Dual PCIe *zonder* SLI

Pagina: 1
Acties:
  • 183 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Hoihoi

Ik heb 3 monitoren hier staan, en een setup met PCIe (SLI capable). Zit een nForce pro 2200 in , 2 16x PCIe sloten.

Nu kan ik goedkoop een nieuw PCIe kaartje krijgen, naast mijn huidige 7600GS (van XFX).
Ik wil daarbij dan graag het oude kaartje kunnen gebruiken om mijn 3e LCD aan te sturen.

Is het mogelijk om 2 PCIe kaarten in een systeem te hebben zonder SLI te draaien?
SLI is niet mijn doel, en ook niet mogelijk met die 2 kaarten (sowieso is het nut ervan onder Linux discutabel).

Setupje komt op Linux te draaien, dus daar moet het ook nog eens onder werken.

Weet iemand of het mogelijk is?

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-03 15:40
Tuurlijk :) Zelfs al zou je 2x dezelfde kaart erin stoppen dan draai je niet automatisch SLI, dat moet je eerst inschakelen. Zo kun je met SLI geen dual-screen setup draaien maar kan dit wel zodra je SLI uitschakelt.

Verwijderd

jah dat kan. sli kan je uitsetten in je bios of in je drivers. als het 2 verschillende kaarten zijn (qua gpu) dan gaat sli evengoed niet. hoop dat je geholpen bent

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Okay, dat was mij dus compleet niet duidelijk.
Dank je voor de info :)

Iemand ervaring met in hoeverre dat onder Linux\BSD goed werkt?

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

Boudewijn schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 18:05:
Okay, dat was mij dus compleet niet duidelijk.
Dank je voor de info :)

Google eens een keer kan geen kwaad is namelijk basic info. ;)

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Dank je voor de bijdragende post.
Het gaat erom of het goed onder Linux\BSD werkt ;)

Ten tweede: ik heb een vrij non-standaard chipset.
Lees de draad voor je blaat ;)

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Boudewijn schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 21:50:
Dank je voor de bijdragende post.
Het gaat erom of het goed onder Linux\BSD werkt ;)

Ten tweede: ik heb een vrij non-standaard chipset.
Lees de draad voor je blaat ;)
Heeft niks met je startpost en je topic titel te maken, het ging erom dat je makelijk zelf had kunnen vinden dat sli niet verplicht is met 2 kaarten in beide SLI sloten.

Dat is basic info dat je sli in en uit kan schakelen en heeft niks met je moederbord te maken want die doet niks speciaals dan alleen de PCI-e standaard na leven. SLI zit in de drivers en in de videokaart en niet in je SLI moederbord. Elk moederbord met 2 pci-e 16x sloten kan sli draaien als de Nvidia drivers dat zouden toe laten, zou zelfs werken op een ATI Crossfire bord (andersom ook). Misschien eens wat meer google zoals ik al zei. ;)

En ik blaat niet dat zijn regels hier op GoT die jij schijnbaar niet goed heb gelezen. ;)

Oja vragen over linux horen hier niet thuis daar moet je in een andere subforum zijn. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door mad_max234 op 03-01-2008 22:27 ]

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Erg fijn dat je moderator aspiraties hebt, ik zou zeggen... meld je eens daar.
Het is ook duidelijk dat je weet hoe geweldig goed server\workstation mobo's vaak de standaard features ondersteunen (dit bord zoooo ongelofelijk standaard... ik heb zelfs niet de voedingsstekker ervoor hoeven ompolen... ).
Verder is de Linux ondersteuning natuurlijk ook briljant bij Nvidia.
Verder denk ik dat iemand met 5.5k posts de regels mischien (heel mischien) wel gelezen heeft.

