HDMI 1.3 echt nodig?

Pagina: 1
Acties:
  • 4.386 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• edterbak
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 08-02 18:22
Mensen,

Dit is een artikel waar ik zojuist tegenaan gelopen ben.

Het is een verbazend bericht over de zin en onzin van HDMI 1.3 en waarom het nutteloos zou zijn.

Het bericht is van een gewaardeerd schrijver. Let op: bericht is in het engels!
http://www.highdefdigest.com

Wat denken jullie hier over? Is het nu echt zinloos? Klopt het allemaal nog wat er geschreven is?

[edit]

Oops. Zie net dat er in "Consumentenvideo en videobewerking" deel meer geschreven is over HDMI.
Moet/kan dit topic verplaatst worden?

[ Voor 107% gewijzigd door edterbak op 03-01-2008 22:54 ]

• Lennart_1337
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 02-02 12:05
Het lijkt mij niet helemaal nutteloos, vooral die lipsync future en dat "deepcolor" wat waarschijnelijk banding verder beperkt.

Natuurlijk heb je er nu niks aan (omdat er nog geen content voor is) en zijn er ook dingen waar we niet op zaten te wachten maar nu de mogelijkheid eenmaal door de interface geboden word zullen we het over een aantal jaren ook terug aan zien in tv's en audio en video apparatuur, en als alle apparatuur het slikt dan zal het huis wel een keer gebruikt gaan worden.

• edterbak
Lennart_1337 schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 17:47:
Het lijkt mij niet helemaal nutteloos, vooral die lipsync future en dat "deepcolor" wat waarschijnelijk banding verder beperkt.

Natuurlijk heb je er nu niks aan (omdat er nog geen content voor is) en ....
Ja inderdaad. Deep color is totaal niet mogelijk op blu-ray of HD-DVD. En aangezien BD/HD-DVD nu pas beschikbaar komen, is het erg onwaarschijnlijk dat er snel een opvolger is die dit wel kan.

Zie onderstaand uit het artikel.

Yes, as terrific of a High Definition picture as we're getting now, the occasional color banding artifact will still intrude into a Blu-ray or HD DVD picture. This is something that Deep Color or the less flashily-named xvYCC standards might improve by smoothing the gradients between color shades with a greater range of intermediary colors. That's a worthy upgrade, but here's the problem: Neither HD DVD nor Blu-ray support xvYCC or Deep Color, and never will. Those features are beyond the spec of either format.

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:45
De resolutie van 1080 video is zo hoog dat dithering volstaat om kleurenbanden te doen verdwijnen :)

• mac1987
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:56
Op zich is het wel een nuttige vraag voor mensen die twijfelen tussen bijv. een ouder model receiver met HDMI 1.2 en een nieuwe met 1.3. Zo heb ik uiteindelijk gekozen voor een Marantz SR-8001 ipv een 8002. Het enige verschil was de HDMI standaard en 400 euro op de prijs ;). Op zich zijn de technieken die HDMI 1.3 met zich meebrengt best leuk, maar tegen de tijd dat televisies ook echt zoveel kleuren kunnen weergeven en de Blu-rays en HD-DVD's qua standaard specificaties opgeschoven zijn naar deze technieken is HDMI 1.5 alweer uit ;) (Dat deze technieken niet in de specificaties van Blu-Ray en HD-DVD zijn opgenomen zegt niks. De standaarden zijn alles behalve definitief en er wordt dikwijls wat aan gesleuteld. Net zoals er HDMI 1.1, 1.2 en 1.3 zijn is er ook Blu-Ray 1.0 en 1.1. Dit alles is wel erg vervelend voor de mensen die denken weer even vooruit te kunnen door hun laatste peperdure investering en dan een halfjaar later weer met incompatible apparatuur zitten |:( ).

[ Voor 29% gewijzigd door mac1987 op 03-01-2008 20:09 ]

• ymmv
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-01 14:56
mac1987 schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 20:05:
Op zich is het wel een nuttige vraag voor mensen die twijfelen tussen bijv. een ouder model receiver met HDMI 1.2 en een nieuwe met 1.3. Zo heb ik uiteindelijk gekozen voor een Marantz SR-8001 ipv een 8002. Het enige verschil was de HDMI standaard en 400 euro op de prijs ;). Op zich zijn de technieken die HDMI 1.3 met zich meebrengt best leuk, maar tegen de tijd dat televisies ook echt zoveel kleuren kunnen weergeven en de Blu-rays en HD-DVD's qua standaard specificaties opgeschoven zijn naar deze technieken is HDMI 1.5 alweer uit ;) (Dat deze technieken niet in de specificaties van Blu-Ray en HD-DVD zijn opgenomen zegt niks. De standaarden zijn alles behalve definitief en er wordt dikwijls wat aan gesleuteld. Net zoals er HDMI 1.1, 1.2 en 1.3 zijn is er ook Blu-Ray 1.0 en 1.1. Dit alles is wel erg vervelend voor de mensen die denken weer even vooruit te kunnen door hun laatste peperdure investering en dan een halfjaar later weer met incompatible apparatuur zitten |:( ).
Je kunt natuurlijk ook een PS3 kopen,is toch een stukje toekomstzekerder qua updates. Een gewone Blu-Ray-speler wordt misschien een jaar, anderhalf jaar ondersteund via updates en dan houdt het op omdat er ondertussen al de nodige opvolgers door de fabrikant op de markt zijn gebracht. Een PS3 zal de hele duur van zijn commerciele leven updates krijgen zoals het eruit ziet.

