Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelJewel
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-08 10:14
Een van mijn vaste harddisks (ATA/IDE) lijkt 't te begeven (Maxtor DiamondMax Plus 9 120 GB). Tijdens het opstarten van vista kwam de melding dat ie \windows\system32\winload.exe niet kon vinden. Met XP die op de andere harddisk staat, lukt 't me niet om de kapotte schijf te benaderen. Overigens maakt de schijf geen heel rare geluiden (zoals continu opspinnen etc.).

Wat heb ik zelf al gedaan?
- Nieuwe schijf gekocht (SATA) en daarop Vista geïnstalleerd. Heb dus nu 1 werkende ATA/IDE-schijf met XP en 1 werkende SATA schijf met Vista.
- Heb via de diverse relevante topics een aantal tooltjes verzameld waarmee ik wil proberen de data op de kapotte schijf veilig te stellen. Hier zitten een paar DOS-tooltjes (FindPart/FindNTFS, maar deze checken vanaf cd/floppy alleen; geen idee waar ik eventuele data naartoe kan schijven..) en paar Windows-tooltjes (o.a. GetDataBack for NTFS, OnTrack EasyRecovery) bij.
- Heb een Sweex IDE --> USB2.0 HD-bracket gehaald om de schijf pas in te pluggen als ik als in Windows zit, maar dat lijkt niet te werken. Krijgt wel stroom, maar spint niet op...

Ik zou graag een aantal van die Windows-tooltjes willen proberen (omdat dat bij anderen ook succes heeft gehad). Het lukt echter niet om XP of Vista op te starten met de kapotte schijf ook ingeplugd (als slave). In de BIOS wordt ie herkend (en via S.M.A.R.T. als 'bad' bestempeld), maar als ik vervolgens Vista of XP opstart blijft het hangen. Blijkbaar probeert Windows tijdens het opstarten ook die kapotte schijf te benaderen. Die hoor je draaien en lezen (ongeveer elke seconde 'leesgeluid'), maar er gebeurt niets. Is er een mogelijkheid om deze 'check' (of driver??) uit te schakelen? Of kan ik de schijf in Windows dan sws niet benaderen?

De scan van Maxtor/Seagate heb ik nog niet uitgevoerd omdat ik met zo min mogelijk belasting van de harddisk de data nog wil proberen te redden. Elke test belast toch de harddisk en vermindert daarmee de levensduur, lijkt me.

Alvast dank...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twazerty
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22:10

Twazerty

AVCHDCoder developer

Sweex IDE --> USB2.0 HD-bracket

mm

Ik gok dat de bijgelevrde voeding niet krachtig genoeg is. Heb hier hetzelfde probleem met een soortgelijk aparaat. Ik start mijn schijven altijd via usb als deze niet willen werken tijdens booten

[ Voor 20% gewijzigd door Twazerty op 03-01-2008 23:47 ]

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vriezeroplossing :)

Dat wil nog wel eens werken, ook al is de schijf zelf nog actief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelJewel
Verwijderd schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 23:48:
Vriezeroplossing :)

Dat wil nog wel eens werken, ook al is de schijf zelf nog actief.
Hm, dat wil ik voor later bewaren... De HD is iig in de BIOS en onder DOS nog wel uit te lezen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelJewel
azerty1234 schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 23:46:
Sweex IDE --> USB2.0 HD-bracket

mm

Ik gok dat de bijgelevrde voeding niet krachtig genoeg is. Heb hier hetzelfde probleem met een soortgelijk aparaat. Ik start mijn schijven altijd via usb als deze niet willen werken tijdens booten
Hm... zou best kunnen natuurlijk.
Op de stekker staat:
Output:
12.0V == 2000 mA
5.0V == 2000 mA

En op de HD:
ER:
+5V 670 mA
+12V 960 mA

Ik heb er verder geen verstand van, maar dat zou toch voldoende moeten zijn? :$

Heb je nu een soortgelijke combinatie die wel werkt (waar de voeding wel voldoende is)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16-09 15:42

