Muthas schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 21:15:
1. Twee speakers tegen over elkaar, golflengte is de afstand tussen de speakers. Speakers zijn op dezelfde manier aangesloten, dus bij beide loopt de golf hetzelfde ('eerst omhoog, dan omlaag'). Dit heb ik dus ook in de praktijk gedaan. Draai ik de aansluiting van één van de speakers om dan meet mijn meter een harder geluid.
Ok, dit is niet wat ik omschree:). Dit klopt
niet met de theorie.
Even als ik het goed begrijp:
Je sluit beide speakers IN fase aan: Geluid is 65db
Je sluit beide speakers UIT fase aan: Geluid is 90db
Als dat zo is, klopt er geen moer van en heb je enorm veel last van reflecties. Je hebt er al goede tips over gekregen in dit topic.
Nu even over je denkfout:
Muthas schreef op vrijdag 04 januari 2008 @ 14:05:
Hmm, geinig dat Audacity.
Met dat noppenfoam ga ik denk nog wel proberen dan. Wat ik nog wel wil weten nu is:
[img]http://i7.tinypic.com/6tvassy.png"]afbeelding[/img]]
Twee situaties. In beide stel ik (volgens de theorie) dat tussen de twee speakers geluid wordt uitgedoofd. Bij 1. staan de speakers in dezelfde fase, bij 2. niet, daar verschilt het 180 graden.
Nee, dat klopt dus niet

.
Alleen JvS zegt dit:
[...]
En wat JvS zegt meet ik ook. Ik snap de reden alleen niet. Want volgens mijn theorie (plaatje hierboven dus) is het helemaal niet zo dat bij gelijke fase er een buik is en bij 180 graden verschil een knoop.
Je bekijkt
weer de golf als een soort snaar. Je varieert ook twee verschillende dingen: De golflengte en de fase. Dat maakt het lastig. Probeer als je twee situaties vergelijkt altijd
een variabele te hebben.
Je denktfout zit in het feit dat je in situatue 1 van bovenstaand plaatje niet te maken hebt met knopen en buiken. Je hebt gewoon verdubbeling van de signaalsterkte. Wat jij daar doet is op 1 moment de golf bekijken, terwijl geluid een bewegende golf is. Bedenk je eens hoe het er uit zal zien als beide golven 1/4e golflengte verder opschuiven. Dan is de gecombineerde amplitude 2x die van het origineel. En als je weer 1/4e golfllengte opschuift is weer 0 en als je dan weer 1/4e golflengte opschuift is-ie weer 2x die van het origineel. Het resultaat: Een opgetelde golf met dubbele amplitude.
Maar ook die golf heeft nulpunten (anders was het geen golf

).
elke golf heeft nulpunten, dat is iets anders dan een knoop! Een knoop is een plek waar twee golven elkaar altijd uitdoven! Jij haalt die twee dingen door elkaar.
In de situatie 1 op de tekening doven die golven elkaar niet uit. Simpelweg omdat de speakers in fase staan en de microfoon van beide speakers
evenver vandaan staat. De microfoon hoort dus per defenitie 2x precies hetzelfde signaal.
Onafhankelijk van de golflengte wordt het signaal dan versterkt! Eenvoudiger kan ik het niet uitleggen

. Als de microfoon
niet evenver van de speakers vandaan zou staan, is de golflengte
wel van invloed op het al dan niet uitdoven, omdat er dan op meer of minder plekken knopen en buiken ontstaan. Maar precies in het midden heb je bij elke golflengte en bij gelijke fase
altijd een buik!
Je maakt het uitleggen overigens niet makkelijk omdat je de situaties heel erg warrig beschrijft. Lees anders mijn post eens door. Ik geef aan hoe ik je situatie begrijp, jij kan controleren of dat klopt met jouw uitleg. Ik niet

. Post anders eens een complete tabel met wat je opstelt en wat je meet.
[
Voor 8% gewijzigd door
JvS op 04-01-2008 14:42
]