Toon posts:

[vista 64bit] ahci nodig voor sata?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.303 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds een maand een nieuwe pc met een Gigabyte P35-DS3 mobo, een Samsung HD501LJ en een Maxtor 6L300S0. Bij mijn eerste Vista Home Premium 64bit install hingen de beide schijven aan de Gigabyte SATA II controller die echter op IDE mode ingesteld stond. Ik zag toen mijn schijven onder apparaatbeheer als twee ATA schijven op Ultra DMA Mode 5.

Na enkele herinstallaties heb ik besloten de schijven aangesloten te laten op die controller (ipv op de Intel ICH9) en AHCI aan te zetten, ik moest de drivers invoeren tijdens de installatie van Vista.

Nu zijn mijn beide hd's echter SCSI-schijven volgens apparaatbeheer, en worden ze niet meer weergegeven onder IDE ATA/ATAPI-controllers. Er is onder opslagcontrollers ook een Gigabyte GBB36X bijgekomen. Als ik hdtune opstart krijg ik ook geen modelnummer van de schijf meer, werkt de Samsung SATA II schijf zogezegd onder Ultra DMA mode 6 en de Maxtor Sata I onder Ultra DMA mode 7 :?

Is er een manier om deze schijven onder Vista's apparaatbeheer weer te geven als SATA schijven? Ik heb ze al zowel aan de Intel ICH9 gehangen als aan de Gigabyte Sata II controller en op beide controllers zowel op IDE als op AHCI maar nooit worden ze correct herkend als Sata schijven. Ik vrees hierdoor de performance van mijn sata schijven mis te lopen.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Performance loop je sowieso mis als je het aan die Jmicron controller hebt hangen. Dat ding is leuk voor de P-ATA connector die eraan hangt, maar als je poorten op je ICH over hebt, hang ze dan daaraan.

Dat je schijven als SCSI disks worden gezien is vrij normaal, gezien de controller als SCSI controller gezien zal worden (beetje foute benaming in windows, heeft verder geen invloed op de performance van het geheel).

Als je S-ATA II disks hebt is het interessant om AHCI aan te zetten, omdat je dan ook gebruik kunt maken van NCQ en TCQ, anders kan dat niet.

Dus mijn advies zou zijn om de disks aan de ICH te hangen en AHCI daarop aan te zetten zodat je de features van je disks kunt gebruiken.

Verwijderd

Topicstarter
Dat heb ik nog gedaan, ze werden echter nog steeds weergegeven als ata schijven. Ik kon de Intel Matrix Storage Manager ook niet installeren omdat deze de ICH9 niet ondersteund. De installatie van Vista ging wel perfect zonder enige drivers.

Persoonlijk ben ik niet voor AHCI op die ICH9 omdat het opstarten dan veel langer duurt door die Intel bios die geladen moet worden.

Is er overigens een manier om terug te gaan naar IDE op die ICH9 zonder een format? Ik heb al een dag verloren door te denken dat mijn sata schijven maar op ata performance werkten.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 22:20:
Dat heb ik nog gedaan, ze werden echter nog steeds weergegeven als ata schijven. Ik kon de Intel Matrix Storage Manager ook niet installeren omdat deze de ICH9 niet ondersteund. De installatie van Vista ging wel perfect zonder enige drivers.
de Intel Matrix Storage manager is er volgens mij ook alleen voor de ICHxR chips, omdat die met RAID overweg kan.
Persoonlijk ben ik niet voor AHCI op die ICH9 omdat het opstarten dan veel langer duurt door die Intel bios die geladen moet worden.
Is dat zo erg als je er wel performance voor terugkrijgt?
Is er overigens een manier om terug te gaan naar IDE op die ICH9 zonder een format? Ik heb al een dag verloren door te denken dat mijn sata schijven maar op ata performance werkten.
Waaruit blijkt die trage performance dan? Wat voor snelheden haal je op die disks?

Verwijderd

Topicstarter
Is er zowiezo geen tragere performance als die schijven als ATA weergegeven worden ipv SATA?

Overigens was dat nog steeds het geval als ik AHCI had aangezet op de Intel chip, moet er dan geen SATA staan bij IDE ATA/ATAPI-controllers?

Ik kan proberen ze aan te sluiten op de Sata poorten van de Intel chip en AHCI inschakelen, maar ik vrees dat ik dan weer geconfronteerd wordt met de klassieke bluescreen.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 23:33:
Is er zowiezo geen tragere performance als die schijven als ATA weergegeven worden ipv SATA?
Ehh, als je het ding als ATA hebt draaien heb je dus niet de voordelen die S-ATA (AHCI) hebt.
Overigens was dat nog steeds het geval als ik AHCI had aangezet op de Intel chip, moet er dan geen SATA staan bij IDE ATA/ATAPI-controllers?
Nope, ding staat er gewoon als SCSIcontroller in als het goed is.
Ik kan proberen ze aan te sluiten op de Sata poorten van de Intel chip en AHCI inschakelen, maar ik vrees dat ik dan weer geconfronteerd wordt met de klassieke bluescreen.
Waarom zou je daar BSODs van krijgen? Als je de drivers goed hebt geinstalleerd moet dat niet voorkomen.
Pagina: 1