Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

CRT-tv bromt, waar plastic spuiten?

Pagina: 1
Acties:
  • 625 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Digital-DNA
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-11 16:19

Digital-DNA

Gedigitaliseerd tot op het bot

Topicstarter
Ik heb al een hele tijd voor weinig geld een dikke 100hz bak van Philips (beste tweedehands aankoop ooit). Omdat ik niet via het servicemenu verticale afstellingen kon maken heb ik vanmiddag m'n tv maar eens opengemaakt om het met de potmetertjes te doen (zie plaatje). Ik ben niet van plan om m'n tv aan te zetten terwijl ie open staat (eng), maar daar weet ik wel wat op (ik post wel een plaatje als het zover is).

Waar het me hier even om gaat is dat de tv nogal hard bromt, iets wat typisch model eigen schijnt te zijn (meer mensen hebben het). Bij helder beeld is het meer. Het komt niet uit de speaker maar ergens boven uit de tv. Nu weet ik dat het door bewegende spoeltjes komt en dat je die kunt inspuiten met plastic spray. Ik heb dat spul wel, alleen weet ik niet precies wat nu de plekken zijn welke ik het beste kan behandelen. Om zomaar alles eronder te kwakken lijkt me niet verstandig in verband met warmte enzo.

Het viel me op dat er al een bepaald deel (die ring) al helemaal is ingegoten en dat het koper bij het lange gele streepje ook al gedeeltelijk zwart is.

Kan iemand mij tips geven? De tv heeft wel vier dagen van het stroom gestaan voordat ik hem openmaakte en ik raak niks aan :)

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~vrie8319/tv1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~vrie8319/tv2.jpg

www.nintendocasemods.com

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Met plasticlak kom je niet zo ver denk ik, de spoelen maken geluid omdat ze bewegen, ze moeten dus vastgezet worden om dat tegen te gaan en plasticspray is nou niet echt goed om dingen stevig vast te zetten. Ik zou hem toch aanzetten met de kast open zodat je kan horen waar het geluid vandaan komt. Zolang je overal vanaf blijft kan je een tv gewoon met open kast hebben draaien (houd wel rekening met zware storing op naburige electronica vanwege ontbreken emi schild).

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
Het grootste gevaar zit em in die rubber "zuignap" waarvan je net een randje kan zien bovenaan de bovenste foto, en de draad ervan naar de print, daar zit de hoogspanning van enkele tienduizenden volts op, die is bij aanraking niet zo lief voor je spieren en je organen (als er iets zou gebeuren: ga binnen de dag naar de dokter), zoals die nu is kan je er niet aan maar ga niet aan die zuignap prutsen enzo.
Van de ene elco vlakbij de netaansluiting kan je ook een minder leuke schok krijgen, maar die is na uittrekken van de stekker redelijk vlug leeg.

Als je wil lokaliseren wat er lawaai maakt, kan je niet anders dan em open in te schakelen, met een buis of rol papier aan je oor kan je dan exact bepalen wat er het lawaai maakt.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Digital-DNA

Digital-DNA

Topicstarter
Heb net met een rol folie staan luisteren en voorzover ik kan horen komt de brom eigenlijk bij al het koper vandaan.

Ik heb een potje jachtlak staan, kan ik gewoon alles eronder kwakken en hoef ik me geen zorgen te maken om warmteopbouw? Bij de flyback is dat namelijk wel, maar die maakt gelukkig geen herrie.

www.nintendocasemods.com

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
Als je met "al het koper" de afbuigspoelen die om de hals van de crt zitten bedoelt kan dat geen kwaad, die worden niet tot nauwelijks warm, en de crt zelf kan een hoop warmte afvoeren.

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Probleem is wel dat als je alles maar onder gooit en het probleem is niet verholpen dat je er vervolgens niet meer bij kan.

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

Verwijderd

Houd er rekening mee dat je dagen na het uitzetten nog een behoorlijke klap kunt krijgen van de hoogspannning. Ik spreek uit eigen ervaring. :o
Wil je de zuignap loshalen bevestig dan een meetpen aan het chassis en prik deze onder de zuignap door om de beeldbuis te ontladen, altijd eerst stekker eruit natuurlijk en een uurtje wachten voor de grootste ontlading.
Mocht ja dat willen doen maak daarna dan met een alcohol doekje het gebied rond de zuignap schoon om kruipstromen te voorkomen (geeft soms een ritselend, krakend geluid).

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2008 12:34 ]

• Digital-DNA

Digital-DNA

Topicstarter
Waarom zou ik dat los willen halen? Mijn jatjes blijven daar zo ver mogelijk vandaan :P

Ik heb gisteren de boel gelakt voor zover ik er bij kon. Ik ben niet van plan de hele boel uit elkaar te halen, al was het alleen maar omdat het vastgekit is.

Ik zet zometeen de tv weer aan en kijken of het iets geholpen heeft, hopelijk wel natuurlijk :)

Zoniet, jammer dan, ik heb alles minimaal vier keer ingesmeerd, dan heb ik het in ieder geval geprobeerd. Als ik het niet gedaan had, had ik nog steeds zo'n "moet ik nog een keertje proberen" gevoel, wat misschien nog wel erger is, haha :P

www.nintendocasemods.com

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
@Digital-DNA: das heel verstandig, daar afblijven.
@Digiloog: de beeldbuis werkt idd als een grote condensator, maar er is nog een extra probleem: als je hem hebt ontladen zal hij toch weer vanzelf een grote spanning ontwikkelen. Dat komt omdat de isolatie niet helemaal perfect is, waardoor de elektronen in die isolatie kruipen als de hoogspanning lang genoeg opstaat. Als je dan even de beeldbuis ontlaad, komen die electronen uit de isolatie langzaam weer terug, wat een beginnende TV-hersteller flink kan doen schrikken. Veiligste is om em constant kort te sluiten naar massa, als je er zonodig aan moet zijn.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Digital-DNA

Digital-DNA

Topicstarter
Ik heb het getest en warempel, de brom is zo goed als verdwenen! Ik ben erg content met het resultaat.

Voor de vertical alignment heb ik dit geflanseld:
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~vrie8319/tv3.jpg

Ik kon de potmetertjes bijbuigen waardoor ze naar buiten richtten (zo'n 30 graden ofzo). Toen met een soldeerbout gaten in de behuizing gesmolten. Lange lucifers bijgesneden en toen door het gat in de potmetertjes gelijmd. Niet erg charmant, maar het werkt en het is toch maar de achterkant :)

Helaas kan ik het beeld niet genoeg samendrukken om anamorphisch breedbeeld te krijgen, of ik moet vet van de randen gaan snijden...

www.nintendocasemods.com

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:50
Ik moet zeggen, erg creatief :D als het maar functioneert !

My favorite programming language is solder.

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21-11 14:04
je had ook gewoon kunnen afstellen en dan dichtmaken :P.. maar toch slim bedacht,, mijn sony tv geeft ook een klein beetje een afwijkend beeld wat ze niet afgesteld krijgen... waar het aan ligt... zou het niet weten

Heel veel lurken, heel weinig posten..

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Lol, erg creatief, maar goed, als het maar werkt hea!
Een echte tweaker dus, kan je trots op zijn. 8) :P

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Pagina: 1