Toon posts:

Heeft je brandsnelheid invloed op kwaliteit?

Pagina: 1
Acties:
  • 634 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Heeft de snelheid waarmee je een cd'tje fikt invloed op de kwaliteit van het eindproduct? Ik vraag dit omdat ik een succesvolle kopie (volgens nero) had gemaakt, maar de cd het vertikte om als boot cd te functioneren het ging op een win98se backupje)en zich ook niet erg soepel liet installeren . Ik had de data eerst op m'n hd opgeslagen en vervolgens heb ik het cd'tje met 12speed gebrand. Inspectie van de cd liet zien dat alle bestanden er wel opstonden. Of kan dit liggen aan het merk cd-r's (parrot), misschien dat m'n cd-romspeler er niet mee overweg kan?

• pimpimmers
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Probeer eens betere cd's

• Bokkie
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Bokkie

What the hell are you?

hoe heb je de kopie gemaakt :?

ik weet niet precieshoet het zit met bootable CD's, maar als je hem naar je schijf gekopieerd heb ipv ene image ne dan brand, dan kan het zijn dat bestands volgorde verkeerd is, ik weet bijvoorbeeld dat als je een bootflop maakte in dos, de io.sys ofzo altijd op de eerste te lezen track moest staan, anders deed ie het niet.

dus probeer er eerst ns een image van te maken en dan te branden

| Respect to the man in the icecream van! |
| i'm not completely useless, I can be used as a bad example! |

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Ik heb zelf de indruk dat er invloed is. CDs die op hoge snelheid zijn gebrand geven bij mij vaker problemen. Lezen gaat dan bv goed op de brander, maar als je naar een ander systeem gaat lukt het soms niet. Dat heb ik nooit als ik langzamer brandt Je merkt het eerder bij goedkope CDs. Ik brand dus ook altijd op maximaal 4x Die paar minuten kunnen er ook nog wel bij. En voor echt belangrijk dingen brand ik gewoon op 1 of 2x Wat maakt het uit? Dat ding staat toch wel te branden, je pc is gewoon bruikbaar en bufferunderruns krijg je al helemaal niet meer.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

• TripleM
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-11-2024
(jarig!)
Een kennis van mij heeft een opnamestudio waar toch al heel wat interessante artiesten hebben opgenomen. Hij brandt cd's ALTIJD op single speed en voor zover hij weet doen alle studio's dat.

Nou zou dat uit onwetendheid kunnen zijn, want eigenlijk zou het op iedere snelheid prima moeten gaan. Anders zou het betekenen dat de cd writers gewoon niet goed zijn. Iedere 0 en 1 moet toch echt als 0 en 1 terecht komen op de cd..

Maar goed, volgens hem dus wel degelijk kwaliteitsverschil..

Trouwens, niet voor niets moeten beveiligde cd's ingelezen worden op enkelspeed in plaats van maximale snelheid..

• garp
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-05 15:06
Hmmmmm......ik ben ook nog van de generatie die meent dat een 0 en een 1 op 1-speed gebrand en op 12-speed gebrand nog steeds dezelfde 1 of 0 is.

* garp gelooft niet in het verschijnsel 'snelle bits' of 'langzame bits'.

Iedereen die me van het tegendeel kan overtuigen krijgt van mij een 8086-processor. Die doet het dan dus blijkbaar kwalitatief beter dan je gekoesterde Athlonnetje :z

• asusk7m550
  • Laatst online: 12-04 13:39

asusk7m550

Athlon 550@500

Het is beter om cd te branden op een lage snelheid, want als je dan een foutje maakt zijn de consequenties niet zo groot. Misschien ben je dan 1 bite kwijt. Dat kan die meestal nog wel oplossen dmv foutcorrectie. Maar als je een cd op 12x schrijft, en dan een foutje maakt ben je ipv 1 bite 12 bite kwijt. Dan heb je dus een groter probleem.
Waarom komen en nu dan sneller branders op de markt, dit is omdat mensen niet willen wachten :)
Heb je dus een belangrijke cd, brand die op 1x of 2x. En een minder belangrijke cd op 12x. En neem natuurlijk ook goede cd's.

It takes only a minute to get a crush on someone, an hour to like someone, and a day to love someone, but it takes a lifetime to forget someone.

Verwijderd

ja!!

• MeNTaL_TO
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-04 13:59

MeNTaL_TO

The future is not set

Op donderdag 15 februari 2001 09:24 schreef asusk7m550 het volgende:
Het is beter om cd te branden op een lage snelheid, want als je dan een foutje maakt zijn de consequenties niet zo groot. Misschien ben je dan 1 bite kwijt. Dat kan die meestal nog wel oplossen dmv foutcorrectie. Maar als je een cd op 12x schrijft, en dan een foutje maakt ben je ipv 1 bite 12 bite kwijt. Dan heb je dus een groter probleem.
Waarom komen en nu dan sneller branders op de markt, dit is omdat mensen niet willen wachten :)
Heb je dus een belangrijke cd, brand die op 1x of 2x. En een minder belangrijke cd op 12x. En neem natuurlijk ook goede cd's.
Ik snap heel jouw redenatie niet, een 12 speed laser schakelt ook veel sneller, je bent dan echt geen 12 bit kwijt.

Wat ik me kan bedenken is dat doordat de cd op 1 speed draait (dus langzamer) de flanken scherper kunnen worden gebrand, maar omgekeerd doordat de brandtijd korter is, een kortere puls en dus een scherpere flank.
En als een data cd op 16 speed geschreven, goed ingelezen word, geld dat voor muziek zeker (minder critisch) dat studio's op 1 speed fikken heeft denk ik meer te maken met het feit dat het anders zou kunnen zijn (bit fouten) niemand heeft aangetoond dat ze er ook zijn.

