Media Center Meubel

Pagina: 1
Acties:
  • 6.004 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 247379

Topicstarter
(Allereerst, dit forum leek me de meest logische plek. Excuses als dat niet zo is.)

Ik ben van plan een media center te bouwen. Omdat ik geen lelijke PC-kast onder de TV wil hebben, en omdat ik die logge media center behuizingen niet mooi vind, ben ik gaan denken om een manier om een media center pc zo onzichtbaar mogelijk in een bestaand TV meubel in te bouwen. De ideeën liepen al snel uit de hand, en daarom heb ik nu het plan opgevat om het volgende te bouwen:

Een standaard Ikea-achtig TV meubel (zoiets als de Stockholm), met daarin alle nodige hardware voor een Vista Media Center. Dit soort kastjes zijn meestal in drie delen verdeeld (een plank in het midden voor de DVD-speler, en kastjes links en rechts voor DVD's of handleidingen of zoiets. De PC-componenten wil ik in een van die twee kasten aan de zijkant inbouwen.
In de achterwand wil ik een HDMI-aansluiting bouwen (en die intern dus aansluiten op de videokaart) zodat je de TV rechtstreeks op het meubel kan aansluiten. In de zijwand wil ik vervolgens een cardreader en een DVD-RW drive plaatsen, evenals een enkele USB poort voor memorysticks en dergelijke. Uiteraard moet er ook een poort voor een netwerkkabel en een poort voor een voedingskabel (hoe heten die dingen (ze zitten ook in je PSU) eigenlijk, en zijn die lost te verkrijgen?) in de achterwand komen. Toen bedacht ik echter dat ik net zo goed nog twee extra netwerkpoorten en twee stopcontacten in kan bouwen, zodat ik ook de 360 en de Wii meteen op het ding kan aansluiten.

Hier een snel in elkaar geflanst idee: (plaatjes zijn klikbaar)

Afbeeldingslocatie: http://www.waaromzijnbananen.com/pics/mediatronperspectiefthumb.jpg
(De boven-, zij- en achterkant)

Afbeeldingslocatie: http://www.waaromzijnbananen.com/pics/mediatronachterthumb.jpg
(De achterkant)

'Main power' wil ik dus met een standaard voedingskabel aansluiten op het stopcontact. 'Main LAN' is een netwerkverbinding met de router elders in huis. Power 1 en 2, en LAN 1 en 2, zijn dus extra aansluitingen voor de stroom- en netwerkvoorziening van eventuele consoles.

De PC-componenten en de twee stopcontacten wil ik dus allemaal op die power-aansluiting rechtsonderin aansluiten. Verder leek het me handig om een simpele netwerkswitch in te bouwen: de netwerkaansluiting rechtsonderin kan dan in de uplink-poort van die switch, en de netwerkkaart van de pc + de twee extra netwerkpoorten kunnen dan in de 'gewone' poorten van de switch.

Een van de eerste grote problemen (naast dat het een vreselijk karwei gaat zijn om dit ding in elkaar te zetten) is de airflow. Ik overweeg een ventilatierooster bovenin, maar een air-intake aan de zijkkant zal waarschijnlijk ook nodig zijn. Ook maak ik me een beetje zorgen over overbelasting van het stopcontact, al zitten er in feite 'maar' twee consoles en een PC op het stopcontact, niet veel gekker dan een gewoon stekkerblok dus. Maar, misschien zijn er meer beren op de weg dan ik kan zien. Iemand nog meer commentaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

als je er een tv op zet, exit bovenkant ventilatie.

ik zou gewoon gaan voor ventilatie van linksnaar rechts, (koop 2 mooie 120x240 fangris en 2 120 mm fans, een kant 2 gaten hakken en een gril ervoor als inlaat, andere kant 2 gaten hakken en fans erop en grill aan de buitenkant als uitlaat :)

en anders (als de achterkant gegarandeerd ver genoeg van de muur komt) van links achter naar rechts achter ofzo, kijk gewoon welke kant het op kan.
als je trouwens je xbox min of meer klem erin bouwt, dan moet je ook ff regelen dat daar wat gaten in de achterkant komen dat die daar zn hete lucht kwijt kan.

en ja, die connectors voor de stroom zijn los te koop, naam weet ik niet... volgens mij iets van euroconnectors ofzo...

2 stopcontacten... tv+360+wii+???+interne switch/= >2 (of komen er ook stopcontacten binnenin voor de apparatuur?)
ik zou dus voor 3 of 4 of mssn nog wel meer stopcontacten gaan :)
en voor de lan poorten kan je ook van die opbouwdoosjes (net als stopcontacten) kopen, misschien een idee? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

er zijn dus ook mooie pc kasten die op audio/video apparatuur lijken ....

veel stakker dan een kast met gaten waar snoeren in gaan

en dit is maar een voorbeeldje
Afbeeldingslocatie: http://techgage.com/reviews/thermaltake/mozart_vc4000/mozart_04.jpg

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

leuk, maar dan meot je alnog zo'n meubel van 350 euro kopen bij de ikea, *en* zo'n mediacenter kast (die soms ook vrij prijzig zijn)

de ts wil volgens mij graag zelf wat maken, dan moet hij toch zelf weten of hij een mooi meubel met een erin verwerkte pc wil, waarbij de bekabeling ook nog zo veel mogelijk is weggewerkt met alleen externe op of inbouwdoosjes, ipv een standaard tv kastje van ikea met *3* consoles erin... (waarbij je alsnog lekker mag zagen in die ikea kast om ale lucht en kabeldoorvoer goed te krijgen)

