 reepje 1 GB Geil geheugen je mobo sloopt? En waarom zou ik graag willen weten, dit geintje wil ik nooit meer meemaken. Enigste positieve is dat ik nu een goede reden heb om te upgraden, hoewel het er niet de juiste maand voor is |:(

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

In principe kan dit niet zomaar, tenzij het geheugen er niet goed in zit, niet goed vast zit, of er een hoop stof of vuiligheid in het slot zit.

Het kan wel zijn dat het incompatible is met het mobo maar dan werkt het gewoon niet, zou geen rooksignalen moeten geven.

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• DeMuts
Nee lijkt mij ook niet maar, die geur van verbrand iets was er wel, hoewel ik aan het geuegen niks kan zien, en het mobo en de geheugenbankjes ook niet. klein detail dat me opvalt, als ik me pc aanzet kan ik deze normaal gesproken uitzetten door de startknop ingedrukt te houden, dit werkt ook niet meer.
En ik heb het mobo al gereset zonder succes.

Sugesties wat ik nog kan doen hoor ik graag.

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Je hebt je mobo zelf gesloopt. Als er een raar luchtje vanaf komt, zat waarschijnlijk de dimm niet goed. Daarnaast had je kunnen weten dat je een hoger index cijfer krijgt met dual-channel, omdat dat stukken sneller is in de meeste gevallen. Je dual-channel om zeep helpen was dus ook niet al te handig...

• DeMuts
Dat klopt dat heb ik zelf gedaan, maar me dual channel is niet kapot dat Geil geheugen geeft alle problemen en dat geval van mijn vriend is dan toeval geweest?

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Zoals onze dreeke al zegt, geheugen sloopt geen mainbord. Verkeerde plaatsing wel :)

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Hij bedoelt dat de prestaties van het geheugen minder zijn als het niet in Dual Channel draait.

Wat er bij je vriend is gebeurd, weten wij natuurlijk niet. Kan je niet op het moederbord ruiken van welke plek de stank komt?

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• DeMuts
Dat zou dan de 1e keer van me leven zijn ( en hopelijk me laatste )

• IRCfreAk
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-04 17:15
weet je zeker dat je voeding niet gewoon kapot is?

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-05 19:37
Heb je je anti-statisch polsbandje ingehad met inbouwen? Een statische schok kan namelijk wel degelijk mainboards slopen...

• DeMuts
RemcoDelft schreef op vrijdag 04 januari 2008 @ 10:16:
Heb je je anti-statisch polsbandje ingehad met inbouwen? Een statische schok kan namelijk wel degelijk mainboards slopen...
sorry nee maar hierin geloof ik al jaren niet meer, nee ik had geen polsbandje om.
Dat heb ik ook nooit gedaan als ik met me pc bezig ben, dan zou dit de 1e keer moeten zijn dat er iets kapot gaat daardoor.

• DeMuts
IRCfreAk schreef op vrijdag 04 januari 2008 @ 10:14:
weet je zeker dat je voeding niet gewoon kapot is?
Als me voeding kapot is dan doet ie toch helemaal niks meer lijkt me zo?

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22-05 16:24
DeMuts schreef op vrijdag 04 januari 2008 @ 10:28:
[...]

Als me voeding kapot is dan doet ie toch helemaal niks meer lijkt me zo?
Hoeft niet perse. Het kan ook dat hij verkeerde voltages afgeeft en het toch doen.

Computer says no

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22-05 22:55
Heb je je anti-statisch polsbandje ingehad met inbouwen? Een statische schok kan namelijk wel degelijk mainboards slopen
Geloof hier maar zeker in, op fabrieken hebben ze hele apparaten om statisch te ontladen, en ja het gebeurd thuis niet vaak, maar het gebeurd dus wel en als je nieuwe dure hardware hebt dan weet je het.

Als voeding kapot is kan nog steeds van alles bewegen.
Dus even een andere voeding inbouwen om te testen, en zoek(ruik) eens waar het verbrande vandaan komt voordat je wat doet.

• DeMuts
Andere voeding er net aangehangen, zelfde resultaat, ben al aan het kijken naar nieuw mobo enzo, ik geloof niet dat dit zomaar op te lossen is

Verwijderd

En dan maar hopen dat je CPU nog wel in orde is. Bij dit soort dingen weet je nooit wat er nog meer doorgefikt dan wel beschadigd is.

• DeMuts
Verwijderd schreef op vrijdag 04 januari 2008 @ 11:00:
En dan maar hopen dat je CPU nog wel in orde is. Bij dit soort dingen weet je nooit wat er nog meer doorgefikt dan wel beschadigd is.
Daarom is dit het goede moment om de processor en het geugen ook nieuw te kopen, zonde om nu alleen het mobo te vervangen

• Dani86
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21-05 21:13

Dani86

AeroGeek

Het klinkt misschien onlogisch, maar daarom houd ik altijd de stekker in m'n voeding, en in het stopcontact, en schakel ik de stroom op de voeding uit dmv het knopje op de achterkant. Zo is je computercase altijd geaard.

