Toon posts:

Q6600: temperatuur stijgt met de tijd?

Pagina: 1
Acties:
  • 982 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Dag tweakers,

Ik maak mij de laatste tijd nogal wat zorgen over de temperatuur van mijn CPU. Ik zal even mijn verhaal doen...

In september kocht ik de onderdelen voor onderstaand systeem:

Asus P5K-SE (P35)
Intel C2Q Q6600
4*1GB Kingston DDR2 667Mhz
Asus GeForce 8800GTS 320MB
Antec Nine Hundred case (4x 120mm fan, 1x 200mm fan)

Aanvankelijk draaide ik WinXP op dit systeem en had ik idle temps van 28 case & 35-38 CPU. Bij het spelen van bvb NFS Carbon kwam de CPU temp nooit boven de 55°. Ik vond dit redelijk...

Een maand later heb ik Vista Ultimate geïnstalleerd, en de temps waren dan eerder 32 case & 43-45 CPU, in mijn ogen zeker aanvaardbaar (Aero & Dreamscene stonden aan). Bij gamen kwam de PCU zelden tot 60°.

Nu, de laatste tijd (zelfs met dreamscene af) zijn mijn idle temps eerder 30° case en 50-55° CPU. Ik heb geen overclock gedaan, noch andere hardware ingesteld, noch iets veranderd aan de snelheid van de fans (alle case fans staan op laagste stand). Bij het spelen van Call of Duty 4 komt de CPU tegenwoordig tot 70-72°, bij Colin McRae Dirt haalde ik vandaag zelfs 77°.

Al bovenstaande temperature zijn gemeten met Speedfan. Vandaag heb ik dan ook eens Core Temp geïnstalleerd. Momenteel schommelen die rond de 63-66° (bij speedfan temp van 54 CPU, 51 C0, 51 C1, 48 C2 en 48 C3, kamertemp van 24.4). Tijdens het spelen van Colin McRae kwamen de cores zelfs tot 90°.

Nu, ik ben zeker geen expert of het vlak van computer hardware, maar de temperaturen die ik de laatste dagen haal vind ik nog verontrustwekkend. Zijn deze normaal? Met mijn P4 2.8 GHz kwam ik zelden boven de 55° uit en ik dacht dat deze CPU in combinatie met een goed verluchte case het zeker niet slechter zou doen. Is er een verklaring voor het stijgen van de temperaturen sinds ik de PC ineengestoken heb?

Ik heb dan ook eens zitten rondkijken voor een nieuwe CPU fan, en mijn oog viel op de Zalman 9700. Denken jullie dat ik daar een groot voordeel uit kan halen?

Thanks a lot!

Tom

Verwijderd

Topicstarter
Oh ja, even bij vermelden dat het om een B3 stepping gaat, niet de G0 versie...

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22-05 19:43
Voor goede koel resultaten moet je eens kijken naar de Scythe Infinity of Thermalright Ultra-120.
Tevens zou ik even kijken of de intel koeler wel goed vast zit (die plastic pinnetjes zuigen gewoon).
Ook heeft je PC dan nooit 35 CPU in XP gelopen maar 50C. Speedfan heeft al die tijd de foute temps gegeven.

• Gadgets
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18-04 23:07
Die stijging mag niet idd. Heb je al gekeken of de cooler nog wel goed vast zit? Door de push-pull constructie (sucks) van Intel hebben ze wel eens de neiging naar een aantal keer monteren wat makkelijker los te schieten. Ik zou zeker eens kijken naar een betere koeler, eventueel met backplate montage.

---

Gebruik coretemp (v96) die leest de temps altijd goed uit van alle cores.

Is er misschien iets veranderd in je airflow van je kast? Andere apparatuur toegevoegd?

[ Voor 22% gewijzigd door Gadgets op 03-01-2008 17:35 . Reden: reactie op vipeax ]

• Sjoerd
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Heb je al is gekeken naar stof ;)

Modelbouw - Alles over modelbouw, van RC tot diorama

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal hem straks even van onder mijn bureau halen, kijken of de koeler er nog goed op zit (vermoed van wel, heb er erg goed op gelet dat hij goed vastklikte bij het monteren, zeker na het lezen van berichten hier op T.net, en heb hem sindsdien ook niet meer verplaatst). Zal ook het stof nog eens overal wegblazen.

Bedankt voor de snelle replies!

