Router met Exotische features gezocht!

Pagina: 1
Acties:
  • 505 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:11

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Topicstarter
Heren, ik heb een uitdaging. Mijn verhuurder heeft mij gevraagd of ik voor in ons pand (5 bewoners) een nieuwe router wil neerzetten. Dit zal wireless moeten, hij wil geen kabels.

Die vraag is op zich niet al te moeilijk. Echter, omdat iedereen andere eisen heeft, heb ik min of meer geinventariseerd wat er aan opties nodig is, om de boel vlot te laten verlopen. Het eisenlijstje:

- Een bekend merk (ivm leverbaarheid, support, etc)
- Een GUI (ik ben niet zo heel goed met CLI's)
- Moet een 20mbit Wanlijn kunnen routeren (alleen down, up is maar max 4mbit (ik weet dat ze allemaal een 100mbit wanpoort hebben, maar zelfs de Cisco 870w kan maar 12mbit effectief doorvoeren)
- 108mbit wireless
- Macadresfiltering
- Port forwarding
- WPA2
- Stevige firewall
- Antenne bereik (eventueel met een losse antenne) met een sterkte van minimaal 5 á 10 dbi met een flink bereik (2 verdiepingen van beton)
- Support voor 3 jaar (eventueel los aan te schaffen)

en een hele belangrijke:

- Bandbreedtebeperking/verdeling en/of QoS/Priorisering

Die laatste is simpelweg omdat een aantal mensen in huis graag downloaden en anderen moeten daar niet de dupe van worden.

Op dit moment staat er een D-Link DGL4300, de zogenaamde Gaming Router. Deze zou al over QoS moeten beschikken en alles in ook als zodanig ingesteld, maar in de praktijk bakt hij er weinig van is mijn ervaring. Op het moment dat de bovenbuurjongen zijn Limewire aangooit krijg ik latencytijden van 2 á 3 seconden op mijn online games. Ook de 108mbit haalt hij niet, hij draait constant op 54mbit, en het bereik op de 2e verdieping is maar 20%.

Plan is om een nieuwe router neer te zetten, welke over de genoemde eisen beschikt, het budget van ongeveer 600 euro niet overschrijdt (incl. eventuele support) en binnen dat bedrag moet er ook een PCI ontvanger zitten die ondersteund word door Vista.

Ik ben allereerst gaan kijken bij Cisco. Ondanks de IOS vond ik dit toch een optie vanwege de kwaliteit en support, en de opties. De 870w 'home-office and vpn' router voldoet echter niet, en de eerste Cisco die wél doet wat wij willen, is de 1800 rackmount series, welke boven budget uitkomt. Geen echte optie dus, maar puur vanwege de hoge prijs.

De tweede gegadigde is de Linksys WRVS4400N. Deze voldoet misschien, maar bied 'port or application based QoS'. Ik heb nu application-based QoS in de D-link, en zoals gezegd, dat werkt voor geen meter. Ik hoop dat iemand mij kan vertellen of port based beter werkt. Ook twijfel ik aan de support (ik heb ze net gebeld en 30 min in de wacht gehangen en niemand gesproken) en kan ook nergens terugvinden of hij 20mbit vanuit de WAN kan routeren (de folder vermeld alleen een interne switchingcapaciteit van 800mbit).

Ik ben via Google ook nog heel vaak gewezen op de DI-724GU van D-link. De folder daarvan staat echter vol met leuke marketingtermen maar vermeld geen routing throughput, en hij lijkt zo verdacht veel op de DGL4300 dat ik verwacht dat het intern hetzelfde apparaat betreft. Daarnaast vertrouw ik D-link niet meer, ze hebben hun beloftes met de huidige router ook niet waargemaakt.

Ik heb zelf op onze eigen website lopen zoeken maar ik kom alleen nog Sonicwall en Zyxel tegen, en die lijken zich meer op VPN/Firewall te concentreren dan puur routeren.