Einde oefening wmb.

offtopic:
Aangezien je het niet op lijkt te pakken:
sar·cas·me (het ~)
1 bittere, bijtende spot

[ Voor 10% gewijzigd door Boudewijn op 03-01-2008 22:19 ]

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Boudewijn schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 22:15:
Erg fijn dat je moderator aspiraties hebt, ik zou zeggen... meld je eens daar.
Het is ook duidelijk dat je weet hoe geweldig goed server\workstation mobo's vaak de standaard features ondersteunen (dit bord zoooo ongelofelijk standaard... ik heb zelfs de voeding voor hoeven ompolen... ).
Verder is de Linux ondersteuning natuurlijk ook briljant bij Nvidia.
Verder denk ik dat iemand met 5.5k posts de regels mischien (heel mischien) wel gelezen heeft.

Einde oefening wmb.
Waarom hou je dan niet aan de regels? En mod nou nee, veel te veel werk hier. :P Ik geef je toch uitleg hoe het wel zit met SLI en je moederbord, en zeg dat je voor linux vragen hier verkeerd zit. Maar zal dat voortaan wel laten bij jou en een report aanmaken. Stank voor dank. :+

Edit/

offtopic:
Voor jou dan ook een goede. :P
re·gel (de ~ (m.), ~en/~s)
3 de gewone orde der dingen
4 bepaling waarnaar men zich richten moet

[ Voor 22% gewijzigd door mad_max234 op 03-01-2008 22:25 ]

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-07 15:10

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Gents, timeout.
Dit soort gemiep schiet niemand wat mee op. De een had wat beter zijn best kunnen doen over het opzoeken van informatie betreffende SLi en de andere had geen "Google" post moeten maken, simple as that.
mad_max234 schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 22:18:
en zeg dat je voor linux vragen hier verkeerd zit.
Videokaart vragen die onder Linux gebruikt worden moeten hier anders best kunnen. Dat er overlap is met NOS ben ik met je eens, maar echt verkeerd zit hij hier niet. Workstation moederborden willen nog wel vreemde kuren hebben of je daar nou Windows of Linux op draait maakt niet uit.
De vraag is dan ook of dit hardwarematig zou draaien en of dit, mogelijk besides Windows, ook onder Linux/BSD ondersteund wordt.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Alle hype en blaat rond SLI/Xfire heeft rare gevolgen - paar jaar terug zou niemand het idee in z'n hoofd halen dat twee losse videokaarten in een systeem verplicht samen zouden moeten rekenen en anders niet zouden werken ofzo... :z

Twee kaarten kun je altijd los laten draaien, of ze nu PCIe, AGP, PCI of ISA zijn
dien verstaande dat oudere PCI en ISA kaarten soms moeilijk doen over al dan niet primair geinitialiseerd te worden

Mbt Linux: er kan heel veel, je meldt niet exact wat je wil, maar meest voor de hand liggend is ofwel om de output van een bepaalde app op een bepaald scherm te toveren wat niet meer moeite kost dan xorg.conf instellen en dan X vertellen waar een app naartoe moet als je het opstart danwel een desktop over twee schermen spannen, wat met Xinerama kan om te beginnen xinerama als global USE flag instellen en emerge -uDNav world doen, daarna in xorg.conf de tweede scherm instellen en Xinerama flag on zetten

Linux is mbt drivers een stuk makkelijker, itt ATi en nVidia Windows drivers blijven de drivers netjes losse modules waardoor ze elkaar niet in de weg gaan zitten. 2x nVidia, 2x ATi, ATi+nVdia of een van die twee met iets anders, het kan allemaal zonder meer moeite dan je anders voor de afzonderlijke configs zou moeten doen.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Dual AGP :o

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Boudewijn schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 18:05:
Is mogelijk en draait prima (zelf ook een tijdje gedraaid).

Maar let er wel op dat Twinview het alleen met 1 videokaart doet en dat de andere videokaart dus een andere desktop heeft, vensters zal je dus niet kunnen slepen van videokaart 1 naar videokaart 2.

