Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Schakelaar en KPN-aansluiting

Pagina: 1
Acties:
  • 4.620 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Een hele domme vraag maar ik weet simpelweg nagenoeg niets van electra. Het zijn eigenlijk twee problemen waarbij er wellicht een verband tussen zit.

- Ik heb een schakelaar gedemonteerd om de muur vrij te maken. Normaliter schrijf ik op welk draadje waar zit maar aangezien alle draden zwart zijn en ik mijn aantekeningen niet meer kan terugvinden weet ik niet meer hoe de draden aangesloten dienen te worden. Ik heb drie zwarte draden uit de muur steken. Wanneer ik mijn spanningszoeker op de draden houdt dan brandt het bij een draad zeer fel, bij de ander zwak en bij de ander helemaal niet. Ik heb in de (enkele) schakelaar acht gaten (4x2). Ik heb mij een ongeluk aan combinaties geprobeerd maar er gebeurd niets. Heeft iemand een idee hoe ik de schakelaar fatsoenlijk kan aansluiten? Het grootste probleem is dat dit een nieuw huis is. De vorige bewoner weet niet meer waar de schakelaar voor diende en ik heb hem nooit kunnen gebruiken. Ik vermoed dat het in verbinding staat met de hal en de overloop omdat daar de lichten en stopcontacten niet meer werken.

- De KPN aansluiting zit vlak bij de schakelaar. Volgens KPN moet ik telefoon hebben. Ik heb twee telefoons proberen aan te sluiten maar krijg geen gehoor. Kan dat met de schakelaar te maken hebben? Ik heb Rood op A en Blauw op B. Ook heb ik rechtstreeks de rode draad in de meterkast op de rode draad van de telefoon en de blauwe draad op de groene van de telefoon aan proberen te sluiten (en visa versa) ook hier geen kiestoon. Of heeft KPN helemaal geen stroom nodig?

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:07

Onbekend

...

De KPN levert zelf de stroom voor de telefoons.
Pas als je een centrale hebt, moet jouw centrale voor stroom zorgen.

Zijn de draden allemaal zwart? Of hebben ze markeringsstreepjes op staan o.i.d.?

Speel ook Balls Connect en Repeat

Verwijderd

Topicstarter
In het huis (meterkast) komen twee draden binnen van KPN namelijk rood en blauw. Als ik deze zou aansluiten op de telefoon (rood op rood en blauw op groen of visa versa) dan zou het dus direct moeten werken?

Alle draden zijn even zwart. Helaas allen zonder enige vorm van markering o.i.d.

• Onbekend

Onbekend

...

Verwijderd schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 14:54:
In het huis (meterkast) komen twee draden binnen van KPN namelijk rood en blauw. Als ik deze zou aansluiten op de telefoon (rood op rood en blauw op groen of visa versa) dan zou het dus direct moeten werken?
Ja, hierop kan je direct een telefoon op aansluiten. (Ik neem aan dat je geen ISDN ofzo hebt.)

Verwijderd

"Een" schakelaar is nogal een ruim begrip

Kan je niet even een foto oid posten van de schakelaar?
Kunnen we wss direct zien waar de schakelaar voor moet dienen, heb je nogal eens verschillen in

En even opmeten hoeveel volt er op elke draad komt te staan
Is ook een gemak om te weten wat t is, en waar wat eventueel op zou moeten kunnen

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

zwarte draden: leidingen olgen totdat je eruit bent wat ermee geschakeld werd, evt is dan ook te achterhalen wat waaraan aangesloten moet worden.. overigens (imo) niet verantwoord dat de draden ongemarkeerd zijn, zwart is alleen voor schakeldraden, tenzei het een hotelschakeling is misschien?
dan is het makkelijk op te lossen hoe ze vast moeten (ff foto van de aanslutikant van de schakelaar)
namelijk de draad waar spanning op staat moet door de schakelaar of aan de ene of aan de andere draad geschakeld worden, afhankelijk van de stand van de knop. (zover ik kan nagaan iig) en de draad waar een beetje spanning af kwam kan wel eens paracitaire inductie hebben ergens waardoor een kleine spanning wordt opgewekt?

