Klein embedded computertje

Pagina: 1
Acties:
  • 917 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:52
Hallo,

Voor kantoor ben ik op zoek naar een kleine computer. Ik zoek eigenlijk zoiets als een TomTom systeem, dus een klein computertje met een scherm er al aan vast. Eventueel mag een scherm ook los, maar ik heb liever één geheel.

Nou heb ik daar naar lopen zoeken, maar het lijkt wel of je alleen Via bordjes kunt krijgen en deze vind ik eigenlijk alweer net iets te groot. Waar kan ik nou zoiets krijgen??

Ik heb niet al teveel eisen. Het systeem moet op netspanning draaien, er moet een ethernet aansluiting op zitten en een USB aansluiting. Besturingssysteem maakt niet zoveel uit (als dat er bij een configuratie al op zou zitten), daar kunnen we mee variëren.

Misschien vinden jullie het leuk om te weten waarvoor we het willen gaan gebruiken. Op mijn werk worden monsters geanalyseerd en met een barcodescanner willen we realtime informatie op een klein schermpje weergeven.

Ik hoop dat iemand tips heeft waar ik mee moet beginnen! Alvast bedankt.

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05-2025
Heeft het niet veel CPU nodig? Koop een oude Toshiba Libretto, kost geen drol en is zeer compact.

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

Als een Thinclient een optie is is er de Jack PC, veel kleiner wordt het niet :P

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

• Dennis
Ik zoek geen laptop, ik moet echt iets hebben wat industrieel toe te passen is. Er hoeft dus ook geen accu in te zitten. Thin Client is niet echt een optie, ik moet iets hebben dat bij voorkeur op iets embedded kan draaien.

De applicatie die ik ga gebruiken kan in een internetbrowser werken, dus we hoeven geen loodzware computer te hebben. Maar nogmaals, ik heb nog nergens gezien waar ik zoiets kan krijgen, dus daar ben ik allereerst op zoek naar!

• PaveloW
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23-01 13:06

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Volgens mij bestaat zoiets ook niet. Althans, ik neem aan dat het een x86-architectuur moet hebben? En een ingebouwd beeldscherm? En zo groot als een Tom Tom? Heb het nog nooit gezien. Hoogstens misschien door iemand zelf in elkaar gezet.

Denk dat je toch uitkomt op zo'n soort kastje: http://www.samenkopen.net/action/886213 en dan met een kleine TFT erbij.

• Dolan
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:48
Dennis schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 15:56:
Ik zoek geen laptop, ik moet echt iets hebben wat industrieel toe te passen is. Er hoeft dus ook geen accu in te zitten. Thin Client is niet echt een optie, ik moet iets hebben dat bij voorkeur op iets embedded kan draaien.

De applicatie die ik ga gebruiken kan in een internetbrowser werken, dus we hoeven geen loodzware computer te hebben. Maar nogmaals, ik heb nog nergens gezien waar ik zoiets kan krijgen, dus daar ben ik allereerst op zoek naar!
Ok, het mag dus geen thin-client zijn, geen laptop. Er moet een barcode scanner op en een internet browser. Er zijn PDA's die een ingebouwde barcode scanner hebben:

Afbeeldingslocatie: http://i18.ebayimg.com/02/i/000/a6/ef/0436_1.JPG

• -ET-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:16

-ET-

Phone Home

Dan kom je denk ik toch in de richting van Symbol. Zie ook hierboven. Prima geschikt voor industiele toepassingen.

• Dennis
Dat ziet er goed uit! Alleen een beetje prijzig.
Palomar schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 16:11:
Volgens mij bestaat zoiets ook niet. Althans, ik neem aan dat het een x86-architectuur moet hebben? En een ingebouwd beeldscherm? En zo groot als een Tom Tom? Heb het nog nooit gezien. Hoogstens misschien door iemand zelf in elkaar gezet.

Denk dat je toch uitkomt op zo'n soort kastje: http://www.samenkopen.net/action/886213 en dan met een kleine TFT erbij.
Nou, dit is helemaal perfect. Weliswaar niet met een beeldschermpje, maar deze pc kost zo weinig dat een los beeldscherm dan ook al niet meer uitmaakt. Plus dat het al in een redelijk goede behuizing zit (gewoon vierkant, dus ergens tegenaan te schroeven). Bedankt!! :).
trolleystad schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 16:13:
Ok, het mag dus geen thin-client zijn, geen laptop. Er moet een barcode scanner op en een internet browser. Er zijn PDA's die een ingebouwde barcode scanner hebben:

[afbeelding]
We hebben hier al een PDA met barcodelezer maar het probleem is dat we hier geen draadloos netwerk hebben en ook voorlopig niet gaan krijgen. Ik kan dan niet de gegevens realtime uit een database trekken. Verder is het idee opzich wel aardig, al kosten de industriële versies van pda's nog wel een veelvoud van het apparaat hierboven.
-ET- schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 16:17:
Dan kom je denk ik toch in de richting van Symbol. Zie ook hierboven. Prima geschikt voor industiele toepassingen.
Dat klopt, maar zie hierboven. Wij hebben inderdaad een symbol en dat apparaat werkt inderdaad uitstekend!

Bedankt voor jullie reacties allemaal mensen!

• drZymo
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22-01 21:19

"There are three stages in scientific discovery: first, people deny that it is true; then they deny that it is important; finally they credit the wrong person."

