[HFS+] Vreemde symptomen bij recovery op 'kapotte' schijf

Pagina: 1
Acties:
  • 245 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• pelleke
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08-11-2024

pelleke

Aut viam inveniam aut faciam

Topicstarter
Hallo!

Ik heb een externe schijf met twee volumes erop. Deze volumes zijn ernstig corrupt geraakt door een verkeerde bewerking.

Het gaat om twee HFS+ volumes, die oorspronkelijk soms met Mac OS X, soms met Linux en soms met Windows via MacDrive werden gebruikt. Beide partities willen niet meer gerepareerd worden met de Mac OS X Disk Utility.

Nu staat op de tweede en grootste partitie belangrijke data van mij. Deze is zo gaar, dat Leopard hem mount met de boodschap: 'Nu backuppen en dan zsm formatteren!' Linux wil de schijf ook nog mounten.

Een van de bestanden is zo'n 6 GB. Als ik probeer dit te backuppen in Linux of Leopard, dan krijg ik een I/O error (in linux en os x foutnummer 5 resp. -26). Als ik het doe met het programma Data Rescue II dan blijft de schijf eindeloos ratelen na zo'n 3 GB, zonder dat er 'progress' lijkt te zijn.

Weet iemand hoe ik dit bestand kan backuppen? Of moet ik mijn schijf opsturen naar een professioneel bedrijf?

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 13:16

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Als tools als Data Rescue II er niets meer mee kunnen dan mag je naar een professioneel bedrijf. Want dat klinkt als hardware defect.

Maar wat voor 'verkeerde bewerking' heb je uitgevoerd? Tenzij je hem fysiek tegen een muur hebt gegooit zou door menselijk handelen een disk niet stuk moeten gaan. Filesystem of partitie ellende zou door iets als Data rescue moeten worden gefixed.

Als dat niet werkt, tja dan is het een kwestie van backups terug zetten... toch?.... :X

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-02 16:07

Jimbolino

troep.com

Weet je zeker dat ze defect zijn geraakt door iets wat je zelf hebt gedaan (softwarematig) of misschien is het een hardwarematig probleem wat pas aan het licht kwam bij een zware bewerking...

Je kunt de het kastje open maken en de schijf direct in je pc aansluiten. Dan kun je testen of het een hardware of software defect is.

Is de data je +/- 1000 euro waard? dan is het misschien verstandig een datarecovery bedrijf op te zoeken.

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

• pelleke
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08-11-2024

pelleke

Aut viam inveniam aut faciam

Topicstarter
De foute bewerking:

Ik moest in Linux wat schrijven op een HFS+ volume. Met hpmount probeerde ik die te mounten. Op de website stond dat ik dan een error zou krijgen, maar dat het verder wel zou werken.

De error kreeg ik ook, maar vervolgens in plaats van een goede werking begreep Tiger er ook helemaal niks meer van (de volumenaam van de schijf was ook weg!).

Nu is de situatie dat ik mijn Data volume kan mounten in OS X Leopard, met de eerder genoemde boodschap erbij. Tiger kan er nog steeds niks mee.

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 13:16

Q

Au Contraire Mon Capitan!

pelleke schreef op vrijdag 04 januari 2008 @ 10:55:
De foute bewerking:

Ik moest in Linux wat schrijven op een HFS+ volume. Met hpmount probeerde ik die te mounten. Op de website stond dat ik dan een error zou krijgen, maar dat het verder wel zou werken.

De error kreeg ik ook, maar vervolgens in plaats van een goede werking begreep Tiger er ook helemaal niks meer van (de volumenaam van de schijf was ook weg!).

Nu is de situatie dat ik mijn Data volume kan mounten in OS X Leopard, met de eerder genoemde boodschap erbij. Tiger kan er nog steeds niks mee.
Ik zou Data recovery gewoon eens een nacht aan laten staan, of langer. Gewoon geduld hebben.

Probeer anders eens een ander data recovery software pakket. Misschien dat die er wel kaas van kan maken.

[ Voor 6% gewijzigd door Q op 04-01-2008 11:29 ]