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Je kan die laser met gemak net zo snel aan en uit zetten als je wilt. Maar het materiaal waarop hij 'schijnt' krijgt bij een 12 speed maar 1/12 van de tijd om te reageren. Een stofje waar een single speed dan gewoon 'doorheen' brandt is dan bij 12 speed in eens een groot probleem. Bij de singelspeed levert het een wan minder diep putje op, bij de 12 speed is het een heel ondiep putje. En daarom wat slechter uit te lezen. Als het goed is zou het natuurlijk niet zo moeten zijn. Maar ik kan me er wel iets bij voorstellen.

Bovendien neemt de mechanische onnauwkeurigheid toe bij hogere snelheden. En je hebt dan ook maar weer 1/12 van de tijd om dat te corrigeren.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Op donderdag 15 februari 2001 11:46 schreef Ortep het volgende:
Je kan die laser met gemak net zo snel aan en uit zetten als je wilt. Maar het materiaal waarop hij 'schijnt' krijgt bij een 12 speed maar 1/12 van de tijd om te reageren. Een stofje waar een single speed dan gewoon 'doorheen' brandt is dan bij 12 speed in eens een groot probleem. Bij de singelspeed levert het een wan minder diep putje op, bij de 12 speed is het een heel ondiep putje. En daarom wat slechter uit te lezen. Als het goed is zou het natuurlijk niet zo moeten zijn. Maar ik kan me er wel iets bij voorstellen.

Bovendien neemt de mechanische onnauwkeurigheid toe bij hogere snelheden. En je hebt dan ook maar weer 1/12 van de tijd om dat te corrigeren.
Je zou dan wel verwachten dat bij een 12 speed cd-brander, de laser ook veel intenser kan branden indien nodig (ie. hogere snelheid). Bits blijven hetzelfde, maar de intensiteit waarop de bit op dat zilverkleurig laagje komt, daar zit een groot verschil in lijkt mij.

Van de praktijk. sommige playstation games, als ik die brand op hoger snelheid, dan kan playstation het niet lezen, lager snelheid weer wel. Nou kan je zeggen dat de CD-kwaliteit verschillend zijn, maar als je van dezelfde spindel pakt, en zoiets komt vaker voor, dan ga je toch wel denken.....

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• slacksoff
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-05 20:25
het hangt van de brander af... meestal is niet op volle snelheid een iets betere cd.

ik merk het heel goed bij mijn 2x brandertje [een oudje ja]

op 2x brand ie het wel goed maar kunnen de meeste cd-rom spelers hem niet op top-speed lezen.

ik heb een keer een cd gemaakt in mn brander op 1x. die las goed. toen moest er nog wat data bij. dus met 2x gebrand.. en waarempel! een hele andere kleur! dus bij de 1s snelheid brand ie wat dieper dus is het lezen wat makkelijker

• Wekkel
  • Laatst online: 02-05 10:45

Wekkel

De downloadkoning

Ik denk ook, dat op lagere snelheden branden kwalitatief "netter" gebrande cd's oplevert. Het branden krijgt wat meer tijd, waardoor de putjes duidelijker en scherper op de cdr komen te staan.

• Stiertje
  • Laatst online: 30-01 16:17

Stiertje

Beginnend OC'er

Er zijn een paar dingen die meespelen bij het branden van cd's

Ten eerste is het inderdaad zo dat een 12 speed brander een minder diep putje fikt dan een lagere speed brander. Daarom heb je bij hogere snelheid rewriten ook speciale (en zeer dure :) ) rewritable cd's nodig. Bij gewone cd's maakt dat niet zo heel erg veel uit maar oudere cd spelers met een lagere lichtintensiteit hebben dan wat problemen om de cd te lezen omdat de schaduw van ee gefikt putje wat minder hard wordt.

Ten tweede is het zo dat een cd speler een bepaalde tolerantie heeft ten opzichte van de afwijking in de ligging van de track. Deze is per speler maar ook per brander verschillend. Het hangt ook weer af van de snelheid waarmee je brand omdat de laser minder tijd heeft om zich op de juiste trackligging te fixeren. Wederom zijn oudere spelers weer wat minder tolerant ten opzichte van een bepaalde trackligging en lezen dus minder goed.

Als laatste is het soort cd en vooral de kleur van die cd belangrijk. De kleur is weer van belang voor de hardheid van de schaduw van een gefikt putje.

Om ook nog ff terug te komen op het verhaal over de professionele apparatuur, hier is het van belang dat de cd's die daar gebrand worden op alle beschikbare (dus ook zeer oude, minder tolerante en minder lichtintensieve) cdspelers afgespeeld moeten kunnen worden. Ze gebruiken dus enkel die enkel speed brander omdat er nog steeds van die nostalgische cdspelers uit het jaar nul zijn die al die muziek ook moeten kunnen behappen :Y) en voor die ouwetjes moeten de stukjes nou eenmaal wat beter op het bord (lees cd :) ) worden voorgeschoteld.

Kortom, voor op een vrij nieuwe pc maakt het echt niet zoveel uit of je nou op enkel, dubbel of 12 speed brandt want die gloedjenieuwe cdspeler slikt het wel. Je moet alleen oppassen dat je voor je eigen gebrande muziekcd niet straks in een 100 jaar oude cdspeler wordt afgespeeld.

Zo, ik ga slapen. :z

Sig was TE oud!!

Pagina: 1