Dan blijven nog de 'thuis' merken over zoals Netgear, Belkin, etc. Deze merken heb ik bewust niet bekeken omdat ik enerzijds niet overtuigd ben van de kwaliteit en anderszijds bieden deze totaal niet wat ik wil qua opties.

Mijn vraag is, zijn er mensen die een soortgelijke uitdaging hebben gehad, of die mij advies kunnen geven over een ander merk waar ik tussen zou kunnen gaan rondsnuffelen? Misschien iemand die al iets heeft staan waarmee ik goed uit de voeten kan? Toegegeven, het is officieel thuisgebruik, maar met de eisen van een MKB kantoor, en dat budget is er ook voor.

[ Voor 5% gewijzigd door HTT-Thalan op 03-01-2008 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Een Microclient PC met een dual NIC erin: http://www.microclient.nl/index.php
IPcop erop knallen zodat je 100mbit kan routeren.

Rode interface aan internet.
Groene interface voor je interne netwerk.
Blauwe interface aan je WLAN, hiervoor gewoon een goed accespoint kopen zoals een Senao.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeepFreeze.NL
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 02-03 08:01
Ik heb de ideale oplossing voor je: Haal een oude PC van zolder, installeer PfSense en je kunt hem configureren precies zoals jij wilt.

Met gebruik van Wifi kaartjes moet je alleen even opletten dat ze niet allemaal ondersteund worden. Ik heb thuis een wifi kaartje met een Atheros chipset in mijn pfsense zitten, dat werkt prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Kan je om het bereik te verbeteren niet gewoon een repeater plaatsen op de eerste verdieping?

Verder ben ik niet voldoende thuis in netwerkapparatuur om meer informatie te kunnen geven. Mijn kennis reikt niet verder dan thuisapparatuur ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archie_T
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:09
Ik zou even bij draytek kijken.. Volgens mij hebben die alles wat jij wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Archie_T schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 14:57:
Ik zou even bij draytek kijken.. Volgens mij hebben die alles wat jij wilt.
Ik heb de site bekeken, en ben via een wizard rechtsboven terechtgekomen op de Draytek Vigor 2910G. Ik moet zeggen, als ik de specs zo bekijk ziet hij er erg goed uit. Ik kan alleen niks vinden over de Wan Switching capaciteit en de antenne's op de Wlan. Ik zal ze eens gaan bellen, bedankt voor de tip!

- edit -

ok, een mail gestuurd. Je kan ze blijkbaar niet bellen bij Draytek, dat is dan wel weer jammer. Ze hebben alleen een technische support desk, voor presales móet je ze mailen :{

[ Voor 16% gewijzigd door HTT-Thalan op 03-01-2008 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Wop
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-09 09:53
Ik ben een trotse bezitter van een Draytek Vigor 2910G en kan je deze zeker aanraden.

Volgens mij doet deze router alles en meer dan wat je er mee wil.
Het WLAN heb ik nog niet gebruikt dus weet niet hoe goed het bereik is. Vraag me af of hij(of welke router dan ook) door 2 etages beton heen komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Mr.Wop schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 15:25:
Ik ben een trotse bezitter van een Draytek Vigor 2910G en kan je deze zeker aanraden.

Volgens mij doet deze router alles en meer dan wat je er mee wil.
Het WLAN heb ik nog niet gebruikt dus weet niet hoe goed het bereik is. Vraag me af of hij(of welke router dan ook) door 2 etages beton heen komt.
Nou de D-link die er nu staat trekt het aardig, 20% op de 2e verdieping. Op de Router hangt een Sitecom 10dbi antenne ipv de standaard 5dbi antenne, maar de persoon op de 2e verdieping gebruikt wel een USB ontvanger (weliswaar ook van D-Link, en uit dezelfde serie als de router). Deze ontvanger zit vast een een usb kabel van ongeveer anderhalve meter, zodat hij de ontvanger vanaf de pc naar beneden kan hangen. Zijn pc staat namelijk op een klein houten zoldertje in zijn kamer, dus verdiepingsgewijs staat zijn pc 3 verdiepingen boven de router, waarvan slechts 2 van beton. Met een normale ontvanger met antenne zou ik misschien 40% halen, maar ik wil liever 80% bereiken indien mogelijk.

