Toon posts:

Laptop Adapter - Hoger Amperage

Pagina: 1
Acties:
  • 527 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Laatst is naar alle waarschijnlijkheid de adapterkabel van mijn laptop kapot gegaan.
Maar het kan ook misschien aan de aansluiting van de adapterkabel in de laptop liggen.

Nu wil ik een vervangend adapter gebruiken om het in eerste instantie te testen of het niet aan de laptop ligt of toch aan de kabel.

Mijn oude adapter

18,5 V - 3,5 A (met in totaal dus 65W)

Nu heeft mijn vervanged adapter een hogere Ampere. Het voltage blijft gelijk, namelijk:

18,5 V - 4,9 A (totaal dus 90W)

Nu is mijn vraag:
Is dit hogere Ampere schadelijk voor de laptop? Of pakt deze gewoon zijn nodige 3,5 A?
En is dit testen ook niet schadelijk voor de adapter?

De webwinkel ReplaceDirect geeft deze vervangede adapter weer bij het type van mijn laptop.
Ik heb een paar vrienden van electrotechniek gevraagd. Deze gingen er niet van uit dat er iets met de laptop kon gebeuren. Ze wisten het echter niet 100% zeker..

Misschien kunnen jullie mij helpen...

Gegroet

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:10
Nee, de laptopt neemt alleen af wat deze nodig heeft..
Andersom had het wel kwaad gekunt (voeding te warm/kortsluit beveiliging)

• rg-mohwa
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 00:46

rg-mohwa

Phoe Hé

als ik het goed heb zou het geen kwaat kunnen omdat hij niet meer dan 3,5A zal vragen. Ga daarin tegen nooit minder bestellen omdat je dan kans hebt dat de laptop zoveel trekt dat hij binnen de korste keren weer de adaptor kapot trekt...

Verwijderd

Topicstarter
En hoger Voltage zou dan wel resulteren in doorbranden van laptop neem ik aan?

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:08

job

Jep. Al is een beetje hoger/lager niet zo'n probleem.
19v en 18v zou moeten kunnen, maar speel op safe, koop er een met hetzelfde voltage.
En dus minimaal hetzelfde amperage, of hoger.

Verwijderd

Hogere stroomsterkte kan geen kwaad, spanning moet zelfde zijn (en dat is het normaal ook, ben er nog geen tegegekomen die buiten de range 18-19V ging). De adapter levert alleen maar de stroom die de accu van hem "vraagt".

• DukeBox
B.t.w. Spanning is redelijk flexibel.. deze wordt meestal toch terug gebracht naar 14,4 (-> 12 en 5) in de laptop zelf.

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05-2025
Stel jezelf eens de vraag of een 60W (~0,25A) gloeilamp kapot gaat als je hem aansluit op een stopcontact (gezekerd op 16A)...

• DukeBox
das een goeie !

• piet konijn
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 17-12-2025
DukeBox schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 23:02:
B.t.w. Spanning is redelijk flexibel.. deze wordt meestal toch terug gebracht naar 14,4 (-> 12 en 5) in de laptop zelf.
tuurlijk, voor de processor trouwens nog lager, maar als de laptop 18V ingangsspanning vraagt dan zijn alle schakelingen die deze omzettingen doen berekend op 18V, dan kan je daar niet zomaar 14 of 24V op aansluiten. te lage spanningen kunnen ook schadelijk zijn.

• DukeBox
Dat klopt, maar de marge is best wel groot.. als je er een 24V adapter op aansluit gaat het vaak nog goed.
Pagina: 1