Tom

Verwijderd

Idd, uit eigen ervaring kan ik zeggen dat antec 900 cases, stofzuigers zijn

Verwijderd

Topicstarter
Gadgets schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 17:32:
Is er misschien iets veranderd in je airflow van je kast? Andere apparatuur toegevoegd?
Wel, heb in november ergens een tweede SATA hardeschijf bijgestoken, die zit in de onderste bay samen met de eerste schijf. Ook heb ik er nadien een 4e 120mm fan bijgestoken, die zit aan de zijkant op het plastic ruitje en blaast lucht naar buiten (zit ter hoogte van de 8800GTS).

Verwijderd

Topicstarter
Wel, juist even het stof van tussen de grillen van de CPU fan gehaald, en dit heeft blijkbaar veel geholpen. Net even 20mins COD4 gespeeld en speedfan CPU kwam niet boven de 46°, coretemp niet boven 55°. Dit is toch wel een serieuze verbetering!

Is er eigenlijk een handige manier om het stof van tussen die CPU fan te halen? Heb hier nu zo wat zitten prutsen met een tandenstoker... :o

Verwijderd

Precies, dat is heel naar. Daarom kun je er beter voor zorgen dat het stof überhaupt je pc niet in komt: minder fans, of gebruik maken van roostertjes achter je fans (of zelf klussen met panty's :Y) ).

• MuisM4t
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
1. koeler uit de kast halen
2. stofzuigen

waarbij je stap 1 niet moet vergeten ivm statische electriciteit.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Is er eigenlijk een handige manier om het stof van tussen die CPU fan te halen? Heb hier nu zo wat zitten prutsen met een tandenstoker.
Compressor gebruiken. Werkt echt het beste. Als je die niet hebt kan een busje met perslucht ook goed werken.

Bij mijn intake fans zit een luchtflilter maar de PC helemaal stof vrij houden is onmogelijk. 1x per jaar stof vrij maken is geen slecht idee. Vorige week zelf gedaan met mijn PC en de radiator en andere dingen zaten helemaal vol met stof, is helaas echt niets aan te doen. Deze PC staat hier nu nog geen anderhalf jaar.

[ Voor 4% gewijzigd door PilatuS op 03-01-2008 18:47 ]

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:48
Voor PC's die op de grond staan ( al dan niet met vloerbedekking) is 1 keer per half jaar zelfs geen overbodige luxe :)

idd even een busje perslucht halen. Kast mee naar buiten, en dan lekker uispuiten. Let wel even op. Zorg dat je de fans even vastzet. Als je je fan met zo'n busje lekker hard laat draaien (want dat is best leuk) dan zijn je lagers zo kapot. Let hier vooral op bij je voeding aangezien die fan meestal nog het lastigste te vervangen is (zeker door iemand die niet direct expert is).

UNOX: The worst operating system

Verwijderd

Topicstarter
Ok, bedankt voor die tips, een busje perslucht staat al op m'n boodschappenlijst...

Mijn pc staat hier nu 4 maanden en had al regelmatig het stof uit de voorste (intake) fans geblazen, maar binnenin had k verwaarloosd. Zal nu toch wel elke 3 maanden het stof eens grondig verwijderen!

Na 45 mins idle heb ik nu temperaturen van 38 CPU (speedfan) en 45-48 core temp. Lijkt mij redelijk?

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21-05 00:59
Misschien helpt naast stof het vervangen van de koelpasta ook een stuk. MX-1 of Arctic Silver zijn zeer goede goedjes en kosten maar een paar euro.

Verwijderd

Bitage schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 19:20:
Misschien helpt naast stof het vervangen van de koelpasta ook een stuk. MX-1 of Arctic Silver zijn zeer goede goedjes en kosten maar een paar euro.
Mwah, het scheelt op z'n best (als je van echt slecht spul komt) enkele graden Celsius; vaak niet het geld en de moeite waard.
Daarbij, het standaard Intel spul is prima hoor.

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Perslucht schiet niet op, hiermee blaas je enkel het stof in andere heatsinks in je pc. Ik maak altijd schoon met een kleine kwast en een stofzuiger, ben je meteen van de troep af.

🖥️ | 🚗

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:48
ik weet niet hoe jij met perslucht spuit hoor :) maar als je dat buiten doet.. zit er geen stofje meer in de PC :)

UNOX: The worst operating system

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-05 19:38

Quakie

quakelen

Verwijderd schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 19:16:
Ok, bedankt voor die tips, een busje perslucht staat al op m'n boodschappenlijst...