[ Voor 10% gewijzigd door AlexanderB op 04-01-2008 00:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

np ... ik heb er vrede mee hoor

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
AlexanderB schreef op vrijdag 04 januari 2008 @ 00:25:
als je er een tv op zet, exit bovenkant ventilatie.
Met een gigantische breedbeeld CRT-TV misschien. Een beetje aardige flatscreen op een voet die middenop de kast staat zou de ventilatie bovenop niet blokkeren.
ik zou gewoon gaan voor ventilatie van linksnaar rechts, (koop 2 mooie 120x240 fangris en 2 120 mm fans, een kant 2 gaten hakken en een gril ervoor als inlaat, andere kant 2 gaten hakken en fans erop en grill aan de buitenkant als uitlaat :)
Klinkt ook goed, ik vraag me alleen af of ik een goed kanaal van de linkerkant van de kast naar de rechterkant kan krijgen. Maar, ik zal het eens bekijken, bedankt!

Ik heb het idee dat de bovenkant (als er alleen een flatscreen op de kast staat) genoeg lucht wegkan.. een 120mm intake fan aan de zijkant zou de luchtstroom dan in een soort L-vormige bocht kunnen sturen. Enig idee of dat voldoende gaat zijn?
2 stopcontacten... tv+360+wii+???+interne switch/= >2 (of komen er ook stopcontacten binnenin voor de apparatuur?)
ik zou dus voor 3 of 4 of mssn nog wel meer stopcontacten gaan :)
en voor de lan poorten kan je ook van die opbouwdoosjes (net als stopcontacten) kopen, misschien een idee? :)
Ik was het stopcontact voor de TV helemaal vergeten, bedankt. :P Er komen ook stopcontacten binnenin voor de apparatuur ja. Die euroconnector of hoe dat ook heet wil ik een intern stekkerblok laten voeden, waar vervolgens de PC, de interne switch, en de externe stopcontacten op aangesloten worden.
De interne switch kan dus gewoon intern erbij, daarvoor hoef ik geen stopcontact aan de buitenkant van de kast te bouwen. :)

Hoe meer stopcontacten aan de buitenkant hoe beter natuurlijk, maar ik maak me een beetje zorgen over de belasting van dat ene stopcontact in de muur waar alles uiteindelijk op aangesloten wordt. Al zouden natuurlijk niet alle consoles tegelijk aanstaan.
fish schreef op vrijdag 04 januari 2008 @ 00:33:

Zoals ik in de OP al zei, die media center behuizingen vind ik dus te log en gewoon niet zo mooi. En inderdaad, dan heb je weer een apparaat in je kastje staan.

Een 'kast met gaten' is dus niet de bedoeling, het is juist het idee dat de PC vrijwel onzichtbaar is, en alleen de broodnodige aansluitingen voor externe apparatuur (tv, consoles) met nette connectoren ingebouwd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjosh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 03-07 16:10
Over de belasting van het stopcontact in de muur hoef je je niet zorgen te maken, onze frituurpan (2000Watt) en Oven (3600Watt) zitten ook gewoon op een normaal stopcontact. Voordat je een stopcontact uit de muur fikt is de stop in de meterkast al gesprongen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de_harde_kern
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07-06 21:20
Je kan de luchtin- of luchtouttake ook gewoon aan de onderkant maken, zie je niets van en als hij ver genoeg van de muur af staak kun je aan de achterkant het andere gat maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PRaGA88
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 25-02 14:27
hoe groot is de case eigelijk grootgenoeg voor een TV en WII er op te krijgen of moet ge die er langs zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jens17
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 04-07 20:43
de_harde_kern schreef op vrijdag 04 januari 2008 @ 13:34:
Je kan de luchtin- of luchtouttake ook gewoon aan de onderkant maken, zie je niets van en als hij ver genoeg van de muur af staak kun je aan de achterkant het andere gat maken.
wilde ik net zeggen :P zag ik dat van jou staan 8)7

maar idd, 2 flinke fans aan de onderkant en iets subtiels aan de achterkant.. Een paar nexus fans kosten niet zoveel, en zijn zo goed als onhoorbaar :)

Lijkt me vrij akelig, gezoem van de pc in de stilte van de film >:)

Oja, waar ik zelf persoonlijk wel gek op ben "Melkglas" !.. Weet niet of jij het wat vind?

Maar heb zelf een pc met een strookje (10mm*.. ) melkglas met een subtiel ledje erachter :) Oogt wel heel gaaf.

[ Voor 15% gewijzigd door jens17 op 04-01-2008 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Intake aan de onderkant, dat klinkt goed. Hoeveel cm zou het ding dan minimaal van de grond moeten staan?
PRaGA88 schreef op vrijdag 04 januari 2008 @ 15:42:
hoe groot is de case eigelijk grootgenoeg voor een TV en WII er op te krijgen of moet ge die er langs zetten
Dat ligt helemaal aan het kastje dat ik ga kopen. :) Ik wil wel proberen de TV en Wii (en 360) er allemaal op/in te zetten.
jens17 schreef op vrijdag 04 januari 2008 @ 17:36:
[...]
maar idd, 2 flinke fans aan de onderkant en iets subtiels aan de achterkant.. Een paar nexus fans kosten niet zoveel, en zijn zo goed als onhoorbaar :)

Lijkt me vrij akelig, gezoem van de pc in de stilte van de film >:)
Mij ook, daarom ben ik een beetje huiverig voor te veel fans. :) Ik heb (op de voeding en de CPU koeler na) een fanloos systeem op het oog, maar goed, voor de airflow zal ik wel iets moeten. Ik zal eens naar Nexus kijken, bedankt.
jens17 schreef op vrijdag 04 januari 2008 @ 17:36:
Oja, waar ik zelf persoonlijk wel gek op ben "Melkglas" !.. Weet niet of jij het wat vind?