Sebazzz

3dp

Kan je niet z.s.m de bytecode van de schijf afhalen met dd (linux) of gewoon kopieren (voor later bewaren, eerst dd), dan hoef je je over de schijf niet meer druk te maken. Zoek op Google voor voorbeelden. ;)

dd if=/dev/hda of=bestand.bin
dumpt bijvoorbeeld alles wat ie van de schijf haalt letterlijk in bestand.bin

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DwarV
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-09 15:32

DwarV

Rekent aan het leven

Wat ik gebruik om data van kapotte NTFS volumes te halen is een live cd van knoppix. Een voordeel hiervan is dat je met filemanagers kunt werken a la windows, maar dat windows zelf buiten schot blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelJewel
DwarV schreef op vrijdag 04 januari 2008 @ 00:04:
Wat ik gebruik om data van kapotte NTFS volumes te halen is een live cd van knoppix. Een voordeel hiervan is dat je met filemanagers kunt werken a la windows, maar dat windows zelf buiten schot blijft.
Dat klinkt aantrekkelijk. Dat is voor mij (Knoppix-leek) ook enigszins te doen? En moet ik in Knoppix nog een apart programma o.i.d. installeren om die ntfs-schijf te kunnen benaderen?

Klinkt tot nu toe als de meest interessante optie (omdat ik dan idd buiten Windows blijft). Zal 't morgenavond proberen d:)b

[ Voor 11% gewijzigd door RoelJewel op 04-01-2008 00:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WebHawk
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10-09 14:29

WebHawk

Klaphark

RoelJewel schreef op vrijdag 04 januari 2008 @ 00:07:
[...]

Dat klinkt aantrekkelijk. Dat is voor mij (Knoppix-leek) ook enigszins te doen? En moet ik in Knoppix nog een apart programma o.i.d. installeren om die ntfs-schijf te kunnen benaderen?

Klinkt tot nu toe als de meest interessante optie (omdat ik dan idd buiten Windows blijft). Zal 't morgenavond proberen d:)b
Ik kan je eventueel wel een pallet knoppix cdtjes toesturen :)

Hoi trouwens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-09 02:15

Jimbolino

troep.com

RoelJewel schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 23:25:
De scan van Maxtor/Seagate heb ik nog niet uitgevoerd omdat ik met zo min mogelijk belasting van de harddisk de data nog wil proberen te redden. Elke test belast toch de harddisk en vermindert daarmee de levensduur, lijkt me.
Dit zou mijn eerste stap zijn.
De scan van PowerMax/Seatools is gewoon een SMART selftest. Deze is readonly en vraagt toestemming voordat hij repairs uit gaat voeren.

Mocht hij niet alles kunnen repairen dan kun je het altijd met "HDD Regenerator" proberen, deze heeft bij mij al heel wat schijven bad-sector vrij gemaakt.

Is het erg belangrijke data, dan is het slim om een clone te maken (of image) met ghost of een ander disk-2-disk tooltje.

GetDataBack is de stap die ik als 2e zou nemen als de eerste niks oplevert.
GDB is ook read-only dus kan je schijf niet verder vernielen.
Je kunt GDB ook als eerste draaien, maar als je te maken hebt met bad-sectors kan het erg lang duren en niet het gewenste resultaat opleveren.

De "vriezer oplossing" zou ik niemand aanraden. Bij oude schijven kon het nog wel eens voorkomen dat koppen niet meer van hun plaats kwamen of dat de schijven niet meer gingen draaien. De lage temperatuur zorgt ervoor dat het metaal een beetje krimpt en er wat makkelijker in beweging komt.
Een klein tikje op de zijkant of achterkant van de schijf tijdens het aansluiten van de powerconnector heeft meestel hetzelfde, of een beter effect. De kans op defecten dmv condensatie is gewoon veel groter dan de kans dat het iets oplevert...

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelJewel
Webhawkjuh schreef op vrijdag 04 januari 2008 @ 02:07:
[...]

Ik kan je eventueel wel een pallet knoppix cdtjes toesturen :)
:D. Thnx. Zal vanavond eens een image binnentrekken. Mocht 't om de een of andere reden niet lukken (lukt vast wel), hoor je 't :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelJewel
Jimbolino schreef op vrijdag 04 januari 2008 @ 02:25:
[...]

