Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

'trage' voeding

Pagina: 1
Acties:

• BJup
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-11 23:31
Op mijn werk hebben we een shuttle staan. Als je 'm aan zet, dan duurt het 5, 10, soms 30 minuten, en dan gaat 'ie opeens aan.

Ik heb de kast nu open staan, en met een andere voeding werkt 'ie goed. Als ik de voeding los van het mobo aan zet (zwarte tegen groene draad) dan doet 'ie het. Als ik de ATX weer op het mobo zet, wil hij niet meer aan.

Omdat het een shuttle-voeding is (en dus een rare maat heeft) heb ik 'm open geschroefd. Zodra je de 'power' knop van het mobo indrukt, begint de voeding te tikken.

Google leverde 1 hit op met een 'traag startenede shuttle voeding', maar verder kon ik hier (Google en GOT) niets over vinden. Wie heeft een idee of betere zoektermen?

• LeonM
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-10 14:18
Blijkbaar ben je niet de enige:

http://www.avforums.com/forums/showthread.php?t=673519

Alleen wordt daar ook geen bruikbaar antwoord gegeven.

Het is wel interessant om te vertellen of het probleem ineens ontstond of langzaam steeds erger werdt? Voor de rest is het heel moeilijk in te schatten wat het probleem is, en of het nou aan de voeding ligt of het mobo.

• BJup
LeonM schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 22:42:
Blijkbaar ben je niet de enige:

http://www.avforums.com/forums/showthread.php?t=673519

Alleen wordt daar ook geen bruikbaar antwoord gegeven.

Het is wel interessant om te vertellen of het probleem ineens ontstond of langzaam steeds erger werdt? Voor de rest is het heel moeilijk in te schatten wat het probleem is, en of het nou aan de voeding ligt of het mobo.
Het ligt aan de voeding. Ik heb 'm inmiddels aan een ander mobo gehangen, met hetzelfde resultaat... Nouja, geen resultaat :)

Voor zover ik weet is het probleem steeds erger geworden. Eerst duurde het even, nu belachelijk lang! [geen idee]Misschien een kapotte condensator die nu heel langzaam laadt ofzo?[/geen verstand van]

Verwijderd

Dat klikkend geluid heb ik ook eens van de DC-DC Vcore inrichting gehoord van een moederbord toen er tussen de pinnen van de cpu een stukje soldeersel vastzat (verzoorzaakte kortsluiting denk ik).

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Zou maar uitkijken, voeding wordt minder en ploft een keer. Dan is er een kleine kans dat overige hardware ook naar zn grootje gaat. (meestal niet, spreek uit ervaring 4x gezien dat de rest het nog allemaal doet)

• BJup
Als ik een hardeschijf aan de voeding hang (verder niets) en 'm start met groen/zwart-verbinding (ATX-stekker) dan begint 'ie weer heel even, en stopt dan weer.

Doe ik het zelfde, maar sluit ik paars aan op zwart, dan gaat 'ie 1 seconde aan, dan weer uit. dan weer aan, dan weer uit.

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
BJup schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 21:58:
Ik heb de kast nu open staan, en met een andere voeding werkt 'ie goed. Als ik de voeding los van het mobo aan zet (zwarte tegen groene draad) dan doet 'ie het. Als ik de ATX weer op het mobo zet, wil hij niet meer aan.

Omdat het een shuttle-voeding is (en dus een rare maat heeft) heb ik 'm open geschroefd. Zodra je de 'power' knop van het mobo indrukt, begint de voeding te tikken.
Oftewel een (tweedehands) voeding op de kop tikken en het probleem is simpel verholpen :)

• --Niels--
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:49
Ik denk dat je goed hebt gegokt wat betreft de kapotte condensator. Heb ik ook ooit eens gehad. Zelfde simtonen, duurde steeds langer voordat de mijn PC aan ging.
Als je je voeding open schroeft (als er geen garantie meer op zit), kun je vrij gemakkelijk zien of er uit een of meerdere condensatoren troep is gekomen.

• BJup
--Niels-- schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 23:09:
Ik denk dat je goed hebt gegokt wat betreft de kapotte condensator. Heb ik ook ooit eens gehad. Zelfde simtonen, duurde steeds langer voordat de mijn PC aan ging.
Als je je voeding open schroeft (als er geen garantie meer op zit), kun je vrij gemakkelijk zien of er uit een of meerdere condensatoren troep is gekomen.
Owkay,

Na even zoeken heb ik een condensator gevonden met beige troep erop.. Ik heb 'm er inmiddels uit, en zal eens een nieuwe gaan kopen...

[ Voor 3% gewijzigd door BJup op 03-01-2008 23:52 ]

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Pleur de rest van de elco's er ook maar uit.
Zelfde voltage (minimaal hetzelfde), zelfde waarde en als het kan een 105C model. Die gaan niet zo snel dood.

Wel even kijken of het past (105C is vaak iets groter).