Maar heb zelf een pc met een strookje (10mm*.. ) melkglas met een subtiel ledje erachter :) Oogt wel heel gaaf.
Melkglas! Geen idee wat dat is. :P Wat moet ik me daarbij voorstellen, een soort wit matglas? Klinkt wel chique moet ik zeggen. Heb je misschien wat foto-voorbeelden?

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 247379 op 04-01-2008 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebels
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-05-2023

Rebels

watev?!

fish schreef op vrijdag 04 januari 2008 @ 00:33:

en dit is maar een voorbeeldje
[afbeelding]
right..
welkom in casemodding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-07 15:06
Over dat stopcontact: zorg voor nette bedrading, 2.5mm², dan zal de zekering in de zekeringkast véél sneller ingrijpen dan de draadjes warm kan worden. Er kan best wat op een stopcontact, dat zal geen probleem zijn.
Als je het over de bouw van het geheel wil gaan hebben, wordt het een CIP en heb je toestemming nodig, zie ook Casemods in Progress. Je krijgt dan meteen ook wat extra aandacht, en kan je noeste arbeid showen ;) .

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
naftebakje schreef op vrijdag 04 januari 2008 @ 19:20:
Over dat stopcontact: zorg voor nette bedrading, 2.5mm², dan zal de zekering in de zekeringkast véél sneller ingrijpen dan de draadjes warm kan worden. Er kan best wat op een stopcontact, dat zal geen probleem zijn.
[mbr]Als je het over de bouw van het geheel wil gaan hebben, wordt het een CIP en heb je toestemming nodig, zie ook Casemods in Progress. Je krijgt dan meteen ook wat extra aandacht, en kan je noeste arbeid showen ;) [/].
Bedankt voor de info over de bedrading. Ik ben best huiverig voor dat soort dingen, dus 2,5mm it is. :)

En, bedankt voor de tip over CiP. Als ik mijn definitieve plannen op papier heb staan en zeker weet dat ik aan de bouw kan gaan beginnen, zal ik zeker een startpost submitten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ideetje wat ik net krijg i.v.m. dat melkglas: de infrarood-receiver van de afstandsbediening vlak achter een melkglas-paneeltje plaatsen. Eigenlijk er tegenaan. Weet iemand of de afstandsbediening dan nog werkt? Ik neem aan dat dat melkglas/opaalglas de IR-straal verspreidt, maar maakt dat uit als de ontvanger er vlak tegenaan zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

ja, dat zou denk ik wel werken, melkglas geeft ook licht door, zij het dat het compleet verstrooid word, (net als je een vel papier voor een lamp houd, je ziet nog wel licht, maar niet wat er achter is...)
ik denk wel dat het kan, en anders moet je een andere oplossingbedenken die je netjes kan wegwerken...
(bijv stukje glasvezel wardoor je dus alleen maar een klein gaatje aan de buitenkant van het meubel hebt waar je op mikt, en aan de binnenkant het glasvezeltje aan het oogje lijmen...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c0ne
  • Laatst online: 19-03-2020

c0ne

It's m3!

Anoniem: 247379 schreef op vrijdag 04 januari 2008 @ 20:14:
[...]

Bedankt voor de info over de bedrading. Ik ben best huiverig voor dat soort dingen, dus 2,5mm it is. :)

En, bedankt voor de tip over CiP. Als ik mijn definitieve plannen op papier heb staan en zeker weet dat ik aan de bouw kan gaan beginnen, zal ik zeker een startpost submitten. :)
Trek de bedrading voor het stopcontact wel even door een stuk pvc buis, of als dat lastig is door een stuk flexibel pvc. Mocht het ooit gaan vonken heb je er nog wat bescherming omheen.

Ik ga je project volgen, heb eenzelfde in ontwikkeling, alleen heb ik als extra een 7" touchscreen (automotive schermpje) control-unit in gedachten. Kan ik met verjaardagen etc toch mijn muziek spelen zonder dat de tv aan staat.

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!", But nobody rubs your dick and says "Good Job"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23-06 17:24

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Ik vraag me eigenlijk af hoe lang de bekabeling wordt in de meubel. De DVD speler aan de kant zit heel wat verderop dan HDMI en andere aansluitingen daar. Hoe groot wordt meubel eigenlijk?
Te lange kabels zorgt voor meer verliezen en zal het minder optimaal werken.