• 0X55AA
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07-05-2023
Een e-box samen met een touchscreen TFT?

Ebox:

Afbeeldingslocatie: http://www.bnc-distribution.nl/uploads/Bs/Pj/BsPjojqHKZwR2c7FOVfG_w/ebox-detail.JPG
http://www.bnc-distribution.nl/producten/ebox

Hang hieraan een 12" TFT of iets dergelijks, en je bent klaar.

Software heb je enorm veel keuze, Windows XP en Ubuntu werkt hier uitstekend op. Het maakt geen lawaai, en verbruikt tussen de 10 en 30W.

• blackangel
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23-01 12:36
Kijk eens naar een PC104-systeem. Nieuw zijn ze redelijk prijzig, maar 2e hands goed te doen. Er zit geen scherm op, maar je zou met een PS-one-schermpje al redelijk ver komen. USB zit er op, LAN ook, en er is 5V benodigd. Totaal kost het je zo'n 150E als je het goed aan pakt :)

Alleen niet echt haalbaar als je er meer dan 2 wilt gaan maken.

• Dennis
drZymo schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 17:30:
Via te groot :? Heb je dan de PicoITX formfactor al gezien?
[...]
Tjeetje, dit is inderdaad wel erg klein zeg! Het ziet er goed uit. Ik geef overigens wel de voorkeur aan een CompactFlash HD, omdat die helemaal stil zijn. Dat zal overigens vast geen probleem vormen.
0X55AA schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 17:37:
Een e-box samen met een touchscreen TFT?

Ebox:

[afbeelding]
http://www.bnc-distribution.nl/producten/ebox

Hang hieraan een 12" TFT of iets dergelijks, en je bent klaar.

Software heb je enorm veel keuze, Windows XP en Ubuntu werkt hier uitstekend op. Het maakt geen lawaai, en verbruikt tussen de 10 en 30W.
Goed alternatief. Samen met mijn collega heb ik bedacht dat Ubuntu inderdaad wel een goede keuze is als besturingssysteem. Eigenlijk hebben we alleen maar een webbrowser nodig in het OS, daarmee moeten we het wel redden.
blackangel schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 19:56:
Kijk eens naar een PC104-systeem. Nieuw zijn ze redelijk prijzig, maar 2e hands goed te doen. Er zit geen scherm op, maar je zou met een PS-one-schermpje al redelijk ver komen. USB zit er op, LAN ook, en er is 5V benodigd. Totaal kost het je zo'n 150E als je het goed aan pakt :)

Alleen niet echt haalbaar als je er meer dan 2 wilt gaan maken.
Interessante prijs, maar hoewel we er nu voorlopig één willen sluit ik niet uit dat als het bevalt we ze in grote aantallen overal willen plaatsen. Tweedehands is ook niet echt een optie, omdat het voor op de zaak is en wij liever geen verouderde apparatuur hebben.

Naar aanleiding van hierboven heb ik gisteren even een berekening gemaakt van de kosten wat voor mij een ideale situatie is. Zo'n MicroClient TT, een 7" TFT scherm (geen touchscreen), een fixed barcodereader, een Sandisk 2.0GB CF kaartje en 512 MB SDRAM kosten in mijn berekening samen net iets minder dan € 600,-. Dat is echt een heel schappelijk bedrag voor ons en ik weet zeker dat het daarmee wel moet lukken!

• j0rDy
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:22
ik kwam onlangs deze tegen:

http://www.mini-itx.com/2...tigo-pico-itx-builder-kit

en het mooie is dat ie ergens in januari op de nederlandse markt moet verschijnen...
kosten van het apparaatje zitten op ong. 300eu

• Jaap-Jan
  • Laatst online: 18:39
In plaats van Ubuntu, zou je ook Debian kunnen pakken. Deze nog verder strippen (kandidaten zijn 'at', 'ed', 'vi' en vast nog wel een aantal).

Daarna Xorg en Firefox installeren en die laatste in kiosk mode draaien. Daarvoor zijn er wel tutorials te vinden. Zorg er ook voor dat je acpid geïnstalleerd hebt, zodat bij een druk op de aan/uitknop de computer wordt afgesloten.

Eventueel zou je nog zelf een kernel kunnen bakken die je specifiek configureert voor je embedded computertje, zodat uiteindelijk zonder initrd kunt.

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22-01 09:19
Een zonbu, met klein scherm?

reviews: Zonbu: mini desktop-pc zonder zorgen

Kun je er Damn Small of Puppy linux op zetten. Start je client binnen 20 sec.

Verwijderd

Een Zonbu is een EBox alleen zit er een andere sticker op :P

• Juicie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-01 14:08
Er zijn een hele berg van dit soort apparaaten vergelijk baar met pico-itx maar zover ik weet niet met beeldscherm.

Je moet linuxdevices.com in de gaten houden daar komt heel veel van dat spul langs.

Enkele mogelijkheden (zonder scherm):

Koolu
Shar en Tapin PicoPC
Fit PC
Lino Top
decTop
Microclient JrSX

Edit:

Leuke optie: Compact touchpanel SBC

[ Voor 7% gewijzigd door Juicie op 08-01-2008 12:53 ]

Verwijderd

Als niet perse een PC achtig iets moet zijn: http://www.olimex.com/dev/str-e912.html
Pagina: 1