Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dsmits
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 30-11-2024
Hi,

Na aanleiding van dit topic: dsmits in "[VISTA] Groot bestand kopieeren netwerk ..." hier maar een eigen thread.

Probleem:
Als ik op een willekeurige pc in netwerk vanaf mijn server een mp3 afspeel in media player (of welke andere player dan ook) hikt de muziek regelmatig en soms krijg zelfs de melding dat het netwerk niet meer beschikbaar is.

Ook als ik bestanden vanaf de server kopier naar mijn hd komt windows met wel eens met de melding dat netwerk niet meer beschikbaar is. Echter als je dan nog maals doet begint die weer heel vrolijk dus de verbinding is dan, tenminste lijkt er op. een zeer korte tijd niet beschikbaar geweest.

logs:
qua windows logboeken niks terug te vinden. Zowel niet op de server als op de clients

De omgeving:
Windows 2003 R2 64 bits. De windows draait DomainController, DNS, Exchange 2007, en een Virtual Server waarin 1 windows in draait.

Alle pc's (server en clients) zijn helemaal bij qua windows updates.

De clients zijn XP of Vista en een aantal bedraad en aantal wireless maar probleem doet zich op alle voor.

Verder heb ik nergens meer een firewall actief tussen de pc's. (heb uitgezet ivm dit probleem)

Wat heb ik gedaan
- Ik dacht de load op server te hoog was dus heb de virtual server al keer uitgezet maar probleem blijft.
- Geprobeerd met bestanden vanaf verschillende harde schijven op de server (dacht hd die het loodje aan geven was
- Andere switch en andere bekabeling.

Verder opvallend:
- problemen zijn ontstaan sinds ik niet meer via \\naam server er op kon komen. Door te klote in DNS is probleem wel herstelt. Ik heb vanmiddag netbios weer goed gezet al heb ik nog niet kunnen ondervinden of probleem is opgelost maar omdat via \\<ip>\<share> het zelfde probleem was ga ik hier niet van uit.

- Verder heb ik het idee dat ook ontstaan is toen ik me netwerk van 10.0.0.x reeks naar 192.168.1.x reeks heb verplaatst dus misschien dat netwerk instelling nog ergens loopt te vloeken al geen idee waar dat zou moeten zijn.

wat hoop ik nu
Een oplossing zou mooist zijn:) maar duwtjes in de goede richting ben ik ook blij mee want ik heb verder geen flauw idee waar ik moet zoeken meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dsmits
Ik heb voor de test eens een en ander van de gevirtualiseerde bak af gehaald en afgespeeld en hier treed probleem niet op. Qua netwerk instellingen kan ik niet zo veel verschillends vinden tussen deze 2 machines alleen dat er hele andere programma's opdraaien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:04

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

2 vragen:

- krijgen de clients DHCP van de server, van een router of hebben ze statische adressen?
- heb je al geprobeerd om bij een client een host-file aan te passen voor de server?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je de settings van de NIC's al bekeken?Hoe staan deze ingesteld..(Auto, Full, Half duplex etc)
en hoe staat je Switch ingesteld qua poort snelheid?

Heb je de DNS ook al een keer geflushed op alle systemen?

Krijgen de clients hun IP via DHCP of heb je deze fixed ingesteld?

Het betreft hier een W2K3 Domein en ga ik er derhalve vanuit dat de clients lid zijn van het domein....heb je ook GPO's ingesteld voor de clients?

Je geeft aan dat het een virtuele server is, betreft het hier VMware, zo ja welke variant )GSX, ESX, Workstation, Server.

Verder zou ik graag willen weten of je de netwerkverstoring enkel hebt als je mp3 afspeelt of treed dit ook op als je bijv. een videobestand afspeeld of als je een hoeveelheid data kopieerd.

Ook kun je bijvoorbeeld met een monitoring tool, ik persoonlijk vindt de tool van ActiveXperts een mooie, gaan sniffen. Via http://www.activexperts.com/activmonitor kun je een 30 dagen trial (full version downloaden)

Ik hoop dat ik je wat in de juiste richting van het probleem heb kunnen helpen.