[ Voor 15% gewijzigd door AlexanderB op 03-01-2008 15:07 ]

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-11 19:01

mace

Sapere Aude

3 zwarte draden uit de muur is niet volgens de regels, dus in mijn mening je mag de vorige bewoner erbij halen om het even uit te leggen. Zwarte draden zijn ook dunner dan bruin of blauw dus ze zijn ook potentieel gevaarlijker. Alhoewel, ik bedenk me net, misschien is het een hotelschakeling, dan zou het kunnen. Een hotelschakeling werkt zo:
Afbeeldingslocatie: http://home.kabelfoon.nl/~koenders/Clips/hotel.jpg

Die drie draden zijn dan de draden die op de rechter schakelaar komen.

Over die KPN aansluiting: Een ezelsbruggetje wat ik altijd gebruik: Blauw op B Je hebt geen andere kleuren nodig dan rood en blauw.

[ Voor 15% gewijzigd door mace op 03-01-2008 15:14 ]

• nodiras
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04-09 13:43
Volgens mijn heb je 2 problemen.
1e geen telefoon, 2e geen verlichting.

Hoe dik zijn de zwarte draden?. Als ze veel dikker zijn dan die van de KPN (de rode en blauwe draad) dan zijn de 3 zwarte draden voor een wisselschakelaar. Je hebt met je spanningszoeker spanning op 1 van de zwarte. Zet eens een van de andere schakelaars om die het ook niet doen. Je zou dan spanning op een andere zwarte draad moeten hebben. De 3e zwarte waar je geen spanning op hebt gehad is de lampdraad. Koop een wisselschakelaar en sluit de 3e zwarte draad aan op het middencontact (meestal rood) andere 2 contacten maakt niet uit.

Ter info: 3 zwarte draden is niets bijzonders, voor een kruisschakelaar heb je 4 zwarte nodig.

[ Voor 7% gewijzigd door nodiras op 03-01-2008 16:02 ]

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-11 17:01
3 zwarte draden is waarschijnlijk hotelschakeling.

Je gaf aan dat de lampen in de gang het niet deden?
Zó oplossen:
- Plak een stikker om de draad met veel spanning.
- zet de schakelaar voor de lampen in de gang om
- zoek de draad met veel spanning
- is het een andere? dan stikker eromheen

je hebt nu 2 groepen draden (1 met 1 draad, en 1 met 2 draden). de enkele draad moet gekoppeld worden door de schakelaar aan een van de 2 andere. Je hebt dus een enkele wisselschakelaar nodig.
Deze heeft 3 ingangen (soms 3x2), waarvan er een gemarkeerd is. Hierin stop je de enkele draad, en de 2 andere in de andere ingangen.

Trouwens 3 zwarte draden is, hoe raar ook, wel volgens de regels. Helaas wel even suf.

Ho stop de wandcontactdozen in de hal doen het ook niet meer? Dan is er wat raars aan de hand en zou ik (op kosten van) de vorige bewoner een electricien (laten) bellen. Is een verborgen gebrek.

[ Voor 18% gewijzigd door Xiphalon op 03-01-2008 15:24 ]

• mace

mace

Sapere Aude

darkmage schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 15:14:
Trouwens 3 zwarte draden is, hoe raar ook, wel volgens de regels. Helaas wel even suf.
Je hebt gelijk, toen ik het typte dacht ik er dus ook aan, zoals je misschien wel merkt aan mijn post. :P

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt iedereen voor de replies.

Ik kan helaas geen foto's maken omdat de toestellen nog ergens in dozen zitten.

Bij toeval heb ik nou eindelijk eens ontdekt waar de schakelaar voor was. Het is inderdaad een hotelschakeling. Ik was weer aan het klooien terwijl de deur van de hal toevallig openstond en ik zag dat boven het licht aan en uit ging. Het is nu (denk ik) goed aangesloten, klaarblijkelijk staan de stopcontacten in de hal er los van, daar zal ik eens een electricien naar laten kijken. Ik heb daar namelijk nergens spanning wat ik ook probeer.

De KPN-aansluiting is denk ik niet mijn fout. Ik heb twee telefoons rechtstreeks op het isra-punt aangesloten en krijg geen kiestoon, dus moet de fout volgens mij buitenshuis zitten.

Iedereen bedankt voor de reacties!

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-11 17:52
Even KPN bellen dan doen ze een lijnmeting.

Wat betreft je stopcontacten: dubbelcheck je de stoppenkast, ligt er niet een hele groep uit?

• Onbekend

Onbekend

...

Even offtopic:
De term hotelschakeling is niet goed. Het is een wisselschakeling.
De hotelschakeling is iets anders en was oorspronkelijk bedoeld om stroom te besparen.
Zie ook http://nl.wikipedia.org/wiki/Hotelschakeling

Ontopic:
Worden de stopcontacten niet geschakeld d.m.v. een andere schakelaar?
Of misschien staan ze op een andere groep aangesloten die nog uit staat.
Misschien kan je nog contact opnemen met de vorige eigenaar. Die kan (wil) dat je dat misschien zo vertellen.