Het is wel mogelijk om dit draaiend te krijgen zonder deze limitatie, maar dan draai je zonder videoacceleratie en geloof me, dat wil je niet. Veel te traag ;)

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Hmm kijk dat is een heel goede reply! (als in: toffe info!)

ik heb momenteel al 2 schermen aan de GPU hangen... en met twinview.
Het slepen van vensters is *juist* ideaal.

Als dat niet kan heeft het voor mij wat minder nut (ik begin op 1 scherm te werken en telkens gaan de niet-zo-belangrijke dingen naar scherm2). Geen video accel. is gewoon bagger.

@dionb: Ik draai ook BSD, naast gentoo :) Maar als het onder Linux werkt is het al dikke prima.

[ Voor 3% gewijzigd door Boudewijn op 04-01-2008 01:53 ]

• Wolfboy
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Let er overigens wel op dat de laatste keer dat ik dit probeerde zo'n 1,5 jaar geleden is, misschien dat het met de huidige X versies wel mogelijk is maar ik verwacht het eigenlijk niet.

En op het moment heb ik maar 1 videokaart in mijn machine (en geen ruimte voor een 2e, de raid kaart gebruikt mijn 2e PCIe slot) dus ik kan het niet meer testen voor je.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Hmmm fijn.
Ik kijk het hier nog even aan, zou het zonde vinden als ik dan voor jan met de korte achternaam een 3d kaart koop die ik verder niet gebruik.

Ook even RTFM van twinview doen.

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

dion_b schreef op vrijdag 04 januari 2008 @ 01:33:
Alle hype en blaat rond SLI/Xfire heeft rare gevolgen - paar jaar terug zou niemand het idee in z'n hoofd halen dat twee losse videokaarten in een systeem verplicht samen zouden moeten rekenen en anders niet zouden werken ofzo... :z

Twee kaarten kun je altijd los laten draaien, of ze nu PCIe, AGP, PCI of ISA zijn
dien verstaande dat oudere PCI en ISA kaarten soms moeilijk doen over al dan niet primair geinitialiseerd te worden
Ja ik snap het ook niet helemaal, mensen denken dat hun moederbord de sli techniek heeft (is ook wel beetje te begrijpen voor een leek) maar dat is helemaal niet zo, die 2 16x pci-e sloten zijn gewone pci-e sloten (zoals de standaard het voorschrijft) zowel op een SLI als op de Crossfire moederborden. Misschien iets voor in de FAQ.

offtopic:
En mijn excuus over dat linux, maar blijf wel van mening dat het gedeelte waar het topic voornamelijk werd geopend (zie topic titel) makkelijk zelf op te zoek was met een klein beetje zelf inzet.

SLI kan zelfs met een AGP en PCI-e kaart. :P

SLI met een agp kaart.

[ Voor 4% gewijzigd door mad_max234 op 04-01-2008 03:14 ]

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
mad_max234 schreef op vrijdag 04 januari 2008 @ 03:07:

offtopic:
En mijn excuus over dat linux, maar blijf wel van mening dat het gedeelte waar het topic voornamelijk werd geopend (zie topic titel) makkelijk zelf op te zoek was met een klein beetje zelf inzet.

SLI kan zelfs met een AGP en PCI-e kaart. :P

SLI met een agp kaart.
offtopic:
Klopt deels, maar dat met linux en een obscuur rot moederbord is een 2e ;)
en dat google je niet.

Verder zijn de modjes het kennelijk met me eens (ik heb nog geen slottie gezien).

• Wolfboy
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

mad_max234 schreef op vrijdag 04 januari 2008 @ 03:07:
Ja ik snap het ook niet helemaal, mensen denken dat hun moederbord de sli techniek heeft (is ook wel beetje te begrijpen voor een leek) maar dat is helemaal niet zo, die 2 16x pci-e sloten zijn gewone pci-e sloten (zoals de standaard het voorschrijft) zowel op een SLI als op de Crossfire moederborden. Misschien iets voor in de FAQ.
De laatste keer dat ik Windows draaide en nog twee videokaarten had (jaren geleden inmiddels, toen SLI net geintroduceerd werd) was de nVidia driver _constant_ aan het zeuren of ik SLI wilde aanzetten. Terwijl ik het niet aan wilde hebben wegens een dual monitor setup :/
SLI onder Linux kon toen nog niet (geen idee of het inmiddels wel kan, nooit meer geprobeerd daarna) en de tweede videokaart heb ik dus uiteindelijk maar weg gedaan aangezien ik die toch niet gebruikte.