Mijn pc staat hier nu 4 maanden en had al regelmatig het stof uit de voorste (intake) fans geblazen, maar binnenin had k verwaarloosd. Zal nu toch wel elke 3 maanden het stof eens grondig verwijderen!

Na 45 mins idle heb ik nu temperaturen van 38 CPU (speedfan) en 45-48 core temp. Lijkt mij redelijk?
Is dit met standaard intel cooler en standaard cpu snelheid?

Ook al zijn temps niet te hoog, vind ik ze wel hoog in een 900 case voor idle. Ik versta idle onder de 2% load. Ik vergelijk het even gauw met een P182 en en overgeclockt B03 Quad van mezelf.

Hoe staan je bios settings? 90graden op default bios settings heeft ie niet gelopen was die allang uitgeslagen door overheat beveiliging. Bios settings kunnen veel doen voor de B03 qua temps...

Ik teken nergens meer voor

Verwijderd

Topicstarter
Bios settings zijn zo goed als standaard (denk niet dat ik iets veranderd hebt). Standaard intel cooler @ standaard cpu snelheid. Idle load is hier wel eerder 3-4% (windows vista, siderbar, aero,...).

Heb je enig advies ivm Bios settings?

Thanks,
Tom

• Quakie

Quakie

quakelen

Leuk! heb je tijd? :P

Wil je even met cpu-z je voltages checken op 1,6 ghz en 2.4 ghz?

en die 4% heb ik ook even gezien onder vista. Komt zowat volledig van je sidebar vandaan, zeker als je extra gadgets installeer (laat ik geheugen gebruik van 11 ~ 20MB maar even acherwege). Ik weet niet hoe lang je Vista draait? Stond hier al uit na weekje Vista (vista is nu helemaal uit, maar is ander verhaal, nee ligt niet aan M maar aan nV. ;) )

Start ik even me Quad even op! Moet ook even al die namen settings checken hoor. Ik verwacht dat sommige weer anders heten bij Asus. Verzinnen altijd van zulke mooie termen!

[ Voor 8% gewijzigd door Quakie op 03-01-2008 23:19 ]

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13:20

HugoBoss1985

Xenotech

Die Antec 900 Case heeft hele goede airflow, maar het is wel een kast waarbij je de hardware en fans regelmatig moet schoonmaken.

Bij je cpu zal het niet zo snel een probleem zijn, omdat het daar niet gebeurd, maar veel fabrikanten weigeren garantie te geven op een grafische kaart die door stofverstopping om het leven is gekomen.
Zo doet Sony het ook met hun Playstation 3.

Verwijderd

Topicstarter
Core voltage op 1.6Ghz is 1.240-1.248
Core voltage op 2.4Ghz is 1.224-1.240

Heb Vista al enkele maanden (nog steeds in dual boot met XP though) en ook die side bar staat al gans de tijd aan. Vind nog wel handig...

• Quakie

Quakie

quakelen

Zo even alles opgeschreven.

Let op, niet alles bij Asus zal het zelfde heten...

Cpu Enhanced Halt (C1E) op enable
CPU Thermal Monitor (TM2) op enable
EIST op enable

sommige zijn het niet eens met deze settings (cpu clockt terug bij idle, sommige claimen vertraging te merken of haperende progs met mhz wisselingen), maar zorgen voor de energie beperkingen van quad.

Check naar je voltages settings. Zullen waarschijnlijk op auto staan. check of je stand normal hebt. Zo ja hier op zetten. Let op! Check je DDR2 module of die 666mhz doet op standaard voltage wat 1.8v is. Zo niet moet je memory voltage niet op normal zetten ;) Volgende zullen er wel tussen staan, cpu, northbridge, memory, etc.
Waarom?
auto is auto, maar grote kans dat je mobo als veiligheid en voor stabiliteit net een beetje extra voltages geeft.

heb je smaak te pakken? kan je gaan voor een kleine overclock.

Host Control op enable
Host frequency op 333 zetten
Let op! check je memory, grote kans dat deze verspringt waardoor je deze ook overclockt. Even setting wijzigen dat ie op 666 staat (1op1 met cpu).
Let op! zet ook je PCI Express van auto op 100 of 101.
Voor de zekerheid, nog even naar Asus Q fan of soort gelijks kijken om te zien of je cpu fan zich aanpast aan temp. Zou top zijn als je zelf temp kan kiezen waar je fan 100% moet lopen. Moet je even testen of hij core temp pakt of cpu temp. Bij core temp kan je 70 graden kiezen, bij cpu temp 60 of 62. Dit zijn de veilige temp marges zover ik weet.

