Gigabyte 8600 GT problemen

Pagina: 1
Acties:
  • 917 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Eind oktober heb ik een nieuw moederbord, processor geheugen en een nieuwe videokaart gekocht. Dit werkte allemaal helemaal zoals het zou moeten. Sinds vlak voor de kerst levert de videokaart echter artifacts. Dit gebeurt echter alleen wanneer 3d enzovoort wordt aangesproken, zoals te zien in het screenshot.
Afbeeldingslocatie: http://jelte.renraw.nl/other/3d_artifacts.th.jpg
Uit dit screenshot kun je ook opmaken dat het probleem zich altijd voordoet ook als er ik geen enkel ander programma heb runnen.

Het betreft een Giga Byte GeForce 8600 GT die passief is gekoeld. De temperatuur is dan ook echt niet het probleem. Ik heb de kaart een maand of 2 normaal gebruikt met spellen en daarbij werd de kaart stressed ongeveer 85 graden.

In andere draadjes op tweakers werd aangegeven dat dit soort problemen liggen aan kapot geheugen. Met welk programma zou ik dit kunnen controleren?

In Linux geeft de kaart trouwens dezelfde problemen, wanneer ik de restricted drivers aanzet in combinatie met Compiz zie je ook deze blokken. Dit heeft ook eerder gewoon gewerkt dus aan de drivers lijkt het mij niet te liggen.

De rest van de computer bestaat uit:
Asus P5B SE
ntel Core 2 Duo E4400
Arctic Processor Koeler F7-PRO Intel
Kingston 2x1GB DDR2 SDRAM
Voeding betreft een Asus 360W. De voltages blijven altijd netjes binnen de marges.

Is de kaart gewoon kapot? Of zijn er nog andere dingen die er kunnen spelen?

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23-03 13:14

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Een passive cooler wil niet zeggen dat er geen airflow moet zijn. Hoe staat het met de airflow in de buurt van de VGA-kaart en in de rest van je systeem?

Wat je ook kan proberen; trek even de zijkant van je kast open, richt een flinke ventilator op je VGA-kaart, wacht 10 minuten en ga dan eens stressen en tems meten.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:05
Check dan temparatuurniveau's meten in die screenshot @Betse. Zou rond de 50-70 graden moeten zijn.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Jelte
  • Niet online
Dit heeft weinig met de temperaturen te maken. De pc heeft ongeveer 2 weken uitgestaan nadat ik het probleem had gezien (ik had geen zin om toen op onderzoek uit te gaan).
Maar voor de volledigheid:
cpu: 22
moederbord: 25
videokaart: 46
(uitgelezen met speedfan)

De airflow wordt geleverd door een 8cm fan aan de voorkant (groter kan helaas niet) en de cpu koeler die direct alle lucht naar buiten blaast. De achterkant is eigenlijk helemaal open, alle covers voor de slots zijn weg.

Dat stressen zou ik kunnen doen, maar dat gaat niets opleveren. Het probleem doet zich ook al standaard voor.

[ Voor 27% gewijzigd door Jelte op 03-01-2008 19:21 . Reden: ik was de airflow vergeten ]

• Jim423
Dan is het kapot geheugen ben ik bang, RMAen die handel en anders nog even een andere kaart proberen maar ik ben ervan overtuigt dat die wel goed werkt.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• benchMarc
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 18-05 21:36
Waarschijnlijk het geheugen idd. Dit soort artefacts krijg je vaal ook als je het geheugen van je videokaart te ver overklokt. Probeer eens voor de gein je videogeheugen te downclocken? Baat het niet....

• Jelte
  • Niet online
Dat heb ik toevallig ook gedaan met Atitool. Daarbij ging de snelheid terug naar rond de 300 en toen liep de pc vast.
Er was geen verbetering te zien in het Display.

En met overclocken hou ik me eigenlijk helemaal niet bezig. Sowieso niet handig met een passieve kaart ;)

• Jelte
  • Niet online
Nieuwe kaart gekregen van Gigabyte, dus opgelost. :)

• Jelte
  • Niet online
Nouja opgelost, na een 2 weken gebruiken is het oude probleem weer opgedoken bij deze kaart. Doe mij dus maar een andere kaart.
Ik ga proberen om een Asus 8600GT Silent ter vervanging te krijgen.

• Jim423
Heb je wel genoeg koeling ?
Misschien brand het GDDR op de kaart door.

Verwijderd

Dat bij 2 verschillende exemplaren het probleem opduikt doet inderdaad meer denken aan koelingsprobleem.

• benchMarc
Idd. Het is mogelijk, maar de kans is erg klein. Toch, als je een beetje een fatsoenlijke kast hebt en je hebt de kabels netjes zitten, dan mag hitte eigenlijk geen probleem zijn. Voor de zekerheid kun je natuurlijk altijd nog een intake en outtake fan plaatsen. Ik zou ook even de temperatuur controleren van je cpu en videokaart als ze volledig belast worden. Dan kun je wel zien of het te hoog wordt.