Dit zou mijn eerste stap zijn.
De scan van PowerMax/Seatools is gewoon een SMART selftest. Deze is readonly en vraagt toestemming voordat hij repairs uit gaat voeren.
Hm.. maar ook dan zal de harddisk (de leeskoppen etc.) moet draaien toch... mochten die op 't punt staan om kapot te gaan, dan zou ik de resterende 'kracht' liever gebruiken om eerst de resterende data er vanaf te halen... mss is een scan dan niet meer nodig (HD is nu toch niet meer bedrijfszeker...). Of vergis ik me?
Mocht hij niet alles kunnen repairen dan kun je het altijd met "HDD Regenerator" proberen, deze heeft bij mij al heel wat schijven bad-sector vrij gemaakt.
Is het erg belangrijke data, dan is het slim om een clone te maken (of image) met ghost of een ander disk-2-disk tooltje.
Zal ik ook nog es in gedachten nemen idd. Maar die gaat ongetwijfeld vastlopen op bad sectors, verwacht ik...
GetDataBack is de stap die ik als 2e zou nemen als de eerste niks oplevert.
GDB is ook read-only dus kan je schijf niet verder vernielen.
Je kunt GDB ook als eerste draaien, maar als je te maken hebt met bad-sectors kan het erg lang duren en niet het gewenste resultaat opleveren.
Hoop dat de eerdere opties al resultaat opleveren. Anders probeer ik deze.
De "vriezer oplossing" zou ik niemand aanraden. Bij oude schijven kon het nog wel eens voorkomen dat koppen niet meer van hun plaats kwamen of dat de schijven niet meer gingen draaien. De lage temperatuur zorgt ervoor dat het metaal een beetje krimpt en er wat makkelijker in beweging komt.
Een klein tikje op de zijkant of achterkant van de schijf tijdens het aansluiten van de powerconnector heeft meestel hetzelfde, of een beter effect. De kans op defecten dmv condensatie is gewoon veel groter dan de kans dat het iets oplevert...
Heb 't in het verleden wel es geprobeerd, maar er zijn idd wel wat andere oplossingen die meer succes zouden moeten opleveren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelJewel
Ik zit nu in Knoppix (vanaf cd-rom) en kan daar de kapotte schijf benaderen. Duurt wat lang, maar de dir-listing is iig te zien. Nu wil ik via dd_rhelp de data naar m'n andere hd kopieren (als image). Ik voel me nu een grote n00b... wat moet ik doen als ik de tar.gz file met dd_rhelp heb gedownload? Als ik de bestanden uitpak, in bijvoorbeeld de directory Desktop zet en daar het commando dd_rhelp /dev/hda1 /sda1/backup.img geef, krijg ik de foutmelding:
./dd_rhelp: line 381: /usr/bin/basename: Input/output error
./dd_rhelp: line 751: /usr/bin/basename: Input/output error

:{.

Wat doe ik fout? Moet ik nog een commando geven nadat ik die bestanden heb uitgepakt? moet ik die bestanden in een bepaalde directory zetten en zo ja welke? Volgens de manual moet 't niet moeilijk zijn en zou dd_rhelp direct 'out of the box' moeten werken...

[ Voor 8% gewijzigd door RoelJewel op 05-01-2008 03:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelJewel
Inmiddels is het probleem uit m'n post hierboven opgelost. Heb nog een aantal malen geprobeerd om de bestandjes uit te pakken en opnieuw te draaien. Ineens werkte 't. Ondertussen is dd_rhelp hopelijk nog wat data aan 't redden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WebHawk
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10-09 14:29

WebHawk

Klaphark

En? Lukt het?

Hoi trouwens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelJewel
Dd_rhelp loopt nog steeds met een huidige gemiddelde 'snel'heid van 1 kB/sec... inmiddels een image-bestand van 71,3 GB en 5035 errors verder...... Ben benieuwd of ik uberhaupt nog een paar files kan uitlezen......
Kan ondertussen wel knoppix een beetje leren kennen..... Dat heeft dit dan wel weer opgeleverd ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16-09 15:42

Sebazzz

3dp

Knoppix zou ik niet als voorbeeld nemen van een normale distro, daarvoor is het veel te onstabiel, langzaam en ongebruiksvriendelijk in vergelijking met Ubuntu.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Pagina: 1