Tada. uw quad B03 draait met zelfde temps als ervoor, maar 3ghz en 1op1 met memory :P.

Zodra ik hier nu, 600mhz overclock is een lachetje voor de meeste hier, maar me quad B03 draait 1.1v idle en 1.23v stressed. Hij draait nu ongeveer een half uur en temp van cpu is 24graden (36 a 37 cores). Enige wat ik hoor zijn 2 raptors, 2 samsungs en er boven uit me NAS in hoek van kamer :S

• Quakie

Quakie

quakelen

Verwijderd schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 23:47:
Core voltage op 1.6Ghz is 1.240-1.248
Core voltage op 2.4Ghz is 1.224-1.240

Heb Vista al enkele maanden (nog steeds in dual boot met XP though) en ook die side bar staat al gans de tijd aan. Vind nog wel handig...
een van de settings staat niet aan, of je voltages staan op auto...

als je stap voor stap me aanwijzigen volgt heb je grote kans dat je dit ziet bij 3ghz pas.

Verwijderd

Topicstarter
Heb alle settings ingesteld zoals je voorstelde (meesten stonden al zo), alleen heb ik geen Normal voor mijn voltage settings, alleen Auto of een getal.

CPU draait idle aan ong 44-45° (cores 52-56), zonder Q fan (toen schoten de temps boven de 50 voor CPU en boven de 60 voor de cores). Idle voltage (2Ghz) is 1.336, bij 3Ghz is voltage 1.312.

• Quakie

Quakie

quakelen

Oke, weet zo 1,2,3 niet de standaard voltages uit me hoofd voor de overige componenten.

Ik zou core temp even opstarten.
Net boven je core temps zie je tjunction staan (hier 100graden) en een voltage vid nog iets (hier 1.32v, wat standaard is voor een B03 core, kan soms verschillen)

Ik zou deze voltage overnemen in je bios. Je hebt dan toch kans dat je voltages idle en load lager uitpakken. Je merkt duidelijk dat ook dit weer auto setting is. Hij probeert gewoon 1.32v te geven, ongeacht mp stand.

Raar van Qfan trouwens, dat ie de temps zo hoog laat oplopen. Waar lees je op dit moment je cores mee uit? Core temp? Wat doet Qfan als je de CPU gaat belasten? Gaat fan geleidelijk aan harder draaien?

maar wel 3ghz ;)

Verwijderd

Topicstarter
Core temp VID is 1.1625v bij 2Ghz en 1.325v bij 3Ghz. Welke moet ik dan in BIOS ingeven?

Core temps lees ik idd uit met core temp :). CPU fan draaide vroeger aan 2300rpm (zonder Qfan) en met Qfan idle 1300rpm, semi load 1700rpm en bij spelen van COD4 ging hij tot 1950rpm. Ik vermoed dat hij bij echt volle belasting (bij spelen van COD4 clockt de CPU terug naar 2Ghz) wel weer tot 2300rpm zal gaan. Ik kon echter nergens een bepaalde doeltemp voor mijn CPU instellen in het BIOS...

• Quakie

Quakie

quakelen

Weer wat geleerd, wist niet dat ie hier ook terugschaalde. Ik zou 1.325 proberen in je bios....

Je kan eens testen met Qfan aan, en dan prime95 (neem wel goede versie die 4 cores ondersteund).

Prime95 simuleert geloof ik 100% cpu load (TAT 114%), Zou deze eens tijdje (lees uren) laten draaien om te zien of het stabiel blijft, en om te zien wat qfan doet qua temps. Beveiliging staat nu toch aan als het goed is ;) 70graden op de cores wordt gezien als heet maar nog geen gevarenzone.
Mijn mobo ondersteund ook geen handmatige temp instelling hoor, maar doet het precies hoe ik het wil. Hij gaat pas sneller draaien als hij tijdje aan het stressen is. Zakt ook gelijk weer in als load weg is. Niet dat ik het hoor trouwens, want heb cooler vervangen...dus al draait ie 100%. Oudere Asus mobo's deden het wel vandaar dat ik het even vermelde.

Je kan altijd kijken voor een andere koeler.

goedkoop:
Freezer 7 pro
super:
Mugen

Ik zou zelf voor optie2 gaan wegens B03 core, die nogal heet wordt/is.

• Stijnd
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-05 22:49
Superdesuper

Tuniq Tower 120
Pagina: 1