[10.4] Programma automatisch als root opstarten

Pagina: 1
Acties:

• Exe-cuter
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-09-2023
Om te devven maak ik geregeld gebruik van MAMP. Aangezien Apache poort 80 gebruikt, ben ik steeds verplicht om mijn wachtwoord in te geven bij het opstarten/afsluiten.

Is er een mogelijkheid om een programma direct met beheersrechten te starten? Dat ik dat programma als veilig aanduid zeg maar.

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Zoek even op 'launchd'. Ik weet het niet meer precies, maar 't komt erop neer dat je een .plist configuratiebestand aanmaakt en in een speciale map plaatst, en daarin geef je dan het pad aan naar je MAMP-executable. Launchd zorgt er dan voor dat MAMP als daemon wordt gestart en gestopt. Al met al vergelijkbaar met de init scripts in Linux. Op deze manier draait MAMP ook onafhankelijk van de useraccount.

• Exe-cuter
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-09-2023
Zover ik begrijp kan launchd enkel programma's starten op bepaalde tijden of tijdens de boot. Ik heb MAMP graag gestart wanneer ik zelf wil.

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
je kunt eventueel suid-permissies aanpassen, maar je moet daar danig mee uitkijken.

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
edit:
Antwoord is bewerkt, voor éénmalig wachtwoord ingeven.

Je kunt een Terminal-venster openen, als administrator kun je 'sudo su' tikken, dan vraagt ie je wachtwoord en wordt je root. Daarna kun je het programma achter de prompt slepen, eventueel doortabben*, return klikken. Dan start het op met root-rechten. Als je het terminalvenster laat openstaan kun je met pijltje omhoog en return MAMP zonder wachtwoord vraag herstarten.

* Vaak zit de executable in een .app application folder verstopt. Je kunt .app folder verkennen met de rechtermuisknop, zodat je de executable kunt slepen (meestal is het Contents/MacOS/<programmanaam>). Je kunt ook in de Terminal op tab drukken om de submappen te zien, en met beginletter + tab de executable aanwijzen.

Als je van het openstaande terminalvenster af wilt wezen, start dan MAMP vanuit een screen sessie. Met 'screen -a' maak je zo'n sessie aan, daarin start je je programma op, en met ctrl-a en dan 'd' ontkoppel je van die sessie en kun je het terminalvenster sluiten. Later kun je weer inhaken op de sessie door 'screen -r' te tikken in een nieuw terminalvenster.

Verder kun je launchd configuraties ook handmatig starten en stoppen, met 'launchctl'.

Zat er bij MAMP trouwens geen ingebouwde 'daemon-mode' starter die er een launchd config van maakt met een start/stop functie in een regelpaneel bij de systeemvoorkeuren?

[ Voor 52% gewijzigd door benoni op 05-01-2008 13:08 ]