De D-link heeft achter altijd compabiliteitsproblemen gehad met bepaalde types netwerkkaarten, heeft 3 firmwareupdates nodig gehad om enigszins stabiele verbindingen op te leveren, levert een waardeloze QoS en die 'gamefuel' functie die erin zit is om te huilen de laatste tijd. Een beetje P2P gebruik en de boel stort in.

Nu heb ik met een vriend van mij overlegd welke netwerkbeheerder is, en die zegt dat die Gamefuel functie niks meer is dan een QoS die op poortbasis kijkt welk spel je aan het spelen bent, en dus die poort aan jou toewijst. Daarmee heb ik nog steeds geen oplossing omdat de bovenbuurjongen alle bandbreedte opslokt. Nu is down met 20mbit niet echt een probleem, maar up wel... up hebben we maar 1.5mbit.

Deze info doet mij vermoeden dat de Linksys misschien ook geen goede keus is, die doet QoS op poort- en applicatiebasis. Dat wil ik beide niet. Ik wil hard een aantal mbits per connectie kunnen toewijzen. Hij riep toen dat ik VLAN's moest aanmaken en dat het dan mogelijk moet zijn om mezelf in een VLAN te zetten met een gegarandeerd aantal mbit's, maar ik heb geen flauw idee hoe dat moet. De D-link kan het volgens mij iig niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Als je de bandbreedte zo geavanceerd wil regelen, dus een bepaald aantal Mbit 's per persoon. Lijkt mij het makkelijkste om een servert in te stellen met 2 nic's. Op de ene netwerkaart gooi je dan je internet verbinding en op de andere een accespoint of als je ook nog dingen bedraad aan wilt sluiten eerst een switch en daarna een accespoint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
ik222 schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 15:46:
Als je de bandbreedte zo geavanceerd wil regelen, dus een bepaald aantal Mbit 's per persoon. Lijkt mij het makkelijkste om een servert in te stellen met 2 nic's. Op de ene netwerkaart gooi je dan je internet verbinding en op de andere een accespoint of als je ook nog dingen bedraad aan wilt sluiten eerst een switch en daarna een accespoint.
Dat is waar, ware het niet dat daar een aantal nadelen voor mij aan kleven:

-Een nieuwe 'server' (mag ook een desktop zijn, maar toch) is veel duurder
-Een nieuwe machine heeft een OS nodig, dat kost geld (en van linux snap ik de ballen)
-Het verbruikt veel meer stroom, en moet compleet met de hand ingesteld worden
-Besluit ik te verhuizen, laat ik de verhuurder zitten met een apparaat waar niemand mee overweg kan
-Er is geen support van buitenaf
-Ik ben een week bezig voor ik het aan de gang heb
-Kies ik een oude (2ehands) machine ben ik totaal verstoken van support en/of garantie

Ik denk dus dat een 'gewone' router in dit geval praktischer is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:38
EEn wrt54GL met DD-wrt biedt heel goede QoS, of je kan Tomato er op zetten en vervolgens hang je er een 108mbps routertje/AP op.

150 euro ofzo :/ denk ik

heb je mogelijkheden voor VLAN's en QoS met ddwrt

[ Voor 14% gewijzigd door HyperBart op 03-01-2008 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
HyperBart schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 16:49:
EEn wrt54GL met DD-wrt biedt heel goede QoS, of je kan Tomato er op zetten en vervolgens hang je er een 108mbps routertje/AP op.

