2 harde schijven 1 partitie maken.

Pagina: 1
Acties:
  • 1.048 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• MrVegeta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-02 12:31

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Ik ben vandaag bezig mijn installatie wat op orde te maken. Ik heb 3 schijven in me pc. Een 34GB WDRaptor, een 111GB WD en een 280GB Maxtor schijf.

Op de Raptor schijf heb ik 3 partities gemaakt, 1tje voor Windows XP, 1tje voor Windows Vista en de rest (15 GB) voor games, dat werkt zover zo goed :).

Maar nu heb ik dus nog 2 schijven over en die wil ik graag samen voegen zodat ik 1 schijf van ~400GB heb. Ik heb met partition magic 8 dit geprobeerd maar die kan het niet.

Is er een andere oplossing voor dit probleem?

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-02 00:32

ajhaverkamp

gewoon Arjan

RAID 0

This footer is intentionally left blank

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Vanuit diskmanagement kun je er een spanned volume van maken. Hiervoor moeten het wel dynamic disks zijn als ik me niet vergis, maar je kunt het zonder 3rd party tools zoals partition magic doen.
niet praktisch met 2 disks van verschilllende grootte. Dan zou ik in geval van een RAID controller gaan voor JBOD.

[ Voor 38% gewijzigd door TERW_DAN op 03-01-2008 21:30 ]

• GoldenBatt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 18-02 21:00
gaat je niet lukken, krijg je 2X de kleinste hdd bij elkaar op. Dus verliest die maxtor aardig wat aan data capaciteit...

Specs!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Terw_Dan schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 21:29:
niet praktisch met 2 disks van verschilllende grootte. Dan zou ik in geval van een RAID controller gaan voor JBOD.
Dat heeft dan als bijkomend voordeel dat het e.e.a. zonder dataverlies is uit te breiden met meerdere HD's en dat is bij RAID niet mogelijk.

ARME AOW’er

• GoldenBatt
Guardian Angel schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 21:33:
[...]

Dat heeft dan als bijkomend voordeel dat het e.e.a. zonder dataverlies is uit te breiden met meerdere HD's en dat is bij RAID niet mogelijk.
Pardon? Alle beetje fatsoenlijke raid kaarten kunnen zonder moeite de schijfen toevoegen, verwijderen, of in een andere Raid type plaatsen...

Specs!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Ik dacht dat RAID systeem alleen kon met schijven van even groot. Maar ik heb geen zin om zo'n 170GB kwijt te raken hiervoor (2x110=220 ipv 110+280=390). Ik ben nu toch bezig beide schijven leeg te halen dus dat is geen probleem.

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

• ajhaverkamp

ajhaverkamp

gewoon Arjan

RAID 0 / JBOD (just a bunch of disks), allemaal onbetrouwbaar. 1 dode disk, complete set van data weg. Bv RAID 0 + 1 is een betrouwbare oplossing, maar daarvoor heeft de TS niet genoeg schijven.
Ik zou zelf gewoon lekker met die losse disken gaan werken.

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
De kans dat er een schijf het begeeft acht ik niet zo groot aangezien ik deze al een jaren heb en nog nooit wat mis is gegaan, maar goed. Zoals ik het heb begrepen zijn er 3 manieren om van 2 Harde schijven 1 partitie te maken.

JBOD.
RAID.
Spanning.

Dan zal ik daar mee info over zoeken.

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-02 22:54

tweakerbee

dus..?

JBOD is spanning in dit geval.
RAID is dus RAID0, want RAID1 is mirror en je hebt nog enkele andere RAID vormen (waar je sowieso niet genoeg disks voor hebt of die in de praktijk niet gebruikt worden). Zoals reeds opgemerkt is dit ook niet handig vanwege het verlies aan capaciteit en vermoedelijk snelheid.

Spanning kan ook nog met dynamic disks. Als je een Professional versie van bijv. XP gebruikt kun je dat gebruiken. Zie daarvoor je Disk Management (diskmgmt.msc).

[ Voor 12% gewijzigd door tweakerbee op 03-01-2008 21:49 ]

You can't have everything. Where would you put it?

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

GoldenBatt schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 21:35:
[...]
Pardon? Alle beetje fatsoenlijke raid kaarten kunnen zonder moeite de schijfen toevoegen, verwijderen, of in een andere Raid type plaatsen...
Heb je ook gelezen welk MB de TS heeft? :)

spoiler:
A8N-E

Dus geen dure Areca bijvoorbeeld.

Ik denk dat het weleens handig zou zijn de FAQ en de RAID-FAQ te lezen.

[ Voor 15% gewijzigd door Guardian Angel op 03-01-2008 21:55 ]

ARME AOW’er

• GoldenBatt
Guardian Angel schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 21:51:
[...]