Groet,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dsmits
Clients krijgen IP via DHCP
NIC staat op auto maar op de pc waar het probleem optreed draait ook die gevirtualiseerde server dus uit eindelijk gaat verkeer toch nog over die netwerk kaart dus lijkt mij geen hardware issue. (correct me if i wrong)

DNS geflushed en al meerdere malen geherstart. Voor het virtualiseren maak gebruik van Virtual Server 2005 R2 van MS. Het probleem treed op als bij elke soort data verkeer. Mp3 afspelen hoor je het; video zie je schokken en kopieren van bestanden levert een fout op met: netwerk niet langer beschikbaar.

als ik ga sniffen waar moet ik op lette?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-08 11:11
hoe ziet je eventviewer er uit? als je niet op naam kan acessen en je dns naar de kloten was en jij zoals je zegt "met kloten" gefixed hebt, heb ik weinig vertrouwen dat je eventviewer geheel schoon is.

volgende vraag, wat voor switches etc gebruik je? heb je al geprobeert de server op een domme switch aan de sluiten en een client direct daar aan te sluiten en te zien of het probleem zich zo voor doet?

verder, heb je nog gekke anti virus op je server draaien ofzo? een on-access scan van iets kan ook roet in het eten gooien...

Newton's 3rd law of motion. Amateur moraalridder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dsmits
Razwer schreef op vrijdag 04 januari 2008 @ 10:13:
hoe ziet je eventviewer er uit? als je niet op naam kan acessen en je dns naar de kloten was en jij zoals je zegt "met kloten" gefixed hebt, heb ik weinig vertrouwen dat je eventviewer geheel schoon is.

volgende vraag, wat voor switches etc gebruik je? heb je al geprobeert de server op een domme switch aan de sluiten en een client direct daar aan te sluiten en te zien of het probleem zich zo voor doet?

verder, heb je nog gekke anti virus op je server draaien ofzo? een on-access scan van iets kan ook roet in het eten gooien...
nou ik denk (ik geen idee of het klopt wat ik nu ga tikken) dat netbios uitstond (stond het) en daarom niet op name kon accessen en dmv de dns suffix in de dns te zette werkte het weer. In iedergeval heb ik die netbios op default gezet. In event viewer is 1 error van exchange te zien over een certificaat van de TLS SMTP... Dus dat dns suffix was "mijn gekloot in de dns"

Qua switchs zijn het allemaal unmagegd rommel van sweex tot een 3com

Ik gebruik norman antivirus maar de onaccess staat uit. doe 1x per week met de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dsmits schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 19:18:
Clients krijgen IP via DHCP
NIC staat op auto maar op de pc waar het probleem optreed draait ook die gevirtualiseerde server dus uit eindelijk gaat verkeer toch nog over die netwerk kaart dus lijkt mij geen hardware issue. (correct me if i wrong)

DNS geflushed en al meerdere malen geherstart. Voor het virtualiseren maak gebruik van Virtual Server 2005 R2 van MS. Het probleem treed op als bij elke soort data verkeer. Mp3 afspelen hoor je het; video zie je schokken en kopieren van bestanden levert een fout op met: netwerk niet langer beschikbaar.

als ik ga sniffen waar moet ik op lette?
Uiteraard gaat het verkeer via je host (of zoals jij aangeeft de pc waarop de virtuele omgeving draait) Echter kun je ook nog settings meegeven aan je virtuele adapter die ook invloed kunnen hebben op je verkeerstroom. Althans ik weet dat dit met VMware producten wel zo werkt, Virtual pc ken ik niet zo goed, maar het lijkt me dat hier nog wel iets mee te proberen is.....

Kun je op die Sweex en 3com rommel zoals je dat noemt ook de poortsnelheid instellen en zo ja hoe staat deze ingesteld? Als het even kan zet je de Nic's van je clients en je Switch op 100 MB full duplex...op deze manier kun je verzenden en ontvangen tegelijk (wat voor multmeida natuurlijk zeer wenselijk is)

Wat betreft je vraag wat te sniffen, ik zou met activmonitor in eerste instantie gewoon heel plat je TCP/IP verkeer gaan monitoren, dit is heel simpel in te stellen door een nieuwe regel hiervoor aan te maken (gooi wel even eerst de standaard voorbeelden die ze vanuit de installatie neerzetten weg, dan heb je wat meer overzicht).

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2008 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dsmits schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 18:58:
Qua netwerk instellingen kan ik niet zo veel verschillends vinden tussen deze 2 machines alleen dat er hele andere programma's opdraaien
En dat op er de Virtuele bak een Virtuele adapter aktief is ook al draait de virtuele machine niet. Op mijn PC met Vmware is dat iig wel zo. Disable die adapter eens en kijk dan eens of het goed gaat.

Het is een longshot geef ik toe maar ik heb ook wel eens netwerkproblemen gehad puur en alleen door de aanwezigheid van een aktieve virtuele adapter. Heb het toen niet verder uitgezocht.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2008 13:00 ]

Pagina: 1