• BJup
Jippie!

ik had nog een er-op-lijkende condensator liggen, die heb ik snel-snel op de achterkant van 't printje gedrukt. De voeding loopt weer als een zonnetje! Ik zal even eenzelfde halen als die erin zat, en dan kan het kastje weer dicht.

Bedankt voor het meedenken!

• BJup
Boudewijn schreef op vrijdag 04 januari 2008 @ 00:24:
Pleur de rest van de elco's er ook maar uit.
Zelfde voltage (minimaal hetzelfde), zelfde waarde en als het kan een 105C model. Die gaan niet zo snel dood.

Wel even kijken of het past (105C is vaak iets groter).
Uhm, waarom? denk je dat dat écht nodig is, of is het 'beter'? De meest zitten namelijk heel dicht op elkaar, en onder andere (haakse) printjes en koelvinnen...

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:44

RvL

Als er 1 slechte condensator in zit is de kans groot dat de rest ook minder van kwaliteit is. Om te voorkomen dat je iedere maand 1 condensator moet vervangen, kun je ze daarom ook allemaal preventief vervangen.

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
^als het verschillende capaciteiten zijn, of de condensatoren niet direct parallel staan, kan de levensduur enorm uiteen lopen. Uit de symptomen af te leiden zal de slechte elco de geschakelde stromen primair afvlakken tot een enigszins stabiele spanning, deze krijgt het dus het hardst te verduren van allemaal (grootste stromen, dus ook grootste vermogen). Wellicht zou exact dezelfde elco met wat minder belasting jarenlang goed blijven werken zijn.

Ik zie niet direct nood om alle andere elco's te vervangen, tenzij er echt serieuze vermoedens zijn dat ze slecht zijn.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• BasilFX
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18:29

BasilFX

BasilFX

Bij het vervangen van de andere elco's: hou er rekening mee dat het ook Low ESR elco's kunnen zijn, die vind je vaker terug in schakelende voedingen zoals een voeding van een PC.

Oude elco's kunnen wel eens hele andere capaciteit hebben na een aantal jaar. Op het werk zie ik geregeld mijn collega's de föhn erbij pakken om te kijken of de elco's onder invloed van hitte weer naar de oorspronkelijke capaciteit toegaan (maar deze is dus defect).

Op het werk komt het voornamelijk voor bij VCRs en SAT tuners, computer voedingen vervangen we direct dus of het daar voorkomt weet ik niet zeker.

[ Voor 14% gewijzigd door BasilFX op 05-01-2008 21:57 ]

http://www.basilfx.net

• BJup
Inmiddels heb ik een condensator gehaald bij de lokale elektroboer, en loopt het PC'tje weer naar alle tevredenheid!

• pimpimmers
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik heb het zelfde probleem mijn pc gaat na 5-10min pas aan en ik hoor heel zacht iets "tikken" in mijn voeding net alsof iets oplaad daarna springt die zomaar aan. Als die een tijdje aan staat en ik sluit af en doe de pc direct weer aan gaat die soms direct weer aan, soms ook niet en moet ik even wachten. Als ik het stroom er echt helemaal afhaal moet ik langer wachten. Komt dit ook door elco's? Ik heb namelijk mijn voeding uit elkaar gehaald maar alles ziet er wel goed uit. Zat op 1 geel/bruin spul maar dat is gewoon een soort lijm.

Met ik de elco's er uit solderen en allemaal vervangen, en maakt het dan nog uit hoe ze er in moeten.
Of is het iets anders?

• BJup
pimpimmers schreef op maandag 07 januari 2008 @ 08:19:
Ik heb het zelfde probleem mijn pc gaat na 5-10min pas aan en ik hoor heel zacht iets "tikken" in mijn voeding net alsof iets oplaad daarna springt die zomaar aan. Als die een tijdje aan staat en ik sluit af en doe de pc direct weer aan gaat die soms direct weer aan, soms ook niet en moet ik even wachten. Als ik het stroom er echt helemaal afhaal moet ik langer wachten. Komt dit ook door elco's? Ik heb namelijk mijn voeding uit elkaar gehaald maar alles ziet er wel goed uit. Zat op 1 geel/bruin spul maar dat is gewoon een soort lijm.

Met ik de elco's er uit solderen en allemaal vervangen, en maakt het dan nog uit hoe ze er in moeten.
Of is het iets anders?
Heb je je PC al met een andere voeding geprobeerd, en/of je voeding in een andere PC gehangen? Het hóeft natuurlijk niet aan je voeding te liggen!

Als het wél aan je voeding ligt, zou ik zeggen dat de kans groot is dat het een condensator is. Kijk goed of er niet ergens toch een heel lkein beetje rotzooi op of onder zit, of dat er een condensator wat bol staat? Ik moest ook 3 keer kijken.

Als je een (of alle) condensatoreen wilt vervangen masakt het wel uit 'hoe om' je hem doet. Bij mij was dat redelijk simpel: de pijl op het printje en de pijl op de condensator moesten overeen komen. Anderds goed onthouden hoe je oude condensator zat!
Pagina: 1