150 euro ofzo :/ denk ik

heb je mogelijkheden voor VLAN's en QoS met ddwrt
Maaaaarrrrrr - Op een gemodde / niet door de fabrikant geleverde Firmware heb ik geen support :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
DeepFreeze.NL schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 14:49:
Ik heb de ideale oplossing voor je: Haal een oude PC van zolder, installeer PfSense en je kunt hem configureren precies zoals jij wilt.

Met gebruik van Wifi kaartjes moet je alleen even opletten dat ze niet allemaal ondersteund worden. Ik heb thuis een wifi kaartje met een Atheros chipset in mijn pfsense zitten, dat werkt prima!
Ik geef aan niks van Linux te snappen, en jij komt met FreeBSD aan? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:49
Aangezien je veel ingewikkelde eisen en een behoorlijk budget hebt, ga ik met Bierkameel en DeepFreeze.NL mee: neem een standaard PC (oude PC, of een Microclient-achtig iets, wat waarschijnlijk kleiner en energiezuiniger is), zet er een UNIX-achtig OS op (FreeBSD, Debian Linux, of iets anders, bv. een van de vele distro's geoptimaliseerd voor netwerkrouting) en configureer dat naar wens. (Die Microclient kende ik nog niet, maar is een meer dan behoorlijk systeem voor niet veel geld.)

Naar mijn idee ga je niet al je features kunnen vinden in een kant en klaar product met GUI erbij, dus blijft zelf installeren en configureren over. Als je dat niet wil leren, dan ben je SOL IMO. :)

[ Voor 7% gewijzigd door Soultaker op 03-01-2008 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Soultaker schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 17:20:
Aangezien je veel ingewikkelde eisen en een behoorlijk budget hebt, ga ik met Bierkameel en DeepFreeze.NL mee: neem een standaard PC (oude PC, of een Microclient-achtig iets, wat waarschijnlijk kleiner en energiezuiniger is), zet er een UNIX-achtig OS op (FreeBSD, Debian Linux, of iets anders, bv. een van de vele distro's geoptimaliseerd voor netwerkrouting) en configureer dat naar wens. (Die Microclient kende ik nog niet, maar is een meer dan behoorlijk systeem voor niet veel geld.)

Naar mijn idee ga je niet al je features kunnen vinden in een kant en klaar product met GUI erbij, dus blijft zelf installeren en configureren over. Als je dat niet wil leren, dan ben je SOL IMO. :)
Nou, de Draytek Vigor lijkt aardig in de buurt te komen, het is even wachten op het antwoord van de fabrikant op de vragen die ik ze gemaild heb. Het moet toch mogelijk zijn zoiets te kopen lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeepFreeze.NL
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 02-03 08:01
HTT-Thalan schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 17:13:
[...]

Ik geef aan niks van Linux te snappen, en jij komt met FreeBSD aan? ;)
Je hebt echt 0,0 kennis van freebsd of linux nodig om dit pakket te installeren. Het is niks meer dan booten met een cd, wat standaard netwerksettings instellen zoals het IP-adres. Vervolgens het IP-adres benaderen in je internetbrowser en instellen maar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-07 15:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

HTT-Thalan schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 17:04:
[...]
Maaaaarrrrrr - Op een gemodde / niet door de fabrikant geleverde Firmware heb ik geen support :)
Heb je ervaring met support op een produkt dat 150-200 euro kost? Dan zul je weten dat de support hoogstens bestaat aan het uitleveren van nieuwe firmware. Als je met ingewikklede routerings/QoS vragen komt dan wordt je echt verzocht de handleiding te lezen.

Dus behalve dat het produckt over een jaar nog gerepareerd kan worden zou ik me niet teveel voorstellen bij die support.

Goede support valt niet binnen je budget.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-08 11:20
Kun je niet beter proberen je verhuurder te overtuigen om toch voor kabels te gaan? Dat levert je een betrouwbaardere verbinding met hoge doorvoersnelheden (100 Mbit), de hoeveelheid kabels kun je tot een minimum beperken door vanaf het modem (+router/server) één kabel te trekken naar de eerste verdieping, daar een switchje weghangen, en dan naar de tweede, enz.