En leg als je geen polsbandje gebruikt ff je hand op de CV radiator, om jezelf te "ontladen".

Hoewel volgens mij een brandlucht duidt op kortsluiting oid. Misschien ligt er een draad bloot in je kast. Controleer alle draden. Of misschien is er een condensator gaan lekken, of heb je iets beschadigd.

Probeer iig RMA, niet geschoten is altijd mis :).

Ryzen 5 7500F - 32GB RAM @ 6000 MHz - RX7700XT - WD SN770 1TB nvme

• darkpluisje
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 04-04 08:52
n00bdani86 schreef op vrijdag 04 januari 2008 @ 13:46:
Het klinkt misschien onlogisch, maar daarom houd ik altijd de stekker in m'n voeding, en in het stopcontact, en schakel ik de stroom op de voeding uit dmv het knopje op de achterkant. Zo is je computercase altijd geaard.

En leg als je geen polsbandje gebruikt ff je hand op de CV radiator, om jezelf te "ontladen".

Hoewel volgens mij een brandlucht duidt op kortsluiting oid. Misschien ligt er een draad bloot in je kast. Controleer alle draden. Of misschien is er een condensator gaan lekken, of heb je iets beschadigd.

Probeer iig RMA, niet geschoten is altijd mis :).
vergeet niet dat in huizen die er langer als 10 jaar staan er meestal geen geaard stopcontact zit, want zonder geaard stopcontact begin je dan nog niks ;)

• DeMuts
Bedankt zover voor alle reacties.
Ik heb de moed al opgegeven dat het nog iets word dus het mobo is inmiddels vervangen door de Gigabyte P35 en heb er gelijk een Quad core in geplant :P

Oude mobo gaat de vuilnisbak in.

Verwijderd

DeMuts schreef op zaterdag 05 januari 2008 @ 09:46:
Bedankt zover voor alle reacties.
Ik heb de moed al opgegeven dat het nog iets word dus het mobo is inmiddels vervangen door de Gigabyte P35 en heb er gelijk een Quad core in geplant :P

Oude mobo gaat de vuilnisbak in.
Lijkt me een prima vooruitgang! Welke Gigabye P35 is het geworden?

Verwijderd

darkpluisje schreef op vrijdag 04 januari 2008 @ 16:37:
vergeet niet dat in huizen die er langer als 10 jaar staan er meestal geen geaard stopcontact zit, want zonder geaard stopcontact begin je dan nog niks ;)
En dan werkt zo'n polsbandje toch ook niet?
Of mis ik nu iets wat betreft de werking van dat polsbandje?

Wat ik ook altijd doe: kabel in voeding en stopcontact zodat het geheel geaard blijft en tijdens het werken met de pc ben ik quasi continue in contact met de case (zowel bewust als onbewust).

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 05 januari 2008 @ 10:44:
[...]

En dan werkt zo'n polsbandje toch ook niet?
Of mis ik nu iets wat betreft de werking van dat polsbandje?

Wat ik ook altijd doe: kabel in voeding en stopcontact zodat het geheel geaard blijft en tijdens het werken met de pc ben ik quasi continue in contact met de case (zowel bewust als onbewust).
Volgens mij is niet zozeer het aarden van belang alswel het spanningsverschil tussen jou, de kast en componenten op nul brengen. Op die manier zal er geen vonk overspringen. Je case zal dus niet persé geaard moeten zijn, als jij maar constant contact houdt met de case. Dit kan dus via het polsbandje.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 05 januari 2008 @ 10:53:
[...]

Volgens mij is niet zozeer het aarden van belang alswel het spanningsverschil tussen jou, de kast en componenten op nul brengen. Op die manier zal er geen vonk overspringen. Je case zal dus niet persé geaard moeten zijn, als jij maar constant contact houdt met de case. Dit kan dus via het polsbandje.
Klinkt zinnig ja :) Goed aan die voorwaarde voldoe ik.

• Beercase
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-05 21:07

Beercase

So soft!

Als ik me niet vergis heeft de asrock 2 ddr1 sloten en 2 ddr2 sloten. Denk dat daar het probleem zit ;)

Hang loose, KiteSurfing for life!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-05 00:37

job

En welk probleem veroorzaakt dit dan?

Verwijderd

Beercase schreef op zondag 06 januari 2008 @ 00:58:
Als ik me niet vergis heeft de asrock 2 ddr1 sloten en 2 ddr2 sloten. Denk dat daar het probleem zit ;)
Lijkt me sterk op een socket 939, dan had AMD socket AM2 achterwege kunnen laten. ;)

• Beercase
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-05 21:07

Beercase

So soft!

Verwijderd schreef op zondag 06 januari 2008 @ 10:37:
[...]

Lijkt me sterk op een socket 939, dan had AMD socket AM2 achterwege kunnen laten. ;)
Hmm my bad... Heb hem zelf gehad meende echt te weten dat hij ddr1 en ddr2 sloten had. Dit vanwege het am2 upgrade-slot, maar hier zitten zelf ddr2 sloten op..
Anyway daar ligt het dus niet aan ;)

Hang loose, KiteSurfing for life!

Pagina: 1