Heb je ook gelezen welk MB de TS heeft? :)

spoiler:
A8N-E

Dus geen dure Areca bijvoorbeeld.

Ik denk dat het weleens handig zou zijn de FAQ en de RAID-FAQ te lezen.
Ooh, moederbord had ik nog geen eens naar gekeken. Maar inderdaad daar wil dat niet mee. Heb zelf een Raid0 Array met 2disks voor OS ook via Onboard, maar die is erg beperkt ja. Mijn Highpoint met 5Disks is stukken beter wat dat betreft, Areca vondt ik nog net iets te overkill voor mezelf. Maar goed, en deze kan ook prima uitbreiden enz.

Specs!

• 0rbit
  • Laatst online: 18-03-2021
Ik ben recentelijk met soortgelijke problemen geconfronteerd. Nog wat vragen en opmerkingen van mijn kant:

Is het met spanning dan niet zo dat je de bestanden op onbeschadigde drives bij uitval gewoon terug kunt halen of ben je alles kwijt? Dat zou spanning denk ik een goede oplossing maken.

Kun je met die Windows tool eigenlijk ook een RAID 0 op verschillende schijven (type/grootte, SATA vs. PATA) bouwen, waarbij je de grootte van de array over beide disks gelijk verdeelt? Is dat mogelijk en heeft dit nadelen? (Stel dat je bijv. een 250 GB PATA en een 320 GB SATA (dynamische) schijf hebt. Kun je dan die 320 GB opdelen in twee partities (250+70) om de twee 250 GB grote partities in software RAID0 te laten werken?)

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Mr_Atheist schreef op vrijdag 04 januari 2008 @ 13:04:
Is het met spanning dan niet zo dat je de bestanden op onbeschadigde drives bij uitval gewoon terug kunt halen of ben je alles kwijt? Dat zou spanning denk ik een goede oplossing maken.
Er is geen sprake van RAID en dus zou de conclusie moeten zijn dat alleen de data van de kapotte HD verdwijnt.

Maar waarom zou je aan JBOD denken? Of data nu op 1 grote partitie bestaande uit 2 HD's in JNOD staat of op 2 aparte HD's met elk 1 partitie staat maakt toch niets uit?

ARME AOW’er

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13:03
ajhaverkamp schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 21:38:
RAID 0 / JBOD (just a bunch of disks), allemaal onbetrouwbaar. 1 dode disk, complete set van data weg.
JBOD is niks minder onbetrouwbaar als gewoon 2 disks toch? 1 schijf dood, data van die schijf weg.

Anders dan bij RAID0 waar je met 1 dode schijf alle data kwijt bent.

• ajhaverkamp

ajhaverkamp

gewoon Arjan

The Realone schreef op vrijdag 04 januari 2008 @ 16:17:
[...]
JBOD is niks minder onbetrouwbaar als gewoon 2 disks toch? 1 schijf dood, data van die schijf weg.

Anders dan bij RAID0 waar je met 1 dode schijf alle data kwijt bent.
JBOD: 1 disk dood, volume = kapot, misschien kun je dan nog de data redden van de werkende disk(en) met een speciale recovery tool.

• 0rbit
  • Laatst online: 18-03-2021
Guardian Angel schreef op vrijdag 04 januari 2008 @ 14:14:
[...]

Er is geen sprake van RAID en dus zou de conclusie moeten zijn dat alleen de data van de kapotte HD verdwijnt.

Maar waarom zou je aan JBOD denken? Of data nu op 1 grote partitie bestaande uit 2 HD's in JNOD staat of op 2 aparte HD's met elk 1 partitie staat maakt toch niets uit?
Ikzelf speel meer met het idee van software RAID 0 op schijven van verschillende grootte.

JBOD is denk ik alleen handig als je bijvoorbeeld 2x500 GB hebt en 800 GB MP3 die je onder één driveletter wil benaderen. Verder heeft het natuurlijk geen nut behalve gebruiksgemak in bijzondere gevallen.

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

• ajhaverkamp

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Mr_Atheist schreef op vrijdag 04 januari 2008 @ 18:13:
[...]
Ikzelf speel meer met het idee van software RAID 0 op schijven van verschillende grootte.

JBOD is denk ik alleen handig als je bijvoorbeeld 2x500 GB hebt en 800 GB MP3 die je onder één driveletter wil benaderen. Verder heeft het natuurlijk geen nut behalve gebruiksgemak in bijzondere gevallen.
Je een disk tevoorschijn laten komen als een folder op een andere HD, ipv een eigen drive letter te geven (zie Windows disk management). Dus zelfs in dat geval zou ik geen JBOD gebruiken (om de reden die ik al eerder gegeven heb).

Pagina: 1