*.dat bestand opent met wordpad

Pagina: 1
Acties:
  • 797 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Tommy The Cat
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:00
Maat van mij heeft per ongeluk ingesteld dat een *.dat bestand altijd wordt geopend met wordpad. Dit zorgt er in zijn geval voor dat de *.dat bestanden niet meer door het systeem worden gelezen zoals dat zou moeten.

Ik probeer hem te helpen, maar ik krijg het maar niet voor elkaar om dit ongedaan te maken. Kheb het geprobeerd via openen met, maar dan weet ik niet welk programma ik moet selecteren. Ook via standaardprogramma's in het configuratiescherm kom ik niet verder. Google en GoT leverde mij eveneens niets op.

Hoe kan e.e.a. ongedaan worden gemaakt?

Edit:
OS = vista

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

Dit zorgt er in zijn geval voor dat de *.dat bestanden niet meer door het systeem worden gelezen zoals dat zou moeten.
Wat is dan 'de manier' dan? Verder: hangt af van je OS, maar dat noem je niet :P

Als XP: verkenner - Tools - Folder options - File types. En dan verwijderen, maar dan ben je het natuurlijk kwijt. Als het wat anders hoort te zijn volgens jou, zie vraag 1 :P

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14-07 14:59

Sebazzz

3dp

En voor Nautilus (GDM): Eigenschappen -> Openen met en al dan niet een toepassing selecteren.
Waarschijnlijk wil hij een hexeditor of niks eraan hebben ;)

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• TaraWij
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08-02-2025
Waar wil je die dat dan mee openen? Normaal hoef je die niet te openen en maakt het niet echt uit welk programma hier aan is gekoppeld.

Tenzij je een programma gebruikt die om een vage reden toch *.dat als "te openen" formaat gebruikt, voor een lijst van programma's:

http://filext.com/file-extension/dat

---

* TaraWij heeft net ondekt dat .dat niet in zijn register staat, dus je kan die zo verwijderen:

Start > Uitvoeren > Regedit > HKEY_CLASSES_ROOT > Zoek .dat > Rechterknop > Verwijderen

[ Voor 30% gewijzigd door TaraWij op 03-01-2008 21:27 ]

• Tommy The Cat
TaraWij schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 21:24:
* TaraWij heeft net ondekt dat .dat niet in zijn register staat, dus je kan die zo verwijderen:

Start > Uitvoeren > Regedit > HKEY_CLASSES_ROOT > Zoek .dat > Rechterknop > Verwijderen
Ah dat zou de oplossing kunnen zijn. Ik zal 't m z.s.m. laten proberen en dan koppel ik even terug.

• TaraWij
Alleen begrijp ik dit niet goed:
Dit zorgt er in zijn geval voor dat de *.dat bestanden niet meer door het systeem worden gelezen zoals dat zou moeten.
Denk je dat je systeem die bestanden niet kan lezen door wordpad? Of gebruikte je vriend voorheen een applicatie die werkt met .dat bestanden?

• Tommy The Cat
@F_J_K en TomWij

Waarvoor het bestand gebruikt wordt mag hier niet worden besproken. Met welk programma het eventueel behoort te worden gelezen is mij onbekend. Ik weet enkel dat hij voordat hij een standaardprogramma instelde geen problemen had met de toepassing van het bestand. Vandaar dat ik dacht dat ik hoe dan ook eerst terug moest naar een kaal '.dat' bestand om te kijken of de problemen dan over zijn, ook al lijkt het wel of niet instellen van welk standaardprogramma dan ook in eerste instantie niet van belang voor de toepassing.

• TaraWij
Ik weet enkel dat hij voordat hij een standaardprogramma instelde geen problemen had met de toepassing van het bestand.
Dan moet je in het programma dat de .dat bestanden gebruikt terug het programma aan het bestandstype koppelen, gaat dat niet dan zul je dat programma moeten verwijderen en opnieuw installeren.

Verder kunnen we je niet helpen...

• SirDarkAngel
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14-07 11:37
Heb dit ook gehad toen XP net uit was (ander besturingsysteem dus), toen kreeg ik een mediacd van de free record shop met vele trailers. Op die cd stonden vele .dat bestanden. Ik heb in die tijd ook .dat bestanden gekoppeld aan een bepaald programma (denk wordpad, weet ik niet zeker meer).

Geen trailer die meer afspeelde :( Heb toen veel tijd besteed om het op te lossen, dit is nooit gelukt (ja opnieuw installeren van OS)

Lijkt wel of bepaalde programma's .dat bestanden oproepen met een commando waarmee Windows gaat kijken hoe die deze moet openen. Maar ik verwacht dus niet dat het re-installeren van het programma nut heeft. Misschien kan je de leverancier van dit product bellen, er zullen vast meer mensen zijn die dit probleem ooit gehad hebben.

Wilde altijd al iets over computers weten

• TaraWij
*.dat wordt op normale wijze niet door Windows geinterpreteerd als media, dit is dus door een third-party programma toegewezen aan dat bestandstype. Het verwijderen en herinstalleren van dat programma zou het probleem moeten oplossen.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 24-06 21:28

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Elk bestandstype zou aan elk willekeurig programma gekoppeld kunnen worden zonder garantie dat het programma er iets mee kan. Dus een herinstallatie of andere kunstgrepen zouden kunnen helpen maar beter doe je dit via je File Extensions in je Explorer.

He, twee termen op op te Googlen / GoT-searchen

[ Voor 6% gewijzigd door MAX3400 op 04-01-2008 15:04 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Pagina: 1