[TFT Aankoop] 2007WFP of 2407WFP-HC (Dell) of S2111W (EIZO)

Pagina: 1
Acties:
  • 359 views sinds 30-01-2008

• JMS 450
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
In het kort, op zoek naar een een nieuwe TFT voor foto bewerking. Oude (17") krijgt kuren en moet daar om weg.
Finacien max 750 voor iets goed en 500 voor een goed compromie.
Formaat tussen 20" en 24" mijn bureau gaat anders overlopen.

Omdat het voor foto bewerking is zijn de kleuren van groot belang. daarom liefst S-IPS of S-PVA
Na wat zoeken op het volgende uitgekomen bij de Dell's en de EIZO S2111W
aanvankelijk ook gekeken naar de 2407wfp-HC maar veel slecht verhalen gehoort en 24" is wel groot.

Pro's dell:
IPS panel (IPS geven kleur het best weer, bla bla)
Prijs rond de 400E

Con's:
Geen "EIZO"

Pro's EIZO:
10 BIT LUT
scherm is ook echt groter niet alleen breder dan ik nu heb.
is een "EIZO"

Con's
voor die prijs heb je ook de 2407-hc

Mijn twijfels zitten hem vooral in het volgende.

- is een IPS van Dell beter/even goed als een PVA van EIZO of krijgt EIZO meer uit een PVA dan Dell uit een IPS?
Zeker omdat de EIZO even duur is als de 2407.

- als we het dan toch over de 2407 hebben is die banding iets dat af en toe voorkomt maar wat erg wordt op geklopt? of is het echt hinderlijk?

- de 2007wfp voor 400E, de 2407-HC voor 600E of de EIZO voor 750E wat kies jij en waarom?

ik zit heel erg te twijfelens tussen deze drie. helaas weet kan ik die schermen niet naast elkaar zien en als dat wel kan zijn ze toch niet gecalibrieert dus zegt het ook niet heel veel.
prijs technischerwijs is de 2407-HC het gunstigst en de EIZO het minst maar ik heb het budget dus kan het nu kopen.

• Jorick
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:23
Ik weet niet hoe serieus jij foto's bewerkt, maar ik denk zelf dat een Eizo misschien wat overkill is. Ik heb geen ervaringen met Eizo schermen maar ik kan je wel het een en ander vertellen over de dell schermen omdat ik ze beide heb:

Ik heb een de 24" gekocht omdat ik 20" toch iets aan de kleine kant vond, zeker als ik grote foto's aan het bewerken was. Wat betreft banding op de 24": die is er niet. De 20" (een S-IPS) heeft hier wel last van, je kunt het vooral bij animatiefilms enzo goed zien. De 24" heeft wat last van ghosting maar dat is te reduceren door met de settings te spelen. Ik merk het in ieder geval niet meer of ik moet er heeeel scherp op letten. Ik ben verder heel erg tevreden over beide schermen. Het verschil tussen de 20" en de 24" is als je het mij vraagt niet super groot maar beide hebben zo'n zijn (kleine) nadelen.

Als ik het geld nog een keer uit zo kunnen geven zou ik zelf voor 2x 2007fp (ook S-IPS) gaan omdat je dan het meeste werkruimte hebt (totaal van 3200x1200). Bij Qsix kost dat scherm 369 per stuk dus dat past mooi binnen je budget.

[ Voor 22% gewijzigd door Jorick op 03-01-2008 16:00 ]

• Rebunted
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Ik ben zelf ook op zoek naar een nieuw scherm. Ook 24 inch en een budget van max 900 euro.

Ik kwam deze ook tegen:

Samsung SyncMaster 245T

Maar net zoals jij weet ik niet welke keuze ik moet maken.

De Dell 2407-HC, de LG L246W en de BenQ FP241W zijn ook leuke schermen. Als iemand nog tips voor mij heeft, hoor ik deze ook graag.

• SVDT
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-05-2020
JMS 450 schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 14:43:
Pro's dell:
IPS panel (IPS geven kleur het best weer, bla bla)
Er bestaan geen 24 inch S-IPS panelen. In de 2407HC zit dus ook geen S-IPS paneel maar een S-PVA paneel. De 2007WFP bevat in de meeste gevallen wel een S-IPS paneel (maar lang niet altijd!, zoek maar eens op 'dell panel lottery')
- is een IPS van Dell beter/even goed als een PVA van EIZO of krijgt EIZO meer uit een PVA dan Dell uit een IPS?
Zeker omdat de EIZO even duur is als de 2407.
Het voordeel van de Eizo is dat de aanstuur elektronica van de Eizo een hogere aantal bits (10 of zelfs 14 bits) aan kan. Hiermee voorkom je dat er problemen met banding optreden. Ook bevat de Eizo een aantal opties die handig zijn voor kleurmanagement en dat soort zaken.