Zet bij het modem een servertje weg (zoals eerder vermeld) wat aan een goede QoS doet en je bent klaar :)
Verwijderd schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 17:42:

512Kbit DOWNLOAD / 256KBit UPLOAD (1 na snelste abbo voor maarliefst 125 Gulden!)
offtopic:
www.telfort.nl ;)

[ Voor 20% gewijzigd door Alex) op 03-01-2008 17:47 ]

We are shaping the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier op het appartementencomplex draait een Senao 100mW AP van wifishop, bereik op 100 meter afstand is zeergoed-uitstekend, terwijl het ontvangst in appartementen (gewapend beton) goed-zeer goed is. Antenne is een Canoppi 9Dbi

Dat alles hangt aan een wrt54g router waar ik bepaalde poorten gewoon heb laten blokkeren. Er kan geen torrent client draaien, en newsgroups/binaries staan ook geblokkeerd.

Reden voor dit bovenste?
512Kbit DOWNLOAD / 256KBit UPLOAD (1 na snelste abbo voor maarliefst 125 Gulden!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Ik ga mee met leuk_he, wat jij allemaal wilt technisch gezien is misschien nog net te doen, maar dan kom je ook nog met praktische zaken zoals garantie en support, jaaaa, dan raad ik in jouw geval aan om naar een bedrijf te gaan en een supportcontract aan te gaan met zware routers, dan heb je alles wat je wilt en hoe jij het wilt. (no offense)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:43

DinX

Motormuis

Een Netscreen 5GT niks voor je, of de opvolger, een SSG-5

Daar is ook een versie in met Wireless (zelfs mogelijk om 4 SSIDs te hebben). Valt wel net binnen / net buiten je budget vrees ik. Het is ook net wat zwaarder qua instellen dan een normaal routertje (heb 2 weken geleden nog 3 volle dagen cursus erover gehad).

Maar voor echt degelijke support ga je wel betalen. Verwacht van huis-tuin-en-keuken routertjes niet dat men de dag zelf of de dag erop een nieuwe router voor je deur komt afleveren. Daar mag je wel degelijk goed voor betalen (jaarlijks).

De meeste support contracten bij de standaard routertjes omvatten niet meer dan wat telefonische support, firmware updates, RMA,...

[ Voor 56% gewijzigd door DinX op 03-01-2008 18:05 ]

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Ik snap dat support beperkt beschikbaar is op midden/onderklasse apparatuur. Vandaar ook mijn eerste intentie om voor Cisco te gaat, daar neem je simpelweg een Smartnet op en je hebt de keuze tussen elke vorm van support die je maar wilt, ongeacht de aanschafprijs. Daar komt bij dat ik mensen ken daar, dus een engineer te pakken krijgen als ik eens iets moeilijks moet weten is niet zo lastig. Het probleem is alleen de prijs.

Support moet voor mij omvatten dat het apparaat vervangen word wanneer het stuk is, (niet dat je hem opstuurt en 2 weken kwijt bent) en dat je kan bellen voor instellingen/vragen. En inderdaad, softwareupdates enzo.

Een Simpele Cisco + Smartnet kan wel binnen budget (een simpele ASA of 870w valt ruim binnen de 600 euro) maar die kan dus niet wat ik nodig heb. Ik wil best geld van het budget apart leggen voor een goed servicecontract, dat is het probleem niet, het hoeft echt niet gratis.

@ DinX, bedankt voor het meedenken, maar de Netscreen is een Appliance, deze richt zich op dezelfde markt als bijvoorbeeld een ASA van Cisco. Ik zoek juist een pure router.