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Wolfboy schreef op vrijdag 04 januari 2008 @ 09:13:
[...]
De laatste keer dat ik Windows draaide en nog twee videokaarten had (jaren geleden inmiddels, toen SLI net geintroduceerd werd) was de nVidia driver _constant_ aan het zeuren of ik SLI wilde aanzetten. Terwijl ik het niet aan wilde hebben wegens een dual monitor setup :/
SLI onder Linux kon toen nog niet (geen idee of het inmiddels wel kan, nooit meer geprobeerd daarna) en de tweede videokaart heb ik dus uiteindelijk maar weg gedaan aangezien ik die toch niet gebruikte.
Ja dat sli niet werk onder linux (is ook niet van belang voor hem) wilt niet zeggen dat de pci-e sloten niet werken, want dat heeft niks met sli te maken, zijn gewoon dood normale pci-e 16x sloten en hoeven zelfs niet voor een videokaart gebruik te worden. (mits ze volgens de pci-e standaard zijn gemaakt)

Die 2x 16x PCI-e sloten staan helemaal los van SLI. ;) Je kan daar dus ook 2 losse vidoekaarten insteken en dan is de vraag nog hoe gaat linux daar mee om. En denk dat je daarvoor beter in het linux subforum kan vragen daar komen vooral de linux mensen. ;)

En wie wilt er überhaupt SLi onder linux? Niet echt een game platform. :+

[ Voor 15% gewijzigd door mad_max234 op 05-01-2008 00:38 ]

• Wolfboy
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

mad_max234 schreef op zaterdag 05 januari 2008 @ 00:22:
[...]

Ja dat sli niet werk onder linux (is ook niet van belang voor hem) wilt niet zeggen dat de pci-e sloten niet werken, want dat heeft niks met sli te maken, zijn gewoon dood normale pci-e 16x sloten en hoeven zelfs niet voor een videokaart gebruik te worden. (mits ze volgens de pci-e standaard zijn gemaakt)
Wie zegt van niet dan?...
Die 2x 16x PCI-e sloten staan helemaal los van SLI. ;) Je kan daar dus ook 2 losse vidoekaarten insteken en dan is de vraag nog hoe gaat linux daar mee om. En denk dat je daarvoor beter in het linux subforum kan vragen daar komen vooral de linux mensen. ;)
Dat eerste waren we in het begin van het topic al achter, over het 2e deel, heb ik die vraag niet net al beantwoord?
En wie wilt er überhaupt SLi onder linux? Niet echt een game platform. :+
Destijds speelde ik veel Wolfenstein: Enemy Territory wat prima onder Linux draait, en de toegevoegde snelheid van SLI is dan toch nog best interessant hoor...
Dat jij nou toevallig geen spellen weet die onder Linux draaien wil niet zeggen dat er niemand is die games speelt onder Linux :/

Had je post nog enig doel of is het alleen postcount++?

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Wolfboy schreef op zaterdag 05 januari 2008 @ 01:18:
[...]
Wie zegt van niet dan?...

[...]
Dat eerste waren we in het begin van het topic al achter, over het 2e deel, heb ik die vraag niet net al beantwoord?