In mijn gedachte is gewoon systeemkast in de meubel bouwen, zodat je niks van ziet aan buitenkant meubel en is het nog steeds netjes. Maar ikzelf pak gewoon prachtig uitziende systeemkast en zet het dan tussen de Hifi systeem neer, alsof het onderdeel van is. Je ziet er nauwelijks van en het werkt ook prima. Gewoon zorgen dat kleur gelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
AlexanderB schreef op zondag 06 januari 2008 @ 12:09:
ja, dat zou denk ik wel werken, melkglas geeft ook licht door, zij het dat het compleet verstrooid word, (net als je een vel papier voor een lamp houd, je ziet nog wel licht, maar niet wat er achter is...)
ik denk wel dat het kan, en anders moet je een andere oplossingbedenken die je netjes kan wegwerken...
(bijv stukje glasvezel wardoor je dus alleen maar een klein gaatje aan de buitenkant van het meubel hebt waar je op mikt, en aan de binnenkant het glasvezeltje aan het oogje lijmen...)
Precies, het wordt verstrooid, maar hopelijk komt er nog genoeg in de ontvanger. Ik zal eens proberen, anders is dat idee met het glasvezeldraadje ook wel wat. Bedankt!
c0ne schreef op zondag 06 januari 2008 @ 12:30:
Trek de bedrading voor het stopcontact wel even door een stuk pvc buis, of als dat lastig is door een stuk flexibel pvc. Mocht het ooit gaan vonken heb je er nog wat bescherming omheen.
Prima idee, ga ik doen.
c0ne schreef op zondag 06 januari 2008 @ 12:30:
Ik ga je project volgen, heb eenzelfde in ontwikkeling, alleen heb ik als extra een 7" touchscreen (automotive schermpje) control-unit in gedachten. Kan ik met verjaardagen etc toch mijn muziek spelen zonder dat de tv aan staat.
Oeh. :D Dat klinkt goed, laat het weten als je eraan begint.
MrDummy schreef op zondag 06 januari 2008 @ 12:44:
In mijn gedachte is gewoon systeemkast in de meubel bouwen, zodat je niks van ziet aan buitenkant meubel en is het nog steeds netjes. Maar ikzelf pak gewoon prachtig uitziende systeemkast en zet het dan tussen de Hifi systeem neer, alsof het onderdeel van is. Je ziet er nauwelijks van en het werkt ook prima. Gewoon zorgen dat kleur gelijk is.
Alleen als je gewoon je systeemkast in het meubel bouwt, kan je niet meer bij je DVD-drive of cardreader. :) Dus die moet je dan alsnog uit je PC halen en of bovenop het kastje leggen, of een gat in de zijkant zagen en hem daarin plaatsen. Ook moet je dan zorgen dat de fans in de systeemkast goed kunnen ademen, dus je moet ducts in en uit het meubel maken, enzovoort. Daarnaast is een tv-meubel al een behuizing. Waarom zou ik er dan nog een kopen om daarin te zetten? :P

Ik snap je punt hoor, en uiteraard is het gewoon simpeler om een systeemkast uit het zicht te zetten of een mooie media center behuizing te kopen. Maar ja, het is niet voor niets een hobby, he? :P
MrDummy schreef op zondag 06 januari 2008 @ 12:44:
Ik vraag me eigenlijk af hoe lang de bekabeling wordt in de meubel. De DVD speler aan de kant zit heel wat verderop dan HDMI en andere aansluitingen daar. Hoe groot wordt meubel eigenlijk?
Te lange kabels zorgt voor meer verliezen en zal het minder optimaal werken.
Klopt, heb ik ook over zitten denken. Maar als ik het goed berekend heb zou ik met standaard-lengtes uit moeten komen.

Ik heb van de week bij de Ikea twee Flärke kastjes gekocht voor nog geen €10 per stuk, dus prima om lekker in te zagen. Ik ben van plan ze wit te verven en op iets hogere pootjes te zetten (ze zijn vrij laag, bovendien kan ik dan mooi een intake in de bodem maken). Het linkerkastje laat ik open, het rechter wil ik dichtmaken en de hardware inbouwen. Eén zo'n kastje is 63cm breed, dus het geheel wordt zo'n 126cm. Alle aansluitingen zitten in/naast het rechterkastje, dus langer dan een meter hoeven de meeste kabels niet te worden.

Ik heb in Sketchup wat (op schaal) zitten passen en meten (klikbaar):

Afbeeldingslocatie: http://www.waaromzijnbananen.com/pics/mediacenterachterthumb.jpg
De achterkant, met moederbord + CPU koeler (zuigt lucht aan uit de bodem), voeding, casefan in de achterwand, twee HD's (over de plaatsing daarvan ben ik nog niet uit) en een DVD-RW drive in de zijkant. Het moederbord is wel 90 graden gedraaid (aansluitingen die normaal links zitten, zitten nu onder), ik hoop dat dat geen problemen gaat geven.

Afbeeldingslocatie: http://www.waaromzijnbananen.com/pics/mediacentervoorthumb.jpg
En de voorkant. Dit zijn dus gewoon twee Flärke kastjes naast elkaar. De linker is open, achter die plaat voor de rechter zit alle hardware. Ik zit eraan te denken om dat gat in het midden dicht te maken met een melkglas-deurtje waar de IR-receiver achter zit, en misschien de power switch van de PC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

je kan trouwens wel een oude pc kast nemen en daar het bevestigingsmateriaal uit slopen (moederbord bakje, hdd houders, optische drive montage, etc, en die gewown in je houten kastjes vastzetten, zodat je makkelijk kan vastschroeven.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c0ne

c0ne

It's m3!

