voor data opslag. Voor belangrijke documenten. Het gaat om ongeveer 32 gb. Is dan een flash drive aan te raden ivm langere levensduur of gaat een harde schijf tegenwoordig al langer mee?
Voor belangrijke documenten kies je toch beide? 1 backup op flash, 1 op hdd. Verder is het zo dat het ook afhangt van de schrijfbewerkingen, bij flash is die wat meer gelimiteerd als met hdds, al wordt dat ook steeds meer verbeterd
flash geheugen kan (volgens de regel) 1.000.000 keer overschreven worden. feit is wel dat er in dergelijk geheugen een systeem ingebouwd zit om elke cel ongeveer gelijk te belasten; het begin van het flash geheugen wordt op deze manier niet veel meer gebruikt dan gelijk welke andere plaats. ook zitten er reserve cellen in: wanneer cellen onbruikbaar worden, worden deze reserve dingen ingeschakeld om de kapotte automatisch te vervangen.
dat is toch wat ik ervan heb gelezen, verbeter me indien nodig
.
rekensommetje: als je aan 20MB/s kan schrijven op flash geheugen (wat volgens mij al snel is, toch voor pakweg SD) dan duurt het 100s vooraleer en 2GB kaart vol is. doe dat een miljoen keer en dan duurt het meer dan 3 jaar dat je aan één stuk nodig hebt vooraleer er fouten zouden beginnen optreden.
dat is toch wat ik ervan heb gelezen, verbeter me indien nodig
rekensommetje: als je aan 20MB/s kan schrijven op flash geheugen (wat volgens mij al snel is, toch voor pakweg SD) dan duurt het 100s vooraleer en 2GB kaart vol is. doe dat een miljoen keer en dan duurt het meer dan 3 jaar dat je aan één stuk nodig hebt vooraleer er fouten zouden beginnen optreden.
Als ze echt belangrijk zijn: op verschillende media, die op verschillende plekken zijn opgeslagen. Flash, harde schijf, internet, DVD. En minstens eens per jaar de media testen, en nieuwe kopieen draaien.Verwijderd schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 21:30:
voor data opslag. Voor belangrijke documenten. Het gaat om ongeveer 32 gb. Is dan een flash drive aan te raden ivm langere levensduur of gaat een harde schijf tegenwoordig al langer mee?
Ben benieuwd wat de belangrijke documenten zijn
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
De data van een HDD wordt na jaren wat minder door dat het magenetisme minder wordt. Maar als je de data er zeg maar 1x per jaar opnieuw op zet is het geen probleem.
Als het gaat om erg belangrijk spul zou ik het niet op 1 HDD maar op 2 stuks zetten. Een HDD kan altijd kapot gaan. De data die voor mij erg belangrijk is heb ik zelfs op 3 HDD's staan.
Als het gaat om erg belangrijk spul zou ik het niet op 1 HDD maar op 2 stuks zetten. Een HDD kan altijd kapot gaan. De data die voor mij erg belangrijk is heb ik zelfs op 3 HDD's staan.