Prettige van de PS3 is dat hij dermate veel rekenkracht en opslag heeft om alle Blu-Ray-profielen, inclusief 2.0 probleem aan te kunnen. Ander voordeeltje is dat hij van zichzelf al Dolby True-HD e.d. decodeert naar Uncompressed PCM waardoor je al voldoende hebt aan HDMI 1.1 en niet hoeft te investeren in een HDMI 1.3-versterker.

• mac1987
Ik zit inderdaad nog steeds te wachten tot Sony mijn PS3 verstuurt die bij een Full-HD scherm zat ;)

• edterbak
mac1987 schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 20:05:
.... De standaarden zijn alles behalve definitief en er wordt dikwijls wat aan gesleuteld. Net zoals er HDMI 1.1, 1.2 en 1.3 zijn is er ook Blu-Ray 1.0 en 1.1. Dit alles is wel erg vervelend voor de mensen die denken weer even vooruit te kunnen door hun laatste peperdure investering en dan een halfjaar later weer met incompatible apparatuur zitten |:( ).
Zou in de toekomst binnen ~1.5 jaar echt de duur gekochte Blu-Ray speler waardeloos worden gemaakt? Dat er dan bijvoorbeeld nieuwe fils uitkomen die ik niet meer kan spelen... Dit lijkt mij echt totaal een onacceptabele situatie.

De huidige DVD standaard is voor zover ik weet in de laatste 10 jaar niet veranderd. Als de spelers van toen het nog doen, spelen ze volgens mij gewoon alles nog af. Of heb ik het mis? (dat kan natuurlijk :9 ) Dit is in ieder geval wat ik wil. Nu up-to-date en te gebruiken voor de komende 10 jaar niet verplicht een nieuwe aankoop te doen.

Maargoed, afgezien hiervan, HDMI 1.3 lijkt mij dus niet een must. Ik krijg er eerder "het wasse neus" gevoel van....

[ Voor 11% gewijzigd door edterbak op 03-01-2008 22:53 ]

• mac1987
Nou, het zal niet zo zijn dat hij waardeloos wordt. Je zal de hoofdfilm waarschijnlijk altijd wel kunnen kijken. Waarschijnlijk zijn alleen bepaalde gadgets zoals interactieve menu's en andere onzin niet te gebruiken.

• alphacentauri
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-12-2012
Ik heb me hier de afgelopen maanden aardig in verdiept, en dit zijn mijn gedachten erover:
  • Ter referentie: details over de verschillen tussen de hdmi versies tot en met hdmi 1.3
  • Als je wilt genieten van de beste audio (dolby true-hd/dts hd ma) dan moet of je hd-speler, of je receiver deze kunnen decoderen. Hiervoor hoeft bijvoorbeeld je receiver geen 1.3 te ondersteunen voor dit doel (speler zet het om naar een pcm-audio over hdmi)
  • Om de allerbeste beeldkwaliteit te krijgen moet je hele keten TrueColor en DeepColor ondersteunen, inclusief televisie/projector, maar ook je hd-schijf. En daar zijn er nog maar heel weinig van...
  • Lipsync is helaas niet zo geavanceerd: je televisie geeft alleen maar aan hoeveel tijd het nodig heeft de video te verwerken, en geeft deze (vaste) waarde door aan je receiver, die de audio dan vertraagd. Met handmatig instellen bereik je hetzelfde resultaat.
  • De hdmi-versie zijn compatible (net als de blu-ray profielen), nieuwere versies maken oude niet automatisch waardeloos !
Dus: als je echt het allerbeste wilt hebben, en voorbereid op de komende jaren moet je inderdaad HDMI 1.3 hebben (met name voor video), maar als je goed configureert bereik je vrijwel hetzelfde effect.
Je kunt het HighDefDigest artikel natuurlijk ook omdraaien naar de positieve kant: ik vind het wel prettig dat we een standaard hebben waar we nog een tijdje mee vooruitkunnen, in plaats van dat we erdoor beperkt worden !

• edterbak
alphacentauri schreef op zaterdag 05 januari 2008 @ 10:28:
Ik heb me hier de afgelopen maanden aardig in verdiept, en dit zijn mijn gedachten erover:
...
Dank je voor je (jullie) reactie(s). Ik denk er nagenoeg het zelfde over. En of de BD nu snel of niet verouderd raken, dat is nog maar de vraag.

• i2Paq
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:11

i2Paq

Tempelier, on bare feet!

Ik heb een TV en DVD-recorder van hetzelfde merk, de TV is 1 jaar oud, de DVD-speler 1 maand.
De DVD-speler geeft op mijn TV via HDMI een groene balk, op een andere TV niet.
Ik heb een HDMI 1.3 kabel gebruikt en nu suggereerd de fabrikant dat het te maken heeft met die 1.3 kabel.

SCART werkt zonder problemen.

Mijn vraag is deze: is dit nu onzin of heeft de fabrikant gelijk?

(ik wil best een andere HDMI 1.0 kabel kopen, maar ik betwijfel de opmerking van de fabrikant)

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Overigens ondersteunt de PS3 wél DeepColor bij het tonen van foto's dus geheel waardeloos is het niet. Ook zijn er inmiddels PCs die DeepColor kunnen weergeven. Je zou dus best je desktop in DeepColor kunnen weergeven op de TV.

Bovendien is HDMI-CEC pas in revisie 1.3a goed gestandariseerd zodat het ook echt werkt wanneer je apparatuur van twee verschillende merken koppelt middels HDMI.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Pagina: 1