[afbeelding]
En de voorkant. Dit zijn dus gewoon twee Flärke kastjes naast elkaar. De linker is open, achter die plaat voor de rechter zit alle hardware. Ik zit eraan te denken om dat gat in het midden dicht te maken met een melkglas-deurtje waar de IR-receiver achter zit, en misschien de power switch van de PC.
Afbeeldingslocatie: http://conekop.nl/folder_of_doom/tw_meubel_1.jpg

Hoeveel ruimte heb je hier tussen die 2 zijkanten?

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!", But nobody rubs your dick and says "Good Job"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
c0ne schreef op zondag 06 januari 2008 @ 19:00:
[...]

[afbeelding]

Hoeveel ruimte heb je hier tussen die 2 zijkanten?
13cm. Ik zit eraan te denken om er een deurtje met een glaspaneeltje in te zetten. Hoezo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c0ne

c0ne

It's m3!

Anoniem: 247379 schreef op zondag 06 januari 2008 @ 20:27:
[...]
13cm. Ik zit eraan te denken om er een deurtje met een glaspaneeltje in te zetten. Hoezo?
Waarom dan achter dat deurtje niet de drives die je wilt gebruiken? zit alles uit het zicht.

Edit

Eerst meten dan tiepen, kan wel eens krap worden. K heb hier toevallig een slimline drive liggen en dat zou wel passen (12,9)

[ Voor 18% gewijzigd door c0ne op 06-01-2008 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 27-06 17:20

Bravo

Second Best

Anoniem: 247379 schreef op zondag 06 januari 2008 @ 20:27:
[...]

Ik denk dat c0ne hetzelfde idee kreeg als ik nu krijg.
Is het niet mogelijk om je pc hiertussen in te bouwen? De maximale hoogte die je vaak hebt is de hoogte van je PCI of andere insteekkaarten. Dit is 10 cm, dus alles zou er heel mooi tussen in passen.
Zo kun je optimaal gebruik maken van de ruimte die je hebt.

Een eventuele dvd speler zou je 90 graden kunnen draaien en verticaal monteren en dan zit alles er tussen in! :D

Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
c0ne schreef op zondag 06 januari 2008 @ 20:42:
[...]

Waarom dan achter dat deurtje niet de drives die je wilt gebruiken? zit alles uit het zicht.

Edit

Eerst meten dan tiepen, kan wel eens krap worden. K heb hier toevallig een slimline drive liggen en dat zou wel passen (12,9)
Kan, maar in principe heb ik in dat rechterkastje ook nog genoeg ruimte voor de schijven, en daar liggen ze ook uit het zicht. Maar het kan ivm hitte misschien wel handig zijn ze in die aparte ruimte te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bravo schreef op zondag 06 januari 2008 @ 20:44:
[...]

Ik denk dat c0ne hetzelfde idee kreeg als ik nu krijg.
Is het niet mogelijk om je pc hiertussen in te bouwen? De maximale hoogte die je vaak hebt is de hoogte van je PCI of andere insteekkaarten. Dit is 10 cm, dus alles zou er heel mooi tussen in passen.
Zo kun je optimaal gebruik maken van de ruimte die je hebt.

Een eventuele dvd speler zou je 90 graden kunnen draaien en verticaal monteren en dan zit alles er tussen in! :D
Klinkt goed, maar... wordt dat niet superkrap? Lijkt me ivm hitte niet echt lekker. Maar, ik ga kijken, want het is wel een erg leuk idee. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06 16:35
Hmm origineel idee om je PC in iets van ikea te bouwen :-)

Afbeeldingslocatie: http://files.raqxs.nl/ikea/ikea1.JPG

Afbeeldingslocatie: http://files.raqxs.nl/ikea/ikea3.JPG

Afbeeldingslocatie: http://files.raqxs.nl/ikea/ikea4.JPG

Afbeeldingslocatie: http://files.raqxs.nl/ikea/ikea5.JPG

Hardware:

Het is een Via Epia MII-6000 met een 200GB IDE disk en een Intel 1000GT desktop adapter.

Functie is:

FTP backup locatie voor mn webserver.
HellaNZB pomp station.

Debian 4

Tijd:

Ik ben ongeveer 2 uurtjes bezig geweest met een boor en een stanleymesje / lijmpistool

Resultaat:

Vriendin gelukkig omdat het bordje niet meer los door de kamer zwerft _/-\o_

[ Voor 6% gewijzigd door raymonvdm op 19-12-2008 23:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 205192

Wat voor hout ga je gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Net even in Sketchup gekeken.. Als ik een kleinere CPU koeler neem, zou ik het moederbord + kaarten in het middengedeelte kunnen passen. Maar dan is er weinig plek over voor de twee harde schijven, de voeding, de DVD-drive, card-reader, enzovoort. En dan moet ik nog iets bedenken voor die twee extra stopcontacten en netwerkaansluitingen. :P

Maar ik merk dat ik het geheel wel iets handiger in kan delen. Wie weet kan ik een deel van dat rechterkastje nog gebruiken voor wat DVD doosjes of zo.
Goeie vraag. Volgens Ikea zijn die kastjes gemaakt van spaanplaat en hardboard. Ik moet zeggen dat die planken een stuk zwaarder en steviger aanvoelden dan ik had verwacht.
raymonvdm schreef op zondag 06 januari 2008 @ 20:47:
Hmm origineel idee om je PC in iets van ikea te bouwen :-)
Gave mod. :)

Tja, Ikea-modding is er al een tijdje he. Niet verwonderlijk ook, al die spullen zijn lekker simpel in elkaar te zetten (en weer uit elkaar te halen), en (meestal) supergoedkoop. Ik had eerst bij allerlei meubelzaakjes naar kastjes gekeken, en die kwamen meestal uit tussen de €280 en €500. Dan zijn twee kastjes voor €20 totaal een stuk prettiger natuurlijk. :)

[ Voor 25% gewijzigd door Anoniem: 247379 op 06-01-2008 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c0ne

c0ne

It's m3!