Tot nu toe is alleen de Linksys een eventuele kandidaat en de Draytek, en de laatste lijkt mij een goede oplossing, ik hoop alleen wel dat de fabrikant mijn mail beantwoord, anders zegt dat weinig goeds over de support :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Er is antwoord van Draytek! Snel, en ook eigenlijk wel heel bevredigend:
Geachte heer Haers

Bedankt voor uw e-mail.

De Vigor 2910G is een mogelijkheid. Heeft een snelheid van 30 Mbps, 108Mbit wireless, een GUI (ook CLI), een erg goede firewall, QOS, rate control (kan bandbreedte bepaald worden per client), VLAN, Macadressfiltering, port forwarding. Eigenlijk voldoet de Vigor 2910 aan al uw eisen. De antenne die er standaard wordt bijgeleverd is 3dBi. Hier kan eventueel sterkere omni antenne voor worden aangeschaft van 7dBi of eventueel een paneel antenne van 10dBi (57˚).

Een andere mogelijkheid is de 2930n. Deze router heeft dezelfde specificaties, maar is qua performance sterker. Het heeft een doorvoersnelheid van 90 Mbps en beschikt over de nieuwe wifi standaard 802.11n (draft 2.0). Deze N-standaard is gebaseerd op de MIMO-techniek (Multiple Input – Multiple Output). Dit houdt in dat meerdere antennes op de router kunnen verzenden en ontvangen. De router maakt gebruik van 3 antennes. Op deze manier kan er meer en een snellere dataoverdracht plaatsvinden. Wireless n standaard biedt hogere snelheden en een betere dekking dan 802.11g standaard. Bovendien ondersteunt het access point tevens de 802.11b en de 802.11g standaard. Met de 11n standaard zijn snelheden tot 300Mbps mogelijk. Met de grotere dekking en hogere snelheden biedt draadloos een snelle en efficiënte oplossing voor gebruikers. De werkelijke snelheid blijft altijd afhankelijk van de omgevingsfactoren. U kunt eventueel nog N client (N61) aanschaffen voor laptops om van de hoge doorvoersnelheid gebruik te kunnen maken. Deze maanden krijgt u bij aanschaf van 2930n, gratis de USB N client (N61)

Particulieren kunnen voor de support terecht bij DrayTek support (0900-3729835). Deze is om 17:00 uur gesloten. Support voor ’s avonds kan niet geboden worden.

Als u reseller bent van de leverancier van DrayTek, Xpert Data B.V., kunt u als reseller daar ook terecht voor support.

Mocht u nog vragen hebben, dan horen we dat graag.

Met vriendelijke groet,

DrayTek Sales .
Ik denk dus dat ik voor de Draytek Vigor 2930n moet gaan, die doet precies alles wat ik wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:43

DinX

Motormuis

Voor 600€ heb je er daar mooi 2 voor als het moet. Kan je er nog altijd eentje in de kast leggen met dezelfde config als degene die in gebruik is. Als hij uitvalt kan je dan gewoon de reserve gebruiken en de oude opsturen :)

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Ik heb gebeld met de distributeur, en die hebben me de inkoopsprijzen medegedeeld, en die zijn vrij gunstig :P

Één ding moet ik nog regelen, een PCI ontvanger. Er zit een gratis USB ontvanger bij, maar ik wil gewoon een PCI ontvanger omdat die in de regel toch een betere ontvangst hebben. Draytek heeft die echter niet in hun portfolio.

Zijn er mensen met een Draytek, of ervaring mét, die weten welke ontvangers er goed mee samengaan? Let op: Het moet wel Pre-N zijn, géén G of B !! Ik heb tevens bij Draytek een officiele lijst met goedgekeurde merken opgevraagd, dit is puur als backup voor het geval zij alleen maar merken noemen die ik niet kan leveren via de zaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
de Linksys WMP300N lijkt me wel wat voor jou, nog niet veel slechts van gehoord en een HEEL stevige antenne voor een goede doorvoer:

http://www.linksys.com/se...Wrapper&lid=1296239789B16

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
HyperBart schreef op vrijdag 04 januari 2008 @ 14:43:
de Linksys WMP300N lijkt me wel wat voor jou, nog niet veel slechts van gehoord en een HEEL stevige antenne voor een goede doorvoer:

http://www.linksys.com/se...Wrapper&lid=1296239789B16
Klopt, heb ik ook al naar zitten kijken. Echter, ik weet niet zeker of Draytek en Linksys exact dezelfde techniek gebruiken, ergo, gaat dat perfect samenwerken? De antenne ziet er wél veelbelovend uit, en dat wekt mijn vertrouwen daar ik best een afstand moet gaan overbruggen.

Als je zegt 'nog niet véél slechts over gehoord, wat voor slechte dingen heb je dan wél gehoord? Ik ben heel miereneukerig nu maar het moet allemaal in één keer goed gaan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
HTT-Thalan schreef op vrijdag 04 januari 2008 @ 14:59:
[...]

Klopt, heb ik ook al naar zitten kijken. Echter, ik weet niet zeker of Draytek en Linksys exact dezelfde techniek gebruiken, ergo, gaat dat perfect samenwerken? De antenne ziet er wél veelbelovend uit, en dat wekt mijn vertrouwen daar ik best een afstand moet gaan overbruggen.

Als je zegt 'nog niet véél slechts over gehoord, wat voor slechte dingen heb je dan wél gehoord? Ik ben heel miereneukerig nu maar het moet allemaal in één keer goed gaan :P
Alle producten die draft n 2.0 gecertificeerd zijn werken met elkaar samen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Heb nu voorlopig op de lijst staan:

1x Draytek 2930N
3x Linksys HGA7S-EU R-SMA High Gain 7dbi Antenne
1x 15 meter Cat5e Grijs Snagless (voor de verbinding modem - router, die liggen enigzins uit elkaar)
1x 20 meter Cat6 Grijs Snagless (van de router naar mijn systeem just in case en in geval van storingen met de wireless)
1x Linksys WMP300N-EU voor de normale, day to day verbinding van mijn desktop naar de router

Ik heb nog een aanvraag bij de distributeur liggen voor de prijs van antenne's van Draytek zelf, en een supportcontract indien beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortelsoep
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Waarom cat6?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Voor de absolute zekerheid dat ik een gigabit verbinding haal op die poort tegen een geringe meerprijs over Cat5e. Ik ga daar wellicht later een switch achter hangen met meerdere devices, zoals bijvoorbeeld een landisk + console + extra pc.

[ Voor 20% gewijzigd door HTT-Thalan op 04-01-2008 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
HTT-Thalan schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 23:05:
Ik snap dat support beperkt beschikbaar is op midden/onderklasse apparatuur. Vandaar ook mijn eerste intentie om voor Cisco te gaat, daar neem je simpelweg een Smartnet op en je hebt de keuze tussen elke vorm van support die je maar wilt, ongeacht de aanschafprijs. Daar komt bij dat ik mensen ken daar, dus een engineer te pakken krijgen als ik eens iets moeilijks moet weten is niet zo lastig. Het probleem is alleen de prijs.
Als prijs een punt is, dan kan je ook naar het refurb / remarketing programma kijken.
Zit gewoon garantie op en je kunt er gewoon Smartnets op afsluiten.

Ik stel voor om te kijken naar de 1801 of de 1801 met wireless.
( Hoewel je voor het bereik beter 2 losse accesspoint moet plaatsen.
Of een accesspoint met een goede externe antenne. )

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Alles is binnen *O*

Helaas is gisteravond al gebleken dat de Linksys 300N kaart mijn pc onzettend onstabiel maakt. Constant vastslaan, soms al tijdens de POST.

De router heeft een gratis N-ontvanger (helaas wel usb) in de doos zitten, dus ik ga het eerst maar eens daarmee proberen, en anders gewoon een kabel trekken.
Pagina: 1