[...]
Destijds speelde ik veel Wolfenstein: Enemy Territory wat prima onder Linux draait, en de toegevoegde snelheid van SLI is dan toch nog best interessant hoor...
Dat jij nou toevallig geen spellen weet die onder Linux draaien wil niet zeggen dat er niemand is die games speelt onder Linux :/

Had je post nog enig doel of is het alleen postcount++?
Jij zij dat het toen niet wekte toen je het probeerde en nu nog steeds niet weet of het wel werkt, ik weet dat ook niet maar is ook helemaal niet relevant zoals ik je duidelijk probeert te maken dat sli niks met de sloten te maken heeft.

En ik ken wel degelijk games die (native) onder linux draaien maar zijn er nooit echt veel geweest.En met die paar openGL games kan je het geen game platform noemen of wel soms? :) (Wel leuk dat je denk te weten wat ik weet. :D ) Misschien even kijken met welke OS ik ervaring heb voordat je zulke uitspraken doet. ;) (Kan je namelijk zien in tweakers gallery)

En wil je dat flame uitlokken post achterwegen laten met je "postcount++" :(

[ Voor 31% gewijzigd door mad_max234 op 05-01-2008 01:54 ]

• Wolfboy
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

mad_max234 schreef op zaterdag 05 januari 2008 @ 01:28:
[...]

Jij zij dat het toen niet wekte toen je het probeerde en nu nog steeds niet weet of het wel werkt, ik weet dat ook niet maar is ook helemaal niet relevant zoals ik je duidelijk probeert te maken dat sli niks met de sloten te maken heeft.
Waar heb ik ooit gezegd dat dit wel het geval is dan? Bij de eerste paar reacties in het topic was het volgens mij al wel duidelijk genoeg dat dit niet het geval is om dit nogmaals te moeten herhalen.
En ik ken wel degelijk games die (native) onder linux draaien maar zijn er nooit echt veel geweest.En met die paar openGL games kan je het geen game platform noemen of wel soms? :) (Wel leuk dat je denk te weten wat ik weet. :D ) Misschien even kijken met welke OS ik ervaring heb voordat je zulke uitspraken doet. ;) (Kan je namelijk zien in tweakers gallery)
Heb ik het ooit een game platform genoemd dan? En de tweakers gallery zegt weinig, dat je ooit met een platform gewerkt hebt wil niet zeggen dat je er veel vanaf weet danwel expert bent.
En wil je dat flame uitlokken post achterwegen laten met je "postcount++" :(
Persoonlijk vind ik jouw post nogal beledigend aangezien je met het herhalen van informatie uit dit topic impliceert dat ik de berichten hier niet gelezen heb.

Maargoed, ik help Boudewijn hier niet mee dus ik zal verder niet meer reageren op dit topic.

@Boudewijn: als je nog vragen hebt dan kan je ze via DM stellen.

[ Voor 7% gewijzigd door Wolfboy op 05-01-2008 04:26 . Reden: bericht duidelijker gemaakt ]

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Hoi wolfboy dank je.
Mad_max ik moet eerlijk zeggen dat ik je ook vrij triest vind reageren, en het dus met wolfboy op dat gebied eens ben.

Ik ga morgen de twinview docu lezen en eens kijken of ik er wat mee kan... maar dat kan ook overmorgen worden.

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Ik ga niet verder met jullie in discussie, daar wil ik het bij laten. Worden te veel zaken bij gehaald die er niet toe doen die niet relevant zijn, en persoonlijke ben ik nooit geweest, let daar een beetje op, meer heb ik niet meer te zeggen.

Maar wil wel graag wel weten waar ik je beledigt heb want dat is niet mijn bedoeling geweest, ben wel kritische maar beledigend ben ik hopelijk niet geweest, en vind dat namelijk niet kunnen.

[ Voor 32% gewijzigd door mad_max234 op 05-01-2008 03:06 ]

• NMe
  • Laatst online: 13-07 11:04

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Modbreak:Kappen nu met dat op de man spelen! Hou het ontopic; alles wat je verder persoonlijk wil bespreken doen jullie maar via DM of IM. Lukt dat niet, dan staat er voor eenieder die er moeite mee heeft een OW klaar wegens trollen/flamen.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Pagina: 1