Anoniem: 247379 schreef op zondag 06 januari 2008 @ 20:58:
Net even in Sketchup gekeken.. Als ik een kleinere CPU koeler neem, zou ik het moederbord + kaarten in het middengedeelte kunnen passen. Maar dan is er weinig plek over voor de twee harde schijven, de voeding, de DVD-drive, card-reader, enzovoort. En dan moet ik nog iets bedenken voor die twee extra stopcontacten en netwerkaansluitingen. :P

Maar ik merk dat ik het geheel wel iets handiger in kan delen. Wie weet kan ik een deel van dat rechterkastje nog gebruiken voor wat DVD doosjes of zo.

[...]

Goeie vraag. Volgens Ikea zijn die kastjes gemaakt van spaanplaat en hardboard. Ik moet zeggen dat die planken een stuk zwaarder en steviger aanvoelden dan ik had verwacht.
Mischien die tussenruimte gebruiken voor je HD's, DVD en eventueel exp. slot (cardreader ofzo).
De rest van de onderdelen dan gewoon achter de plaat,
zodat je de "afdekplaat" van het rechter kastje genoeg naar achter kunt laten verspringen om daar 2 cd-plankjes te maken.

/Photoshop opzoekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
c0ne schreef op zondag 06 januari 2008 @ 21:04:
[...]

Mischien die tussenruimte gebruiken voor je HD's, DVD en eventueel exp. slot (cardreader ofzo).
De rest van de onderdelen dan gewoon achter de plaat,
zodat je de "afdekplaat" van het rechter kastje genoeg naar achter kunt laten verspringen om daar 2 cd-plankjes te maken.

/Photoshop opzoekt.
Heb ik ook naar gekeken... De DVD-drive moet dan wel dwars, anders past 'ie niet. En als ik hem met de afstandsbediening per ongeluk eject dan ramt dat laatje tegen het deurtje aan. :P

Een USB-poort of een cardreader achter dat deurtje kan ook, maar ik zie het alweer gebeuren dat er dan iemand met een externe harde schijf of een USB-stick die net te lang is aan komt zetten, waardoor dat deurtje niet dichtkan.

Als er slot-drives zouden zijn die hooguit 13cm breed zijn, dan zou dat wel enorm hip zijn om midden-bovenin in te bouwen, natuurlijk. :)

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 247379 op 06-01-2008 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c0ne

c0ne

It's m3!

Anoniem: 247379 schreef op zondag 06 januari 2008 @ 21:10:
[...]

Heb ik ook naar gekeken... De DVD-drive moet dan wel dwars, anders past 'ie niet. En als ik hem met de afstandsbediening per ongeluk eject dan ramt dat laatje tegen het deurtje aan. :P
Slimline drive moet passen.Maar dat deurtje rammen zit wat in.
Een USB-poort of een cardreader achter dat deurtje kan ook, maar ik zie het alweer gebeuren dat er dan iemand met een externe harde schijf of een USB-stick die net te lang is aan komt zetten, waardoor dat deurtje niet dichtkan.

Als er slot-drives zouden zijn die hooguit 13cm breed zijn, dan zou dat wel enorm hip zijn om midden-bovenin in te bouwen, natuurlijk. :)
2,5" wisselframes mischien? Zit je wel weer met 2,5 HD's.
3,5' Wisselframes zijn er ook, maar dan zou je daar mischien het frontje voor moeten modden.

Afbeeldingslocatie: http://conekop.nl/folder_of_doom/tw_meubel_2.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door c0ne op 06-01-2008 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Brainwave! Heeft iemand de afmetingen van een Xbox 360 voeding? Dat tussenvak zou ideaal zijn om voedingen van externe apparaten in op te bergen, liggen die ook meteen uit het zicht.
Ziet er ook heel erg netjes uit... Dilemma, dilemma...

[ Voor 40% gewijzigd door Anoniem: 247379 op 06-01-2008 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c0ne

c0ne

It's m3!

Anoniem: 247379 schreef op zondag 06 januari 2008 @ 21:21:
Brainwave! Heeft iemand de afmetingen van een Xbox 360 voeding? Dat tussenvak zou ideaal zijn om voedingen van externe apparaten in op te bergen, liggen die ook meteen uit het zicht.

[...]

Ziet er ook heel erg netjes uit... Dilemma, dilemma...
Laat je niet teveel van je eigen plan trekken door mijn brainwaves hoor, k wil nog wel eens doordraven.

Probeerde vorige week mijn idee te visualiseren voor mijn vriendin, maar die snapt er allemaal niets meer van als ik zo begin te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 27-06 17:20

Bravo

Second Best

De hardware komt in het midden dan wel allemaal dicht op elkaar te zitten, maar hierdoor kun je ook je luchtstroom goed langs de verschillende onderdelen forceren. Dit heeft als voordeel dat je met een minimale luchtstroom en dus minimaal aantal fans (= minimaal geluid) alles redelijk goed kunt koelen.