Verwijderd

benchMarc schreef op zondag 24 februari 2008 @ 13:37:
Idd. Het is mogelijk, maar de kans is erg klein.
Kans dat 2 exemplaren na elkaar defect zijn, lijkt me kleiner dan dat er gewoon een warmteprobleem is.
Toch, als je een beetje een fatsoenlijke kast hebt en je hebt de kabels netjes zitten, dan mag hitte eigenlijk geen probleem zijn. Voor de zekerheid kun je natuurlijk altijd nog een intake en outtake fan plaatsen. Ik zou ook even de temperatuur controleren van je cpu en videokaart als ze volledig belast worden. Dan kun je wel zien of het te hoog wordt.
GPU temp controleren zegt niets over de temp v/h videogeheugen op de kaart. Ik weet niet hoe de koeling net verzorgd wordt, maar misschien is het koelblok niet ontworpen om contact te maken met met de ramchips of is er een andere oorzaak van een hotspot wat betreft het ramgeheugen.
Misschien kan de TS iets meer info geven over de koeling van de hele zaak, eventueel met een foto erbij?
Treedt het probleem overigens ook op als je test met een tafelventilator recht op de grafische kaart gericht (met open kast)?

Verder kan je - dacht ik - aan het soort van artifacts zien waar het probleem zich net bevindt. Strepen op scherm is geheugenprobleem, spikkeltjes is core probleem. Of was het omgekeerd, weeet het niet, maar misschien wel de moeite om eens op te zoeken.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 24-02-2008 13:44 ]

• Jelte
  • Niet online
Het gaat om deze videokaart:
Afbeeldingslocatie: http://www.gigabyte.eu/FileList/Image/vga_productimage_gv-nx86t256h_big.jpg
http://www.gigabyte.eu/Pr...&ProductName=GV-NX86T256H
Helaas heb ik even geen camera in de buurt om foto's van de achterkant te maken, maar dat kan ik van de week wel doen.
Wat ik wel weet is dat ik al een intake fan in het vooronder van mijn kast heb. En de CPU koeler is zo gebouwd dat de warme lucht gelijk naar buiten wordt geleid. Achter de koeler is ruimte voor nog een outtake fan, er zijn dus openingen genoeg daar om de warme lucht weg te leiden.
Koeler:
Afbeeldingslocatie: http://www.arctic-cooling.com/pics/f7p_03l.jpg

De temperatuur van het geheel wordt ook absoluut niet te hoog. In het programma wat bijgeleverd wordt een maximum temp aangegeven van 106 graden. Dat heeft hij bij lange na niet gehaald.

edit: Verder krijg ik hetzelfde plaatje als in de eerste post, dus vakjes artifacts

Ik heb nog even rondgekeken in de eigenschappen van de kaart/beeldscherm, maar daarbij liep de computer vast. Bij opnieuw opstarten krijg ik echter helemaal geen beeld meer. Ik kan helaas niet controleren of het echt de videokaart is, want ik heb geen andere PCI videokaart. Maar het lijkt erop dat de computer gewoon opstart.

[ Voor 3% gewijzigd door Jelte op 24-02-2008 14:55 ]

• Jelte
  • Niet online
Hmm Zercom (waarbij ik de kaart heb gekocht) eist dat alles in de originele doos wordt opgestuurd om in aanmerking te komen voor het omruilen van de kaart. Maar die doos heb ik niet meer, want als ik alle dozen van mijn aankopen zou gaan bewaren heb ik een extra kamer nodig.
Kunnen ze dat zomaar eisen?

• benchMarc
Jelte schreef op maandag 25 februari 2008 @ 11:24:
Hmm Zercom (waarbij ik de kaart heb gekocht) eist dat alles in de originele doos wordt opgestuurd om in aanmerking te komen voor het omruilen van de kaart. Maar die doos heb ik niet meer, want als ik alle dozen van mijn aankopen zou gaan bewaren heb ik een extra kamer nodig.
Kunnen ze dat zomaar eisen?
Vraag me af of ze dat kunnen eisen, maar klantonvriendelijk is het wel. Als ze een beetje service willen geven accepteren ze gewoon je kaart, maken er een RMA van en hoeft het voor hun geen probleem te zijn. Zo'n kaart kunnen ze nog altijd inbouwen in een systeem dat ze verkopen.

Je bent iig niet alleen: http://forums.nvidia.com/index.php?showtopic=36581

• Jelte
  • Niet online
Nou 3 weken geleden was de kaart weer gerepareerd en teruggekomen. En inderdaad hij deed het weer. Maar vandaag zag ik weer de leuke blokjes hoor.
Nu wil ik gewoon echt mijn geld terug of een ander merk kaart, want dit zuigt gewoon enorm.
Pagina: 1