• mace

mace

Sapere Aude

Onbekend schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 20:20:
Even offtopic:
De term hotelschakeling is niet goed. Het is een wisselschakeling.
De hotelschakeling is iets anders en was oorspronkelijk bedoeld om stroom te besparen.
Zie ook http://nl.wikipedia.org/wiki/Hotelschakeling
Ach, het staat in de volksmond bekend als een hotelschakeling, en 9 van de 10 elektriciens noemen het ook zo.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

over kpn .... je hebt 2 paren rood/blauw en oranje/wit (2e lijn)

wel ongebruikelijk maar probeer eens de telefoon op oranje/wit aan te sluiten

een normale lijn (pots) staat 50 v op onbelast en 8-10 v met de hoorn opgenomen
dus met een normale multimeter is het te doen

[ Voor 9% gewijzigd door Fish op 03-01-2008 22:46 ]

Iperf

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:53
Wat heeft een hotelschakeling met een KPN ISRA te maken? Ik snap geen hout van de TS 8)7

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Vinnienerd schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 22:46:
Wat heeft een hotelschakeling met een KPN ISRA te maken? Ik snap geen hout van de TS 8)7
kun je de eerste 2 regels niet lezen ??? 8)7 8)7

Een hele domme vraag maar ik weet simpelweg nagenoeg niets van electra. Het zijn eigenlijk twee problemen waarbij er wellicht een verband tussen zit.

beide problemen hebben een aparte paragraaf ... goed nederlands ....

[ Voor 7% gewijzigd door Fish op 03-01-2008 22:48 ]

Iperf

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:53
fish schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 22:47:
[...]

kun je de eerste 2 regels niet lezen ??? 8)7 8)7

beide problemen hebben een aparte paragraaf ... goed nederlands ....
Je hebt gelijk, mijn fout, beter lezen 7(8)7

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:27
Als je spanningszoeker niets doet op 1 draad dan is dat waarschijnlijk de draad naar de lamp.
( voor de techneuten : lamp hangt immers aan de nul, op de schakeldraad kan geen spanning staan )

De twee andere zijn je schakeldraden.
( tech : schakeldraad fel staat fase op via de andere wisselschakelaar, schakeldraad zwak is capacitief gekoppeld aan schakeldraad fel, en daar zal ook wat spanning op staan )

je schakelaar heeft waarschijnlijk 3 aansluitingen, die met 2 bij elkaar zitten.

de draad waar je spanningszoeker NIET brand moet naar de "P" klem van de schakelaar, die is duidelijk anders dan de andere klemmen ( door een"P" bij die klem, een andere kleur schroef, dieper gelegen schroef of andere kleur knopje om de draad te lossen )

De andere twee draden moeten naar de twee overgebleven aansluitingen.

Als het dan nog niet werkt is er meer aan de hand, en zoals eerder aangegeven kan het niet zo zijn dat een stopcontact niet meer werkt als die schakelaar niet is aangesloten.

[ Voor 3% gewijzigd door Sine op 03-01-2008 23:21 ]

Repareren doe je zo.

• mace

mace

Sapere Aude

Vinnienerd schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 23:11:
[...]
Je hebt gelijk, mijn fout, beter lezen 7(8)7
Goed dat je het inziet voordat je de TS onbewust aanraadt om zijn telefoon op 230 aan te sluiten. :+

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

MaCe1337 schreef op vrijdag 04 januari 2008 @ 00:12:
[...]

Goed dat je het inziet voordat je de TS onbewust aanraadt om zijn telefoon op 230 aan te sluiten. :+
via wisselschakeling of via een hotelschakeling :+

gaat wel even doen hoor hij zich wel even suf bellen voordat hij doorbrand
een nornaal belsingaal is al 150 volt nl ;)

mmmm i ga van het weekend eens experimenteren :P

[ Voor 6% gewijzigd door Fish op 04-01-2008 00:18 ]

Iperf

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

@fish
oude foon + "etherkiller" met een foonplugje eraan ipv een lan plugje?
succes :)
-----
telefoon zou dus moeten werken, bel de kpn maar om te vragen of ze et ff willen testen, omdat het niet werkt,
en je hebt zelf de schakelaar al gemaakt begreep ik? :)
Pagina: 1