De reden dat ik op dit idee kwam is dat ik zelf eens een complete HTPC in een DVD speler wilde bouwen van 42x12 cm (front).

Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Na nog wat geprobeer heb ik een eerste 'definitief' ontwerp in elkaar gedraaid. (De ervaring leert natuurlijk dat hierop nog een aantal 'definitieve' ontwerpen op volgen.)

Ik heb alle componenten zoveel mogelijk op schaal gemaakt, dus als het goed is zou het precies zo moeten passen.

Allereerst de voorkant: (plaatjes zijn weer klikbaar)

Afbeeldingslocatie: http://www.waaromzijnbananen.com/pics/definitief1t.jpg
Ik heb dat vak in het midden dichtgemaakt met een deurtje dat een mat/melkglaspaneeltje zal hebben. Hopelijk weet de IR ontvanger hier doorheen te 'kijken'.

Afbeeldingslocatie: http://www.waaromzijnbananen.com/pics/definitief2t.jpg
Als je het middendeurtje opent, bevinden zich daarachter het oog van de IR receiver, en een powerbutton voor de PC (mocht ik hem nog een keer geforceerd uit willen zetten). Het rechterpaneel klapt naar beneden open, en daarachter zit een ietwat ondiepe ruimte voor handleidingen, kabels, en andere accesoires.

Afbeeldingslocatie: http://www.waaromzijnbananen.com/pics/definitief3t.jpg
Aan de achterkant bevinden zich een schakelaar om de energie in het hele ding uit te zetten, een AC connector om het geheel van energie te voorzien, en een netwerk- en coaxaansluiting voor ethernet en kabelontvangst.

Een grote casefan in het midden blaast de warme lucht naar achteren (daarbij geholpen door de PSU ernaast). In het middengedeelte bevindt zich aan de onderkant een open ruimte om externe voedingen van consoles, de tv, audioapparatuur enzovoort uit het zicht te leggen. Ik zit eraan te denken om een soort rekje te maken om ze een beetje uit elkaar te houden.

Daarboven bevinden zich een HDMI-aansluiting voor de TV, een USB poort voor onvoorziene externe USB-apparaten, twee ethernetpoorten voor bijvoorbeeld consoles, en vier stopcontacten. Een voor de TV, een voor de audioapparatuur, en nog twee voor consoles.

Afbeeldingslocatie: http://www.waaromzijnbananen.com/pics/definitief4t.jpg
Aan de zijkant bevinden zich nog een DVD-RW speler en een 3,5" cardreader met USB poort voor externe harde schijven of usb sticks. Aan de onderkant (het geheel zal op pootjes komen te staan) zuigt een 120mm fan koele lucht van de vloer aan.

Afbeeldingslocatie: http://www.waaromzijnbananen.com/pics/definitief5t.jpg
En tenslotte intern: links de DVD-RW en cardreader, een intern stekkerblok voor apparaten met externe voeding (de switch en de cardreader bijvoorbeeld), twee harde schijven die ik op de een of andere manier op wil hangen om resonantie te voorkomen, de moederbord-enzovoort-combinatie, de PSU (deze steekt dus niet uit aan de buitenkant, alleen de hete lucht blaast naar buiten. De voedingskabel blijft gewoon intern), en helemaal rechts nog een 1Gb netwerkswitch voor de PC en de twee externe netwerkaansluitingen.

En dat is hem voorlopig. Iemand nog opmerkingen of suggesties? Airflow in orde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stereohead
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 04-07 21:46
Ik zou nog wel even een luchtfilter plaatsen bij die fan onderin, anders zuig je veel stof van de grond je kast in denk ik.

[ Voor 31% gewijzigd door stereohead op 10-01-2008 07:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd...
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 27-06 14:53
Ik heb deze oplossing bedacht. Misschien een idee.

Aan de voorkant alleen een degelijke aan/uit knop en achter een klepje een dvd-speler.
Bediening vanaf de bank met draadloze muis. Aan de voorkant zit ook nog een klep waarachter in de toekomst nog andere apparatuur kan worden geplaatst (Wii ofzo). Helemaal onderin zit ruimte waar je alle snoeren en bv een stekkerblok van de achterkant in kwijt kan.
Zelf ben ik er erg tevreden over :) (en mn vriendin ook, ook niet onbelangrijk ;) ).

http://www.sjoerdspagina.tk/ onder DIY, mediacenter.

Afbeeldingslocatie: http://c73.student.utwente.nl/sjoerd/diy/mediacenter/IMG_5310.jpg

Afbeeldingslocatie: http://c73.student.utwente.nl/sjoerd/diy/mediacenter/IMG_5312.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ziet er erg gaaf uit. Ik zou steeds als de dood zijn dat ik hem om zal stoten, maar die voet lijkt me breed zat. :)

Tussendoor, ik heb nog een powerswitch + wirwar van kabels (met PC speaker enzovoort) nodig, en een ac-aansluiting, en het leek mij handig die uit een bestaande kast te slopen. Deze kast:

Afbeeldingslocatie: http://www.alternate.nl/pix/prodpic/450x450/t/tqxvc1_3.jpg

..is de goedkoopste die ik kan vinden, en als ik het zo zie is die AC-connector er gewoon uit te schroeven. Iemand die weet wat er aan de andere kant van die kabel zit? Het lijkt mij een female connector (om op een voeding aan te sluiten die voorin de kast zit??), maar ik zie het niet helemaal zeker. Het lijkt mij een aardige kast voor de onderdelen (bijvoorbeeld ook de plaat om het moederbord op te monteren), maar ik kan geen verdere informatie erover vinden. Het is de Asus TT-672, maar ik kan nergens Engels of Nederlandstalige informatie over dat ding vinden. De Asus site beweert zelfs dat ze geen behuizingen verkopen? Iemand die deze kast kent en er meer over kan vertellen?