Qua paneel valt er voor een merk als Eizo niet meer zoveel te winnen ten opzichte van Dell daar zij vaak de beschikking hebben over dezelfde panelen. Het Eizo scherm heeft gewoon van alles net dat beetje meer wat je van een Eizo verwacht. Perfecte bouwkwaliteit (waar de Dell nog wel een last heeft van een licht gekanteld scherm), betere aanstuurelektronica, een degelijk OSD. Maar goed de keerzijde is dan natuurlijk weer de prijs.
Jorick schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 15:54:
Ik weet niet hoe serieus jij foto's bewerkt, maar ik denk zelf dat een Eizo misschien wat overkill is. Ik heb geen ervaringen met Eizo schermen maar ik kan je wel het een en ander vertellen over de dell schermen omdat ik ze beide heb:
Enigszins OT, maar ik wil hier toch even op reageren. Ik snap nooit waarom de mate van professionaliteit of de mate van frequentie waarmee je beeld bewerkt van belang zou zijn. Heeft een amateur geen recht op professionele kwaliteit ofzo? Mijn ervaring is namelijk je dat je met goede apparatuur veel meer kunt bereiken waardoor je ook veel meer plezier hebt aan je hobby.

Je kunt veel beter puur een afweging maken voor welk budget je aan een scherm wil besteden en dan kijken naar welk scherm je voor dat geld het beste kunt kopen. :)

[ Voor 3% gewijzigd door SVDT op 03-01-2008 17:36 ]

• PromoX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-07 15:55

PromoX

Flying solo

SVDT schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 17:33:
[...]
Er bestaan geen 24 inch S-IPS panelen. In de 2407HC zit dus ook geen S-IPS paneel maar een S-PVA paneel. De 2007WFP bevat in de meeste gevallen wel een S-IPS paneel (maar lang niet altijd!, zoek maar eens op 'dell panel lottery')
Er zijn ook verkopers (op Ebay) waarbij je wel gegarandeerd een IPS paneel krijgt, waarbij de prijs ook nog 's een stuk lager is. Ik heb er zelf 360 euro voor betaald (q-six/supradictus).
[...]
Enigszins OT, maar ik wil hier toch even op reageren. Ik snap nooit waarom de mate van professionaliteit of de mate van frequentie waarmee je beeld bewerkt van belang zou zijn. Heeft een amateur geen recht op professionele kwaliteit ofzo? Mijn ervaring is namelijk je dat je met goede apparatuur veel meer kunt bereiken waardoor je ook veel meer plezier hebt aan je hobby.
En als beeldbewerking echt belangrijk is maak dan gebruik van zo'n apparaatje om je scherm te calibreren. Het hoeft namelijk niet zo te zijn dat een Eizo standaard goed afgesteld is. Dan kun je nog net zo'n goed en duur scherm hebben staan, maar het is zonde van het geld als deze vervolgens niet goed afgesteld is.
Je kunt veel beter puur een afweging maken voor welk budget je aan een scherm wil besteden en dan kijken naar welk scherm je voor dat geld het beste kunt kopen. :)
Inderdaad, en een Eizo kopen omdat het een Eizo is vind ik geen goed argument. Kies gewoon een scherm dat binnen je budget valt en het best voldoet aan je eisen en dat blijft toch echt een persoonlijke keus :).

And I'm the only one and I walk alone.

• - J.W. -
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11:40
Ik heb mede aan de hand van een thread op anandtech gekozen voor de Nec 20WGX2 Pro, dat is een S-IPS scherm en ik ben er zeer tevreden over, hij heeft wel een glossy coating (voor hoger contrast, betere kleurweergave) dus als je daar allergisch voor bent, of vlak naast een raam zit ofzo zou ik hem niet nemen :)

[ Voor 28% gewijzigd door - J.W. - op 03-01-2008 20:00 ]

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

SVDT schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 17:33:
[...]
knip
[...]

omdat het nogal onnozel is als iemand veel geld voor iets neerlegt waar hij geen gebruik van maakt, in een pc voor je opa en oma die alleen wat tikke tikke tikken wilen stop je ook geen dure videokaart tenslotte ;) overkill noemen we dat ;)

Bikemounts.nl Zelf ontworpen & op maat gemaakte houders voor bikeradars & fietscomputers.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:23

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dit is toch weer een "welke ... moet ik kopen?"-topic, en die zijn op GoT niet de bedoeling.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.