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 247379 op 10-01-2008 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-12-2024
Zoek op marktplaats een oud barrel. Daar kun je de onderdelen uit halen die je wilt hebben voor een prikkie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReseTTim
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10:36

ReseTTim

Chocolate addicted

gezien de stofproblemen zal ik geen fan aan de onderkant plaatsen. ik zou eerder een fan aan de achterkant plaatsen en deze met een buigzame koker naar de cpu doorsluizen. dit is veel effectiever!

waarom niet de mobo met een oude pc tray aan de achterkant eruit steken? hoef je geen rare HDMI, Ethernet, DVI en andere aansluitingen op de kast te monteren. scheelt een hoop geld ;) achterkant ziet toch niemand als die kast uiteindelijk staat

Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ReseTTim schreef op vrijdag 11 januari 2008 @ 11:06:
gezien de stofproblemen zal ik geen fan aan de onderkant plaatsen. ik zou eerder een fan aan de achterkant plaatsen en deze met een buigzame koker naar de cpu doorsluizen. dit is veel effectiever!
Ivm stof is dat misschien wel een goed idee ja, ik zal eens kijken. Maar... effectiever? Mij lijkt juist dat je effectiever gebruik maakt van de luchtstroom als je rechtstreeks op de koeling blaast, niet als je de lucht eerst door een gebogen kanaal moet leiden. Waarom is dat precies effectiever?
waarom niet de mobo met een oude pc tray aan de achterkant eruit steken? hoef je geen rare HDMI, Ethernet, DVI en andere aansluitingen op de kast te monteren. scheelt een hoop geld ;) achterkant ziet toch niemand als die kast uiteindelijk staat
Daar is de kast te ondiep voor. Bovendien, als ik de netwerkkabel meteen in het moederbord prik, dan heb ik geen netwerkverbindingen voor de consoles.

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 247379 op 11-01-2008 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReseTTim
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10:36

ReseTTim

Chocolate addicted

Anoniem: 247379 schreef op vrijdag 11 januari 2008 @ 11:10:
Ivm stof is dat misschien wel een goed idee ja, ik zal eens kijken. Maar... effectiever? Mij lijkt juist dat je effectiever gebruik maakt van de luchtstroom als je rechtstreeks op de koeling blaast, niet als je de lucht eerst door een gebogen kanaal moet leiden. Waarom is dat precies effectiever?
de koker hoeft niet perse gebogen zijn. maar door het gebruik van een koker verspreidt de lucht zich niet. wanneer je geen koker hebt verspreid de lucht zich in de case. dat is het verschil.. en tja je kunt dit natuurlijk ook de warmte wegzuigen bij de cpu fan op deze manier.. ;) dat is jou keuze..
Daar is de kast te ondiep voor. Bovendien, als ik de netwerkkabel meteen in het moederbord prik, dan heb ik geen netwerkverbindingen voor de consoles.
ok, dacht dat je genoeg diepte had.. mmh is je case minder dan 25cm diep :?
en voor dat netwerk een switch plaatsen ;) :)

Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c0ne

c0ne

It's m3!

*schopt topic wakker*

Is er al iets gebouwd???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
c0ne schreef op zondag 27 januari 2008 @ 13:58:
*schopt topic wakker*

Is er al iets gebouwd???
*schrikt*

De status van het project is als volgt:

Afbeeldingslocatie: http://www.waaromzijnbananen.com/pics/mediacenterbouw.jpg
(Jaja, ik heb hier even niet de middelen om er een echte thumbnail van te maken.)

Oftewel, er liggen bij mij thuis op dit moment twee Flarke-kastjes (waarvan een deel in de grondverf staat), twee 120mm fans, een videokaart, een harde schijf, en een tunerkaart. De rest van de hardware haal ik dit weekend, en als ik dan alle definitieve maten en dergelijke heb en het ontwerp daarop heb aangepast, zal ik een CiP-startpost ter beoordeling aanbieden. En uiteraard in dit topic ernaar linken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c0ne

c0ne

It's m3!

Anoniem: 247379 schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 13:42:
[...]

*schrikt*

De status van het project is als volgt:

[afbeelding]
(Jaja, ik heb hier even niet de middelen om er een echte thumbnail van te maken.)

Oftewel, er liggen bij mij thuis op dit moment twee Flarke-kastjes (waarvan een deel in de grondverf staat), twee 120mm fans, een videokaart, een harde schijf, en een tunerkaart. De rest van de hardware haal ik dit weekend, en als ik dan alle definitieve maten en dergelijke heb en het ontwerp daarop heb aangepast, zal ik een CiP-startpost ter beoordeling aanbieden. En uiteraard in dit topic ernaar linken.
Mooi!, zie het wel verschijnen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Thread.Ontwaak();

Ik ben inmiddels redelijk ver met de bouw, CiP startpost is ter goedkeuring aan de hogere goden voorgelegd. We zullen zien. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
En hij is toegestaan. Geinteresseerden kunnen hier verder lezen. :)
Pagina: 1